بازدید 13706

تداوم تولید اسنک با ذرت دامی و مماشات با متخلفان بهداشتی و ارزی!

به فاصله دو هفته از افشای استفاده دو کارخانه مشهور صنایع غذایی از ذرت دامی برای تولید انواع اسنک (پفک و محصولات مشابه آن)، جزئیات جدیدی از این پرونده منتشر شد که ابعادش هولناک است، اگرچه هنوز خبری از تعطیلی آن دو کارخانه یا برچیدن محصولاتشان از سطح بازار نیست!
کد خبر: ۸۶۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 31 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
به فاصله دو هفته از افشای استفاده دو کارخانه مشهور صنایع غذایی از ذرت دامی برای تولید انواع اسنک (پفک و محصولات مشابه آن)، جزئیات جدیدی از این پرونده منتشر شد که ابعادش هولناک است، اگرچه هنوز خبری از تعطیلی آن دو کارخانه یا برچیدن محصولاتشان از سطح بازار نیست!

به گزارش «تابناک»، نخستین بار اواخر آذرماه بود که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد که در پیگیری‌هایش در خصوص محموله‌های وارداتی ذرت تراریخته، به دو کارخانه صنایع غذایی رسید که هرکدام یک برند مشهور در عرصه تولید و عرضه اسنک به بازار کشورمان را دارند.

کشفی که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در تشریح آن گفت: «بحث استفاده از ذرت دامی در شرکت‌های تولید کننده اسنک مورد بررسی فوق‌العاده قرار گرفت و مشخص شد ۲ شرکت، در تولید محصولاتشان از ذرت دامی استفاده می‌کنند که قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

تخلفی که این مقام مسئول، علت بروز آن را تفاوت ارز اختصاص داده شده به ذرت خوراکی و ذرت دامی دانست و افزود: «طبق مقررات، ذرت دامی با ارز دولتی و ذرت خوراکی با ارز سامانه نیما وارد بازار می‌شود. در تامین ذرت دامی از منابع ارز دولتی استفاده می‌شود، اما ارز سامانه نیما به ذرت خوراکی تعلق می‌گیرد که قیمت آن حدود ۲ برابر ارز دولتی است.»

گزارشی که در ادامه آن، دو نکته مهم مورد تاکید قرار گرفته بود. نخست اینکه «ایمنی و سلامت پفک‌های تولیدی با ذرت دامی تراریخته در دست بررسی است و سازمان غذا و دارو ظرف چند روز آینده در خصوص آن اعلام نظر خواهد کرد» و بعد آنکه «بررسی‌های سازمان غذا و دارو ادامه دارد و در ادامه راه، تمام شرکت‌های تولید کننده اسنک را شامل خواهد شد.»

دو نکته‌ای که اگر نگوییم محقق نشده‌اند، معلوم هم نیست به چه میزان پیشرفت داشته‌اند و چه زمانی قرار است محقق شوند. آیا ایمنی و سلامت پفک‌ها و اسنک‌های تولیدی با ذرت دامی تراریخته مشخص شده یا فرایندی زمان بر است؟ بررسی دیگر شرکت‌های تولید کننده ایندست محصولات به کجا انجامید و آیا هنوز در دستور کار قرار دارد یا خیر؟

پرسش‌هایی که می‌شود به آنها، چرایی برخورد نکردن با دو کارخانه متخلف را هم افزود، اما پیش از این جا دارد بپرسیم که از چه زمان این کار در این کارخانه‌ها شروع شده و از آن مهم تر، چه حجمی از ذرت دامی از مسیر تغذیه دام و طیور خارج و به مسیر تولید محصولات خوراکی برای انسان‌ها هدایت شده است؟

این سوالی است که پاسخ آن امروز مشخص شد و البته نهاد شفاف سازی کننده در این خصوص، نه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه آن، که سازمان تعزیرات بود که امروز نشست خبری برگزار کرد و طی آن، سیدیاسر رایگانی، سخنگوی تعزیرات در بخشی از سخنانش از توقیف ۲ هزار تن ذرت دامی در کرج خبر داد.

خبری که این مقام مسئول پیرو آن، در خصوص ماجرای استفاده از این ذرت‌ها برای مصارف انسانی توسط دو شرکت معروف افزود: «با ارجاع گزارش از سوی وزارت بهداشت در این خصوص، دو پرونده در شعب تعزیرات حکومتی استان البرز تشکیل شده است. دو محموله به میزان ۲ هزار تن که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود، توقیف شده است که متأسفانه حدود ۷۰۰ تن از این ذرت‌ها بدون رعایت کمترین نکات بهداشتی، در فضای باز نگهداری می‌شدند.»

توضیحاتی شوک‌آور که نشان می‌دهد میزان تخلف رخ داده توسط این شرکت ها، فراتر از چیزی است که تصور می‌شد؛ دو محموله به میزان دو هزار تن که اگر قرار به سرشکن کردن در بسته‌های ۷۰ تا ۱۰۰ گرمی پفک و اسنک باشند، انبوهی از محصولات ناسالم (اگر نگوییم خطرناک) می‌شوند که در هر مغازه‌ای در دسترس مردم، به ویژه کودکان قرار دارند.

محصولاتی که برخی تصور می‌کردند با افشای تولیدشان با ذرت دامی، آن هم از نوع تراریخته، به زودی از بازار‌ها گردآوری خواهند شد و تعطیلی آن دو کارخانه مشهور را به دنبال خواهند داشت، اما حالا مشخص می‌شود که حتی به افشای نام این کارخانه‌های متخلف هم منجر نشده اند. کارخانه‌هایی که ظاهرا چه تخلف بهداشتی انجام دهند و چه تخلف ارزی، قرار نیست تعطیل شوند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۴
اگر همین امروز وزارت پزشکان و سازمان نظام پزشکی را تعطیل هم کنند هیچ فرقی به حال سلامت مردم نمیکند و بودجه عظیمی هم صرفه جویی می شود.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
در کشور ما قانون تصویب میشه در مجلس ولی هیچوقت اجرا نمیشه.
مشکل اصلی عدم اعمال و اجرای قانون است. این مورد در همه امر از بانک گرفته تا بازرگانی و صنعتی صدق میکند. ما در اعمال قانون مشکل اساسی داریم.
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
جدیدا مسئولان نظارت خیلی بیحال شدند
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
فقط مساله ی ارز نیست. ذرت دامی از نظر بهداشتی دارای مرتبه پایین تری نسبت به ذرتی است که برای مصرف انسان تدارک دیده شده است.
ناشناس
| Germany |
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
پزشکی گیاهی که اسلامی تر. است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
شاید کارخونه ها اینا باشن
چ.ت
ا.م
پس بگو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
خب اساسا چرا باید نرخ این دو نوع ذرت متفاوت باشه؟ وقتی نرخ دوتا باشه مشخصه که انگیزه ایجاد میشه برای تخلف. این سیاست های غلط اقتصادی از کجا میاد؟ خدا به داد ما ملت برسه با این دولت.
وزارت بهداشت سهل انکاری کرده و نماینده اش نیز چند روز پیش گفتند جمع اوری شده پس دورغ گفته است باید برخورد قضایی اول با بهداشت صورت گیرد
جالب که بچه ها و جگر گوشه های این ملت از محصولات این کارخونه ها استفاده می کنن ولی متولی امر حتی این قدرت رو نداره یا نمی خواد که تنها اسم این دو کارخونه گفته بشه که مردم از محصولاتشون خرید نکنند
اونا اسمشو نمیگن شما که میتونید اسمشو بگید!!!
متاسفانه علیرغم توصیه های بهداشتی در تمام تولد ها و پارتی ها پفک و چیپس پای ثابت میهمانی است
تا به حال نمک زیاد و چربی و رنگ خوراکی مضر شناخته می شد که ذرت هم به آن اضافه شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
برو خدا رو شکر کن مگر داروین نگفته انسان از نسل میمون است
حتما یه شیتیل درست و حسابی پرداخت کردن.
تحریم کنید این آت و آشغالایی مثل پفک و چیپس و...
اسنک و پفک و چیپس با طعم سرطان!
آخرین پفکی که خریدم مربوط است به 15 سال پیش، نخرید و نخورید این چیزها با سلامت شما بازی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
باری کلا !
نخورید و نخرید مسئله این است!
مطمئن باشید فردا اعلام می کنند که استفاده از ذرت دامی ، همچین غیر بهداشتی هم نبوده.

چه می کنه پول حرام باد آورده در این کشور
اسمشونو بگید. خودشون خود به خود از بازار حذف میشن. نیازی هم به جمع کردن تولیداتشون نیست. اینقد مافیا دارن که حتی اسمشون لو نمیره. بدبختی مملکت همینه.
مگه ملت گوسفندند؟ وای بر شما کسبه دغلکار
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
به گوسفند لطفا توهین نکنید
این جه نحوه خبر دادنه. نه اسم شرکت برده شد نه حکمی اعلام شده
این دولت هم که اوضاعش معلومه انتظاری ازشون نیست شما که خیرگزاری و خبرنگار هستید چرا تحقیق و تفخص نمیکنید و اسامی رو اعلام نمیکنید که مردم با تحریمشون خودشون در این آشغالدونی رو ببندن تا محبور به اصلاح و عذر خواهی بشن؟
در کشور ما فقط متخلفین هستند که حفاظت جدی میشوند افشای نام آنها و شرکتشان از گناهان کبیره است حتی اگر خوراک دامی و یا بدتر از آن را به خورد کودکان معصوم این آب وخاک بدهند.
حقیقتا معلوم نیست این مسئولین، ما را به کدام مقصد میبرند. مسئولین شاید امروز بتوانند به کمک زور و قدرت و رسانه اینچنین به مردم ظلم کنند ولی باید بدانند این بوم رنگ بالاخره به سمتشان برمیگردد و به قول آقای قرائتی روزی این پرده خواهد افتاد.
اسمشو بگين مردم نخرن تا درس عبرت بشه براشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
بنده دو هفته پیش یه پفک چی توز طلایی خریدم و بعدش به شدت دل پیچه و اسهال گرفتم
چرا اسم کارخانه هامنتشر نمیشود تا مردم نخرند ؟ بخاطر یک فیلم که از شبکه ای پخش شد به آن سرعت اقدام شد و همه را اخراج کردند . اما در مورد آن آتش سوزی، اتوبوس دانشجویان و این تقلب در مواد غذایی که خاص کودکان است هیچ افدام فوری صورت نمیگیرد. جان مردم هیچ ارزشی ندارد .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
متاسفانه مطبوعات هم با مردم نیستند . همه یک جورایی میخواهند از این جور خبر ها بهره مالی ببرند
مروم خیلی بدبخت شدند
اگه قرار نیست کارخانه های متخلف از طرف مسولین محترم معرفی بشن شما به وظیفه ی رسانه ای دست به افشاگری بزنید و اسامی و ذکر کنید
اسمشون و نگید که بتونن همچنان به فروش پفک دامی شون ادامه بدن ممنپن از وزارت بهداشت
جون مردم ارزشی نداره،جیب آقازاده ها مهمه که خداروشکر پره
هیج مجازاتی بهتر ازنام بردن این دوشرکت نیست ،درعرض چندروز فروششون به زیر صفر میرسه ومیلیارد ها تومن پولی که این همه برای تبلیغ هزینه کردن به باد میره ،افشاگری بهترین مجازاته
آقای نگارنده، اگر مطمئن هستین، اسم شرکت ها رو بیاورین.
سلامت مردم# پول# کشک
تولید کنندگان گرامی خواهشا کاری نکیند مایه شرمندگی آیندگان خود شوید و به خاطر مقداری سود نسل های خود را از بین ببرید.
متاسفانه سلامت جامعه برای مسئولین ارزشی نداره فقط مهم اینکه این شرکتها به کارشون ادامه بدهند . البته اگه یک پویش مردمی ایجاد بشه و از هیچ برندی که پفک تولید میکنه مردم نخرن خود بخود این مشکل حل میشه! به امید روزی که شفافیت اطلاعات در کشور بوجود بیاد
خوبه دیگه شرکتهای لبنی پالم اضافه میکنن به محصولاتشون شرکتهای فراورده های گوشتی خمیر مرغ استفاده میکنن شرکتهای اسنک وپفک هم که ذرت دامی خودرو سازا هم که اونجور بیچاره مردم این وسط هیچ پناهی ندارن هر کی هر بلایی سر شون می خواد میاره وهیشکی کاری باهاش نداره جون مردمم که ارزشش با تشتک برابره واسه مسولین
آیا حق ملت نیست که اسم این دو کارخانه ی متخلف را بدانند تا از خرید محصولات آنها خودداری کنند و سلامت جامعه به خطر نیفتد .
تعطیل شن که چند هزار بیکار میشن
تخلفش رو چند نفر طماع میکنن و کلی پول به جیب میزنن. اما دودش میره تو چشم مردم.

آقا جان نخورین خب. آخه نوشابه و پفک و چیپس چه مواد مغذی داره که میخورین.
هم باید پول این آشغالا رو بدین و هم چند برابرش پول دوا و دکتر!
به کجا چنین شتابان ذرت دامی برای مصرف اسنک وفرآوردهای پفکی مصرف کنندگان عمده کودکان معصوم این مملکت تولید کننده گان قماش متجدد امروزی سازنده درد ورنج برای مردم این قوه قضایی این بی حیثیتها را میخکوب کند باجان وروان مردم بازی کردن کار سادهای نیستپ کدام حوزه خالی مانده که ما سر وکار بااین ضد انسانها نداشته باشیم براستی توی این مملکت چه خبره؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
جنبه دردناک تر قضیه اینه که تراریخته بوده
اين خبر به چه درد مردم ميخورد
خجالت نميكشيد؟ شما بايد به عنوان رعايت حقوق عامه نام اين دو كارخانه خيانت كار را منتشرنماييد تا مردم از آنها خريد نكنند اين توهين به مردم است
مسئولين امر كه از اين موضوع خبر دارند بايد فوري نام آنها را ببرندتا به مردم صدمه نخورد شما قطعا در پيشگاه خدا مسئوليد البته اگر بترسيد
تابناک جان حدس زدن اسمشون که کار نداره. اما قشنگ اینجاست که تو مملکت اسلامی خبری از اراده اسلامی نیست
شما چرا اسمشان را افشا نمی کنی تابناک ؟ چون احتمالاً دوباره پای یکی از خودی ها در میان است .
مملکت رها شده است ؟ تنها رقابت بر سر کسب قدرت ،و ثروت است که در اینگونه مواقع هم خیانتکاران به مردم جفا میکنند ؟،،
بهترین کار تحریم خرید هر نوع اسنک تا مشخص شدن نام دو کارخانه متخلف. اگر مردم همه مارک ها را تحریم کنند خود تولید کننده ها نام متخلف ها را میگویند.
ذرت تراریخته چه به صورت پفک مصرف بشه یا به عنوان غذای دام ها مصرف بشه در نهایت از طریق شیر، گوشت یا تخم مرغ وارد بدن انسان میشه

بنابر این من دلیلی برای مقابله با شرکت های پفک سازی ندارم

اگر چیزی بده هست که در اینجا محصولات تراریخته قطعا مضر هستند و در حال حاضر در کشور هم تولید میشوند به شکل برنج، گندم و ذرت و هم به طور گسترده به شکل گندم، ذرت، برنج و سویا وارد میشوند باید مصرف آن کلا ممنوع شود و یا اگر محصولی با این مواد تولید شد باید بر روی آن این نکته قید شود تا مصرف کننده آگانه بتونه این محصولات رو شناسایی کنه
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
مشکل، دامی بودن ذرت نیست. بلکه تراریخته بودن آن هست.
محصولات تراریخته حاوی ژن تولید سم برای نابوذی آفات هستند که این سم عمدتا از طریق کبد یا کلیه حیوان دفع میشه و تجمع چندانی در گوشت یا شیر حیوان نداره.
زمان جنگ هم موقع بازرسی بهداشت از این کارخونه ها، کلی موش بین ذرت ها پیدا شد، دلیلی که اون روز تعطیل نشدن، این بود که تو این اوضاع اقتصادی، تعطیلی این کارخونه ها بیکاری رو بیشتر میکنه.
عجب مملکتی فقط هرکس امکانش رو داره جونشو برداره در بره طرف به بچه ها که مشتری اصلی محصولاتش هستن رحم نمیکنه ذرت دامی به خوردشون می ده اونوقت حتی اسمشم نمیارن ولی واسه ده ثانیه فیلم صحنه دار کلی آدم اخراج شدن بی معطلی
توی چین کسی که شیر خشک مشکل دار تولید میکرد را حکم اعدام براش دادند ، لطف کنید واسه مسئولین این دو کارخانه هم حکم اعدام صادر بفرمائید ، به غیر از خانواده هاشون بقیه ملت از این اعدام خوشحال میشوند
حالم داره به هم میخوره
مسولین باید کارامدی خودشون را در مقابله با تخلف نشان دهد.
والا بنده کشاورزی خوندم و چیزی به اسم ذرت دامی تا بحال نشنیدم. ذرت ذرت است و دامی و غیر دامی ندارد فقط نحوه نگهداری و نوع مصرف است که بهداشتی و غیر بهداشتی دارد. مثلا گندم می تواند هم به مصرف دام برسد و هم به مصرف انسان و نوع نگهداری آن فرق می کند. یه چیزی به اسم ذرت علوفه ای داریک کلا بحث آن فرق می کند و با آن اصلا نمی توان پفک درست کرد. در این خبر هم بیشتر تفاوت ارز اختصاص یافته مد نظر طرف بوده نه نوع ذرت. اینقدر بین مردم وحشت ترویج نکنید.
باید اسم کارخونهاشنو بگن تا شرکتهای دیگه متضرر نشن
ببینید به چه روزی افتادیم دیگر مردم به مسولین اعماد ندارند نمونه اش زلزلزله کرمانشاه
به هوش باشید دست از حمایت با متخلفان بردارید کافیست برای یک بار هم که شده رو راست باشید
در بخش نظرات اسم شرکتها را بگید مردم متوجه بشوند و نخرند.
علتش اینست که متخلفان و شیادان فقط به فکر سودجویی هستند و سلامت مردم پشیزی ارزش ندارد در عوض کارخانجات باسابقه و مهمی مثل ارج که چندین دهه سابقه دارد در استانه تعطیلی قرار میگیرد چونکه هدف فقط دریافت سود بیشتر با هزینه کمتر و در کمترین زمان ممکن است و نظر مردم ارزشی ندارد...
کسی که با سلامتی مردم بازی میکنه رو باید به مانند یک قاتل و حتی بدتر از اون نگریست.
فرض کنید که صاحبان متول این دو تا کارخونه با استفاده از مواد اولیه ناسالم به طور متوسط باعث کم شدن یک روز از عمر هر ایرانی شده باشند که میشه 80 میلیون روز. با یه حساب سرانگشتی این مقدار روز میشه عمر 3131 نفر آدم 70 ساله.
قاتل یه نفر رو بکشه میشه قاتل حالا صاحبان این دو شرکت رو باید چی نامید؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر رسانه ها واقعا مردمی بودند میتونستند اسامی شرکتها رو منتشر کنند قدرت رسانه در جهان رو که می بینید. رسانه ها هم ترسو و خطی هستند متاسفانه. چیزی که تو ایران مطلقا ارزش نداره جون انسانهاست و بس.
پفک و امثالش دشمن سلامتی هستند. بهتره اسم کارخانه های متخلف اعلام نشه شاید مردم کلا بی خیال این سومم بشن و اصلا مصرفش متوقف بشه
حداقل نام شرکتها و محصولاتشان با ذکر برند اعلام شود تا مردم از خرید این محصولات خودداری کنند
شما که اسم کارخونه ها رو میدونید چرا فاش نمیکنید مردم نخرن؟ جوون مردم براتون اهمیت داره اسم ببرید.
خوب اسم ها بگین تا نخریم . جالبه که مراعات شرکت را میکنند به جای دفاع از مردم .
اینا هستن؟
چ.ت و ا.م؟
حتما چیتوز و مزمز هست
اظهار نظر درباره محصولات تراریخته کار آسان و کوتاه مدت نیست. عدم دسترسی به نتایج زیان آور این محصولات نشاندهنده نبود عوارض نیست بلکه از محدودیت علم کنونی می باشد. چه بسا عوارض هولناک محصولات تراریخته سالها بعد و پس از گذشت یک یا دو نسل مشخص شود. القای این مسئله که محصولات تراریخته سالم هستند از جانب هر کس که باشد گناهی نابخشودنی بوده و مکافات شدید الهی در پی دارد.
خبر بی اهمیت و تکراری کار کردین وقتی نمیخواین این دو شرکت و روسا رو رسوا کنید.
برای شرکت های سازنده پفک که عکس میمون و یه گربه را نماد کردند همان بهتر که مردم تحریمشان کنند.
من که دیگه از هیچ کدام خرید نمی کنم.
این ها همشون با همند
یعنی اگر تک تک مردم جامعه ازجمله اون کارگر کارخونه ومهندسش وناظرش و.....معاون ومدیر و رءیسش وجدان داشتن و یه لحظه فکر میکردن اینا به خورد بچه های خودشون هم میره اینکارو نمیکردن
بگردید دنبال سلطان مربوطه و اعدامش کنید این نامرد رو
سلام
واردکننده ذرت توایاران 1 نفره
کله محصولات پفک و امثال اون ذرتشون توسط یک نفر وارد میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی