بازدید 10640
وقتی اقتصاد کشاورزی کشور آشفته می‌شود؛

برای گندم کاران داخلی پول نیست، برای واردکنندگان محصولات کشاورزی پول فراوان هست!

روز گذشته، وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس و در پاسخ به پرسش تعدادی از نمایندگان مجلس، که در مورد چرایی عدم پرداخت پول خرید تضمینی گندم کشاورزان مطرح شد، علت این اتفاق را پرداخت این منابع به کسری پول یارانه‌ها مرتبط دانست؛ استدلالی عجیب که همزمانی اش با انتشار لیست پرداخت ارز‌های دولتی به واردکنندگان محصولات کشاورزی قابل تأمل است.
کد خبر: ۸۱۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ 02 July 2018
برای گندم کاران داخلی پول نیست، اما برای واردکنندگان محصولات کشاورزی چراروز گذشته، وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس و در پاسخ به پرسش تعدادی از نمایندگان مجلس، که در مورد چرایی عدم پرداخت پول خرید تضمینی گندم کشاورزان مطرح شد، علت این اتفاق را پرداخت این منابع به کسری پول یارانه‌ها مرتبط دانست؛ استدلالی عجیب که همزمانی اش با انتشار لیست پرداخت ارز‌های دولتی به واردکنندگان محصولات کشاورزی قابل تأمل است.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با بالا گرفتن انتقادات به نحوه حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور توسط دولت مستقر و نحوه برخورد مدیران اجرایی کشور با مقوله ارز، روز گذشته لیستی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که در آن جزئیات پرداخت ارز دولتی به تعداد زیادی از شرکت‌های وارد کننده وجود داشت؛ اطلاعاتی که هر چند گفته می‌شود کامل نیست، گویای بسیاری از حقایق پنهان اقتصاد کشور است.

از جمله حواشی قابل تأمل این لیست، پرداخت مبالغ هنگفت ارز دولتی به شرکت‌هایی است که در حال واردات محصولات کشاورزی به کشور هستند و بعضاً محصولاتی را وارد می‌کنند که در نقاط مختلف جغرافیایی کشور کشت این محصولات حتی با کیفیتی به مراتب بالاتر از نمونه‌های خارجی رواج داد.

پرداخت میلیون‌ها ارز دولتی به شرکت‌های وارد کننده برای واردات محصولاتی چون برنج، نخود، لوبیا، عدس، برنج، چای، دانه‌های روغنی، ذرت، جو و... را می‌توان در همین راستا تبیین کرد.

این اتفاق یعنی ارائه تسهیلات ویژه از سوی دولت و مشخصاً وزارت صنعت معدن و تجارت به تعداد زیادی از شرکت‌های واردکننده محصولات کشاورزی ـ که قاعدتاً از طریق منابع مالی دولت صورت می‌گیرد ـ در حالی رخ داده و منتشر شده که از سویی دولت مدت هاست بنا به دلایلی نظیر مشکل مالی قادر به پرداخت پول کشاورزان داخلی به ویژه گندم کاران به دلیل خرید تضمینی محصولشان نیست.

در رابطه با مشکل پیش آمده در فرایند خرید تضمینی محصول گندم کاران و چرایی حذف منابع مالی این بخش، روز گذشته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: ما اسفندماه هر سال پیگیری می‌کنیم، اما امروز یارانه را به نان می‌دهند و به غلط تصور می‌شود یارانه به گندمکاران داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در مقایسه با کشور‌های همسایه گندم را ارزان‌تر از کشاورزان می‌خریم، اظهار کرد: امیدواریم دولت با وسعت بیشتری منابع را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

حجتی اظهار داشت: آیین نامه‌های پرداخت پول گندم‌کاران به تصویب رسیده، ولی بانک‌ها و خزانه در پرداخت پول گندم‌کاران تعلل دارند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات مربوط به گندمکاران به تبصره‌های مربوط به یارانه‌ها اختصاص یافته است، زیرا کسری بودجه در این بخش وجود داشت.

سخن وزیر جهاد کشاورزی در مورد اختصاص منابع مالی خرید گندم کشاورزان به یارانه‌ها در حالی است که هر سال منابعی نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به این مسأله اختصاص می‌یافت و پس از ماه‌ها انتظار به کشاورزان پرداخت می‌شد.

این اتفاق یعنی اختصاص اعتبارات لازم برای خرید گندم کشاورزان به یارانه و خالی ماندن ردیف بودجه این بخش، در حالی است که بر اساس لیست‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، دولت مبالغ هنگفتی صرف پرداخت ارز دولتی به تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی برای واردات محصولات کشاورزی، آن هم محصولاتی کرده است که اکثر آن‌ها در کشور تولید می‌شود.

مروری بر لیست منتشره نشان می‌دهد، سال جاری، چیزی حدود ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات جو، ۵۰ میلیون یورو برای واردات چای، ۲۲۰ میلیون یورو برای واردات دانه سویا، ۴۰۰ میلیون یوور برای واردات ذرت، ۱۳۵ میلیون یورو برای واردات روغن آفتابگردان، ۴۰ میلیون یورو برای واردات عدس، ۳ میلیون یورو برای واردات کنجاله آفتابگردان، ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات کنجاله سویا، ۵۰۰ میلیون یورو برای واردات برنج، ۳۰ میلیون یورو برای واردات موز، ۷ میلیون یورو برای واردات لوبیا و ۲۰ میلیون یورو برای واردات نخود به شرکت‌های خصوصی پرداخت شده است؛ مجموع ارقامی که البته تقریبی محاسبه شده است و مجموع آن از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو می‌گذرد و به تومان ایرانی تقریباً معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

برابر این اطلاعات، دولت در حالی در سال جاری منابع مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی گندم کاران را پرداخت نکرده و آن را به تأمین منابع لازم برای پرداخت یارانه اختصاص داده است که از آن سو، مبلغ هنگفتی و تقریباً برابری را به شکل ارز دولتی در اختیار واردکنندگان محصولات کشاورزی قرار داده است. با این تفاوت که اینجا بخش عمده‌ای از مبالغ پرداختی با توجه به تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد به نوعی تسهیلات و یارانه محسوب می‌شود، اما در رابطه با خرید تضمینی محصول گندمکاران، دولت در ازای محصول دریافتی به کشاورز، حق قانونی خودش را حتی با مبلغی پایین‌تر از بازار‌های جهانی پرداخت می‌کند.

این رویه به خوبی نشان می‌دهد که در بخش اقتصاد کشاورزی کشور اشکالات و دیدگاه‌های غلط فراوانی وجود دارد که نتیجه آن، نادیده گرفتن منافع کشاورزان داخلی و ایجاد فرصت‌های استثنایی برای کسانی است که در این آشفته بازار به دنبال کسب سود از بخش کشاورزی و بازار مواد غذایی کشور هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۹
این از برکات برجام خسارت محض است...طبق کانال خرید برجام ، نفت در برابر ورود کالا به فروش می رسد...

اگر کشورهای شرق اسیا بود ، الان مسببین برجام باید پشت میز محاکمه می بودن..
چرا اعلان نمی کنید چه کسی خلاف کرده و ارز برای موارد بی ربط به شرکتها داده؟
پول هست...اما برای خود اقایون..
برای معاونت امور زنان رییس جمهور که تعدادی از بانوان را برای تبادلات فرهنگی !! به اروپا اعزام کرده ،پول هست اما برای مطالبات چایکاران و گندمکاران پول نیست!!
خود مردم این طیف اشرافی رو سر کار اوردن با وعده کنسرت و بزن و برقص...پس حق گله ندارید..
معاون سازمان مالیاتی : آخرین بار بانک مرکزی سال91 اطلاعات بانکی واردکنندگان و تجار را داد که خیلی موثر بود.
پی نوشت:
سال 91 یعنی زمان محمود
حالا قضاوت با شما
کدام دولت کارامدتر بود؟
بخدا این دولت از وقتی اومد تولید کننده را بیچاره کرده برید ببنید هرچی اختراع اب شیرین کن و تجهیزات دیگست برای دولت نهم و دهم هست این دولت کشور را نابود کرد چه خوشتون بیاد چه نیاد
ایجاد فرصت‌های استثنایی برای کسانی است که در این آشفته بازار به دنبال کسب سود از بخش کشاورزی و بازار مواد غذایی کشور هستند.
البته اینم در نظر بگیرید قیمت گندم داخلی بیشتر از 2 برابر قیمت گندم وارداتی هست! این یعنی بخش تولید ما شدیدا بیمار هست
وای بر اونی که به کشاورزان بیچاره ظلم میکنه.
پارسال سیب درختی ممتاز اینقدر ارزون بود که کشاورزان مجبور شدند بریزن بیرون، فکر نمی کنند تمام امید و تنها منبع درآمدش فقط محصول کشاورزیه.
اینهمه مرغداری ها عذاب میکشن بعد دولت عوض حمایت ارز میده که تخم مرغ وارد کنند.
به جای ارز دادن برای واردات موز فکری به حال بازار خارجی برای محصولات کشاورزی باشید.
اصلاح طلبان تو این ۵ سال فاجعه افریدید...کنار بروید..
.
تابی جون ریاضیت ضعیفه.
2 میلیارد یورو میشه 20 هزار میلیارد تومن.
اولا دو‌‌میلیارد یورو میشه دوهزارمیلیارد تومن؟؟؟ دوما چرا گیر دادین به واردات محصولات کشاورزی؟ خوب مصلحت کشور همینه که یه گروه خاص هرچی میخوان وارد کنن ،
دولت همه چیز را آزاد کند ،و بگذارد تا هرکجا میتواند قیمتها به ایستد ،اما ویژهخواری ها را حذف کند ،و حقوفهای مربوط به دولت را با دلار یورو پرداخت کند ،خرید ،وفروش آزاد ،باشد ؟ و با شفاف سازی فقط از خروج ارز از کشور جلوگیری نماید ؟ شصت سال قبل خرید ،وفروش همه محصولات کشاورزی ،دامی ،و طیور ،و آبزی ،آزاد بود ،و ،دولت دخالتی نداشت ؟ اکنون هم دولت باید پای خودرا از تجارت بیرون بکشد ،و برای واردات ارز خارجی ندهد ،و بگذارد تجار از همان ارز خارجی که دولت تحت عنوان حقوقها میدهد ،از بازار آزاد ارز را از مردم بخرد ؟ قیمت همه چیز هم آزاد باشد ؟ با این حساب یقینا قیمتها پایین خواهد آمد ؟،،،
تابناک عزیز
چه تیتری زدی
واقعا به اندازه شاهنامه مطلب داره
همه مشكلات ايران تقصير تركيه هست!! ، لطفا تابناك يه مقاله در مورد تأثيرات اردوغان و تركيه بنويسه و همه مشكلات كشور رو بندازه گردن تركيه ، كاري كه تبحر خاصي در آن دارند.
آقا لطفنن این را دقیقتر پیگیری نمایید. کسی که فقط راه درآمدش فقط کاشت گندم است، و شش ماه باید خون دل بخورد الآن چه باید بکند
منظورتان 12هزار میلیارد تومان است دیگر ؟
یکی از وزارتخانه ها وه درشو بابد بست وزارت جهاد کشاورزی است.
حالا هی بگین مشکل از تحریم هاست!!! کافیه چهار تا جوان کاربلد بشن مدیران این کشور اونوقت میفهمین مدیریت یعنی چی و با مدیریت خوب هیچ وقت تحریم های یک طرفه امریکا نمیتونه مملکت رو به اینجا بکشونه!!!
توی این کشور واسه دلال همه چیز هست ولی واسه کارآفرین و تولید کننده وکشاورز همش بدبختی و توسری زدنه
تابناک عزیز همینطور ادامه بده، پیگیر حقوق ملت باش. کمک مالی هم خواستین ما همراهی خواهیم کرد. توی این شرایط بد اقتصادی وقت و انرژی شما رسانه ها بهتره صرف مبارزه با فساد و رانت خواری بشه. ما که به جز شما کسی رو نداریم.
نون تو وارداته اونم وقتی به اشناها واگذار بشه.
در واردات سفر هست سود هست ولي ذر توليد داخل براي سودي نيست
خوب واضحه که این پول تو جیب چه کسانی میره.اگر یک بار برخورد درست با اینا بشه دیگه کسی جرءتنمیکنه ابن کارا بکنه ولی متاسفانه برخوردی انجام نمیگیره.
وقتي رانت ميشه اصل در جامعه
اينها درد نيست كه
هر یورو را چند حساب کردی؟
2 میلیارد یورو را مساوی 2 هزار میلیارد تومان آوردی!!؟؟
بدبخت مردم و تولی کننده ها که تو فشارن
آب نیست با چی کشاورزی کنند؟محصولات کشاورزی وارداتی هزینش از کاشت کمتره
جالبتر این که ؛ دولت گندم کشاورزان را به قیمت پایینتر از پارسال خریده و دلیل عدم افزایش قیمت را خرید نقدی توجیه کرده است
(هر کیلو گندم 1300 تومان یعنی هر 4 کیلو 1 دلار جهانگیری و هر 8 کیلو یک دلار بازاری)
تدبیر حمایت از تولید داخلی و کشاورزی در دولت تدبیر!!!!!!!!!!!!!
تابناك دوست عزيز چرا نمي خاي بفهمي ؟
از گندم كاران داخلي كه چيزي به کسی نمي ماسه
از گندم وارداتي الله اكبر"
اگر ميشد نفت داد و مدير وارد كرد چي ميشد.
اَی خِدا
دولت نمی خواد کارش گیر کشاورز باشه یا بخواد نازشو بکشه و بودجه را می ذاره در اختیار وارد کننده که هم جلوش خم و راست میشه هم بی دردسر و در دسترسه
اصلا حاضر نیستند یک کیلو گندم در داخل تولید شود تا سوداگران اقتصادی روز به زوز فربه تر شوند
این اتفاقات ناکارامدی مدیریت د اخلی است ربطی به غرب نداره
ای خِدا . . . مونو بوکوش
بايد اقازاده هاهم خرج خوش گذراني هايشان در خارج از كشور تأمين شود .
دارم فکر میکنم چقدر کار میکنم که یه مقدار پول درمیارم که خرج خونم رو بدم که تنهایی توش زندگی میکنم یکی تو سییس نشسته اینجا شرکت درست کرده جنس وارد میکنه هیچ کاری نمیکنه و فقط هم داره یسری رو بیکار میکنه میره رو اعصابم
ارزي كه با قيمت ٤٢٠٠ تومان به واردات بخارشو
عدس و تاير و كالاهي غير ضروري دادند اگر واقعا به واردات مواد أوليه كارخانه جات ميدادند خيلي از مشكلات توليد حل ميشد و احتمالا گراني با اين شتاب هم نداشتيم متوسفانه بسياري از مشكلات كشور توسط خود ايراني ها بوجود مياد
مگر در دفاع مقدس ضربه اي كه ميخورديم توسط بعضي از ايرانيان منافق نبود امروز هم دراين جنگ اقتصادي هر ضربه اي كه به كشور ميخوره باز توسط يه عده ايراني سودجو ميگره كه با اختلاس و رشوه و واردات بي جا و احتكار و گرانفروشي بوجود مياد
جرا دولت گندم بی کیفیت خارجی را 4260 تومن می خرد اما برای خرید گندم کشاورزان ایران به قیمت 1275 تومن بهانه گیری می کند؟ لطفا این مسایل را پیگیری کنید
وحدت حوزه و بازار؟
برای واردکنندگان محصولات کشاورزی پول فراوان هست!
برق ما دو روزه داره میره و هر دفعه 5ساعت.محله ما در میدان آزادیه.بچه چندماهم تو خونه از گرما عین ماهی له له میزنه.برق هم که میره پمپ خونه هم از کار میافته آب هم نداریم.هیچ کدوم از تلفن های اداره برق هم پاسخگو نیستن .لطفا پیگیری کنید مسئولین که خوابند.
اخه وارد کننده فامیل ورفیقه ........گندم کار بینوا که پارتی نداره
حضرات از این کشاورزی دست بردارین این کشاورزی در این مملکت توجیه نداره با این وضع آب.باید در درجه اول روی توریست و بعد صنعت سرمایه گذاری شود.
ای داد چه بر سر این ملت بیچاره که نمی آورند
کی به کیه؟
کار کشاورزی و محصولات کشاورزی برای مسئولان محترم کشور اهمیتی ندارد
در این آشفته باز بجای افزایش قیمت محصولات کشاورزی با توجه به تورم اعلامی که البته تورم محاسبه شده معاونت برنامه ریزی را قبول ندارم افزایش میافت که متاسفانه این افزایش شامل محصولات کشاورزی از جمله محصول استراتژیک گندم نشد
بیچاره کشاورزان دشت در مقابل گرمای سوزان 50 درجه محصول تولید می کنند آخر سر هم بصورت اقساطی پول هایشان را بصورت صدقه دریافت می کنند به مسئولان محترم توصیه می کنم یکبار هم که شده بیاد یک روز سر مزرعه فقط نظارت کنه ببینه که چقدر کشاورزان ضعیف و بدبخت و بی پناه و بدون حامی چه مشقت هایی را تحمل می کنند
و انتخاب افراد بدون تخصص و تعهد سم مهلکی برای جامعه و کشاورزان است
سلام امسال به دولت گندم دادم قرار بود پول رو بدهند نصفش رو دادهدونصف دیگ خبری نیست مدرسه ها دارند باز میشوند وشرمنده بچه ها هستم بخداقرض دارم وهرروز دم در آبروریزی میشودبا پول کشاورزان بدبخت کشور نمیچرخه تا کی باید صبر کنم به هر اداره زنگ میزنم میگن مگه نصفش رو نگرفتی بابا به کی بگم پولم رو نیاز دارم خواهش میکنم پول کشا رزا رو بدید مدرسه ها دارن باز میشن .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی