بازدید 3169
گزارش ILO از خدمتکاران هندی

کارگرانی که از چشم قانون پنهان هستند

کد خبر: ۳۸۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۴ 21 February 2014
میلیون‌ها خدمتکاری که در خانه‌های طبقه متوسط هند کار می‌کنند بخشی از یک نیروی کار غیررسمی و پنهانی هستند که به دلیل نبود مقررات حمایتی، مورد سوءاستفاده و بهره برداری قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، اصلاحات اقتصادی که از اوایل دهه 1990 در هند آغاز شد، سبک زندگی بسیاری از خانواده‌های هندی را تغییر داد و افراد بیشتری ثروتمندتر شده و زنان بیشتری شاغل شدند. بنابراین تقاضای بالایی برای خدمتکاران داخلی در خانه‌های شهری شکل گرفت.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO)، شمار خدمتکاران هندی در فاصله سال 2001 تا 2010 حدود 70 درصد افزایش یافته و تصور می‌رود اکنون 10 میلیون خدمتکار و پرستار بچه در هند وجود داشته باشند.

تین استائرموس، مدیر منطقه جنوب آسیا ILO در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: با وجود بزرگ بودن، این بخش غیررسمی در هند، پنهان و بدون حمایت مانده است در حالیکه عدالت اجتماعی، حقوق ابتدایی اساسی تمامی کارکنان شمرده می‌شود. لازم است که طرز فکرها تغییر کند و به کارکنان خانگی به عنوان انسان‌های با کرامتی نگریسته شود که زندگی با مشکلات و چالش‌های مشابه دیگران را دارند.

فعالان و اتحادیه‌های هند می‌گویند با وجود افزایش شمار زنان مهاجر از ایالت‌های فقیری مانند جهارخند به شهرهای بزرگی مانند دهلی و بمبئی، قوانین اندکی برای به رسمیت شناختن حقوق آنها وجود دارد.

خدمتکاران و پرستاران بچه برخلاف کارکنان دیگر اغلب از قراردادهای مورد توافق دو طرف که حداقل حقوق و ساعات کاری یا تعطیلات را مشخص می‌کند، برخوردار نبوده و همچنین از مزایای اجتماعی مانند دسترسی به بهداشت و درمان و مستمری محروم هستند.

نبود مقررات و قوانین موثر برای بخش کار خانگی موجب شده خدمتکاران نه تنها از سوی کارفرمایانشان بلکه از سوی قاچاقچیان که برای سازمان‌های خدماتی کار می‌کنند، هدف بهره برداری قرار بگیرند.

رسانه‌های هندی پر از گزارش‌ها درباره زنان روستایی است که توسط قاچاقچیان با وعده زندگی خوب به عنوان خدمتکار در شهرها، فریب داده شده‌اند با اینهمه در خانه‌های شهری که برده شده‌اند اغلب هدف آزار روحی، فیزیکی و اخلاقی قرار گرفته‌اند.

در نوامبر سال گذشته یک نماینده پارلمان هند و همسرش پس از اینکه جسد خدمتکار 35 ساله آنها در خانه‌شان کشف شد، دستگیر شدند. پلیس اعلام کرده بود این نماینده و همسرش خدمتکارشان را با ابزارهایی مانند میله آهنی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده بودند.

در اکتبر نیز یک مهماندار زن هواپیما به دلیل کتک زدن، گرسنگی دادن و زندانی کردن دختر خدمتکار 12 ساله خود دستگیر شد.

بر اساس گزارش رویترز، هند در سال 2009 لایحه‌ای را به منظور تعیین حداقل حقوق، ساعات کاری و حمایت‌های اجتماعی و رفاعی از کارکنان خانگی تدوین کرد اما این سیاست هنوز در کابینه دولت تصویب نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی