بازدید 11779

خسارت سیل به ۱۵۰ هکتار از بزرگترین باغ موقوفه ایران

۱۵۰ هکتار از باغ ۳۶۴ هکتاری موقوفه "میرسعدالله ایلخانی" که بزرگترین باغ یکپارچه موقوفه کشور واقع در شهرستان آزادشهر استان گلستان است، به سبب بارش شدید و رگباری روز پنجشنبه و جاری شدن سیلاب دچار خسارت جدی شد.
کد خبر: ۹۹۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ 17 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بارش ۱۰۲ میلیمتری باران صبح که فقط ۲ ساعت بارید، برای طغیان رودخانه "پالم" آزادشهر که در مسیر خود از بزرگترین باغ یکپارچه موقوفه کشور می‌گذرد، کافی بود تا به ۱۵۰ هکتار از درختان میوه و تاسیسات موقوفه خسارت بزند.

عضو گروه سرمایه‌گذاری طوبا در این خصوص به ایرنا گفت: خسارت این سیلاب به درختان میوه برداشت نشده بیش از ۵۰ میلیارد ریال و خسارت وارده به ۵۰ درصد سیستم آبیاری تحت فشار نصب شده و نیز سه دستگاه تراکتور و موتور سمپاش هم ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

محمد خواجه افزود: همچنین گل و لای وارد شده به درون باغ با نفوذ به لایه‌های خاک به مرور زمان باعث خشک شدن بیش از یکصد هزار اصله درخت میوه خواهد شد.

وی اضافه کرد: حدود ۵ کیلومتر از رودخانه پالم آزادشهر از درون این باغ می‌گذرد که در چند سال گذشته تنها یکبار آنهم با هزینه شرکت لایروبی شده و در این رابطه تاکنون هیچ اقدامی از سوی دستگاه‌های متولی صورت نگرفت.

خواجه تصریح کرد: رودخانه همچنان خروشان است و به سبب سرریز شدن آب به درون باغ که آنرا تبدیل به باتلاق کرده، قادر به انجام کار خاصی برای جلوگیری از خسارت بیشتر نیستیم.

سازمان اوقاف و امور خیریه بعنوان متولی موقوفه ۳۶۵ هکتاری میرسعداله ایلخانی، چند سال پیش مدیریت آن را با عقد قرارداد مشارکت به گروه سرمایه‌گذاری طوبا به جهت ایجاد باغ میوه واگذار کرد.

شهرستان آزادشهر حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از صبح پنجشنبه به سبب بارش‌های رگباری بخش‌هایی از مناطق شهری و روستایی آن دچار خسارت و آبگرفتی شد.

گلستان استانی سیل خیز است و توپوگرافی خاص آن متاثر از ارتفاعات و شیب‌های تند باعث تشدید سرعت و قدرت سیل می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی