بازدید 16155

سونوگرافی NT در غربالگری مرحله اول چیست؟

کد خبر: ۸۴۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ 06 November 2018

یکی از مهمترین آزمایش ها در دوران سه ماهه اول و در جریان غربالگری مرحله اول، انجام سونوگرافی NT است. در این سونوگرافی فضای پشت گردن جنین بررسی میشود تا مشخص شود جنین مبتلا به سندرم داون است سا نه.

سونوگرافی NT چطور انجام می شود؟

مقداری مایع پشت گردن جنین وجود دارد اما در جنینی که مبتلا به سندرم داون است مقدار این مایع بیشتر است. به همین دلیل در غربالگری مرحله اول بررسی میزان مایع پشت گردن جنین اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انجام این سونوگرافی از روی پوست و بدون آنکه نیاز به تزریق خاصی باشد و در خارج از بدن و در ناحیه شکم انجام میشود. این سونوگرافی مانند سونوگرافی معمولی است و در آن خانم باردار روی تخت دراز میکشد و متخصص با حسگر سونوگرافی و ماده ژلاتینی که به آن آغشته است از روی شکم داخل رحم را بررسی میکند. حسگر روی شکم حرکت کرده و نتایج روی مانتیور مشاهده میشود.

سونوگرافی NT چه زمان باید انجام شود؟

سونوگرافی NT در هفته یازده تا چهاردهم بارداری یعنی در همان غربالگری مرحله اول قابل انجام است. دقت این سونوگرافی حدود 77 درصد است. به این ترتیب 77 درصد احتمال تشخیص سندرم داون وجود دارد. به گفته محققان گاهی احتمال بالای سندرم داون در این آزمایش نشان داده میشود در حالی که احتمال کلی ابتلا بسیار پایین است و به این ترتیب جواب مثب کاذب ایجاد میشود. جواب مثبت کاذب در این نوع از سونوگرافی حدود 5 درصد است به همین دلیل است که معمولا سونوگرافی NT با آزمایش خون انجام میشود تا بتوان به جواب دقیق و درستی دست پیدا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست