بازدید 14618

پرورش میوه رایگان در کنار خیابان

کد خبر: ۶۴۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ 14 November 2016
محققان در استرالیا دست به ابتکار عمل بی‌سابقه‌ای زده و با اعمال تغییراتی در حاشیه خیابان‌ها آن‌ها را به باغ‌ها و اراضی کشاورزی پر از میوه و سبزیجات تبدیل کرده‌اند.

به گزارش مهر، در حالی که محققان برای مقابله با چالش مهم افزایش جمعیت زمین به توسعه ایده‌هایی همچون مزارع عمودی و کشاورزی هوشمندانه فکر می‌کنند اکنون گروهی از محققان در استرالیا وارد عمل شده و برخی خیابان‌ها را تبدیل به باغ‌های پرمیوه و اراضی کشاوزی پربار و مملو از سبزیجات کرده‌اند.

تنها در یکی از این نوع خیابان‌ها در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۹۰۰ کیلوگرم موز و ۳۰۰ کیلوگرم کلم به دست آمد.

 
 
نکته جالب توجه اینجاست که ساکنان اطراف این خیابان به طور رایگان از این میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند.

این پروژه علمی - شهری که Urban Food Street نام دارد، از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و آن زمانی بود که ساکنان یکی از مناطق حومه کوئینزلند نسبت به افزایش قیمت لیمو اعتراض کردند.

پس از آن بود که در قالب این پروژه علمی - شهری، خیابان‌های مناسب برای آغاز این پروژه انتخاب شده و اکنون محصولات متنوعی از موز تا گوجه فرنگی و سیب‌زمینی و انواع سبزیجات در حاشیه آن‌ها به عمل می‌آید.

توسعه این پروژه موجب شده تا خیابان‌های منطقه Buderim به خیابان - باغ تبدیل شود. همچنین ساکنان این منطقه همواره به میوه‌ها و سبزیجات تازه و البته رایگان دسترسی دارند.

اکنون محققان در نظر دارند تا با استفاده از روش‌های علمی، این پروژه را توسعه دهند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۵
این کار رو تو رو خدا ته ایران نکنید! وگرنه باندهای میوه دزدی هم تشکیل میشه!!!
ایده بسیار خلاقانه ای هست. اما در کشور ما با مردمان اکثرا سیری ناپذیر عامل ترافیک و هرج و مرج خواهد شد.
خوبه! اونها از خيابون هاشون هم بهترين استفاده رو مي كنن!
چون نيك نظر كرد پر خويش در او ديد
گفتا ز كه نالي كه از ماست كه بر ماست!
خيلي خوب و بسيار عالي
توی ایران فورا یه نفر میشه صاحبش و سند ملک و درخت و همه چی رو با هم میبره
کار جالبیه و جا داره در خیلی از شهرهای کشور هم انجام شود. شاید بعضی ها بگن که ایرانیها جنبه ندارند که این حرف اشتباه و اگر هم در سالهای اول بی جنبه بازی دربیاورند مطمئناً به مرور عادی می شود. این کار در بعضی شهرهای ایران سالهاست که انجام شده ، دقیقاً نمی دونم از کی ولی 30 سال را خودم یادمه (41 سال سن دارم). مثلاً در خیابانهای فرعی شهر گرگان درختان نارنج کاشته شده که خودم چندین و چند بار از آنها چیدم و استفاده کردم، بسیاری از مردم هم به هنگام گل دادن آنها گلهایش را جمع می کنند و مربای بهارنارنج درست می کنند (همان نارنج در شهرهایی مثل بندرامام خمینی (محل زندگی فعلیم) کیلویی 4000 تومان است. یا در شهر آق قلا (17 کیلومتری شمال گرگان) در کنار خیابانها و وسط بلوارها درخت زیتون کاشته شده و جالبه که مغازه داران کنار خیابان خود را مؤظف به مراقبت از آنها می دانند و هر کس که بخواهد می تواند آنها را بچیند و کسی اعتراضی ندارد، خودم چندین بار اینکار را کردم (توجه داشته باشید که زیتون خام قیمتی بالای 7000-8000 تومان دارد. همچنین در خیلی از اماکن عمومی گرگان و آق قلا (مانند دانشگاهها، درمانگاهها، بیمارستانها، ادارات و ... ) درختان مثمر (مانند نارنج ، پرتقال، زیتون، توت .... ) کاشته شده که برای عموم قابل استفاده است. البته خیلی وقتها هم میوه های انها استفاده نشده تا سال بعد می ماند (از نظر اینکه آیا مردم جنبه دارند)
احتمال می دهم در بقیه شهرهای شمال هم اینگونه باشد و جا دارد این کار در خیلی از شهرهای کشور اتفاق بیفتد که هم باعث قشنگی شهر می شود و هم موجب تلطیف هوا و هم میوه ای تولید می شود که قابل استفاده است.
فرهنگشم دارن، اگه اینجا بود معلوم نبود چه اتفاقات عجیب غریبی می افتاد ! شاید یکیش این بود که یه عده میومدن همه رو میچیدن میرفتن برا خودشون میفروختن!
بخدا تو ایران هم میشه این کار را کرد تا آبی که به درختان میدیم هدر نره
تو شمال خودمونم همینطوره,
مردم درخت میکارن کنار خیابون, خودشون ازش مراقبت میکنن, بعد شهرداری میاد میچینه میبره
بسیار فکر پسندیده ای است ما هم این کار را انجام بدیم بجای درختان کم ثمر در خت میوه بکاریم امتحانش مجانیه
همین کارو تو ایران بکن همون یک ساعت اول از ریشه، گیاهو خارج می کنن
با سلام پیشنهاد می گردد شهرداری تهران هم کمی به فکر باشد و با توجه به بحران آب درختان میوه سازگار با آب و هوای تهران کاشته حداقل رهگذران بتوانند از آن استفاده کنند و یا بجای چمن های فقط سبز، سبزی قبال خوردن بکارند.
تهران هم پرورش توت سفید داره تو خیابانها خیلی خوبه
بله شبیه این کار همان طرح دیوار مهربانی بود که در ایران جواب نداد
از فردا صف کندن میوه ها در کنار اتوبان ها تشکیل میشود و کل شهرها به هم خواهد ریخت
اگه ایران بود موز رو میخوردن،پوستش رو زمین مینداختن.تا یکی سر بخوره واینا بخندن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی