بازدید 5649
به مناسبت روز پرستار

پرستاران را دریابیم

کد خبر: ۳۸۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۷ 07 March 2014
از جایگاه پرستاری همین بس که علامه طباطبایی معتقد است که یک شب پرستاری از بیمار برابر هفتاد سال عبادت می باشد و نیز چه افتخاری بهتر از آنکه روز ولادت حضرت زینب (س) اسوه صبر و پایداری به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.

به گفته مسئولان، در حال حاضر بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر تخت بیمارستانی سه پرستار فعالیت کند این درحالی است که این رقم در کشور ما به ازای هر تخت 1.5 تا 1.7 پرستار می باشد.

شماری از پرستاران بیرجند به مناسبت 16 اسفند ماه روز پرستار در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفتند: تحمل رنج و مشقت های زیاد حضرت زینب(س) در واقعه کربلا بهترین و بی بدیل ترین الگوی برای پرستاران جامعه امروزی است.

یک بانوی پرستار بازنشسته با اشاره به لحظات به یاد ماندنی دوران پرستاری خود گفت: جاری شدن نور امید و زندگی در روح و جان بیماران، بهترین لحظات شیرین دوران پرستاری من است.

ˈحلیمه خاتون دباغپورˈ با بیان اینکه 10 سال از زمان بازنشستگی حرفه پرستاری اش می گذرد افزود: در گذشته امکانات و تجهیزات امروزی در بخش پرستاری وجود نداشت ولی با حداقل امکانات تلاش می کردیم بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه رضای خدا مهمترین هدفم در ارائه خدمات به بیماران بوده یادآور شد: وقتی مریضی با حالت وخیم به بیمارستان مراجعه می کرد و بعد از بهبودی با پای خودش به سلامت از بیمارستان روانه خانه اش می شد شور و شادی خاصی در دلم موج می زد.

وی گفت: اگر دوری از خانواده در شیفت کاری شب و نیز روزها دوری از خانه هنگام وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله، سختی های زیادی برای ما بوجود می آورد اما حلاوت کمک به بیماران تحمل این سختی ها را برای ما آسان می کرد.

پرستار بازنشسته دیگری هم ضمن گرامیداشت ولادت حضرت زینب(س) گفت: این بانوی بزرگ اسلام برای همه ما یک الگو و اسوه است که باید از ایشان در سختی ها و مصائب درس بگیریم.

ˈ علیرضا چهکندی ˈافزود: اگر یک بار دیگر جوان می شدم و روپوش سفید پرستاری را می پوشیدم تلاشی مضاعفی نسبت به گذشته می کردم زیرا این کار علاوه بر اجر معنوی، یک رضایت قلبی را بعد از خوب شدن مریض در پی دارد که قابل وصف نیست.

وی با اشاره به اینکه حرفه پرستاری در جامعه مظلوم واقع شده یادآور شد: خدمات و جایگاه پرستاران آنطور که شاید و باید، برای جامعه شناخته شده نیست.

وی گفت: اگر پزشک حاذقی یک جراحی انجام دهد اما بعد از آن پرستاری درستی از بیمار صورت نگیرد هیچ موفقیتی برای کار پزشک حاصل تمی شود.

سرپرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه، علاقه به حرفه پرستاری موجب شده تا پرستاران، سختی های زیادی را در کار درمان بیماران تحمل کنند اما در قبال آن مسئولان هم وظیفه دارند با برنامه ریزی از حقوق پرستاران حمایت کنند.

ˈفاطمه سبزه کارˈ افزود: حجم کاری پرستاران با توجه به سابقه کار آنان باید کاهش یابد زیرا توان جسمی افرادی که سابقه کار بالایی دارند تناسبی با فشار کارشان ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: پرستاران رکن اساسی بخش درمان و آموزش به بیماران برای صبر و مقاومت در برابر مصائب و بیماری هستند.

ˈ قاسم کریمیˈ گفت: از حضرت زینب (س) به عنوان زینت پدر یاد می شود و از پرستاران نیز باید به عنوان زینت درمان یاد کرد.

وی ادامه داد: پرستاران به خاطر تحمل سختی ها و ارتباط تنگاتنگی که با بیمار دارند زندگی مشکل و پر زحمتی را می گذرانند لذا پرستاری از شغلهای پر مخاطره است که زودتر از مشاغل دیگر موجب بروز مشکلات جسمی و روحی می شود.

وی گفت: شغل شریف و پر زحمت پرستاری، تفسیر بی نهایت زیبایی از فداکاری، صبوری و نوع دوستی است. 

وی اضافه کرد: نقش پرستاران در دوران هشت ساله دفاع مقدس به ویژه در حوزه پشتیبانی و تامین درمان در پشت جبهه اسلام، نقشی بسیار ظریف، حساس و غیر قابل انکار است.

کریمی، توجه به پرستاران را توجه به حوزه سلامت دانست و افزود: کار درمان پزشکان بدون پشتیبانی پرستاران و مراقبت شبانه روزی از بیماران نتیجه بخش نیست.

وی با بیان اینکه پرستاران از جمله نقش آفرینان مهم و ارزشمند اجتماعی هستند و گفت: از هر زاویه ای که به پرستاری بنگریم، چه به عنوان نوعی شغل برای گذران زندگی، چه به عنوان یک رشته تحصیلی، فردی که وارد عرصه و حیطه پرستاری می شود، اصولا فردی است که در باطن و ضمیر ناخود آگاه خویش، انسانی حامی و ناجی و ایثارگر است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: برخی شغلها و حرفه ها، شغلهای حیاتی و از الزامات رفاه اجتماعی به شمار می روند که عدم حضور افراد متبحر و مجرب در این حرفه ها، ضربه محکمی به پیکر جامعه وارد می کند. 

سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، کمبود نیروی پرستار را یکی از مشکلات عمده در خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: هم اکنون 78 درصد پرستاران شاغل استان زن هستند.

ˈمحمد ارجمندیˈ افزود: وجود پرستاران مرد در حد لزوم برای فعالیت در بخشهای مختلف بیمارستان ضروری است که کمبود آن ممکن است موجب اعتراض بیماران نیز شود.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر به دلیل جذب نیروی زن در دانشکده های پرستاری، بکارگیری پرستار مرد به نسبت کمتر بوده لذا اگر از هم اکنون برنامه ریزی شود تا سالهای آینده این مشکل وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 22 درصد نیروی پرستاری استان مرد هستند گفت: رفع کمبود نیروی پرستار می تواند حجم کاری پرستاران شاغل را کاهش دهد.

وی بروز کمر درد به علت حجم کاری زیاد، در معرض خطر بیماریهای واگیردار، خستگی مفرط و بعضا مشکلات روحی بعد از حداقل 15 سال کار پرستاری را از جمله مشکلات این قشر ذکر کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم کمبود نیروی پرستار بویژه پرستار مرد را یکی از مهمترین مشکلات در ارائه خدمات به بیماران استان ذکر کرد.

ˈ محمد دهقانی ˈ افزود: هم اکنون 1600 نیروی پرستار در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مشغول فعالیت هستند.

وی تعداد تختهای بیمارستانی مصوب را در خراسان جنوبی 739 تخت و به دلیل نیاز تختهای فعال را 807 تخت در استان اعلام کرد.

وی، کمبود نیروی پرستار را در این استان حدود 450 نفر ذکر کرد و اظهار داشت: حجم کار زیاد پرستاران شاغل، افزایش سن کاری پرسنل، درخواست بازنشستگی پیش از موعد، قرار گرفتن پرستاران در معرض بیماریهای واگیردار و متناسب نبودن توسعه خدمات بیمارستانی با نیروی کار موجود از دیگر مشکلات پرستاران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی