بازدید 17962

نامه تبلیغاتی جهانگیری به نعمت زاده و سیف!

بهتر آن است ‌به جای اینگونه نامه‌نگاری‌ها که به نظر برای پاک کردن صورت مسأله منتشر می‌شود، مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و شخص وزیر صنعت، شفاف و روشن توضیحاتی ‌در اختیار افکار عمومی گذارند.
کد خبر: ۳۷۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲ 09 January 2014
نامه تبلیغاتی جهانگیری به نعمت زاده و سیف!
در حالی که هنوز مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره موضوع اختصاص ویژه ارزی به مبلغ ۶۵۰ میلیون یورو به یک وارد کننده هیچ توضیح یا اطلاعیه‌ای صادر نکرده‌اند، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در نامه‌ای که بیش از هر چیز جنبه‌ای تبلیغاتی دارد، توصیه‌هایی به وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی کرده است.

به گزارش «تابناک» اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در نامه‌ای که گویا به یک نامه سرگشاده شباهت دارد و بیش از همه در راستای توجیه اقدام وزیر صنعت در خصوص اختصاص ارز ۶۵۰ میلیون یورویی به شکل ویژه به یک وارد کننده است، تلاش کرده به گونه‌ای صورت مسأله را پاک کند..

متن نامه جهانگیری به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

جناب ‌آقای دکتر سیف رییس‌ کل محترم بانک مرکزی

باسلام و احترام

دیشب نامه آقای احمد توکلی نماینده محترم مردم تهران را با عنوان ویژه خواری 650 میلیون دلاری دیدم نکات ذیل را یادآور می ‌شوم:

۱ ـ در شروع بکار دولت تدبیر و امید یکی از نگرانی ‌های عمده دولت کاهش میزان ذخایر کالاهای اساسی بود و از طرفی ده‌ ها کشتی در آبهای کشور و بین‌المللی برای دریافت ارز (قیمت‌ کالا) معطل بودند و تلاش مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیدا کردن روشی برای تأمین ارز که الحمد الله مثبت واقع شده و در زمان مناسبی به اطلاع ملت بزرگ ایران می ‌رسد، بحمد الله با تدابیر اندیشیده شده اینک میزان ذخایر کالاهای اساسی در حد قابل قبولی است نگرانی از این جهت وجود ندارد. البته باید ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی همواره اصلی ‌ترین مسئله جنابعالی باشد.

۲ ـ همزمان با شروع بکار دولت جدید قیمت ارز کشور از جمله برای واردات کالاهای اساسی از 12260 ریال به 24780 ریال با مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافت که خوشبختانه علیرغم این تغییر عمده در قیمت ارز (دوبرابر) قیمت کالاهای اساسی با تدابیر دولت تغییر چندانی پیدا نکرد.

۳ ـ در سالها و حتی ماه‌ ها قبل، ابتدا دولت ارز را به فروشنده پرداخت می‌ کرد، سپس کالا حمل و تخلیه و ترخیص می‌شد، این اولین بار است که با تدبیر شما وارد کننده، کالا وارد می‌ کند و پس از چند ماه ارز خود را دریافت و به فروشنده پرداخت می‌ نماید.

نکته قابل تذکر این است که چنانچه سایر واردکنندگان با چنین شرایطی حاضر به وارد کردن کالاهای اساسی باشند باید امکان استفاده از این فرصت برایشان فراهم باشد. البته این نامه‌ نگاری‌ ها شما را از وظیفه اصلی که تأمین کالاهای اساسی و ذخیره ‌سازی به میزان اعلام شده در این شرایط حساس کشور است، دور ننماید.

در عین حالیکه سیاست دولت حمایت از بنگاه ‌های اقتصادی در چهارچوب سیاست ‌های اصل 44 قانون اساسی می‌ باشد، فضا برای فعالیت ناسالم اقتصادی فراهم نگردد و مراقبت نمایید تا اقداماتی که منجر به ناامن شدن حرکت‌ های سالم اقتصادی می‌ گردد، صورت نپذیرد.

لطفاً به نحو مناسبی اطلاع‌ رسانی نموده و نتیجه اقدامات را گزارش دهید.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور

چند نکته اساسی در نامه جهانگیری وجود دارد:

نامه تبلیغاتی جهانگیری به نعمت زاده و سیف!

نخست: آنگونه که مشخص است، نامه جهانگیری نه خطاب به وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی، بلکه خطاب به افکار عمومی نوشته و منتشر شده است. کلیت نامه حاکی از آن است که جهانگیری نکاتی را گفته که هم وزیر صنعت و هم رئیس کل بانک مرکزی بهتر از هر کسی از آن آگاهی دارند و حتی شاید بهتر از خود جهانگیری و نیازی به یادآوری دوباره آن‌ها نیست!

به عبارتی، اشاره به کاهش ذخایر استراتژیک، معطل بودن کشتی در آب‌ها، افزایش بهای ارز و تأثیر آن بر کالاهای اساسی، همگی نکاتی است که نیاز به گوشزد به وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی ـ که خود در بطن این موضوعات هستند ـ ندارد. در نتیجه کاملا مشخص است که جهانگیری در نامه خود اشاره به موضوعاتی می‌کند که بیش از همه افکار عمومی را هدف گرفته و تصور کرده، شاید در حل یا به طور کلی منحل کردن موضوع کمک بزرگی کند.

دوم: در چند جا جهانگیری مستقیم‌ از «تدبیر» وزیر صنعت و بانک مرکزی یاد کرده؛ به این معنا که ‌دولت نیز حمایت کاملی از کار وزیر صنعت در اختصاص ویژه ارز به این شکل دارد. اشاره جهانگیری به سیاست دولت در حمایت کامل از بنگاه‌های اقتصادی نیز دقیقا اشاره‌ای ظریف به موضوع تأیید این حرکت از سوی وزیر صنعت دارد.

همچنین جهانگیری در حالی که گفته است این شرایط برای سایر وارد کنندگان نیز فراهم شود، بسیار هوشمندانه ادامه می‌دهد: البته این نامه‌‌نگاری‌‌ها شما را از وظیفه اصلی که تأمین کالاهای اساسی و ذخیره ‌سازی به میزان اعلام شده در این شرایط حساس کشور است، دور ننماید.

به این معنا که در ‌‌نهایت وزارت صنعت همچنان به رویه معمول خود ادامه داده و احتمالا فشار انتقادات و درخواست برای پاسخگویی به افکار عمومی مانع از ادامه این روند نشود.

سوم: جهانگیری در بخشی از نامه از این اقدام یعنی واردات کالا پیش از اختصاص ارز به عنوان «تدبیر» یاد کرده است؛ یعنی جهانگیری به صراحت از موضوعی حمایت کرده ‌که خود سرآغاز ایجاد رانت و دسترسی‌های «ویژه» است.

از سویی باید از جهانگیری پرسید، ‌آیا این کار تا حدی مشابه اقدام وزارت نفت در دولت قبل برای در اختیار گذاشتن فروش نفت ایران به بابک زنجانی نیست که اکنون به یک چالش بزرگ تبدیل شده است؟ آیا اساسا موضوع بر سر همین اختصاص ارز نیست که سر و صدای منتقدان و سایر واردکنندگان را در‌آورده است؟ آن هم در حالی که دولت و کشور ‌معضل کاهش درآمد ارزی داشته و ارزهای بانک مرکزی اکنون از هر زمانی ارزش بیشتری برای اقتصاد کشور دارند؟

موضوع دیگر آنکه هرچند‌ جهانگیری تأکید کرده ‌که این شرایط باید برای هر وارد کننده دیگری که زمینه آن را دارد فراهم شود، ‌‌به هیچ وجه مانع از پاسخگویی وزارت صنعت نخواهد بود. بی‌گمان باید شرایط برای واردات کالاهای اساسی به کشور به هر ترتیب فراهم شود؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد، اینکه آیا اگر سر و صدای این موضوع و ایجاد این دسترسی ویژه بلند نمی‌شد، هیچ‌گاه ‌چنین توصیه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور مطرح می‌شد؟

در پایان باید گفت ‌بهتر آن است که به جای این گونه نامه‌نگاری‌های تبلیغاتی و «توجیه محور» که به نظر برای پاک کردن صورت مسأله منتشر می‌شود، مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و شخص وزیر صنعت، ‌‌شفاف و روشن توضیحاتی ‌به اختیار افکار عمومی ‌‌دهند.

جهانگیری دستور داده‌ که وزارت صنعت در این باره نتایج را گزارش دهد؛ غافل از آنکه وزارت صنعت پیش از هر نهاد و ارگانی باید به افکار عمومی در خصوص اقدام خود گزارش دهد.

متأسفانه طی دو روز گذشته، مسئولان این وزارت خانه از بیان هر گونه توضیح‌ در این خصوص طفره رفته‌اند و این بیش از همه موضوع را پیچیده‌تر و مسأله را پوشیده ساخته است. در نتیجه معاون اول رئیس جمهور به نظر باید این تصور را که با انتشار چنین نامه‌هایی خطاب به «افکار عمومی» می‌تواند اصل موضوع را پاک کند، از ذهن خود بیرون کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۲۵
قبلی ها همین نامه تبلیغاتی را هم ننوشتند عزیز نکته سنج!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
مگه قراره این دولت هم مثل قبلی باشه؟!!! این چه حرفه بی ربطیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
پیشنهاد می کنم برای واردات کالا به این شکل مناقصه بزارن ببینید چند نفر حاضر میشن این کارو انجام بدن به به بهترین پیشنهاد با بهترین توان مالی و بازرگانی واردات شش ماهه را اعطا کنید تا ذهنیت ایجاد نشه ولی من می دونم این کارو انجام بدهید . البته شاید کسی هم از مناقصه استفبال نکنه مجلس به جای کارت نشون دادن راهکار بده مثلا عقلای ملت جمع شدن ...
بابا یه یارویی پیدا شده که جنس وارد میکنه پولشو بعدا می گیره تا زمانی که که کسی چنین توانایی داره منطقیه که انحصار واردات کالای اساسی دستش باشه هر وقت بقیه هم تونستن کالا بیارن و بعدا پول بگیرن بفرمایند این گوی و این میدان فعلا اون کسایی که اول پول گرفتن تا بعدا برن جنس بیارن دارن تو چهارراه استانبول دلار آزاد میفروشن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
همین طرز تفکر امثال شما است که مملکت رو به این روز انداخته ... واستون متاسفم که از نوک بینی تون اونورتر رو نمیبینین. یه نگاهی به همسایتون بکنید ببینید سر موضوع فساد بانکیش چه محشری به پا کرده و چندتا وزیر استعفا دادن. بله واسه شما این مسائل عادیه چون باهاش خو گرفتید. اما باید طرز فکرتون رو تغییر بدید. تا ما خودمون ور درست نکنیم هیچ اتفاقی نمی افته. بازم متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
۱۲:۴۴ ناشناس بسم الله به قوه قضاییه بگید برخورد کنه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
اونوقت پس گناه امثال بابک زنجانی چی بوده؟ خون اینها از خون بابک رنگین تره؟!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
برادر گرامی
یه بار دیگه مطلب را مطالعه فرمایید
اتفاقا ایشون تنها کسیه که قرار شده الان یک میلیارد بگیره در فاصله سه ماهه و 4 ماه و 6 ماهه پولش رو پس بده اونم یورو در هالک بانک نه روپیه و یوان در هند وچین تازه اگه پس بده
بقیه یه ماه پیش پول میدهند که شاید بانک مرکزی اون هم فقط در چین و هند ارز غیر قابل انتقال بهشون بده
دقت کنیم از سر کم توجهی شاهد تکرار مصیبت های گذشته نشیم
و آنگاه خداوند توجیه را آفرید !
واقعا هدف تابناك از اين توهين به وزير نامعلومه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
کدوم توهین؟! این که یک رسانه از مسئولان بخواد در قبال ایجاد رانت و ویژه خواری توضیح بدن، توهینه؟ معلومه از کجا اومدی داری نظر میذاری!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
اگر راست می گوید چرا جلو رانت را در دولت قبل نگرفتید ؟؟؟
این کار از نظر اینکه مشکل پیش آمده را رسانه ای می کند (حدقل بیش از پیش)و افکار عمومی را به سمت مطالبه گر بودن سوق می دهد بسیار عالی است.اگر این روش تداوم پیدا کند همه مسئولان کشور را متوجه می کند که باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.
بخور بخور ..... خیلی بخور
متاسفانه درحال حاضر برخودر با مسایل بجای اسلامی وانسانی اغلب سیاسی است که باید جدا از ان حضرکرد کار ها بایستی بخاطر خدا انجام شود دراین دولت غیر ازاین انتظا ری نیست بیانات ریاست محترم جمهور وخط مشی ایشان بابستی ختم الختام باشد مخصوصا برای دولت مردان
معلومه این وزیر عمر وزارتش کوتاه است.
بخور بخور نوشابه هم بخور
عزیزان منتقد منتشر این خبر هستند .

ما هم از علاقمندان آقای روحانی هستیم و انتظارمان از آقای جهانگیری پاسخ بودن وزرا را گوشزد نمایند نه اینکه ماجرا را ماستمالی کنند .
دوستانی که علاقه مند به دولت روحانی دارند،اتفاقا باید از شفاف سازی خوشحال باشند نه ناراحت.
تعصب بره کنار و واقعیت بزاریم جاش
همه باید تو تجارت از شرایط مساوی برخوردار باشند.لطفا اقای وزیر صنعت موضع گیری کنید یا تکذیب کنید یا توجیه کنید.
اگر واقعا بانک مرکزی خرید نسیه کرده باشد که کالا را بگیرند و بعدا پرداخت نمایند که کار خوبی است و قطعا فروشنده جهت اطمینان از دریافت وجه خود در سر رسید تضمینی طلب مینماید که منطقی میباشد
فضای آزاد رسانه ای همه چیز را حل میکند!
امیدمان در تمامی انتخابها این بوده که با تغییر در مدیریتهاو روی کار امدن دولتی جدید نقاط ضعف گذشته رفع وجبران شود نه اینکه گفته شود قبلی ها هم همینطور بودند و....... اگر قرار بود همان نقاط ضعف گذشتگان تکرار شود چرا دولتها تغییر میکنند ... اصلا شعار انتخاباتی همیشه بر رفع نقاط ضعف می باشد نه اینکه استفاده از ان ضعف ها در توجیه عملکرد نامطلوب خود
شما در کشور های غربی چنین اتفاقی را به سادگی نخواهید دید :
آقا تو میشی رئیس فلان جا یا مدیر فلان قسمت دولتی یا ... بعد مناقصه ها را با ما در میان میگذاری و ... و انحصار فلان جا را به فلانی میدهی و ...فلانی را هم میکنی رئیس فلان جا و ... و فلانی را از فلان جا بر میداری و ... درصد فلان جا میشود .... و ....
یا اینکه فلان فامیل یا آقا زاده بره شرکت ثبت کنه بعد ما رتبه اون را بالا میبریم تا ... یا فلان کار را می دیم به اون شرکت و ... یا کار تحقیقاتی و سفر خارج میدیم به فلانی بعد نتیجه زحمات و تحقیقات یک سازمان را میدیم بهش که در قالبی دیگر دوباره به سازمان در قالب عقد قرارداد بفروشد و ... کلا برای فک و فامیل و آقا زاده شغل ایجاد میکنند اون هم در حد رئیس فلان و فلان پیشنهاد میدهند به سازمانها و ... (البته سواد دانشگاهی ار دانشگاه خارج هم دارند ولی کارشون هم تضمین شده هست) و ...

(آدمهای پشت پرده که دیده نمیشوند - فامیل هستند -آقا زاده هستند- دوست و رفیق و همکار بوده اند- قدرت دارند - ثروت دارند - ... آقا زاده تحصیل کرده هستند با مدرک معتبر ار دانشگاه معتبر - ... مکاتبه دارند با ... در حد المپیک- هزار فامیل هستند و ریاست را حق خود میدانند - فلانی غلط کرده)
حالا که بخش نامه ش رو هم صادر کرده.دیگه چی میخوای تابناک؟!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی