بازدید 2036

علی مطهری: برای مقابله با تک‌صدایی آمده‌ایم

سر لیست انتخاباتی صدای ملت در ویژه برنامه امروز دانشگاه شریف، تاکید کرد: احساس کردیم جز اقلیت حاکم، کسی قصد لیست‌ دادن ندارد و ما برای شکستن تک صدایی آمدیم و باتحریم انتخابات مخالفیم.
کد خبر: ۱۲۲۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ 27 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ویژه برنامه «مجلس شریف» امروز سه شنبه هشتم اسفند ماه به همت انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شریف با حضور علی مطهری سر لیست صدای ملت برگزار شد.علی مطهری سر لیست صدای ملت در ابتدای این برنامه در تشریح برنامه‌های لیست خود، گفت: خوشحالم که در جمع شما دانشجویان دانشگاه شریف هستم بنده هم مانند شما عزیزان دانشجوی مکانیک بودم البته تغییر رشته دادم.

وی افزود: با توجه به این که بنده مشاهده کردم غیر یک گروه سیاسی گروه‌های دیگر تصمیم به ارائه لیست ندارند، این امر را مناسب ندیدم و بعضی می‌گفتند ما اصلا شرکت نمی‌کنیم من این امر را مناسب ندیدم. به همین سبب لیستی را تدارک دیدیم.سر لیست صدای ملت خاطر نشان کرد: برای مقابله با تک‌صدایی آمده‌ایم. احساس کردیم جز اقلیت حاکم، کسی قصد لیست‌ دادن ندارد و ما برای شکستن تک صدایی آمدیم.

مطهری به نقاط منفی دولت کنونی اشاره کرد، گفت: با تحریم انتخابات مخالفیم و معتقدیم که با اقلیتی که نظر متفاوت دارند، می‌توان مسیر مجلس آینده را تحت تاثیر قرار داد.وی افزود: تا وقتی تحریم‌ها باقی‌ست و شرایط عادی نداریم، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد؛ ریشه اصلی مشکلات اول تحریم‌هاست و دوم منصب‌گرفتن کارشناسان درجه ۲ و ۳ و ۴ است که درجه‌یک‌ها کنار گذاشته شده‌اند و مجلس می‌تواند این رویه را تغییر دهد. سر لیست صدای ملت خاطر نشان کرد: من معتقدم باید در انتخابات‌ شرکت کنیم. به نظر من حتما می‌شود کار کرد و می توان مانع تصمیمات و لوایح مضر شد. می‌توان برای یک دولت کارآمدتر موثر بود. ‌ هر مقدار هم که ما انتقاد داشته باشیم معتقد به اصل نظام هستیم. هر چند معتقدیم که خیلی از رویه‌ها باید تغییر کند.

مطهری ضمن تشریح اولویت‌های کاندیدهای لیست صدای ملت گفت: این لیست شامل متخصصین در حوزه‌های مختلف است. این طور نیست که هر کاندیدایی یک برنامه ویژه‌ای در همه حوزه‌ها داشته باشد. کاندیدها وقتی وارد مجلس می‌شوند بر اساس اولویت‌های امور را انتخاب می‌کنند‌. به طور مثال مسأله حوزه سلامت و بازنشسته‌ها جز اولویت‌های لیست ما است. مجلس جای کار جمعی است. این که بگوییم هر نماینده‌ای برای تمام امور کشور برنامه دهد عاقلانه نیست.وی تصریح کرد: باید مسیر کلی دولت و ریشه‌های نا به سامانی اقتصادی را اصلاح کنیم. تا تحریم‌ها باقی بماند مشکل اقتصادی ما حل نخواهد شد. سر لیست صدای ملت خاطر نشان کرد: کارشناسان اقتصادی درجه یک در این دولت به کنار رانده شدند مجلس می‌تواند به دولت دیکته کند که از کارشناسان اقتصادی مقبول استفاده کند.مطهری افزود: باید به جایی برسیم که مردم یک رفاه نسبی را تجربه کنند. تمام مسائل کشور به نماینده‌ها مربوط می‌شود.

سر لیست صدای ملت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که عملکرد دولت رئیسی را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: یکی از نقاط مثبت دولت رئیسی مردمی بودن و ساده زیستی است؛ موردی که در دولت قبل شاهد آن نبودیم اما ایشان از کارشناسان متخصص درجه یک استفاده نکرداند. در بعضی سمت‌ها افراد بی تجربه را ملاحظه میکنیم. البته در برخی دولت‌های دیگر هم این مشکل بوده که از افراد غیر مجرب خود استفاده می‌کردند.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در مورد قانون عفاف و حجاب تشریح کرد: مسأله حجاب و پوشش اسلامی مسأله کشور ما نیست و اکثریت مردم ما حجاب را رعایت می‌کنند. پارسال با پدیده کم حجابی مواجه شدیم اما این پدیده در حال زوال است. حجاب به صورت نسبی در کشور رعایت می‌شود. فلسفه حجاب محقق شده است.

وی در پاسخ به این سوال که راه حلی برای مشکلات معیشتی وجود دارد گفت: کارشناس بزرگ اقتصادی هستند که باید از این افراد سوال کنیم . باید از افراد سوال شود.مطهری پاسخ به این سوال که برای مدیریت فضای مجازی برنامه خاصی دارید گفت: مدیریت فضای مجازی از طریق فیلتر کردن میسر نیست. فیلتر کردن دو دلیل دارد. مسأله فساد اخلاقی  دارد  که بنیان خانواده را به هم میزند و دوم مسایل امنیتی و سیاسی است که مشکلاتی برای کشور ایجاد می کنند .‌سر لیست صدای ملت ادامه داد: کارشناسان فرهنگی می گویند مفاسد اخلاقی که در سکو های داخلی وجود دارد از سکو های خارجی بیشتر است. اگر نظام اعتماد مردم را جلب کند و مردم نظام را صادق بدانند جای نگرانی نیست و مورد دوم هم حل می شود.

مطهری تصریح کرد: پس باید به دنبال اعتماد سازی برویم. نظارت بر فضای مجازی راه حل های دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. طرح صیانت باید توسط مجلس تصویب شود. شورای عالی فضای مجازی نباید قانون گذاری کنند. اما متاسفانه چند شورای دیگر هم قانون گذاری می‌کنند که متاسفانه نمایندگان نباید این اجازه را بدهند که نهاد دیگری قانون گذاری کنند. ‌وی تاکید کرد : از عوامل تضعیف مجلس هم این موارد است. این شورا ها دست مجلس را می‌بندند. فقط باید شورای نگهبان این کار را را انجام دهد. ‌سر لیست صدای ملت گفت: اگر یک مجلس قوی داشتیم اجازه این کارها را نمی داد. لوایح آف ای تی آف در مجلس و شورای نگهبان تأیید شد اما نهاد دیگری  آن را رد کرد.‌ هنوز در این مورد هم بلاتکلیف هستیم.مطهری بیان کرد : مجلس از جایگاه خود در قانون اساسی تنزل پیدا کرده است. قانون گذاری کار مجلس و شورای انقلاب فرهنگی سیاست گذاری باید انجام دهد. ‌وی در پاسخ به این سوال که عملکرد مجلس را چطور ارزیابی می کنید گفت:مجلس یازدهم اولویت ها رو رعایت نکردند و مقداری از وقت را صرف مسایل درجه چندم کردند. در برخی از مسایل اجتماعی باید وارد می شدند. اگر در حوادث سال گذشته مجلس وارد می‌شد وزیر کشور را صدا می کرد و حرف مردم را بیان می کرد  خیلی از مردم وارد خیابان نمی شدند. ‌

سر لیست صدای ملت عنوان کرد: در بودجه بندی مالیات های سنگینی وضع شده است یا مسأله بالا بردن سن بازنشستگی تصمیمات درستی نبود مردم در فشار اقتصادی هستند و نباید این فشارها را افزایش دهیم.مطهری در پاسخ به این سوال که چرا گوناگونی فرهنگی نداریم گفت: اگر مثل طالبان بودیم باید پوشش استاندارد را وضع می‌کردیم. درباره موسیقی کنسرت های مختلفی انجام می شود. فکر نمیکنم در مسایل فرهنگی سخت گیری شود. هیچ وقت نمی توانیم مثل غربی ها اجازه بدهیم رفتار شود. ‌‌وی ادامه داد: قبول دارم در برهه هایی تندروی هایی انجام شده است. اینکه بگوییم مردم قیام کردند و تحولی شده نه اینطور نیست عده ای در هر زمانی فرهنگ و حجاب را رعایت نمی کنند.‌‌

سر لیست صدای ملت اضافه کرد: نمایندگان حق دخالت در امور اجرایی را ندارند و نمی‌توانند مدیری منصوب کنند. وقتی به یک وزیر ضعیف رای می دهید مدیران پایین دست هم ضعیف خواهند بود .نماینده میتواند پیشنهاد دهد و حق اسرار ندارد. بنابراین در انتخاب مدیران می‌تواند موثر باشد.مطهری گفت: یکی از نظرات اقتصاددان ها  این است که بخشی از بودجه کشور پنهان است تا این بودجه شفاف نشود مشکل حل نمی شود نهاد ها و سازمان هایی هستند هیچ گونه نظارتی برآنها وجود ندارد ۴۰ درصد بودجه به مجلس می آید.وی در پاسخ به سوالی در مورد احیای جایگاه مجلس گفت: مجلس به جایگاه خود باید برگردد برخی از شورا باید منحل شود. چون آن شوراها حق قانون گذاری ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی