اقبال کم نمایندگان به کمیسیون فرهنگی/ آیا مجلس یازدهم هم توجه کمی به مقوله فرهنگی دارد؟

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز فعالیت مجلس یازدهم تاکید داشتند که «اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت های کشور است»، دو اولویت مهمی که انتظار می رفت مجلسی ها در گام اول و تشکیل کمیسیون های پارلمان به آن توجه ویژه ای کنند.
کد خبر: ۹۸۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴ 12 June 2020

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز فعالیت مجلس یازدهم تاکید داشتند، «اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت‌های کشور است»؛ دو اولویت مهمی که انتظار می‌رفت، مجلسی‌ها در گام اول و تشکیل کمیسیون‌های پارلمان به آن توجه ویژه‌ای کنند.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آیین نامه جدید مجلس شورای اسلامی، نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی نسبت به ادوار گذشته تغییر کرده است.

در ابتدا نمایندگان دو اولویت پیشنهادی خود به همراه فرم‌های امتیازبندی را به هیأت رئیسه می‌دهند که امتیازبندی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون است.

پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت، اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهایی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا ۴۸ ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون می‏‌شود، قرعه‏‌کشی انجام می‏‌گیرد.

همچنین امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی را دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند، نمایندگانی که در هیچ‌ یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند، موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است.

اکنون تعیین ترکیب نهایی کمیسیون‌ها در مرحله بررسی اعتراضات است، چون اقبال نمایندگان به برخی کمیسیون‌ها بسیار زیاد و به تعداد دیگری بسیار کم بوده است.

طبق فهرست اولیه منتشر شده از اولویت‌های نمایندگان برای عضویت در سیزده کمیسیون تخصصی و امتیازات داده شده به آن ها، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ۷۲ نماینده متقاضی پرطرفدارترین و کمیسیون حقوقی و قضائی با سه نماینده کم طرفدارترین کمیسیون‌های مجلس هستند.

سایر کمیسیون‌ها هم وضعیت مشابهی دارند؛ داوطلبان عضویت در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و فناوری ۳۹ نفر، اجتماعی ۳۸ نماینده، اقتصادی ۴۴ نفر، امور داخلی و شورا‌های کشور ۲۵ نماینده، انرژی ۴۴ نفر، برنامه، بودجه و محاسبات ۵۸ نماینده، صنایع و معادن ۶۷ نفر، بهداشت و درمان ۲۲ نماینده، عمران ۳۸ نفر، فرهنگی ۱۲ نماینده و کشاورزی، آب و منابع طبیعی ۳۸ نفر هستند.

اقبال کم نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی نسبت به سایر کمیسیون‌ها مسبوق به سابقه بوده چه اینکه در ادوار گذشته مجلس هم نمایندگان کمی حاضر به عضویت در این کمیسیون می‌شدند. در نتیجه با پر شدن سقف کمیسیون‌های پرطرفدار، کاندیدا‌های ناکام سرزیر در کمیسیون فرهنگی شده و وضعیت بدتر از قبل می‌شد. دلیل این مدعا را هم می‌توان در رویکرد حداقل ده سال گذشته مجالس قبلی به مقوله فرهنگ دید که تقریبا نگاه تخصصی به این حوزه نداشته و نتوانستند به خوبی به این مطالبه مهم پاسخ دهد. نمایندگانی که بعضا انگیزه و برنامه مشخصی برای بهبود قوانین و تسهیل شرایط فعالیت در حوزه فرهنگ نداشتند و فرصت چهار ساله خدمت در مجلس را بدون دستاوردی به پایان رساندند.

شاید با نگاهی عمیق‌تر بتوان این موضوع را به کلیت جامعه تعمیم داد که علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری درباره توجه ویژه به مقوله فرهنگ این مساله در پایین‌ترین سطح توجه مسئولان قرار دارد و نمایندگان تازه نفس هم با تعیین اولویت‌های خود برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی به نوعی بر آن صحه گذاشتند. حال اینکه انتظار می‌رفت نمایندگانی که از مجلس یازدهم به نام مجلس انقلابی و گام دوم نام می‌برند، حداقل اولویت‌های تعیین شده از سوی رهبر انقلاب برای چهار سال پیش روی، مدنظر قرار داده و نگاهی دیگر به کمیسیون فرهنگی داشتند.

درست است که مقام معظم رهبری موضوعات اقتصادی را هم به عنوان اولویت کاری مجلس یازدهم برشمرند، اما ایشان به موضوع فرهنگ هم اشاره داشتند. انتظار می‌رود نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم در روز‌های پایانی تعیین ترکیب نهایی کمیسیون‌های تخصصی بی انگیزگی و بی توجهی به کمیسیون فرهنگی را کنار گذاشته و کمیسیونی قوی تشکیل دهند، چون «فرهنگ و اقتصاد» باید در کنار هم دیده شود، نه اینکه با نگاهی تبعیض آمیز تنها به بخشی ازآن توجه شده و قسمتی دیگر فراموش شود. البته شاید این دوره هم انگیزه حضور مجدد در مجلس آینده و کسب رای در میان باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
حجم تبلیغات اقتصادی تابناک در راستای بی توجهی به مقوله فرهنگی است همه سبزه هم هستیم
پاسخ ها
لیست ائتلاف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
متاسفانه این نمایندگان با اینکه با نام حمایت از قشر
مستضعف و اخلاق مداری و حمایت از مقوله فرهنگی وارد عرصه انتخابات شده و قول کارهای اساسی دادند، از همان اول در بحث انتخابات هیات رئیسه و کمیسیون ها مشخص شد که اصلا هیچ اعتقادی به بحث فرهنگ ندارند و صرفا جنبه تبلیغات و ژست انتخاباتی را به خود گرفته
حتما توش بخوربخور وحق ماموریت وسفر خارجه کمتره.شک نکنید
چون توش پول نیست
شما ببین چه کسانی و با چه طرز تفکری وارد مجلس شدند انوقت متوجه میشوی چرا انها از کمیسیون فرهنگی یا حقوقی و قضایی فراریند یا برایشان ارزشی ندارد !!! متاسفانه عملکرد شورای نگهبان در نظارت دلبخواهی باعث سرخوردگی مردم از اینکه گزینه های نخبه با فرهنگ و شجاع به مجلس (یا همین چند پست قابل انتخاب مردم ) برسند شد و خوب نتیجه همین است
اقتصاد مهم تره . بدتر فرهنگی رو میرن بیشتر گند میرنن . بهتر دست کاری نکنن الکی
پاسخ ها
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
البته فرهنگ از اقتصاد مهم تره. فرهنگ مثل هوایی هست که تنفس می کنیم
همون بهتر که کاری به فرهنگ و هنر این کشور نداشته باشن
کسی باید وارد کمیسیون فرهنگی بشه که واقعا خودش فرهنگ داشته باشه. از رانت و جناح بازی پرهیز کنه. با تبلیغات زیاد و چای و شیرینی دادن در ستاد رای نیاورده باشه.
پاسخ ها
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
لطفا پیام بنده رو کامل منتشر کنین
اگه پیامم مشکلی داشت، هم لطفا بفرمایین تا یاد بگیرم و اشکال رو تکرار نکنم. در هر صورت سیاست یک بام و
دو هوا را اجرا نکنین. با تشکر
بهتراینا عقل درستی ندارن این طرفانیان بهتره...
اينها هم مثل قبلي ها دنبال اقتصاديات هستند فرهنگ كيلويي چند
نه پول توشه، نه پرستیژ، نه نفوذ، نه سفر خارجی...... نمایندگان هم که همه تشنه خدمت!!!!!!!
کمیسیون فرهنگی هیچ درآمدی ندارد.
پول تو کمیسیون انرژی، بعدش اقتصاد، بعدش بهداشت و درمان است. کمیسیون خارجی و امنیتی هم برای خارج بروها است. کمیسیون فرهنگی پول زیادی توش نیست.
چرا کمیسیون فرهنگی جذابیت نداره؟
چون
پول توش نیست
کوته فکری را تا کی ادامه می دهید؟ حتی اگر سیاسیون فقط پیامهای سانسور شده و نصفه و نیمه مردم را در سایتهای خبری داخلی بخوانند متوجه فاااااااصله فکری خود و تفاوت فضا و بستر تفکر و عملشان با خواست جامعه می شوند.
آمدن احمدی نژاد و نوبخت و رئیسی حلال هیچ مشکلی نیست و نخواهد بود!
اگر نمی خواهید با آمریکا مذاکره کنید لا اقل برای بقای جامعه کمی از رانت خواری و ویژه خواریهای کسانی که تک به تک می شناسید کم کنید.
چطور ژاپن با آن شرایط در هم کوبیده با کشوری بدون منابع زیر زمینی و فقط با همت و هماهنگی و یکدستی مردم و مسئولانش به اینجا رسیده؟
فرهنگ کیلویی چند؟
کمیسیون فرهنگی سود اور نیست کمیسیون های اقتصادی و صنایع برای نماینده ها مطلوبترین کمیسیون هاست . فرهنگ کیلو چن ؟ مگر هزینه ای که نمایندگان برای اتنخابات صرف کردند فرهنگی بود ؟
همه مردم ایران واقفند که فرهنگ ایرانی بطور کامل از بین رقته است
پس کجاست شعارهای انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود ؟!! مگر روحانیون مدعی نیستند که کار فرهنگی میکنند پس چرا به مجلس که میرسند کار فرهنگشون رو از دست میدهند؟
وای بحال مملکتی که فرهنگ در بین مسئولین آن جایی نداشته باشه .!
بهتر حداقل این یکی فعلا نابود نشده
چیز ی که از دست دادیم..خیلی با ارز ش بود .ان هم اخلاق و فرهنگ ایرانی بود......
مگه فرهنگ مهمه؟؟؟
خوب مشخصه چرا :-)
این جدیدالورودها حتی به اندازه قبلیا با هوش نیستند که بتونند از هرچیزی پول بکشند بیرون، فکر میکنند چون فرهنگ هست نمیشه خیلی ازش پول درآورو در عوض اقتصاد و نفت عالیه چون توش پول های کلانی هست.
دوستان؛ غرض از ورود تغییری نکرده تنها میزان توان هوشی دجار تغییرات گسترده شده
نمایندگان باید دست بکار شوند و به دلار دولتی و نیمایی ورود کنند دولت داره دلار دولتی رو حذف می کنه چون گندش در اومده زود یه تحقیق بکنید تا دبر نشده و متهمان فرار نکردند سه ساله نزدیکان دولت دلار ۴۲۰۰تومنی می گیرن ودر بازار به نرخ آزاد می فروشند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی