بازدید 11681
شمارش وارداتی‌های میلیاردی به پاییز رسید؛

خودروی لوکس چینی دو میلیاردی هم آمد؛ فعلا علی الحساب به اضافه چند صد میلیون دیگر/ هیچ مقام مسئولی از خودرو‌های اقتصادی خبر ندارد/ خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

بهتر است مسئولان وزارت صمت در خصوص واردات خودرو‌های اقتصادی برای مردم توضیح دهند تا مشخص شود که بالاخره خودرویی با قیمت اقتصادی و متناسب با قدرت خرید طبقه متوسط و کم درآمد جامعه وارد خواهد شد یا خیر؟!
کد خبر: ۱۲۰۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 25 October 2023

خودروی لوکس چینی دو میلیاردی هم آمد؛ فعلا علی الحساب به اضافه چند صد میلیون دیگر/ هیچ مقام مسئولی از خودرو‌های اقتصادی خبر ندارد/ بازار خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ داستان خودرو‌های وارداتی بیش از یک سال است در رسانه‌ها به یکی از مهم‌ترین خبر‌های خودرویی تبدیل شده است؛ موضوعی که با الزام قانونی مبنی بر واردات خودرو‌های اقتصادی متناسب با قدرت خرید طبقه متوسط و کم درآمد مورد تاکید قانون گذار بود، ولی با گذشت چندین و چند ماه انتظار، حالا چند وقتی است که وزارت صمت، فرآیند ورود خودرو‌های خارجی را سرعت بخشیده است؛ سازوکاری که همچون خودرو‌های داخلی، از طریق سامانه یکپارچه عملیاتی می‌شود.

اما نکته مهم در این میان، نبود اثری از خودرو‌های اقتصادی است؛ خودرو‌هایی که انتظار می‌رفت با عرضه گسترده آن ها، نبض بازار تعدیل و قیمت‌های نجومی خودرو‌های داخلی، شکسته شود. این در حالی است که در روز‌های اخیر، سامانه مذکور از خودرو‌هایی رونمایی کرده که در خانواده میلیاردی‌ها جای دارند؛ برای نمونه، یکی از خودرو‌هایی که به تازگی در سامانه یکپارچه مشخص شده است، خودروی چینی هونگچی H۵ است که قیمت علی الحساب آن یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان تعیین شده است؛ یعنی حدود دو میلیارد تومان ناقابل. البته با توضیحات سامانه یکپارچه، باید به این قیمت، مواردی همچون هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... را اضافه کنیم تا قیمت نهایی آن مشخص شود؛ قیمتی نهایی که می‌تواند به سه میلیارد تومان هم برسد و رویایی دست نیافتنی برای عموم مردم شود.

دیگر خودروی میلیاردی، خودرویی از شرکت هیوندایی کره به نام Tucson است که قیمت علی الحساب آن یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و این خودرو نیز با لحاظ سایر هزینه ها، به کانال ۲ میلیاردی خواهد رفت و اقتصادی نخواهد بود.

خودروی تویوتا کرولا نیز دیگر خودروی ژاپنی است که با قیمت علی الحساب یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان آماده عرضه شده است، ولی قیمت نهایی بسیار بالاتر خواهد بود. سایر خودرو‌ها نیز دست کمی از این سازوکار قیمتی ندارند؛ اما نکته قابل تامل آن جایی است که مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت در نشست خبری با خبرنگاران بدون هیچ اشاره‌ای به وعده داده شده صمتی‌ها مبنی بر واردات خودرو‌های اقتصادی متناسب با قدرت خرید مردم، گفته است: «به ۳۷ شرکت مجوز واردات داده شد که ۲۰ شرکت اقدام به ثبت سفارش برای واردات خودرو کرده‌اند و ارز برای ۱۵ شرکت تامین شده است، اما کم بودن واردات برعهده وزارت صمت نیست.»

بنابراین بهتر است مسئولان وزارت صمت در خصوص واردات خودرو‌های اقتصادی برای مردم توضیح دهند تا مشخص شود که بالاخره خودرویی با قیمت متناسب با قدرت خرید طبقه متوسط و کم درآمد وارد خواهد شد یا خیر؟ آیا همه خودرو‌های وارداتی قرار است برای قشر مرفه باشد؟ این‌ها ابهامات و سوالاتی است که نیاز به شفاف سازی از سوی وزارت صمت دارد.

خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

اما از قیمت‌های میلیاردی خودرو‌های وارداتی که بگذریم، این روز‌ها دوباره مساله قدیمی در خصوص فروش خودرو در حال داغ شدن است؛ یعنی خرید و فروش حواله خودرو‌های وارداتی. این در حالی است که طبق گفته مسئولان صمت، فعلا ۳۰ هزار نفر شرایط دریافت خودرو‌های وارداتی را دارند، چون این افراد در پایان سال گذشته با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی، در لیست انتظار قرار گرفته اند. اما حالا با نگاهی به سایت‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی، مشخص است که برخی این افراد، آگهی فروش حواله خودروی خود را به نمایش گذاشته اند. به عنوان نمونه در تصویر زیر می‌بینید که حواله خودروی جتا Jetta VS۷ فولکس واگن ۲۰۲۳ با قیمت پایه ۲۹۰ میلیون تومان آماده فروش است؛ خودرویی که در سامانه یکپارچه با قیمت علی الحساب یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

خودروی لوکس چینی دو میلیاردی هم آمد؛ فعلا علی الحساب به اضافه چند صد میلیون دیگر/ هیچ مقام مسئولی از خودرو‌های اقتصادی خبر ندارد/ بازار خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

این در شرایطی است که اسفندماه سال گذشته، وزارت صمت در زمان شروع نام نویسی خودرو‌های وارداتی در اطلاعیه‌ای گفته بود: انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است. امکان صلح خودرو‌های وارداتی وجود ندارد. همچنین امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید و نیز امکان ثبت‌نام و خرید برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۰
بهترین ملت دنیا ایرانی است هر چی بیاری به هر قیمتی بدی صف میکشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
یه نفر؟؟؟!!تو شبکه ...گفت:اینا ایرانیا را طوری تربیت کردن که اگه سم را با کوپن اعلام کنند،وامیستن تو صف و میگیرن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
ایران بهشت دلالان!!
قبلا هم گقته ام....دقت فرمایید یک اشتباهی این وسط رخ داده...وزیر محترم صمت یا کارشناسان محترم آن وزارتخانه تشخیص درست داده اند که قشر متوسط در دنیا ماشین ۱۸۰۰ تومانی سوار میشن ...مشکل این است ... که باید حقوق پرداختی به قشر طبقه
متوسط هم قابلیت خرید چنین خودرویی را داشته باشد..می گید نه یک آمار از خودروهای طبقه متوسط ضعیفترین کشورهای همسایه (نمیخاد راه دور برید) بگیرید.....
فقط مسئولان ...می توانند با تصمیمات هدفمند سیستماتیک خود به فساد قانونی دامن بزنند. این دقیقا اتفاقی است که مرتب در کشور ما با مصوبات مختلف هیات های تنظیم کنند مقررات اتفاق می افتد و کسی هم ککش نمی گزد.
ای بابا ، حال داری شما ، ماشین چیه حواله کدومه ، مردم یه طوری با مشکلات می سازند چهل پنج ساله می سازند ، شما غزه رو بچشب
داریم از گرسنگی می میریم!!!خودرو چند میلیاردی وارد می کنن؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
اینا همیشه روی طمع و خودخواهی مردم جیبشون رو پر میکنن. وقتی دهها هزار نفر میرن ۵۰۰ میلیون پول رو یکسال میدن دست اینا که یه خودرویی که نه برندش نه قیمتش و نه زمان تحویلش مشخصه رو بگیرن و خوشحالن که قراره به چند برابر قیمت به یکی دیگه بفروشن اوضاع هیچوقت درست نمیشه
چین هم ماراشناخته ومیداندکه هربنجلی رامیتواندبماغالب کند هرچه گرانترازبین صاحبان پولهای بادآورده پرطرفدارترو پرخریدارتر
دولت محرومين هستند اقايون بلانسبت محرومان محترم و عزيز
چند نفر از مردم ایران می توانند این ماشینهای گران را بخرند
با حقوق ماهی ۸میلیون وپانصد بعد از چندسال میتوان یکی از این ماشینها را خرید؟
واردات خودرو اصولا باید توسط بخش خصوصی انجام شود کما اینکه قبل ممنوعیت درسال 97 هم همینطوربود. بخش خصوصی هم تبعا طبق تقاضای بازار نوع خودروهای وارداتی را مشخص میکندیکی میخواد خودروی اقتصادی بخره یکی آفرودمیخواد یکی لوکس میخوادو....بخش خصوصی هم بدون هیچ مشکلی وارد وبه متقاضیان عرضه خواهدکرد. دولت صرف ممنوعیت واردات را بردارد وکارشکنی نکند مشکل حله. فقط ایرانیان مقیم امارات 400 میلیارددلار دارند که یکی ازدلایل خروج این پولها ازکشور همین محدودیتهای من دراوردی است. پس دولت نیازی نیست بهانه کمبود ارز بیاورد فقط یک کلمه بگوید آزاد تا هرنوع خودرو به تعدادنیازبازار واردشود اما ظاهرا عده ای نمیخواهند......
کی تو این مملکت به فکر مردم عادیه؟!
خودرو اقتصادی چیه فکر کردین ایرانخودرو و سایپا اجازه میدن این خودرها و قانون واردات هم برای همون از ما بهترونه که میلیاردی پول ماشین میدن الانم از مدلهای قدیمیشون خسته شدن گفتن جدید وارد کنن هیچ کس به فکر قشر متوسط و ضعیف جامعه نیست
به قول روحانی علی برکت اله
مردم سرکارند به والله
تعداد معدودی خودرو صفر کیلو متر برای از ما بهتران که ماشین ها شون داره کهنه می شه نتیجه این شامورتی بازیه !!!!
حالا خدا کنه واردات خودرو آزاد بشه این مسائل خودش حل میشه
مسئولین عزیز در تعریف قشر ضعیف و متوسط وضعیت خودشون رو ملاک قرار میدن، از دید ایشان قشر ضعیف و متوسط قادر به خرید ماشین های چند میلیاردی هستن!
بالاخره دولت باید کسری بودجه وحشتناک و وضع اسفناک مالی کشور را یک جوری از جیب مردم کمتر کند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی