بازدید 85221

آیا مرگ زن، «مهریه» را ساقط می‌کند؟

کد خبر: ۸۴۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 20 October 2018

در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی پس از آن که همسرش مهریه‌اش را به اجرا گذاشت، با خودرو او را زیر گرفت و او را به قتل رساند. فارغ از مباحث مختلفی که می‌توان در رابطه با علل و عوامل بروز حوادث اینچنینی داشت این سوال مطرح می‌شود که آیا با قتل زوجه یا حتی مرگ طبیعی او، تکلیف زوج به پرداخت مهریه از بین می‌رود؟

به گزارش ایسنا، از سال‌های گذشته تعیین سکه طلا به عنوان "مهریه" امری رایج بوده است. مردان زیادی با تعیین تعداد بالای سکه و ناتوانی از پرداخت آن بعد از مطالبه زوج به زندان رفته‌اند و این روزها با نوسانات اقتصادی و مشکلات ناشی از افزایش قیمت طلا از جمله افزایش تعداد زندانیان ناشی از این موضوع، "مهریه" و تلاش برای کاهش مشکلات مربوط به آن را به بحثی داغ تبدیل کرده است.

"مهریه" در 6 ماه اول امسال به اندازه کل سال قبل زندانی داشته‌ است

حسین پورمند مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندانهای کشور 17 مهرماه طی سخنانی در نشست بررسی و اصلاح قانون مهریه گفت: در شش ماهه نخست امسال سازمان زندان‌ها به اندازه کل سال قبل ورودی به زندان بابت موضوع مهریه داشته است و اگر در این خصوص رقم 4 هزار زندانی تا امروز حفظ شده و افزون بر این گزارش نگردیده است با تلاش و کمک‌های خیرین بوده است.

ارتکاب قتل به خاطر مهریه

در روزهای گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه در یکی از روستاهای شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی، مردی پس از آن که همسرش مهریه‌اش را به اجرا گذاشت، با خودرو او را زیر گرفت و در سه نوبت پیاپی از روی او گذشت و جسدش را له و به کف خیابان چسباند.

جعفر رضوانی بخشدار محل وقوع این حادثه، در این باره اعلام کرد که "همسر مقتول با اجرا گذاشتن مهریه خود، زمین و دیگر اموال همسرش را مطالبه کرده بود و قاضی ابتدا دستور صلح و سازش می‌دهد، اما هنگام دعوا و مشاجره لفظی، مرد کنترل خود را از دست داده و این اتفاق رخ می دهد".

با قتل یا فوت زوجه "مهریه" ساقط می‌شود؟

بهمن کشاورز حقوقدان، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه "مهریه" در صورت مرگ زوجه چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ گفت: مهریه دین زوج است و تا زمانی که پرداخت نشده باشد بر ذمه او مستقر خواهد بود و در صورت فوت زوجه که داین و طلبکار محسوب می‌شود ورثه او طلبکار زوج خواهند بود، بنابراین با قتل و فوت زوجه مهریه ساقط نمی‌شود و ورّاث می‌توانند به مطالبه و وصول آن اقدام کنند، ضمناً توجه شود هر چند شوهر خود داخل در وراث می‌باشد اما به واسطه قتل از ارث محروم خواهد بود.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در خصوص مهریه به طور کلی باید گفت که ما معمولاً در همه امور از یکی از طرفین بام سقوط می‌کنیم. زمانی مهریه‌های عجیب و غریب تعیین می‌شود و ضمانت اجرای زندان هم دارد و زمان دیگری حرکت در جهت نفی آن است.

وقتی زوجین می‌دانند "مهریه" تعیینی در حد و توان زوج نیست اصولاً این مهر باطل است

وی تصریح کرد: بار دیگر اظهار نظر استاد فقیدم مرحوم دکتر مهدی شهیدی را لازم می‌دانم که فرمود «وقتی زوج و زوجه هر دو می‌دانند که مهریه تعیینی در حد و توان زوج نیست اصولاً این مهر باطل است و باید مهرالمثل پرداخت شود».

این حقوقدان بیان کرد: به هر حال هر قانون‌گذاری که انجام شود باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی باشد و الّا مشکلی را حل نخواهد کرد.

کشاورز با اشاره به مطرح شدن راهکارهای مختلف برای حل مشکلات مربوط در این زمینه، گفت:‌ می‌توان در قانون‌گذاری ترتیبی داد که مهریه از صورت حربه‌ای برای طلاق خارج شود و به روال عادی برگردد و این می‌تواند به صورت برقراری حق طلاق برای خانم‌ها ولو از باب حکم ثانویه باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۵۶
لطفا این موضوع به بحث گذاشته شود درست ماجرا این است که مهریه در زمان عقد نکاح تویل زوجه گردد به نظر می رسد تا زمانی که قانون از این حیث اصلاح نگردد مشکلات باقی است اجازه بدهید موضوع را روشن تر مطرح کنم اگر زوج مجبور به تحویل مهریه در زمان عقد نکاح باشد به هر میزان که توانایی دارد مهریه را پرداخت می کند و این داستان تمام می شود و دیگر نه زندانی در کار است ونه یک عمر کش و قوس زوجه برای صلب مهریه
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
مطمئن باش بعدا کلی مسله پیش میاد که تو طول زندگی طرف میخواد پولی که داده پس بگیره از همسرش تازه ممکنه با ماشین از روش رد بشه اگه پولو نده
جناب کشاورز باور کنید مهریه را برای طلاق نمی خواهند برای اخاذی می خواهند آنها هم خر را می خواهند هم خرما. لذا با داشتن حق طلاق هم مشکلی حل نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اخاذی یا گرفتن حقوق انسانی که قانون ازشون محرومشون کرده؟
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
بیخود کرده کسیو انتخاب کرده که قصد اخاذی داره در ضمن کلی حرف نزن فقط حق داری از خودت بگی نه جمع ببندی اوکی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
به نظر من عاقل کسیه که زیر بار این شرایط نره. من زن می خوام چکار ؟ دست دختر را بگیرم اولش باید کلی خرجش کنیم تا بیاد خونخ خرید سرویس طلا و حلقه و شیر بها و ... به نعیین مهریه و نفقه و اجرت المثل و .... و بعد آخرش هم زندان و بالا کشیدن تمام اموالت و ماشین و ملک و .... تازه به اینها اضافه کنید که چقدر غر می شنوی و از مادر و پدرو خواهر و برادرانت بد میگه و خانواده اش هم کمکش می کنند . عاقل کسیه که آرامشخودشو به هم نمی زنه . دختران ظاهرا راحت تر هستند که پیش پدرشون زندگی کنند و پسران نیز راحتترند این همه هزینه نکنند . من پشیمان شدم که ازدواج کردم . خداییش تو این همه سال تمکین نکرده و دائم مهریه اش را میخواد و میگه من خونه بابام راحت بودم و همه چیز برام فراهم بوده حالا هم خونه تو باید راحت باشم !!! چرا تمکین کنم ؟!! چرا آشپزی کنم؟!!! به من چه ربطی داره. من به پسرم توصیه میکنم که زن نگیره وگرنه زندگیش به باد میره
من پیشنهاد میکنم که با توجه به قوانین فعلی که مهریه قابل اخذ نیست و ظاهرا باعث جرمهای زیادی هم میشود، این قانون اسلامی را حذف و به جای آن مشابه کشورهای غربی قوانین زناشویی تنظیم شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
عجب!!! متاسفم برای نظر و فکر شما
اونها که زن رو تشویق کردند مهریه اش رو به احرا بگذاره برن شادی کنن باعث نابودی یه زندگی شدن
پاسخ ها
sam
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
به نظرت کسی که یه ادمو که اون ادم همسرش باشه بکشه و چند با از روش رد بشه انسانیت داره که کسی باهاش زندگی کنه کسایی که بهش گفتن بزاره اجرا دقیقا بهترین کارو کردن این اقا هم باید قصاص بشه البته اگه از نظر عقلی سالم باشه که بعید میدونم باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
فکر میکنی براشون مهمه ؟ زنا فقط براشون پول مهم شده
باعرض معذرت احمق هم زیاده
شده منبع درآمد براشون
از این شوهر به اون شوهر
خوبه دیگه
یه کارمند کلا ماهی 3 تومن درامدش شده
خانما با این روش متوسط ماهی 2 تومن دریافتی دارن و عشق و حال میکنن
باهرک هم بخوان میگردن
طرف اینقدر دیوانه بوده حاضر به کشتن یه انسان دیگه شده
با این آدم میشد زندگی کرد؟
قشنگ معلومه مشکل روانی داشته
از کجا میدونید خانومه نخواسته جدا بشه
بانام خدا
مهریه به این شکل هم خاخا نواد ه وهم خانواده ها را نابود می کند بایستی مراجعه وروحانیت این مسئله را حل کنند تا مسائل اسلامی به روز شود
اگر قتل صورت نگرفته باشد یعنی مرگ طبیعی باشد باز وراث زن از مهریه ارث می برند؟ عجیب است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
مهریه در هر حال بدهی مرد به زن است و فرد بدهکار در صورت فوت طلبکار به وراث او بدهکار خواهد بود .
با مرگ زن مهریه ساقط نمی شود ولی صیغه باطل شده و شوهر نمی تواند روی همسر خود را ببیند!!عجبب!!
ما در ایران هیچ یک از احکام اسلام را درست اجرا نکرده ایم حتی وضو
مهریه که جای خود دارد
اگر مهریه در حد توان مرد باشد که تا خواست بدون دلیل هم زن خود را طلاق می دهد و خانواده از هم می پاشد و جامعه را با مشکل روبرو می کند اگر مهریه بالا باشد زن با کوچکترین مشکل خانوادگی مرد را زندان می کند
چه قوانین عهد بوقی!!
ینی من الان به عنوان تنها نوه میتونم برم از پدربزرگم مهریه مادر بزرگ خدا بیامرزمو درخواست بدم؟؟؟
بعد از 60 سال؟؟!!!
پدربزرگمم منو از ارث محروم میکنه تا این به اون در شه!!!
آخه این چه قوانینیه؟؟؟!!!
اگر مرد بداند که قادر به پرداخت مهریه نیست و ان را بازگو نکند و با مبلغ مهریه موافقت کند اما زن این موضوع را نداند چه اتفاقی می افتد ؟ ایا کار مرد مصداق کلاهبرداری نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
برو غاز بچرون
دمش گرم. منم می خواهم زن سابقم رو سر مهریه بکشم. ولی می ترسم.
مردی جوان نزدیک به ده سال کار کرده و تلاش شبانه روزی موفق شده اپارتمانی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کند و یک ماشین برای ایاب ذهاب خودش تهیه کرده است و موجودی حساب این جوان ۵۰ میلیون تومان است در کل دارایی او بعد از سالها تلاش به ۵۰۰ میلیون تومان میرسد او اکنون ۳۳ سال سن دارد دو سال پیش برای خواستگاری یک دختر ۲۸ ساله با مهریه ۲۰۰ سکه مراجعه و برای ازدواج با شروط داشتن حق طلاق عروس خانم موافقت صورت میگیرد بعد از مراسمهای سنتی عروسی زوج زندگی مشترک خود را اغاز میکنند اما بعد از دو سال زندگی مشترک خانم جوان با طرح بهانه ای میخواهد جدا شود مهریه اش را به اجرا میگذارد تمام اموال و حساب شوهرش را توقیف میکند شوهر به ناچار به فروش اموال خود شده و موفق میشود نصف مهریه را بپردازد اما برای ناتوانی در پرداخت مابقی مهریه راهی زندان میشود احتمالا تا ۱۰ سال دیگر شاید شانسی بیاورد و یک خیر ا و یا یک قانون جدید ا و را از این مشکل بزرگ رها گرداند
دختر جوانی با مدرک ارشد حسابداری به عقد پسر جوانی شاغل در ادارات دولتی در میاید بعد از چند وقت پسر جوان شروع به بهانه گیری میکند و دختر جوان صبورانه او را دعوت به ارامش میکند و حتی برای اثبات اینکه اهل زندگی مشترک است و عاشقانه شوهرش را دوست دارد مهریه ۱۱۴ سکه خود را به داماد جوان میبخشد پسر جوان از این بخشش سوءاستفاده کرده و زن را طلاق میدهد زن بیچاره دست از پا دراز تر راهی خانه پدر میشود و در انجا مورد ازار و اذیت فامیل قرار میگیرد و ناچار اقدام به خود کشی میکند
این دو داستان واقعی بود ازدواج در ایران با این شرایط مهریه ریسکی بزرگ است و بهتر است این قانون اصلاح شود
مهریه کم بود حالا دیه هم افتاد گردنش ...چه دنیایی شده
پاسخ ها
حدیث
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
میخواستم خدمتتون عرض کنم قتل دیه نداره حکمش اعدامه
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
قتل عمد بوده عمو
چشم و همچشمي و مسابقه تشريفات در اين زمينه مشكل ساز شده است . آيا ميشود آزادي يك انسان را به مخاطره انداخت اونهم با ازدواج ؟! آيا اين نتيجه سنت پيامبر است
خانمهاي اين دوره زمونه هم حقوق اجتماعي و فردي يك زن غربي را مي خواهند و هم حقوقي را كه اسلام به آنها داده... و اين در حالي است كه اسلام مهريه را در ازاي فروش آزاديهاي فردي و اجتماعي زن به شوهرش براي او لحاظ كرده است.
زن و مرد هر دو لازم است حق طلاق داشته باشند. وقتی زن و مردی با هم توافق ندارند و دچار طلاق عاطفی هستند معنی ندارد که آنها را مجبور کنیم تا به زندگی در کنار هم ادامه دهند. این کار منجر به مشکلات بزرگتری نظیر بد رفتاری و یا در برخی موارد قتل می شود.
البته مهریه ها باید با توجه به دارایی مرد سقف داشته باشد. و مردی که مثلا کل دارایی او از صد میلیون تومان است نباید بتواند بیشتر از 50 میلیون تومان برای زنش مهر در نظر بگیرد.
باسلام واقعااگران مردغیرت داشت بایدباهراخلاق انسانی بودبه صلح دعوت بکردزن رامن هم زن وبچه دارم وضع مالی خوبی ندارم اماخداروشکرزن خوبی دارم خداازعمرمن به عمرش اضافه کندوخدانسل اینطورنامردهای قاتل روازروزمین برداردچون مایع ننگ تمام مامردهامیشوندخدانگهدارهرچی مرداست
اقای کشاورز. لطف کنید مهریه را بر مبنای تاریخ عقد محاسبه کنید
ما اصل ماجرای مهریه رو فراموش کردیم و مهریه رو فقط به عنوان حربه گزاشتیم مثلا اگر زن بعداز مدتی متوجه شود نمیتواند زندگی ادامه دهد و از انجایی که میداند طلاق با شوهر است مجبور میشود که مهریه را به اجرا بگذارد تا شاید همسرش او را طلاق دهد ..در حالی که در اصل مهریه برای معیشت زن تعیین شده و باید زمان عقددنکاح به زن تحویل داده شود و در اکثر کشورهای اسلامی به همین شیوه است اما در قانون کشور ما کاملا برعکسه ..یعنی درسته که زن مطالبه مهریه میکنه اما امکان تسلیم ان اندک است و به استطاعت مرد بستگی داره و به اینکه ایا مرد حاضر به طلاق هست ؟؟ وایا زن رضایت به گذشت از مهریه هست یا نه ......این قانون باید همانندی که قران کریم گفته اجرا شود که نه حق زن ضایع شود و نه مرد به حبس بیفتد
بدبخت از چاله درآمد و به چاه افتاد هم باید مهریه بده هم دیده قتل نفس آنهم در ماه حرام این بنده خدا اگه عقل درست و حسابی داشت که اصلا زن نمیگرفت
طرف میمره مهریه میرسه به پدر مادر آن هم چه پدر مادر زبان نفهمی که فقط پول پرست هستند این هم از قانون کشور ما جمهوری اسلامی کاش که دیگر اسلامی نبودیم با این مهریه روزگار مرد سیاه کردن
دختره تو تصادف میمیره پدر مادرش بعد از ده روز مهریه دختره رابه اجرا میگذارند جالب این جاست از دیه دختره به همسرش نمیرسه چون راننده بوده پسره وکل مهریه میرسه به پدر مادر دختر پدر مادر گداگشنه مزه داده به دهانش مهریه هم می خواهم این دیگه چه قانونی طرف هم کارگر هیچی نداره قانون اگر قانونی باشه با تحقیق کنه ببین پسره چه داره قاضی بدون تحقیق همین جور برای خودش رای میده هیچ مسولی هم نیست ازاین قاضی سوال کنه چه جوری رای صادر کردی پسره نان خوردن نداره حالا مهریه بپرداز کاش که دیگر داد از اسلام نمیزدن روزگار مرداد سیاه شده بااین مهریه ناعادلانه
در حال حاضر با مهریه کلاه برداری می کنند
قرار دادن مهریه به عنوان یکی از حقوق زن از قوانین طلایی اسلامه.
عزیزانی که اینقدر باهاش مخالفند هیچ با یک مرد دیوانه زندگی نکردند تا بفهمند بدون مهریه چه فجایعی ممکنه به بار بیاد.
ازون گذشته هیچ فکر کردید زن بعد از طلاق بدون مهریه و سایر حقوقش باید چه کار کنه؟
دزدی؟گدایی؟کلفتی؟یا خودفروشی؟
اخری از همه اسون تره مگه نه
پس اگر امار زنان فاحشه زیاد شد بدونید تقصیر مردهاست که از همه وظایف شون فرار کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
مشکل از خود ما خانمهاست که میگیم مرد اگه منوطلاق داد چیکار کنم ؟ انگار که ما شلغم باشیم یکی باید باشه ما رو جمع کنه ؟نه آقاجون نه مهریه میخوایم نه جهزیه میدیم فقط موقع طلاق قانون اذیتمون نکنه بسه برامون .والا
برای مهریه باید سقف معقولی در نظر گرفت مثلا به اندازه مبلغ یک ماشین متوسط اگر صاحب دختر حتی کارخانه دار است نمی خواهد دخترش را با این مهریه شوهر دهد پس بگذارد تا دخترش ترشی بیاندازد
من معتقدم دین توانایی اداره حکومت را ندارد و باید از نو قانون اساسی نوشت قانون اساسی فعلی توانایی پاسخگویی به نیازهای جامعه را ندارد ودر حد جوهربرکاغذ باقی مانده است تغییربنیادی آرزوی ماست چون میبینیم که حکومت چه بلایی برسر جوانان میاورد مثل مهریه که تاکاسه به کوزه میخورد بابت مهریه حواله زندان میدهند . خائنترین افراد درجامعه همان کسانی هستند که خون یک جوان را توی شیشه کرده است .
حتی در خود عربستان که این قوانین را در اورده و به ما تحمیل کرده خودشان دیگر اجرا نمیکنند و فهمیده اند که نادانند.
مهریه لازم نیست دونفرباهم شروع کردن تازمانی با هم زندگی کردن عالی وقتی ازهم جداشدن هرچی دارن باهم نصف کنند بدن برای خود
سکه یعنی شیطان
حالاوقت اون شده که هرکی دخترش فوت کرده بده دنبال مهریش
قانون باید درست شود یعنی مرد برد دختر را بگیرد شیر بها بده بعد سکه بده بعد برد زندان به این میگن بهای زیادی دادن به زن مرد
تا اخر عمر زن نمی‌گیرند
من بخاطر مهریه زنمو طلاق دادم.قانون ما خیلی بیخوده الانم مهریه میدم.زنم هم قاظی طلاق داد.گفتم حق طلاق با مرد نیست مگه قاضی گفت رنت نمیخواد باهات زندگی کنه باید طلاق بگیره.گفتم نمیخواد پس چطور مهریه میگیره.گفت قانونه.زنمو طلاق داد مهریه هم تعلق گرفت.
مردی که نداره مهریه بده چرا مهریه سنگین روقبول میکنه دخترمردم روبدبخت میکنه جالب اینکه سازش هم نمیکنه زن مجبورمیشه رو بیاره به تنهاسلاحش که مهریه اس.مقصراصلی خود مردها هستند
تعداد زنانی که درخواست مهریه می کنند به یک درصد هم نمی رسند آنوقت در جایی که یک مرد روانی مرتکب قتلی شده است چرا باید زنان دیگر جامعه تاوان بدهند.
مهریه کلا باید برداشته بشه. یکم مثل اروپایی ها تواین مثائل هم برخورد کنید ولله ک مهریه چیزی نیس. زندگی دونفرخوب نباشه. میلیاردهاهم ادمای اون زندگیو خوشحال نمیکنه
اجرای فرمان آتش به اختیاری باید سرلوحه باشد. یعنی قانون-مانون تو مملکت ما جواب نمی دهد. هرکی هرکی بهتر است
باسلام خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی نظربنده در مورد مهریه این است به خدا این مهریه است زندگی زن وشوهر را خراب کرده است اگه مهریه نبود امارطلاقم نبود چون مهریه چیزی بی ادلانه و غیرقانون هست بایدمهریه حزب شود تا زندگی راحتربشه زنها از پشت مهریشان حساب می کنند وبه مشکل درزندگی برمی خورند به عنوان مثل همسایه بنده دخترش سه شوهرکروه سه مهریه گرفته تا حالا چهار روز خانه شوهر هم نبوده گناه نیست به نظرشما عزیزانی که قانون تعین می کنین مهریه حلال است روزی صدها نفربدبخت به خاطرمهریه درزندان هست وزن دنبال ایش نوش خوشی می باشد ترابه خدا فکری به حال مردم بکنین مهریه در زندگی زن وشوهرحزب کنین تا امار طلاق پاین بیاد وزندگی هم بهتر شود کمتر مردم هم زندان بره به خدا عده بزرگی از زنها روز به روز قیمت سکه ها پشت اقد خودشان حساب می کنن به فکر اینده خود وشوهرشان نیستن نظر بنده این هست زنی که بیش از سه یه چهار سال با شوهرش زندگی نکرده هیچ مهریه از جانب مرد تعلقش نمی گیره بعضی از زنها اقد می کنن بعد از یک ماه مهریه رابه اجراع می زارن این گناه نیست مرد بدبخت اول زندگیش بره زندان ماه همه مردم خواهر داریم مادر داریم زنی که اهل زندگی باشه مهریه هیچی نیست براش زندگیش از تمام دنیا مهمتره ولی بعضی ها فقط دنبال پول ومال شوهرشان هستن زندگی اون زن وشوهر هیچ ارزشی نداره بازم در پایان از مسعولین محترم ومجلس ایران عزیز این مهریه را حزب کرده وفکری به حال جوانای عزیز که به خاطر مهریه زندان هستن بکنن
قانون مهریه و رسم و رسومات ازدواج باید کلا تغییر کنه مهریه حذف بشه تهیه جهیزیه و مسکن به عهده مرد باشه اگر دوست داشتند جشن عروسی برگزار کنند هزینه اش با هردو خانواده
اینا رو هم یاد مردم بدین که پرونده زیاد تر بشه
چه جوانهای زیادی که نیروی فعال ونیروی کارکشور بخاطرمهریه به زندان میندازیم جوانی که دراقحوان جوانی ونشاط وبیتجربگی است وباخوشحالی عقدنامه ای راامضامیکند که تاخرخره زیربار قرض ودیون خودرامیبردومااین جوان شاد ونیروی کارمملکت به زندان میندازیم وبهترین سالهای جوانی اورامیگیریم وبااین تورم وقتی بعدازچندسال آزادش کنیم تمام اعتقادات وامیدوپلهای پشت سروی راتخریب کردهایم وازجوانی شاد به جوانی حیران وسرگردان تبدیلش کردیم کجای دنیا به جوانان مملکتش چنین کاری میکند.
این قانون مهریه خیلی خیلی مزخرفه -- باید این قانون برداشته بشه یعنی چی ؟؟؟ مگر زمان پیغمبر سکه بود ؟؟ گاو و گوسفند و شتر بود چرا الان با نام اسلام مردم را بدبخت میکنید
یعنی چی ؟؟ چرا قانونی در این مورد تصویب نمیشه چرا به یمن و سوریه و لبنان و .... رسیدگی میشه ولی برای جوانان بیگناه ایرانی که گرفتار این پدیده شوم مهریه اونهم با سکه های هزار تایی هستند رسیدگی نمیشه ؟؟؟ باید قانونی تصویب بشه که سقف مهریه با این قمیت غیر متعارف و نجومی سکه بشه بیست سکه --بر خلاف این باشه این ظلم بزرگیه ظلم تابخشودنیه کشور ی اسلامی هست که عدالت باشه
به نظر من همه این مشکلات از قانونه و به راحتی قابل حله! اگه حق طلاق و حضانت را یا به زن یا به هر کدوم صالح تره بدند و زندان مهریه را هم کلا بردارند و بگند حتی یه سکه را هم زندان نمیندازیم اونموقع مثل بازار که با عرضه و تقاضا خودش تعادلشو به دست میاره اینجا هم همینطور میشه دخترا مجبور نمیشند نگران دادن جهیزیه سنگین و یا حقوق انسانی شون باشند و پسرا هم نگران پرداخت مهریه و زندگی با نگرانی شروع نمیشه. هر کی هر چی میاره از اول معلومه در واقع یه جور باهم به تعادل میرسند و ازدواج میکنند ...من واقعا نمیدونم چرا مشکلی را که به راحتی میشه حل کرد اینجور میپیچونن و ملت را بیچاره
بعد از ازدواج باید مرد وزن در تمام حقوق ازحق طلاق و فرزند و اموال و تحصیل و کار برابر باشند و هر چه بعد از ازدواج به دست می اید بین زوجین نصف شود که حق هیچ کدام ضایع نشود، واقعا راه حلی به این خوبی و به این صورت بدیهی دیگر نیازی به فکر کردن ندارد، اما چون قانون گذاران مرد هستند این کار را نمیکنند چون خودشان حق بیشتری میخواهند و میدانند مهریه چیری هست که هر سال با قدرت قانون گذاریه خودشان ان را کم و کمتر میکنند همچنان که سقف ان الان شده 110 سکه و همین را هم میخواهند کم کنند و بر مبنای حقوق کارگر کنند که میشود 350 ملیون که واقعا با 350 ملیون یک زن حتی نمیتواند یک خانه رهن کند بهترین راه برابریه حقوق بعد از ازدواج هست، جامعه ای که تمام قوانین ان را مردها مینویسند هیچ وقت به نفع زنان نخواهد بود. لطفا فکری به حال زنانی بکنید که بعد از سالها زندگی و داشتن فرزند همسرانشان فیلشان یاد هندوستان میکند و چون میدانند با راه های مختلف میتوانند از دین مهریه در بروند حتی بدون دادن یک ریال زنی که سالها با انهازندگی کرده را از خانه بیرون میکنند حالا بماند که ارثی که از مرد به زن میرسد بسیار ناچیز است و حتی یک خانه برای زندگی هم به زنها نمیرسد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی