بازدید 72403

طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد

پنجشنبه هفته گذشته شش نیروی مرزبان ایرانی از طرف نیروهای طالبان در جنوب شرق کشور بازداشت شدند که ساعاتی بعد با انجام اقدامات لازم آزاد شدند. اگرچه وقوع این‌دست اتفاقات در مناسبات مرزی امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما روند تحولات و تنش‌های مرزی ایران و افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، یک روند صعودی و فزاینده را نشان می‌دهد؛ اتفاقی که می‌تواند از جنبه‌های مهم و به‌ویژه امنیت ملی محل تمرکز و توجه باشد.
کد خبر: ۱۲۳۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳ 28 April 2024

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، روزنامه «شرق» در گفت‌وگویی با عبدالمحمد طاهری سعی کرده است جنبه‌های این اقدام و در کل مناسبات مرزی ایران و افغانستان در دوره حکومت طالبان را به شکل دقیق‌تر کنکاش کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، ماحصل گپ‌و‌گفت با اولین مستشار و رایزن فرهنگی وزارت امور خارجه ایران در وزارت معارف افغانستان است که در کارنامه دیپلماتیک خود علاوه بر کارداری ایران، سابقه مشاور سیاسی برخی چهره‌های افغانستان نظیر محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه سابق افغانستان را هم دارد.

‌جناب طاهری پنجشنبه هفته گذشته شاهد دستگیری تعدادی از مرزبانان ایرانی بودیم که به نظر می‌رسد با ورود اشتباهی آنان به خاک افغانستان رخ داد و ساعاتی بعد هم آزاد شدند. جدای از این نکته، شما روند درگیری و دستگیری مرزی بین ایران و افغانستان از زمان روی کار آمدن حکومت دوم طالبان را چگونه می‌بینید؟

اتفاقا نکته همین‌جاست که اگر موضوع صرفا ورود اشتباهی و غیرعمدی مرزبانان ایرانی به خاک افغانستان بود، دستگیری آنها از طرف طالبان می‌تواند یک واکنش طبیعی جلوه کند؛ کمااینکه در دیگر نقاط مرزی امکان وقوع آن وجود دارد. اما مسئله اساسی اینجاست که در بازه زمانی سه‌ساله‌ای که از روی کار آمدن حکومت دوم طالبان می‌گذرد، به نظر می‌رسد هم شدت درگیری‌ها با مرزبانان ایرانی و هم تعداد دفعات دستگیری مرزبانان کشور رو به افزایش است؛ تا جایی که اکنون خبرهایی دال بر این وجود دارد که وزارت کشور و هنگ مرزبانی ایران موضوع ایجاد دیوار مرزی را به شکل جدی‌تر در دستور کار خود قرار داده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد در وهله اول این دیوار مرزی با هدف توقف در رفت‌وآمد مهاجران غیرقانونی به داخل خاک ایران، تردد‌نداشتن گروه‌های تروریستی و باندهای قاچاق مواد مخدر در مرز است، اما نمی‌توان شدت و وسعت درگیری نیروهای طالبان با مرزبانان ایرانی را هم یکی از عوامل مهم در تغییر نگاه تهران به حوزه مرزداری با افغانستان ندانست.

‌دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا از این جنبه قابلیت ارزیابی دارد یا حضرت‌عالی ابعاد تحلیلی دیگری را متصور هستید؟

دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌‌تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این‌دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و هم‌زمان با آن مؤیدی بر آن است که طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی‌ما‌بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

‌پس به باور شما امکان تداوم و تشدید درگیری‌های مرزی و همچنین احتمال درگیری مرزبانان وجود دارد؟

بدون ‌شک چنین است. این یک چیز طبیعی است و در همه مرزها روی می‌دهد؛ اما موضوع مرز ایران و افغانستان از زمان طالبان فرق دارد.

‌چه فرقی؟

فرق اصلی به سایه سنگین نگاه‌های رادیکال ایدئولوژیک طالبان و خوانش‌های تند ناسیونالیستی آنان باز‌می‌گردد؛ بنابراین اساسا نیروهای مرزبانی افغانستان که همان نیروهای طالبان هستند، نیروهای آموزش‌دیده‌ای نیستند که بخواهند حرفه‌ای رفتار کنند، بلکه بر مبنای خوانش‌های ایدئولوژیک و قرائت‌های ناسیونالیستی پشتونی خود به مسائل مرزی و سرزمینی نگاه می‌کنند. در‌حالی‌که با توجه به حساسیت موضوع مرزبانی و مرزداری و همچنین حوزه امنیتی مربوط به حوزه هنگ مرزی باید مرزبانان افغانستان یا مشخصا نیروهای طالبان در حوزه مرزبانی و مرزداری تجربیات لازم را ببینند که خدای ناکرده از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود یا از وقوع حوادث تلخ‌تر پیشگیری کرد. کسی نمی‌تواند تضمین بدهد که در درگیری‌های پیش‌روی احتمالی یا بروز خطای سهوی مرزبانان ما که کاملا طبیعی است، شدت تنش تا چه حد بالا خواهد رفت و آیا خدای‌ ناکرده این تنش‌ها کشته یا زخمی به دنبال خواهد داشت یا نه؟ اینجاست که وزارت امور خارجه، وزارت کشور و همچنین هنگ مرزی جمهوری اسلامی ایران باید به شکل جدی، صریح و بدون پرده، طالبان را وادار کند در موضوع مشخص مرزبانی و مرزداری یا به قوانین و مقررات پایبند باشد یا آموزش‌های لازم را در‌این‌باره ببیند که بداند اختلافات مرزی باید چگونه اداره شود. نمی‌توان با نگاه‌های شعاری، احساسی و ایدئولوژیک پشتونی به مرزداری پرداخت؛ چون این نوع نگاه‌های تندروانه که متأسفانه با نگاه‌های ایدئولوژیک هم درآمیخته است، خود‌به‌خود زمینه‌ای برای هرگونه درگیری و تنش ناخواسته خواهد بود.

مسئله خطرناک‌تر اینجاست که چون نیروهای طالبان با همان نگاه ایدئولوژیک تندروانه و قرائت‌های ناسیونالیستی پشتونی به مرزبانی و مرزداری نگاه می‌کنند، هرگونه تردد یا ورود سهوی مرزبانان ایرانی به خاک افغانستان را با نگاه امنیتی و تلاش برای بر‌هم‌زدن حاکمیت طالبان تحلیل می‌کنند که می‌تواند به یک واکنش و برخورد سخت طالب‌ها منجر شود. شاید در اتفاق پنجشنبه گذشته با یک مذاکره، شش مرزبان در کمال صحت و سلامت به کشور بازگشتند، اما نمی‌توان این یقین را حاصل کرد که در صورت بروز اتفاقات مشابه، درگیری‌ها بیشتر نشود. ما تجربه تلخ درگیری‌های مرزی طالبان افغانستان با نیروهای مرزی پاکستان در همین سه سال اخیر را فراموش نکرده‌ایم که کماکان ادامه دارد و حتی تشدید هم پیدا کرده است. پس این موضوع اصلا چیزی ساده و طبیعی نیست که بخواهیم از کنار آن و بدون حساسیت رد شویم. من معتقدم طالبان در حوزه مرزبانی و مرزداری با سوء‌نیت رفتار و برخورد می‌کند و باید هرچه زودتر جلوی آن گرفته شود تا این رویه به عادت طالبان تبدیل نشود که هر زمان و هر جا که دلش خواست، با سلیقه خود عمل کند. مرزبانی و مرز‌داری قاعده و قانون دارد و طالبان هم باید به آن تمکین کند؛ در غیر ‌این ‌صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰۶
چرا دولت ایران آنقدر به افاغنه و طالبان تروريست روی می‌دهد توروخدا همه افاغنه را بیرون کنید
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
میدونی چرا ?! چون ملت ایران اینقدر بی عرزه هستن که نمیتونن از دولت و نظام بخوان که افغانهارو بیرون کنن, چون دانشجوها و اتحادیه ی کارگران, اساتید و کل ملت در خوابن و امنیت و آینده ی فرزندانشان برای ما اهمیت نداره! دولت من و شما هستیم اعتراص بکنیم دولت مجبور میشه حرف ملت گوش کنه.باهم باشیم دنیا رو تکان میدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
وقتی میشینی طالبان به رسمیت میشناسی همینه دیگه
امیر نجفی راد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
آب در آسیاب دشمن نریزید درگیری ایران با هر همسایه ای به نفع اسرائیل و امریکا و به ضرر منطقه ماست. چه کسی را به رسمیت بشناسیم چه نه
اونا غارنشین بودن قاعده وقانون ندارن چرا ایران نباید داشته باشه چرا مرزمون پاره هرروز گله گله افغانی میریزن تو مملکتمون؟
پاسخ ها
احمد سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
افغانی نه افغانستانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
واقعا چرا اونها بدون دیوار و .....نمیگذارن یک نفر وارد کشورشون بشه ولی ما با اینهمه هزینه بازم
طالبان خیلی هم قاعده وقانون داره اگه چندتا ایرانی بدون مجوز برن فورا دستگیر می کنن
مرزبان ایرانی هست که مرز رو رها کرده هر کس وناکس از افغان ها وارد ایران میشن
پاسخ ها
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دقیقا درست گفتی
ناشناس
| Germany |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اگر طالبان قانونبلد بودی جلو مردمش می‌گرفت که همین طور از مز عبور نمی کردن بروند ایران باید مرزبانان جواب دندان شکنی باینها بدهد
و یک چیزی دیگه هم است که هرگز نباید فراموش کنیم که گروه طالبان اکثریت پشتون تبار ایدئولوژیک هستند که حساسیت خاصی در مقابل اهل تشیع دارند که در افکار شان کلمه شیعه یعنی منافق و دشمن چهار یار پیامبر تزریق شده و هرگز با این مذهب به دیده یک مسلمان نمی‌بینن.
پاسخ ها
احمد سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اهل تشیعه برادران ما هستند هیچ مشکلی با اینها نداریم
تا الآن کدام سرباز افغانستان اومده در خاک ایران نه اصلأ نیومده
سربازان ایرانی که با لباس و یونیفرم نظامی داخل خاک افغانستان رفته بودن هر کشوری به خود سرحدی دارد سربازان امارت اسلامی افغانستان هم اینهارو دست گیر کرده بود بخاطر اینکه بفهمند چرا اومدن در خاک افغانستان اونم با یونیفرم نظامی
ما خواهان اخراج اتباع افغانی هستیم ، لطفاً حداقل مایی که موندیم رو فراری ندین !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
ما خواهان اخراج افغانها هستیم این موضوع به اونا چه ربطی داره دوم همه رو اخراج کردن دلت خنک نشد از کار بار زدن مردم لالاه کردن شما رحم نداریم مگه نون توره خوردن چای به هال آدمهای مثل تو که خوشی از خودش میگیره ذهنتو با
و بدی کینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
افغانها یک منبع درآمد برای ایران است فکرشو بکن اگه یه شب توبمارستان بستری بشه شب ده میلیون تومان ازش میگیره چون 90درصدشون بیمه نیستند....بعد میگین برون کند؟؟؟
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
شما از اتباع هستید . مطمئنی باتشیع مشکلی ندارید .کمی باید فکر .
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
برای ایران! درضمن کدوم بیمه ن خدماتی درست میدن نه داروی
حسابی دست آخر بکشتن میدن خودتون زدین بنفهمی آخرش دراینده‌ای نه چندان دور با این اقتصاد وتورم وارزش پول مجبور میشین خودتون برین ازین مملکت هرچند جای تأسفه وبسیار سخت ولی ازین بابت خوشحالم ،پنجاه ساله جاخشک کردین
انها همه چی خوب میفهمن . انها همان قدر که می فهمن حق ابه ایران را ندهند همه چی میفهمن افقانی جماعت حیله مکرش زیاده
وقتی طالبان میبینم فکر میکنم ماشین زمان سوار شدم رفتم به هزار سال گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
?دقیقا
احمد سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
حسود فقط میسوزد امارت اسلامی اومد آب افغانستان به خود افغانستان تعلق گرفت
امارت اسلامی اومد امنیت اومد
امارت اومد ارزش پولمون رفت بالا تورم اومد پایین
امارت اومد افغانستان ماشین اسپرتی رو به نمایش گذاشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
پس اگه همه چی خوبه چرا شرتون کم نمیکید دیگه چقدر دیگه از این آب وخاک میخای بخوری الان که
افغانستان همه چی خوبه موندنت دیگه حرامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
این منفی ها را طالبان زدند هههه
چرا مرز اونا مرزه؟ولی مرز ما هرزه؟
مرزبان‌های ما را می‌گیرند اما تمام ملت افغان روانه ایران هستند.
کاش ما هم مرزهامون مثل اونا بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
مرزما درزه
آخه کدوم دولت وملت اینارو به رسمیت میشناسه که ایران به رسمیت شناختشون.آدمو یاد عصرحجرمیندازن بااین تیپ وقیافه وسیاست
اتفاقا مرزبانی طالبان قانون دارن وبرای خاک ومرزها شون غیرت وتعصب دارن این مرز ایران و مرزبانی ایران هست که ول وبی قانون هست و هر کسی دوست داره راحت وارد خاک ایران می شود
پاسخ ها
بیاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
نود درصد فقر ب خاطر افغانیها هست در کشور تمام کارها گرفتن
جمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
پس چرا اونطرف پاکستان وچین وهند راهت نمیدن ومثل دزدها شبانه وارد مرزهای ما میشید
طا لبان مگر حرف حالیشان هست که بخای گفتگو کنی اونا درمرز کاملاً واضح و خیلی قلدرانه برخورد میکنن و کشتن انسانها برایشان معنی ندارد وبه عواقب کارشون هم به هیچ عنوان فکر نمیکنن
چی به سر اقتدار نیروهای مرزبانی کشور اومده، که اینجور وقیحانه، دارن باهامون رفتار میکنن، ,دهه هفتاد خوب بادمه، بدون هیچ مانع مرزی، بخدا، نیروهاشون، حتی جرات نزدیک شدن به مرز مارو نداشتن، چه برسه به تقابل و رفتار وقیحانه با مرزبانان و پاسگاه های مرزی....قبل از اینکه دیر بشه باید سفت و سخت باهاشون برخورد بشه که دیگه جرات نکنن، این اقدام و تکرار کنند...
پاسخ ها
جمشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
طالبان باید دوتا موشک توی
امارت اش بخوره تاحساب دستش بیاده
احترام به مردم و ملتها و مقررات هر کشور واجب و ضروری است.رفتارها و عملکردها هم بر اساس قوانین کشورها اگر صحبح انجام شود و در مواقع بروز مشکلات هم با تفاهم و عادلانه بابر با قوانین حل و فسخ شود به نفع همه است.
از ماست که بر ماست وای به حال آینده ایران
این ایران هست که‌ قانونی ندارد مرز را رها کرده تا هر بی سرپایی وارد کشورمان بشه روزی هزارها افغانی وارد کشورمان میشه
حتی افغانستان هم اجازه ورود مهاجر و خارجی رو از مرزهاش نمیده. جالبه واقعا. امیدوارم مسولان کشور دست کم در این زمینه از افغانستان یاد بگیرند
اگرطالبان مرز نمیشناسد شمابروید قسمت عمدهای از خاک افغانستان را بگیرید تا یادش دهید که رعایت قانون یعنی چه !شما بروید مرزداران عزیزو غیور ایران وارد افعانستان شوید ومسئولین بلند پایه آنها را دستگیر کنید با دستبند روانه ایران کنید به جرم اینکه به خاکایران نگاه کردند !تا بدانند نگرانی خانواده یعنی چه !بدانند یک من ماست چقدر کرهدارد !
نتیجه مار در آستین پرورش دادن همین میشه
پاسخ ها
بروبزاربادبیاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
شمافقط همینوبلدیدافغانهاروبیرون ازبیکاری مندیدچیکارکنید
طالبان باید ۳۰۰۰موشک ۲۰۰۰پهپاد تمام مناطق را جمع ازجمله مقر ریاست این گروه رو نابود کنه
پاسخ ها
احمد سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
فک نکن اسراییل بی ایمان است ما افغانستانی‌ها به هیچ احدی به جز پرودگار ما سرخم نکردیم موشک و پهباد اینا رو نگهدارید یه روز لازم میشه
براتون آره داش ما افغانستان ی هستیم به هر زور گو جواب دندان شکن میدم
افغان ها اموزش دیده نیستن درست ،رادیکال هستن درست ، منطق ندارند درست.....ولی باید چوب تو استین اون نیروی مرزبانی کرد که از مرز که پیش کش از خودشون هم نتونستن محافظت کنن واله ما هم سرباز بودیم و سربازی دیدیم این همه جوان بدرد خور و دلاور داریم چرا یک سری نیروی گذاشتن هنگ مرزی که غرور یه کشور جریحه دار کنن
فعلا دولت ما خوابه طالبان از صدام خیلی خیلی بدتره افعان را از ایران اخراج بکنید بزرگترین خطر اینه که جمعیت افعان در ایران زیاد بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
همین‌الان‌توی‌محله‌ها‌گردن‌کلفتی‌میکنندوادعای‌مالکیت‌تمام‌درست‌مثل‌مافیای‌ترکیه‌در‌المان
پشتون ها تشیع را بعنوان دشمن خود دارن بیچاره شیعه های افغانستان که باید اینها رو تحمل کنند ولی واقعا از مرزشون محافظت میکنن و اجازه نمیدن حتی یک محلی ایرانی یک متر داخل خاک شون بره همون مرز که به این سختی هست افغانها و حتی طالبان خیلی راحت میان تو ایران و مواد مخدر خرید و فروش میکنن و خیلی راحت برمیگردن
افغانستان وقتی ۶ نفر ایرانی چند متر داخل کشورش میشند ادنا را دستگیر می کنه ولی هر روز هزاران افغانی بدون مجوز تا صدها کیلومتر میاند داخل ایران و سالها کار و زندگی و جرم و جنایت می کنند و دولت ایران تازه بهشون اقامت و انواع خدمات هم میده !!!!
پاسخ ها
احمد سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اینا نظامی رفتن فرق داره تو خودت برو افغانستان باهات چرقم رفتار میکنند
مرزداری اونا خوبه حالا بماند که عصرحجری هستن بانه اشکال از مرزداری ماست که هرافغان بی سروپایی هروقت دلش خواست بیاد ایران وبرگرده
امروز باید اشتباه مدیریتی و محاسباتی انجام شده در ساخت دیوار امنیتی در پشت مرز بین المللی با افغانستان را برطرف کرد. فردا دیر است آنچه در مرز اتفاق افتاده ناشی از عدم درک طرف مقابل از تفاوت دیوار امنیتی با مرز بین المللی است". زمین‌های کشاورزان ایرانی بین دیوار امنیتی و مرز بین المللی(داخل خاک ایران) قرار گرفته است؛ مساله‌ای که باعث شده در برخی مواقع طرف افغان این زمین‌ها را متعلق به خود فرض کند.
اتفاقا شماها نه قاعده و قانون دارید....چه کشوری مرزها شو ول می‌کنه که تروریستها و مهاجرین راحت بیان داخل....
اتفاقا دیدگاه اشتباه استراتژیک ایران باعث روی کارآمدن طالبان شد؛ چون درظاهر طالبان با آمریکا مشکل دارد پس میتواند همسایه خوبی برای ما باشد که درعمل اینطور نیست
افغانیها بخدا خیلی مکر و حیله دارن ما چند سال قبل بنا افغانی اوردیم داخل خونه برای کار با زبان چرم و نرم خودش کلی کلاه سرمون گذشت وقتیکه رفت متوجه شدیم همشون همینطور هستن اینها احترام هم سرشون نمیشه باید ایران هم مثل طالبان از مرز خودمان و مرزبانانمون محافظت کند دولت نباید به طالبان اجازه بدهد با مرزبانان ما بی احترامی کنند احترام ب کسی میزارن ک. احترام گذشتن بلد باشد باید مثل خودشون رفتار بشود ؤ از دولت میخواهیم این افغانها از کشور بیرون کنن
شماهموطن که نظردادیدبایدسالها درکمپ های ترک ا عتیادبروید دم ودودتان ترک کنیدوقرص هاتون سری وقت مصرف کنید که همبشه مثل پشه وز وز کرده درمقابل دولت وبزرگان مجلس دهن کجی میکنیدمابه بزرگان کشوراحترام داریم هرکاری به مصلحت نظام باشه انجام دهد
واقعا وطن دار هستن100ساله کشورشون رو هوا هر روز جنگ وخون ریزی هست فقط افغانی ها ادعا دارن یکم مغز تو کلشون نیست طالبان کشورشون را به گند کشیده جرئت ندارن رفراندوم بگذارن کشورشون را از دست عقب افتاده های طالبان نجات بدن . که واقعا درست گفتین هم از مغز تکامل پیدا نکردن و هم غارنشین هستن فرهنگ منفی هزار واقعا افغانستان نابود نابود شده فقط اسمش هست باید مردم اصلی افغانستان طالبان وحشی را از کشورشون بیرون کنن که هم خودشون به امنیت برسند وهم مردم منطقه
حداقل به فکرمانیستیدبه فکرنسل آینده باشیدمشهد تهران قم جمکران کاشان کرمان اصفهان پرشده از مهاجران افغانستانی همه ی کارهاروهم دست گرفتندگله ای زندگی میکنندازدیوارمردم بالامیرندتوی قبرستونها دم عابربانکها فروشگاههامیان گدایی هرسال سفره ایرانی کوچیکترمیشه هی مهمونهای ناخونده سرسفره مون میاریدبرای چی زیادهم بچّه دارمیشندشماازجوانهای در حال پیری دهه۵۰و۶۰حمایت کن خونه وکاروزندگی بهش بده برات ۵ یا۶تابچّه میاره کمبودی هم نداری
طالبان از هر دشمنی خطرناک تر است. ولی متاسفانه یک عده با مردم بازی میکنن و راه اونا را دنبال می‌کنند.
طالبان هیچ وقت قانون مند نمی شود چون فرهنگ انها صدها سال با دنیا فاصله دارد ایران میلیونها افغانی را در کشور جا داده اما طالبان بچه های مارا که چند متر داخل خاک انها شدن بازداشت می کنند افغانی باید از ایران برود این خواسته نود درصد مردم است
بهتر نیست مرزمون رو با افغانستان خندق ی بزرگ حفر کنیم و زباله های رو برای دفع آنجا بریزیم که از بوی بد ش هیچ مرز بان
افغانی نزدیک خندق نشود
هر کسی کلیپ دستگیری مرزبانان ایرانی رو دیده باشه و توجه کنه به مدل صحبت دو طرف همه چی دستگیرش میشه.
افسر مرزبان ایرانی کاملا مشخصه ترسیده و با لحن التماس گونه میگه ببخشید و ما دست بوس شما هستیم و پالان پوش های طالب همه گوشی بدست انگار خرگوش شکار کردن و مسول مربوطه به ایرانی میکه حق نداشتی پاتو بزاری به خاک پاک افغانستان .... اینها برای ملت ایران باید زنگ خطر باشه و صد البته که مسولین خواب هستن .
طالبان مغرور وسرکش هستن .اونا از نیت ایران سو استفاده میکنند .ایران به چشم کشور دوست ومسلمان به اون طرف نگاه میکنه ولی متاسفانه اونطرف با دیدی دیگر به مردم شیه ایران نگاا میکنند .بنظر من باید دیوار مرزی اگر در خاک ایران کشیده شده باید اون مرز اصلی با سیم خاردار وهران چیزی که لازمه معلوم شود ..و در اخر یک کلام میگم طالبان افکاری در سر دارد که روزی حاکم جهان باشد اینو من از خود افغانیا شنیدم خوب دیگه همه چیز روشنه
طالبان یک نیروی نامحسوس سیاه وام. ای سیکس است بنحوی اکه افغانستان در آب نمک گذاشته اند و همچنین نیروهای آموزش دیده رزمی و نظامی پنهان ونهان در بستر جمعیتی ایران مستتر است که بسیار خطرناک و دشمن داخل اسب چوبین هستند تا سر فرصت عمه اینها برنامه ای برای تجزیه ایران در آینده در فرصتی که امریکا و انگلیس عبری ایجاد خواهند کرد این یک هشدار است که هر گز نرخ جمعیت پشتونها در ایران بسیار خطرناک است سپاس
عاقبت خدمت و کمک و پناه دادن به اتباع و خارجی ها همین هست
یاد داریم شریعتمداری روزنامه کیهان چگونه طالبان را تطهیر میکرد وازشان پشتیبانی میکرد الان چه نظری دارن چرا سکوت کردن ومقاله نمی نویسن
طالبان گروهی سلاح بدست هستند که از خرد ودانش استفاده نمی‌کنند.اینها هم افغانستان وهم همسایگانرا اذیت می‌کنند.
ابن افغانی هایی که غیر قانونی میان رو باید همینجور بگیرن
مرزبانان ایران دقیقا کارشون چیه که روزانه گله ای افعانه میان داخل
به نام خدابابا این دیوار بکشین راحت کنید همه را گرچه شما نباید انقدر اتباع افغانی وارد ایران کنید نیاید انقد مهاجر بیاد کی دیگه میخواین رسیدگی کنید خدا میدونه اللهم عجل لولیک الفرج
افغانی ها را بیرون کنید و در مرز با افغانستان دیوار بکشید
من به عنوان یه افغانستانی از حرفاتون ناراحت نمیشم بلکه درکتون میکنم ولی چه میشه کرد یه گروه تروریست که کل عمرشون تو کوه و بیابون بودن و سوادی ندارند زمامداری افغانستان رو به عهده گرفتن شما بگید قبل طالبان آیا نارضایتی در مورد دولت افغانستان داشتید؟من از تمام ایرانیان عذر خواهی میکنم سربلند باشید
این شما ایرانی ها هستید که نه قانون سرتون میشه نه حرف حساب چرا باید نظامی های یک کشور وارد خاک دیگه بشه اگه طالبان وارد خاک شما بشن آیا نظامیان شما با اونا خوب برخورد میکنن یکم انسانیت داشته باشید تایه اتفاقی میوفته همتون میگید افغانی هارو بیرون کنید مگه شما مهاجر نیستید بیشتر از هشت میلیون ایرانی مهاجر هستند انسانیت هم چیز خوبیه
یکی نیست به این ها بگه اگر خیلی مراقب مرز هستید چرا این همه افغانی قاچاقی وارد ایران میشن راست میگین جلوی اونا رو بگیرید نه اینکه هر روز با مرزبان های ایران درگیری درست کنید ایران باید هر چی افغانی تو ایرانه اخراج کنه تا حساب کار دستشون بیاد
ای دولت ساده لوح شما از کجا میدونید این یه تبانی بین طالبان و قاچاقچیان یا تروریست ها نبوده؟کخ اینها بریزن برای چند ساعت بازداشت انجام بدن برای ورود خیلی چیزها و اشخاص
دولت که صد البته مقصر این جریانات هست ولی خیلی از جاها هم ما ملت به افغانها پناه دادیم و باعث شدیم که اونا تعدادشون هر روز بیشتر بشه
انشاالله روزی برسه که خاکمون رو پس به گیریم وبه ایران ملحق کنیم.
دوستان درست میگن. البته دولت با همین دیوار کشیدن مرز هم کار بسیار درستی انجام داد وهم متاسفانه بعضی کارشناسیهادرست نبود وزمینهای زیادی از کشاورزان سیستان اونور دیوارمرزی افتاد. حالا اینا زبون حالیشون نمیشه که دیوار رو ایران ی خورده عقب کار کرده
بهمین جهت تا کشاورزان میرن زمینهاشون رو اباد کنن. افاغنه اونا رو میزنن.
کاش مرزبان بودم از دم همه را گلوله باران میکردم
والا شش تا مرزبان ایرانی وارد افغانستان شدن تا دندون مسلح بودن که دستگیر شدن توقع دارین مهمونی میکردن حالا فرض کن یک طالب پاشو اینور مرز بذاره معلومه بازداشت میشه دوما این بحث ها رو به مهاجرین ربط ندین اونا از دست همین طالبان فراری ین مردم بی گناه که کاری نکردن
وقتی دولت شما اولین کشور بود که طالبان به رسمیت شناخت با اینکه میدونست مردم افغانستان قبولش ندارن باید به اینجاهاش فکر میکرد
آمریکا رو ول کنید مرگ بر طالبان بیرون کنید افغان هارو بخدا خسته شدیم عینه بختک افتادن به جون ایران
اخراج تمام افاغنه
سربازان بی عرضه ای که توسط غربتیهای طالبانی بازداشت شدند، بهتربود خودکشی می‌کردند،
وقتی بخواهیم از چاله نجات پیدا کنیم و بعد خودمون توی چاه بندازیم یعنی همین،خواستیم از شر و ترس از امریکا خلاص بشیم افتادیم توی دام دشمنان دیرینه و بخون تشنه ی مردم ایران یعنی طالبان،مسئولان یکم تفکر لطفا
هر وقت به ظاهر نمایندگان جرات کردن رئیسی و وزیرشو بخاطر باز کردن مرز و تبعاتش به مجلس فرا بخونن اونوقت
همیشه به خودم میگفتم اگه امتیازات شهروندی رو به این چند میلیون افغانی بدن چی میشه، تا پریروز که خوندم ۴ افغانی با موتور پسر بچه نوجوان ۱۶ ساله تهرانی رو کشوندن به باغی و بهش تجاوز و تهدید به قتلش کردن..
مردم شریف و نجیب افغان وفارس زبان تکه جداشده از ایران بزرگ هم دین وهم مسلک هیجانی شتاب زده نباید حذف زد و تصمیم عجولانه گرفت تفرقه حرف زدن از زبان شیطان حرف زدن است ما به هم نیازمندیم تا تعیین تکلیف دولت در افغانستان طالبان درحال امتحان هستند خداوند که سربلند از امتحان بیرون بیایند
بخدا پتانسیل ضربه خوردن از افغانستان خیلی بیشتر از ضربه خوردن از امریکا و بقیه هست، مقصر هم اونان که این همه سال مرزا رو درست حراست نکردن و با این کار فراری پروری کردن وباعث بی توجهی افاغنه به تمامیت ارضی ایران شدن
طبق قانون بین المللی اتباع هر کشور فقط با پاسپورت و ویزا میتواند یا باید به کشور دیگری سفر کند ولاغیر...حتی یه اتباع غیر مجاز نیاید در کشور باشد حالا میخواد افغانی باشه عراقی باشه یا اروپایی ..همینطور که برای ما ایرانی ها همه جای دنیا این قانون سخت وجود دارد
سازش با عمر و طالبانی ها کار اشتباهی است همانگونه که گفتند نفت در برابر آب باید همه افغانها را بیرون راند تا آب را راحت به شوره زار راه ندهند و.....
اگر افغانی‌ها را ایران بیرون کنه دولت پول یارانه شما را از کجا بیاره بده پول کمک سازمان ملل به ایرانم قطع می‌شه شما که عرضه نداریم سر کوره کار کنیم اون وقت باید تو خیمه زندگی کنیم
در چند سال اینده اثری ار اسم ایران ومردم نیست کشور کلا افغانی و عراق میاد روی کار چه مسولین خوب و کار بلدی داریم
خدا پدرش بیامرزد که افغانستان را از ایران جدا کرد
از کجا تو قانون داری که ما پاسپورت با ویزه داریم ردی مرز میشیم کمی با خودت هم فکر کنید همش گیر میده به طالبان و افغان ها تو از کجا قانون داری
فرمانده مرزبانی ما میگفت به خاطر رفعت اسلامی ماموران ما. بهشون. کمک. میکنن تا وارد ایران‌ بشن
ابن همه نفرت وانزجاربین افغانی وایرانی درحالی که یک زمانی هردویک کشوربودندتجزیه یک امپراطوری چقدرباعث دوری انسان هایی می شودکه هم نژادهم زبان هم دین هستند
درود بر طالبان ،
ازهر نظر پیشرفت کردند ، از نظر امنیت ،ارزش پول ،برخورد با اختلاس
من فکر میکنم آینده خوبی در انتظار مانیست اگر دیر بجنبیم سر ها میبرن وبانیروهایی که در جا جای وطن دارن ایران عزیزمان قتلگاه میشه
خدالعنت‌کن‌هرچی‌طالب‌کثیف‌‌
اینهاهم‌شدن‌‌ادم
من موندم این صدا وسیما مخصوصا۲۰:۳۰ چرا هیچ وقت در مورد این اتفاقا هیچ گزارشی نمیدهد
این کشور ما و مرزبانی که قاعده و قانون ندارد هر روز گله گله افاغنه از مرز وارد کشور میشن. خودمون خرابیم
به عنوان یک افغانستانی میگم وقتی که داشتید در زمان حکومت جمهوریت افغانستان از رهبر طالبان در تهران پذیرایی میکردید و میگفتید جنبش اصیل منطقه و حمایت های نظامی و مالی از یک گروه تروریستی وحشی و جاهل میفرستادید، فکر اینجاشم میکردید.
هر کسی که از طالبان حمایت کرده امروز داره تاوانشون میده. از طرفی پاکستان که همه جوره مثل ایران ازشون حمایت میکرد امروز شاهد افزایش بی سابقه حملات طالبان پاکستانی و آزادی خواهان بلوچ به نیروهای نظامیش هست
اخراج اخراج اخراج. اخراج اخراج افغانی ها از کشور
مسولین از خواب بیدار شوید
چرا اونها بدون یک متر دیوار نمی‌گذارند کسی وارد کشورشون بشه ولی ما با اینهمه هزینه بازم شاهد ورود دسته جمعی نه چندنفره اونها هستیم به نظرمن هنوز بودجه کامل بهش تعلق نگرفته نظر شما چیه ؟؟؟؟
زمانی ک آمریکا تو افغانستان بود ایران ب طالبان کمک کرد ک بیاد روکار تاازشر آمریکایبها خلاص شن...حالا ..گرفتاربدترازآمریکاشدن..مقصرخودتونین..باز خوبه اون موقع این درگیریانبود...اینادیگ خیلی پروشدن..ی درسی بدین ب این طالبانیا ک دیگ ازاین غلطانکنن خب
اگر اینطور پیش بره روزی خواهد رسید که این طالبان عصر حجر وارد قسمتی از خاک ایران خواهند شد و ادای مالکیت خواهند کرد این مسله خیلی مهمی است آنها دارند محک می‌زنند تا عکس العمل ما را ببینند.
90 درصد ایرانیان آرزویشان اخراج افاغنه از ایران است‌ مسولین لطفا ایران را نجات دهید
سلام آقا من ایرانی بیکار هستم این افغانی‌ها برای چی باید از سوبسید مملکت من استفاده کند چرا اخراج افغانی ها را در اولویت قرار نمی‌دهید مشکل کمبود آب و مشکل صرفه جویی در برق نان حتی اجاره مسکن بیکاری و حتی تراکم جمعیت جرم وجنایت و،،،،،,حل میشود جرا دولت حدود ۲۰میلیون افغانی را اخراج نمیکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی