بازدید 8492
جان کری در فیلادلفیا:

برجام محکم‌ترین، شفاف‌ترین و مسئولانه ترین توافق کنترل تسلیحات تاریخ است

در حالی که بعد از تغییر و تحولات اخیر در کاخ سفید و رسیدن دو تن از تندروترین و ضد ایرانی ترین سیاستمداران آمریکا به پست های کلیدی وزارت امور خارجه و مشاور امنیت ملی در آمریکا تقریبا همه منتظر خروج آمریکا از برجام در ماه می هستند، جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص تبعات این خروج هشداری جدی به ترامپ و کاخ سفید داده است.
کد خبر: ۷۸۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 28 March 2018

سید عبدالحسین طباطبایی نسب- در حالی که بعد از تغییر و تحولات اخیر در کاخ سفید و رسیدن دو تن از تندروترین و ضد ایرانی ترین سیاستمداران آمریکا به پست های کلیدی وزارت امور خارجه و مشاور امنیت ملی در آمریکا تقریبا همه منتظر خروج آمریکا از برجام در ماه می هستند، جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص تبعات این خروج هشداری جدی به ترامپ و کاخ سفید داده است.

به گزارش «تابناک» جان کری هشدار داده است که در صورت خروج از برجام، چندین دهه دیگر طول خواهد کشید تا با مذاکرات مجدد تهران را مجبور به پذیرش برخی محدودیت ها بر برنامه هسته ای اش کرد.

وی که در دانمشگاه ویلانوا در فیلادلفیای جنوبی و در کنفرانس امور جهانی این دانشگاه سخن میگفت، ضمن یادآوری فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات به ویژه میان ایران و آمریکا به دلیل تاریخ طولانی از دشمنی بیان کرده است: متحدان آمریکا در منطقه نیز از دولت اوباما می‌خواستند که ایران را بمباران کند نه اینکه با آنها مذاکره کند. به‌رغم این فشارها شش کشور جهان در نهایت به این نتیجه رسیدند که در ازای لغو تحریم‌ها علیه ایران، تاسیسات هسته‌ای این کشور را مورد رصدهای بین‌المللی قرار دهند.

برجام محکم‌ترین، شفاف‌ترین و مسئولانه ترین توافق کنترل تسلیحات تاریخ است

وی در این کنفرانس یادآور شده است: توافق هسته‌ای با ایران محکم‌ترین، شفاف‌ترین و مسئولانه ترین توافق کنترل تسلیحات است که تا امروز بر روی کره زمین منعقد شده است. اگر ما از آنچه صورت دادیم عقب‌نشینی کنیم، ۳۰ سال دیگر طول می‌کشد که یک رییس جمهوری دیگر آمریکا بتواند با ایرانی‌ها بنشیند و وارد مذاکره شود. اگر اشتباهی در این میان صورت بگیرد ما مستقیما بر روی خط تقابل با ایران قرار خواهیم گرفت.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفته ایران احتمالا در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در تاریخ ۱۲ می که ترامپ وعده‌اش را داده است، به سرعت اقدام‌هایی برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و سایر فعالیت‌هایی که تحت مفاد برجام تا ۱۵ سال از آن منع شده است، انجام خواهد داد.

وی هشدار داده که «چرا یک نفر می‌خواهد محدودیت‌هایی را که ۱۵ سال به طول می‌انجامید، بردارد و کاری کند که همین امروز اتفاق بیفتد»؟

جان کری با حمله به سیاست های دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بیان کرده است: به جای پاسخ درخور به نیازهای بدیهی، ما خودمان و حزب‌مان و منافع ایدئولوژیک‌مان را بر منافع ملی ارجح می‌دانیم. نسل قبلی آمریکایی‌ها رهبرانی داشتند که واقعا می‌ایستادند و رهبری میکردند. امروز ما چنین کسانی را نمی‌بینیم. ما صبح زود با طوفان توییتری از خواب بیدار می‌شویم، با انحراف از واقعیت و دوری از حقیقت. آنچه من امروز میبینم نادیده گیری شوک آور واقعیات است.

به گزارش «تابناک» این برای اولین بار نیست که جان کری از زمان شروع زمزمه هایی مبنی بر تمایل ترامپ به خروج از برجام در این خصوص هشدار میدهد. پیش از این نیز در ماه اکتبر سال 2017 طی سخنرانی در اندیشکده فارغ‌التحصیلان ژنو گفته بود: «اگر می‌خواهید با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) مذاکره کنید و هدف شما اجتناب از جنگ و یافتن راهکار دیپلماتیک است، بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید تهدید به نابودی این کشور در صحن سازمان ملل است. دومین کار (اشتباه) خرابکاری کردن در توافقی (برجام) که دیگر انجام شده،‌ است زیرا این پیام را می‌فرستید که با ایالات متحده هیچ توافقی نکنید چون بر سر حرفش نمی‌ماند.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا در آن زمان نیز تاکید کرده بود که توافق هسته‌ای، ایران را تحت محدودیت‌های سختی قرار می‌دهد و اگر زمانی آنها بخواند بمب اتمی بسازند، از هم‌اکنون 10، 15 یا شاید 25 سال طول بکشد. پایان دادن به توافق هسته‌ای، می‌تواند منجر به آن شود که ایران تاسیسات تولید مواد هسته‌ای را در عمق کوهستان و جایی که ما هیچ دیدی به آن نداریم، پنهان کند.

وی صحبت‌های ترامپ برای خارج شدن از برجام را خطرناک و باعث اشاعه هسته‌ای توصیف کرده بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
کشورهای جهان الحصوص انگلیس ،وآلمان ،و فرانسه ،وچین ،وروسیه ،وکشورهای اتحادیهٔ اروپا ،وآفریقا ،وآسیا ،اگر نتوانند ،بدون حضور امریکا ،مناسبات خود را بگونه ای با ایران ،وسایر کشورها برقرار کنند ،وبصورت مستقل عمل کنند ؟ جای تعجب است که بخواهند از کشور مستقل ،وآزاد صحبت کنند ؟ ،،آنگا همهٔ‌کشورهای دنیا میشود ایالتهای خود مختاری از امریکا ؟،،،،
ببینید اوضاع ما چی شده که دل خوش کردیم به سخنان شرین جان کری و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
یادش بخیر روزی فردی از همین تیم مذاکره کننده می گفت امضای اقای کری ضمانت این توافق هست
اگر اينها راست مي گويند چرا داعش در زمان اينها براي تجزيه عراق وسوريه ايجاد شد. چرا توافق هسته اي فقط در يكسال آخر دولت اوباما درست شد. هر دو حزب آمريكا پيشبرنده يك سياست واحد هستند، منتها فقط مي خواهند تاريخ را فريب دهند.
برای شما و اروپاییان جاب کری
نه برای مردم ایران که حتی نتوانسته نقل انتقال ارز را آزاد کند
تحریمهای جدید هم که جای خود
با خروج آمریکا از برجام آب از آب تکون نمی خوره تازه دلار هم ارزونتر میشه
ما هم اگه ضرورت ایجاب کنه و اروپا هم بخواد پر رو بازی دربیاره غنی سازی ۹۰% را هم آغاز می کنیم
اگه آمریکا هم جرات داشت از تنگه هرمز عبور کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
تکبیر به شرطی که فرزندان مسولین در کنار ما مردم اماده جنگ باشند نه اینکه صف به صف چمدانشون را ببندد و برای ادامه تحصیل برن خارج
پلیس خوب پلیس بد.
یاد دوران شما بخیر آقای کری زمان شما و آقای اوباما می شد تغییرات بنیادین در رابطه ایران و آمریکا به وجود آید.......
اقای کری جزو دیپلماتهای خوبه ، یعنی واقعا دنبال منافع کشورش از راه گفتگو
اما یک چیز ایشون نمیدونه
داستان اتمی ایران از همون ابتدای شکل گیریش هیج ربطی به مسائل اتمی نداشت
اصل داستان این بود که تندروهای خاورمیانه هر بار به واشنگتون فشار میاوردند که به ایران حمله کنه ، پنتاگون سریع به عدم احاطه اطلاعاتی به ارتش ایران اشاره میکرد و قویا اقدام نطامی رو منتفی میکرد
تمام تلاش قبل از برجام این بود که تحت فشار ایران زیر بار بازرسی بی قید شرط بره ، که نرفت
چون فقط در اون صورت بود که پنتاگون به کمک سازمان سیا و موساد میتونست نقشه تمام تاسیسات و نفرات نطامی ایران رو داشته باشه ، کاری که با عراق کردند
ایران باید با سیاست بقدری این ها رو درگیر کنه که بجای تشویق حمله به ایران بیان از واشنگتن بخوان بیاد خودشون نجات بده از دست جنگهای داخلی
و یا اینکه دوستان توی تهران کوتاه بیان اشتی ملی برقرار کنند و از ایرانیهای مقیم امریکا که امیدی به اومدن به وطن ندارن استفاده کنند و سفارت ها باز بشه، اون وقت گروه دوستی امریکا و اسرائیل باید بره قاز بچرونه
خروج از برجام به نفع هیچ کدام ازطرفین نیست, مخصوصا ملت ایران, این مردم عادی هستند که فدای خودپرستی ها میشوند, دلواپسان هم خوشحال نباشند, خروج از برجام به نفع هیچ کس نیست
خیلی دوست دارم بپذیرم هسته ای شدن ایران برای آمریکا بسیار خطرناک است. هسته ای تنها یک مزیت دارد و آن هم عدم حمله به کشور دارنده است، کاری که آمریکا تا الان در حالت ضعیفتر ما نکرده. شاید جهت آشوب بیشتر منطقه هسته ای بد هم نباشه برای آمریکا!
ایران متاسفانه پاشنه آشیلی به اسم اقتصاد و مدیریت ضعیف و فساد دارد که آن را بشدت از نظر داخلی آسیب پذیر میکند. برجام برای ما تنها منجر به فروش نفت شد. امیدوارم حتی با این وجود برجام به هم نخورد چرا که به فروپاشی نزدیک و نزدیکتر خواهیم شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
دوست گرامی اگر ما هسته ای شویم کشورهای دور و برمان به ویژه ده کوره های آن بر خلیج هم هسته ای می شوند و آنوقت ایران همه امتیازات تاریخی خود، یعنی وسعت زیاد، جمعیت بیشتر، ارتش بزرگتر، منابع بیشتر و ... را از دست خواهد داد.
چه کلاهی گذاشت سرمون این آقا
یک زمانی از این آقای کری دیوی ساخته شده بود که انواع و اقسام ناسزاها و فحش ها نثارش می شد، ولی با تندروی های پس از برجام کارمان به جایی کشیده است که ناچاریم به اقوال و احدایث ایشان متوسل شویم تا نشان دهیم که ترامپ یاوه گویی می کند!!!! ثروتی که پس از برجام آزاد شده بود و باید صرف امور کشور می شد، معلوم نیست در کدام کشورهایی دود شده و به هوا رفته است، و مسلما دیناری از آن در ایران خرج نشده است، وگرنه دلار اینگونه سر به فلک نمی کشید، و برجامی که باید با درایت حفظ می شد سرانجام و با تندروی های سیاسی و مبارزه جویی در سطح بین المللی هزینه پیروزی ترامپ در انتخابات را تامین کرد و دشمنان سوگندخورده ما را به قدرت رساند، به جای اینکه گشایشی در زندگی عامه مردم ایجاد کند!!!! در حقیقت این برجام آجیل مشکل گشای ترامپ و نتانیاهو شد، که همه و همه به سبب بی تدبیری و تندروی های سیاسی و بی توجهی به منافع ملی و آرمانگرایی کورکورانه بوده است. !!! عز و جز برخی مسئولان خارجی برای اینکه "باهمسایگان چشم در چشم شوند و مشکلات را حل کنند"، خود نشان می دهد که کشور در چه مخمصه ای گرفتار شده است. اما نوشدارو پس از مرگ سهراب چه سود !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
نخیر عزیزم شما هنوز دلبستی ولی مردم متوجه شدن هیچکدومشون قابل اعتماد نیستند
برجام لکه ننگین برای مردم عام بود
برجام باید منحل شود تا دولت ایران مستقل شود وتکلیف خود را بداند
امضاش هنوز تضمینه؟!
من به شما قول می دهم که امریکا هرگز از برجام خارج نخواهد شد .
متاسفانه زمانی که جمهوری خواهان آمریکا داد میزدند و نامه مینوشتن به ما و میگفتند توافق نکنید، ما به اونها میخندیدیم
در صورت شروع به غنی سازی ، کشورهای منطقه درخواست کمک از امریکا می کنند و در صورت همزمانی با انقلاب و شورش ، اینده نامعلوم خواهددبود متاسفانه افرادی در روزنامه کیهان بی مسئولانه سخنان تهدید امیز می گویند
هسته ای شدن هر کشوری غیر از5+1و هند و پاکستان چیزی غیر محال است.زیرا هرج و مرج بین المللی بوجود می آید و هر کشوری مدعی برقراری نطم و امنیت در جهان می شود.به خوبی مشخص است که 5+1در اینکه کشوری جز آنها به این فناوری دست نیابد متحد هستند و بهمین خاطر شوری امنیت را تشکیل داده اند.در واقع روسیه و آمریکا هر دو دنبال یک هدف هستند و فقط کشورهای که در اطراف آنها هستند و قصد نردیکی به این فناوری را دارند بنحوی بازی می دهند و ثروت انان را چپاول می کنند .ولی در این بین ترکیه با سیاستی فوق العاده خوب و بدون پرداخت هزینه تحریم به یک قدرت مستقل نظامی تبدیل شده و خوب پیش می رود.
به گزارش تابناک، خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در نشستی اعمال تحریم‌های موشکی تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بنا بر این گزارش، اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا این تحریم‌ها تا نشست روز ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) وزیران خارجه اتحادیه، نهایی شود.

رویترز پیش از این هم نوشته بود که اتحادیه اروپا احتمالا به زودی به بهانه راضی کردن آمریکا به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعمال می‌کند
دلتونو خوش کنید به حرفهای این پیرمرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی