بازدید 25714
مرور روزنامه های امروز چهارشنبه دوازدهم اسفند؛

رونمایی عارف از گام سوم اصلاح طلبان پس از انتخابات

هرچند نتایج قطعی انتخابات چند روز است که مشخص شده، همچنان بازتاب‌های انتخابات بر فضای سیاسی کشور سیطره دارد و گروه‌های سیاسی نسبت به نتایج واکنش نشان می‌دهند. با این حال، موضوع برجام و رفع تحریم‌ها نیز با اینکه در دوران انتخابات کمرنگ شده بود، بار دیگر در این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود.
کد خبر: ۵۷۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 02 March 2016

هرچند نتایج قطعی انتخابات چند روز است که مشخص شده، همچنان بازتاب‌های انتخابات بر فضای سیاسی کشور سیطره دارد و گروه‌های سیاسی نسبت به نتایج واکنش نشان می‌دهند. با این حال، موضوع برجام و رفع تحریم‌ها نیز با اینکه در دوران انتخابات کمرنگ شده بود، بار دیگر در این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش «تابناک»، موضوع سوئیفت و عدم لغو برخی تحریم ها و سخنان صالحی در باب اینکه وزارت خارجه باید موضوع بحران ادامه تحریم ها را حل کند، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

دو روزنامه امروز یعنی کیهان و جوان در دو مطلب تقریبا مشابه، موضوع ادامه تحریم ها و سخنان اخیر آقای صالحی را پوشش داده اند. روزنامه کیهان در تیتر یک خود با عنوان «آغاز اعترافات با پایان انتخابات» به این موضوع می پردازد. در حالی که کیهان پیش از این، بزک برجام توسط برخی دولتمردان به جهت مقاصد انتخاباتی را پیش بینی کرده بود، امروز و در دوران پسا انتخابات، شاهدیم که دولتمردان زبان به اعتراف در مورد واقعیات برجام گشوده‌اند.

رونمایی عارف از گام سوم اصلاح طلبان پس از انتخابات

کیهان همچنین در بخش گفت و شنود خود نیز به همین موضوع می پردازد و می نویسد:

«گفت: کیهان طی ماه‌های گذشته بارها با استناد به متن برجام از دولتمردان پرسیده بود در مقابل امتیازات نقد فراوانی که به حریف داده‌ایم غیر از وعده‌های نسیه چه گرفته‌ایم؟! ولی پاسخی دریافت نکرده بود.

گفتم: در مقابل آن‌همه امتیاز نقد، نه فقط تحریم‌ها برداشته نشد بلکه اضافه هم شد.

گفت: همان چند هفته قبل کیهان اشاره کرده بود که دولتمردان با بزرگنمایی و ادعاهای اغراق‌آمیز درباره برجام قصد بهره‌گیری انتخاباتی دارند و با تیتر درشت در صفحه اول کیهان آورده بود «دانستن حق مردم است، اما بعد از انتخابات» و حالا آقایان صالحی و عراقچی به توخالی بودن برجام اعتراف می‌کنند.

گفتم: پلیس ماشینی را که قیقاج می‌رفت، متوقف کرد و از راننده پرسید؛ گواهینامه داری؟ راننده گفت؛ بذار توی داشبرد رو نگاه کنم، شانست بزنه، داشته باشم! یکی دیگه هم انبردست می‌خواست، نداشتم!»

«روزنامه جوان» نیز در همین ارتباط در گزارشی با تیتر «صالحي: وزارت خارجه بحران ادامه تحريم‌ها را حل كند» می نویسد: « رئيس سازمان انرژي اتمي را به رك‌گويي مي‌شناسند، او اولين نفري بود كه از «دبه» غربي‌ها در مذاكرات هسته‌اي صحبت كرد و چند روز بعد راهي بيمارستان شد. حالا هم كه همه مشغول انتخابات و فضاي پس از آن شده‌اند، ظاهراً صالحي اولين مقام رسمي است كه از تأخير غرب در اجراي تعهداتش و برطرف نشدن كامل تحريم‌ها صحبت مي‌كند.

رونمایی عارف از گام سوم اصلاح طلبان پس از انتخابات

علي اكبر صالحي، مردي است براي تمام فصل‌ها و به خاطر همين، هميشه حرف‌هاي جديد براي زدن دارد. حالا كه كم كم دارد تب رقابت‌هاي انتخاباتي فروكش مي‌كند، صالحي در گفت و گويي تازه ، به عنوان اولين مقام ايراني تأیید كرده كه غرب « در اجراي تعهدات خود بر اساس برجام، تأخير دارد و هنوز برخي تحريم‌ها برداشته نشده است.»


«روزنامه دنیای اقتصاد» نیز در گزارش نخست امروز خود به موضوع تأمین منابع مالی در دوران روکود می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «آزادسازی منابع محبوس» می نویسد: «نظام تصمیم‌گیری ایران از دو سال و نیم گذشته تصمیم گرفت یک چالش 12 ساله با مدعیان خارجی را خاتمه دهد. مجموعه این تلاش‌ها در توافقی تحت‌عنوان برجام متجلی شد که تنها یکی از ثمرات آن آزادسازی 29 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در خارج بود. در مقابل اراده و تلاش دو سال و نیمه در عرصه دیپلماسی غفلت 20 ساله در حوزه اقتصاد قرار دارد. گفته می‌شود نزدیک به 30 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در قالب بدهی‌های دولت، به‌‌دلیل برخی خلأهای ساختاری حبس شده است. حبس این حجم از منابع علاوه‌بر اینکه منجر به شکل‌گیری انجماد پولی و تنگنای اعتباری شده، در «نهادینه شدن تورم بالا و رشد اقتصادی پایین»، «کاهش ظرفیت سرمایه‌گذاری» و «تهدید رفاه بازنشستگان» اثر داشته است. به همین دلیل گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در قالب همایش سیاست‌های پولی پیشگام گفت‌و‌گویی شد تا با توجه به تجربه دنیا به تبیین این چالش و روش‌های برون‌رفت آن بپردازد. تمامی سخنرانان بر این نکته تاکید داشتند که شکل‌دهی بازار اوراق بدهی دولت، می‌تواند به حذف یک عامل بزرگ ایجاد اختلال در نظام اقتصادی منجر شود. در کنار حل چالش بدهی‌ها، امکان تامین مالی بی‌واسطه و فرصت سرمایه‌گذاری در بازار جدید برای صاحبان پس‌انداز از دیگر دستاوردهای این ابزار نوین مالی عنوان شد.


«روزنامه قانون» نیز در صفحه آخر خود به موضوع تبریک انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی به صورت طنز واکنش نشان داده است. این کاریکاتور را محسن ظریفیان به تصویر کشیده است.


«روزنامه وطن امروز» در گزارشی با تیتر جالب «نفوذ گود من» سعی می کند، به این سؤال پاسخ دهد که مسئول پروژه نفوذ علمی CIA که خردادماه به تهران آمده بود، کیست؟ وطن امروز در این گزارش می نویسد: «پروژه نفوذ در ایران با قدرت دنبال می‌شود و این در حالی است که حامیان دولت بویژه چهره‌های جریان اصلاحات با تمسخر و تحقیر این موضوع، دانسته یا ندانسته، یک چتر حمایتی برای عوامل نفوذ ایجاد می‌کنند.

به گزارش «وطن امروز»، هرچند مورد جیسون رضائیان و شبکه گسترده‌ای که او سرپل آن در ایران بود، کمک‌های بسیاری به سیستم امنیتی و اطلاعاتی ایران کرد تا بر این شبکه احاطه داشته باشند اما به مرور برای کارشناسان امنیتی ایران فاش شد عملیات نفوذ تنها از طریق شبکه جیسون دنبال نمی‌شد بلکه شاهراه نفوذ در ایران، نه از حوزه سیاست و فرهنگ، بلکه از دروازه‌های گشاد اقتصاد و همکاری‌های به ظاهر علمی و پژوهشی نیز می‌گذرد.

دستگیری یکی از عوامل سرشناس پروژه نفوذ به نام «سیامک-ن» و اطلاعاتی که از او به دست آمده نشان می‌دهد پروژه نفوذ به سرعت و با قدرت در حال اجراست. از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای مقامات مطلع در ایران نشان می‌دهد سازمان‌های امنیتی احاطه قابل قبولی بر این عملیات نفوذ دارند.

رونمایی عارف از گام سوم اصلاح طلبان پس از انتخابات

روز گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به بخشی از این عملیات نفوذ در ایران اشاره کرد. سرلشکر محسن رضایی گفت مسؤول پروژه نفوذ در ایران در سازمان سیا، خردادماه امسال به ایران آمد و از دانشگاه‌ها نیز بازدید کرد. سرلشکر محسن رضایی در چهارمین همایش سراسری علوم و مهندسی دفاعی در سپاه که صبح روز سه‌شنبه در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد، به توطئه دشمنان در انتخابات اشاره کرد و گفت: دشمن در انتخابات اخیر جنگ نرمی را علیه ما به راه انداخت و چنان با امکانات سایبری و نرم‌افزاری به صحنه آمد که بسیار عجیب بود.رضایی ادامه داد: این طرف لیستی را معرفی می‌کند و دشمن با تهدیدسازی حساب‌شده اذهان مردم را تغییر می‌دهد و این تغییر به‌ گونه‌ای است که حتی صداوسیما نیز حریف آن نمی‌شود، به‌عنوان مثال امکانات نرم‌افزاری که در تهران وجود دارد قطعاً در شهرستان‌ها نیست و دشمن از این موضوع بهره برد تا بتواند به اهداف خود برسد.»

پوریا عالمی نیز در صفحه آخر روزنامه شرق در مطلب طنزی با عنوان«درباره برخورد برخورنده با دست‌فروشان» می نویسد:« نمی‌دانم تا حالا نصفه‌شب زدید بیرون و رفتید زیر پل و یک سیخ جوجه زده‌اید یا نه. سیخی دو‌هزارو ٥٠٠. می‌چسبد. ارزان است. خاطره می‌شود. یعنی همه آن چیزی که برای خاطره شهری و جذابیت گردشگری نیاز است با دوهزار و ٥٠٠ تومان جور می‌شود. ۲۵۰۰ تومان به نظر فاصله زیادی با بودجه‌های ‌میلیاردی و نجومی سازمان‌های متولی دارد، این‌طور نیست؟) مثلا بالای میدان و در خیابان ولیعصر پیاده‌روی غربی همیشه شلوغ است. دست‌فروشان را به پیاده‌رو شرقی هدایت کنید. بالای میدان ونک مسیر شرقی شلوغ است، دست‌فروشان را به پیاده‌رو غربی هدایت کنید. آستانه ورودی‌های بازار همیشه شلوغ است، دست‌فروشان را به بالادست خیابان که خلوت است دعوت کنید. توی بعضی از ایستگاه‌ها پاگردهای همیشه خلوتی است، بساط دست‌فروشان را آنجا بگسترید. به زبان ساده آقای قالیباف، شب عید است. به مأموران شهرداری بگویید مردم را بی‌کارکردن به‌سختی در تعریف «کار» قرار می‌گیرد. کاری ندارد که. حالا که در ایجاد شغل و مدیریت طبقه محروم ضعیف هستیم، کافی است کمی گرد بنشینیم و اجازه بدهیم همه کنار هم خاطره و حافظه این شهر را بسازیم. این راه ساده‌ای است که به ذهن راقم این سطور می‌رسد؛ شهروندی که هرروز از بین دست‌فروشان می‌گذرد و گهگاه برخورد برخورنده مأموران شهرداری را می‌بیند. تا نظر شما چه باشد.»


«روزنامه اعتماد» در گفت و گو با محمدرضا عارف با تیتر«نتيجه را ديدم شوكه شدم» به نقل از وی می نویسد: «فكرش را هم نمي‌كردم. تا زمان اعلام نتايج فكر نمي‌كردم وضعيت به اين خوبي باشد. برآورد خود من اين بود كه در بهترين حالت ٢٠ نفر دور اول رأي مي‌آورند كه ١٥، ١٦ نفرشان از ليست ما و ٤، ٥ نفر از ليست رقيب‌مان خواهند بود. بقيه هم دور دومي مي‌شوند. حتي به اين هم اكتفا نكرد و جلوتر رفت: «واقعا تعجب كردم. باورم نمي‌شد. فكر مي‌كردم شايد اين نتيجه مربوط به يك منطقه خاص تهران باشد و در مراحل بعد تركيب عوض شود.»

به دقايق پاياني مصاحبه رسيديم. نوبت نگاه به آينده رسيد. بعد از گام دوم نوبت به چه كاري مي‌رسد؟ موضع ما در برابر روحاني ٩٦ چيست؟ انتخابات شوراها را چگونه مي‌خواهيم مديريت كنيم؟ و از همه جذاب‌تر رياست مجلس به چه كسي مي‌رسد؟ اينها سوالاتي است كه وقت پرسيدن آنها همين امروز است. عارف هم انگار براي تمام سوالات پاسخي آماده كرده بود. گام سوم را كسب ٧٠ درصد كرسي‌هاي شوراي شهر در سراسر كشور عنوان كرد. با يادآوري سخنراني يك سال و نيم قبلش در گرگان گفت كه قرار نيست براي روحاني رقيب بتراشيم و حالا رياست مجلس، امري كه اگر در مرحله دوم پيروزي از آن اصلاح‌طلبان شود. عارف هم تلويحا همين را مي‌گويد: «بايد ببينيم كدام فراكسيون اكثريت را به دست مي‌آورد. ما به مردم قول‌هايي داده‌ايم و آنها هم مطالباتي دارند. اين راي عظيم و اعتماد گسترده به ما بايد پاسخ خود را دريافت كند. بخشي از پرداختن به مطالبات مردم هم با نقش داشتن در مديريت مجلس ميسر مي‌شود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار