بازدید 5246

وعده علی مطهری به مردم

علی مطهری درباره لیست انتخاباتی خود گفت: ملاک ما اعتدال، عقل‌گرایی، دوری از شعارزدگی و ایجاد تغییر در حد امکان است. فهرست ما نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است و در واقع صدای مردم است و برای هیچ‌کدام از این گروه‌ها اصالتی قائل نیست.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴ 24 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از هم میهن، روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت: اسامی لیست «صدای ملت» با محوریت علی مطهری روز پنجشنبه در نشست خبری سرلیست آن اعلام و منتشر شد؛ لیستی ۳۰نفره‎ که بنا به اذعان خود مطهری «نه لیست اصلاح‌طلبان و نه لیست اصولگرایان» است.

شناخته‌شده ‎ترین چهره ‎های لیست صدای ملت بعد از خود مطهری، علی عباسپورتهرانی، محمد خوش‌چهره، محمد بطحایی، اسماعیل دوستی، منصور حقیقت ‎پور و چند چهره دیگر بوده و اسامی موجود در این لیست، دو دوره انتخابات مجلس گذشته یعنی مجالس دهم و یازدهم را به ذهن تداعی می‎کند که تعداد چهره‌های کمتر شناخته‌شده و ناشناس آن بیش از انتظار بود. البته با توجه به اینکه علی مطهری پیشتر در انتخابات مجلس دهم با «لیست امید» و حمایت سیدمحمدخاتمی و «تکرار می‎کنم»، به‌عنوان رهبر جبهه اصلاحات و اصلاح ‎طلبان وارد انتخابات شده بود؛ با همه نقدهایی که درباره بستن لیست امید به آن وارد شده و ناامیدی‎‎ هایی که رای‌دهندگان به دلیل عملکرد غیرتشکیلاتی و عدم پاسخگویی و تعهد لازم به رویکردی که این لیست برای رای‌آوری در انتخابات مطرح کرده بود؛ انتظار نمی‎رفت که افتخار لیست «صدای ملت» این باشد که «نه لیست اصلاح‌طلبان و نه لیست اصولگرایان است».

بر همین اساس موضوع سوالات خبرنگار هم‌میهن از مطهری در این جلسه به انتظارات‌شان از مردم در رای دادن به این لیست و عملکرد اعضای این لیست بوده است. مطهری در پاسخ به این سوال هم‌میهن که «شما با افتخار این لیست را نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا عنوان کردید و از طرفی یکی از ایراداتی که به لیست امید در مجلس دهم وارد شد؛ این بود که برخی چهره‌ها به نام اصلاح‌طلبی و این لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند اما زیر میز زدند و از همراهی با فراکسیون امید اجتناب کردند و حتی به همراهی با جریان مقابل پرداختند. با وجود چنین تجربه‌ای این شعار که نشان از عدم تعریف جایگاه تشکیلاتی برای این افراد و به موجبش عدم‌تعهد به چنین رویکرد و نگاهی است؛ چه تضمینی در بین است که این افراد متعهدانه در مسیر «صدای ملت» بودن باقی بمانند؟» گفت:«در همه فهرست‎ها این اتفاق می‎تواند رخ دهد که اعضای فهرست در مجلس اعلام استقلال کنند و نخواهند با بقیه اعضای لیست همراهی کنند. از نظر ما این موضوع مهمی نیست و ما نمی‌توانیم اجبار کنیم کسی که در لیست ما هست و احتمالاً رای آورده در مجلس گوش به فرمان ما باشد و این تصمیم با خودش است. در دوره قبل هم در لیست امید مخالف آن بودم که افراد رای‌آورده با این لیست حتماً در فراکسیون امید باشند و با ما باشند و من می‎گفتم که نباید حق انتخاب از آنها گرفت و حتماً نباید با ما باشند. البته من با این لیست باقی ماندم و گفتم اخلاق حکم می‎کند با این لیست بمانم اما تعداد شاخصی که از این لیست جدا شدند، اندک بودند و البته فراکسیون مستقلین را راه انداختند. اما اشکال آن بود که در پی همین جدایی‎ها آنها با هم دشمن شدند و همین هم موجب شد که به هم حمله می‎کردند؛ این سو می‎گفت که شما خیانت کردید و سوی دیگر هم از حق استقلال خود دفاع می‎کرد. همین موجب شد که فراکسیون تندروها از شرایط بهره‌برداری کنند و به نظر من، ما نباید چنین انتظاری داشته باشیم که کسانی که در لیست ما هستند حتماً در مجلس هم در کنار ما بمانند. جدا شدن آنها اشکالی ندارد.»

می‌‎خواهیم جلوی رویه‎ های غلط را بگیریم

در ادامه این نشست او در پاسخ به سوالات حضار، اینکه درباره حوزه ‎های انتخابیه دیگر و مجلس خبرگان چه برنامه ‎ای دارد یا چرا برخی افراد در لیست نیستند و البته نظرش درباره فیلترینگ و قرار حمایت اصلاح‌طلبان از جمله حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان و کارگزاران سخن گفت و پس از آن در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هم‌میهن در پاسخ به اینکه «نقش احتمالی اقلیتی با حضور چهره‌هایی که در لیست صدای ملت است، چگونه خواهد بود و آیا واقعاً اقلیت قدرتمند مثلاً مشابه آنچه در مجلس پنجم که توسط کارگزاران و جناح چپ آن زمان رقم خورد، در مجلس دوازدهم با این افراد شکل می‎گیرد؟ و قرار است چه تاثیری بر فضای مجلس بگذارند؟» توضیح داد:«همیشه اقلیت‎ها در مجالس مؤثرند، جلوی برخی طرح‎ها را می‎گیرند، اجازه برخی اقدامات افراطی را نمی‎دهند و رفتاری می‎کنند که مانع انجام کارهای اشتباه است. چون در اقلیت هستند ممکن است نتوانند طرح‎ های اصلاحی خود را به نتیجه برسانند اما به دلیل حضور و اقلیت بودن‌شان می‎توانند مانع تصویب شدن برخی طرح‎های افراطی و غلط شوند. البته ما نباید انتظار داشته باشیم که با یک اقلیت ۵۰ نفری همه مشکلات حل شود. اما به مرور می‎توان زمینه ایجاد شود که برخی رویه‌های غلط از بین برود.»

مردم امیدوارتر از سال ۹۸ هستند

او درباره تفاوت این دوره با دوره قبل و ناامیدی مردم در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته گفت:«سال ۹۸ تازه چند ماه از حوادث آبان ۹۸ می‎گذشت و حادثه هواپیمای اوکراینی هم رخ داده بود و فضای بدی در کشور حاکم بود و ردصلاحیت‌ها هم زیاد بود و مشارکت پایین رقم خورد اما الان فضا خیلی بهتر است و حتماً مشارکت بالاتر از آن موقع است و ما کمی از فضا دور شده‌ایم.» او در پاسخ به تاثیر حوادث سال گذشته بر انتخابات این دوره مجلس تاکید کرد:«این هم بوده است اما آثار آن بسیار کمتر است از آنچه در انتخابات ۹۸ موجب ناامیدی و دل‌زدگی مردم شده بود.» مطهری در پایان این گفت‌وگو مهمترین برنامه لیست «صدای ملت» را «رفع تحریم‎ ها» عنوان کرد و گفت:«رفع تحریم‎ ها از هر طریقی که باشد باید انجام شود و تا وقتی که چنین اتفاقی رخ ندهد، وضع معیشت مردم درست نمی‎شود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار