بازدید 6123

۶۰ درصد از محدوده شهر تهران در انتظار نوسازی

کد خبر: ۹۰۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ 22 June 2019

رییس سازمان نوسازی در نماز جمعه محله کن تهران، گفت: نزدیک به ۶۰ درصد محدوده‌های شهر تهران هنوز نوسازی نشده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از تیترشهر، کاوه حاجی علی اکبری در مراسم نمازجمعه در محدوده کن با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی که اجزای مختلف حکومت، از دولت گرفته تا مجلس، قوه قضاییه و شهرداری‌ها با آن درگیر هستند، بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود، اظهارکرد: قریب به ۱۵ سال است که این مجموعه در پی یافتن راهکار برای رفع این مشکل هستند، چراکه در شهر‌های کشور ما حدود ۱۳۵ هزار هکتار بافت فرسوده و اصولاً غیررسمی وجود دارد که قریب به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: از دو جنبه این مساله جدی برای کشور تلقی می‌شود؛ ابتدا از این جهت که با وجود کیفیت پایین ساخت و ساز‌های در این محدوده، ساکنان این بافت‌ها در معرض آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله و سیل قرار دارند؛ درواقع سیلی که در اوایل امسال در لرستان و خوزستان اتفاق افتاد، نشان داد، چنانچه ما فکری به حال مواجهه با این مشکلات نکنیم، شاهد بروز یک حادثه تلخی مانند سیل اخیر با مخاطرات جدی جانی و مالی خواهیم بود و اما مساله بعدی، موضوع عدالت اجتماعی است که کسانی که در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند، عمدتاً به لحاظ محرومیت، درآمد، اشتغال و خدمات و موضوعاتی از این دست نسبت به بقیه کسانی که بقیه شهروندان از برخورداری پایین‌تری دارند. حال این موضوع می‌تواند یک مسله دشوار و جدی برای حکومت و برای انقلابی که ما یکی از شعارهایمان، عدالت اجتماعی بود، به شمار برود.

رییس سازمان نوسازی در نماز جمعه محله کن تهران در ادامه گفت: ۱۵ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران وجود دارد که در مقابل زلزله آسیب پذیر هستند و همچنین ۳ هزار و ۲۶۰ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب هستند که به عنوان اولویت نخست شناسایی شدند؛ با اقداماتی که از سال ۸۴ و ۸۵ انجام شده، حدود ۴۰ درصد از این محدوده‌ها در شهر تهران نوسازی شده است البته این میزان قابل توجه بوده و اختلاف جدی نیز با بقیه کشور‌ها دارد، اما میانگین نوسازی در بافت‌های فصل ۱ کمتر از ۱۵ درصد است، ولی فقط در شهر تهران بیش از ۴۰ درصد از این محدوده‌ها نوسازی شدند. با وجود همه این اقداماتی که انجام شده فاصله با وضعیت مطلوب بسیار است. این موضوع به این معنا بوده که نزدیک به ۶۰ درصد این محدوده‌ها هنوز نوسازی نشدند و نیاز است به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.
وی در ادامه افزود: موضوع نوسازی بافت فرسوده در همه دنیا از جمله در ایران، تنها مخصوص یک دستگاه و بخشی نیست چراکه به دلیل گسترده بودن مشکلات نیاز به همکاری و هماهنگی و اعلام مشترک بین تمام دستگاه‌ها وجود دارد؛ به جز شهرداری حداقل مجموعه وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه، بهزیستی، وزارت کشور و بقیه دستگاه‌ها در این زمینه مأموریت داشته و باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

علی اکبری با بیان اینکه از سال ۹۵ اقدامات موثری که منجر به همکاری و هماهنگی شود در محدوده کن آغاز شده است، اظهارکرد: درحقیقت در سال ۹۵ ستاد بازآفرینی منطقه ۵ به همت شهرداری منطقه تشکیل و در اواخر سال ۹۷ جلسه‌ای در آن برگزار شد که بنده نیز در آن حضور داشتم. در سطح محله هم از دی‌ماه سال ۹۵ سازمان نوسازی دفتر توسعه محله را راه اندازی کرده تا بتواند یک کانال ارتباطی مستقیم و مستمر با ساکنان محله داشته باشیم و از سویی مسائل، مشکلات و نیاز‌ها آن‌ها را شناسایی کنیم.

رییس سازمان نوسازی در نماز جمعه محله کن تهران در ادامه با اشاره به اینکه دفتر ما در خیابان آیت الله تهرانی در ساختمان زینبیه مستقر است، گفت: یکی از مسائل و مشکلات مردم در این محله، موضوع مالکیت املاک بوده و هست. با اقداماتی که ستاد بازآفرینی انجام داد، شاهد تشکیل کارگروه ثبت شدیم که در نهایت با همت تمام دستگاه هیات ثبتی مربوط به محله کن در اداره ثبت زیبادشت راه اندازی شد؛ لذا یک هزار و ۵۰۰ مشاوره به ساکنان این محله ارائه شد همچنین ۴۰۰ پرونده ثبتی تشکیل و ۵۰ پرونده صادر شد که امیدواریم به زودی امکان صدور اسناد مالکیت نیز فراهم شود و شاهد رفع مشکلات در محله کن باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه البته به دنبال استفاده از جدیدترین فناوری‌ها از جمله طرح کاداستر برای محدوده کن هستیم، افزود: در گذشته محدوده مسکونی کن به بافت فرسوده مصوب بود که فقط ۵ هکتار از آن را به بافت فرسوده شناسایی شده بود، ولی اکنون حدود ۵۰ هکتار محدوده کن به عنوان بافت فرسوده شناخته می‌شود.
علی اکبری بیان کرد: به کارگیری یکی از بهترین مشاوره‌ها در این حوزه در کشور وجود دارد که اکنون در حال تهیه است و انء اشاالله در امسال به تصویب مراجع خواهد رسید تا مساله ساخت و ساز و صدور پروانه در محله کن حل شود.

رییس سازمان نوسازی در نماز جمعه محله کن تهران بیان کرد: بحث بهسازی و کف سازی و ساماندهی محور سرآسیاب نیز در دستور کار قرار دارد و این قول را می‌دهیم که امسال این طرح را به اجرا برسانیم تا زمینه‌ای برای ارتقا کیفیت فضا‌های شهری در محله افتاده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی