بازدید 5679

رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو

در یک سال اخیر بازار خودروهای وارداتی با ماجراهای فراوانی رو به رو بوده است، اما رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از جمله ماجراهای جالب این بازار است. این ماجرا جالب تر نیز خواهد شد اگر بدانیم که در مدت مذکور واردات خودرو کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۲۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 22 August 2018

رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرودر یک سال اخیر بازار خودروهای وارداتی با ماجراهای فراوانی رو به رو بوده است، اما رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از جمله ماجراهای جالب این بازار است. این ماجرا جالب تر نیز خواهد شد اگر بدانیم که در مدت مذکور واردات خودرو کاهش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار خودروهای وارداتی به همان میزان که در یک سال گذشته برای دولت مایه دردسر بوده است به همان میزان و شاید بیشتر از آن هم مایه سرخوشی دولت بوده است. بازاری که می توان به بهانه های مختلف از جمله سامان بخشیدن به آن یا حمایت از تولید داخلی هر از چندگاهی، دخالت هایی را در آن داشت و ثبت سفارش آن را ممنوع اعلام کرد یا ثبت سفارش آن را آزاد اعلام کرد و در عوض تعرفه های مالیاتی آن را جهت حمایت از تولید داخلی و البته کسب درآمد بیشتر، افزایش داد.

در اوایل زمستان سال گذشته بود که پس از ماه ها انتظار و با لغو ممنوعیت ثبت سفارش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی ابلاغیه ای به وزارت اقتصاد و صنعت، تعرفه های جدید خودرو را اعلام کرد و واردات خودرو با دو شرط ارزش گمرکی کمتر از 40 هزار دلار و حجم موتور زیر 2500 سی سی امکان پذیر شد. مطابق با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، خودروهای با حجم موتور تا 1500 سی سی که تا قبل از ابلاغیه جدید، تعرفه واردات آن ها 40 درصد بود مشمول تعرفه 55 درصدی شدند و تعرفه خودروها با حجم موتور 1501 تا 2000 سی سی نیز از 40 درصد به 75 درصد افزایش یافت. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی ‌سی که قبلاً 55 درصد بود، به 95 درصد افزایش یافت.

رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو

تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز دستخوش تغییراتی شد و این خودروها که قبلاً تعرفه واردات آن ها 5 درصد بود بر اساس حجم پیشرانه، مشمول تعرفه های 25 تا 65 درصدی شدند.

رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو

همین افزایش تعرفه ها در کنار سایر مسائل دیگر از جمله ممنوعیت دوباره ثبت سفارش خودروهای خارجی باعث شد تا در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات خودروهای خارجی کاهش چشمگیری داشته باشد. براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک در سه ماهه نخست سال‌ جاری ۷ هزار و ۴۳ دستگاه انواع خودروهای سواری وارد کشور شد که ارزش خودروهای وارد شده، ۱۹۸ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار عنوان شده است. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر تعداد حدود ۶۸ درصد و از نظر ارزش ۶۷ درصد کاهش را نشان می ‌دهد. شایان ذکر است که در سه ماهه نخست سال گذشته ۲۱ هزار و ۷۱۴ دستگاه به ارزش ۵۹۸ میلیون و ۳۵۴ هزار دلار وارد کشور شده بود.

رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو

کاهش چشمگیر واردات خودروهای خارجی طبیعتاً باید منجر به کاهش چشمگیر درآمدهای دولت از محل واردات خودرو می شد اما افزایش بسیار زیاد تعرفه های واردات خودرو باعث شد تا مطابق با گزارش های بانک مرکزی، درآمدهای دولت از این محل در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نه تنها کاهش نیابد بلکه رشد 800 درصد را نیز تجربه کند و از 0.7 هزار میلیارد ریال به 6.3 هزار میلیارد ریال برسد. البته دولت پیش بینی کرده بود که در سه ماهه نخست سال جاری از محل واردات خودرو، 10.7 هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد که تنها 59 درصد از این رقم محقق شد.

رشد 800 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی