بازدید 3510
نمی‌توان به مردم گفت که شنا نکنید اما...

امدادرسانی در دریا متولی ندارد

کد خبر: ۳۳۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۶ 08 July 2013
هنوز 48 ساعت از مرگ هفت دانش‌آموز در آب‌های مازندران نگذشته بود که خبر آمد، سه عضو یک خانواده نیز در این سواحل در حال غرق بودند که با کمک امدادگران نجات یافتند. خانواده‌ای که دخترک 9ساله‌شان به دلیل بلع مقدار زیادی آب تا مدت‌ها پس از نجات، علائم حیاتی نداشت. اما حالا نفس می‌کشد، نفسی که هر گاه می‌رود و می‌آید یادآور آن چند دقیقه‌ای است که به دلیل بی‌احتیاطی ممکن بود برای همیشه قطع شود.

به گزارش ایسنا، دخترک خارج از حریم سالم‌سازی به دریا رفت و در حال غرق بود که دیگر اعضای خانواده‌اش متوجه شده و برای نجات او به دریا زدند، اما دریا طعمه‌های بیشتری می‌خواست و طمع جان برادر و پدر نرگس را نیز کرده بود، امدادگران با حضورشان اجازه ندادند دریا طعمه بیشتری از آن شش نفری بگیرد که هنوز مراسم عزاداری آنان تمام نشده است.

داستان نرگس یا آن شش نفری که در دریا غرق شدند، می‌تواند به مانند سال‌های دیگر سریالی دنباله‌دار باشد که تنها با تغییر فصل و اتمام دوره تعطیلات تابستان، کم‌رنگ شود. اما واقعا جای سوال است که تا کی قرار است خانواده‌ها به بحث سالم‌سازی دریا بی‌توجه بوده و دریا نیز طعمه‌های بیشتری از آن 92 تنی که طی 103 روز جان خود را در دریای خزر از دست داده‌اند، بگیرد و این در حالی است که شاید با رعایت مسائلی کوچک از سوی خانواده‌ها و تدابیری بزرگ از سوی مسئولان مربوطه، این مسئله حل و فصل شود.

محمود مظفر بار دیگر با یادآوری این مسئله تلخ که دریا و سواحل ایران متولی ندارد، گفت: به بحث امداد در سواحل نه تنها بی‌توجهی شده، بلکه حق این مسئله نیز مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه این بی‌توجهی مسئولان به دریا در استان مازندران بیشتر به چشم می‌خورد، گفت: در استان گیلان، استانداری با برنامه‌ریزی‌های دقیق و همچنین اختصاص اعتبارات مناسب با محوریت فعالیت هلال‌احمر توانسته‌ای عملکرد خوبی در سواحل گیلان داشته باشد.

مظفر با بیان اینکه برای سالم‌سازی سواحل نیازمند تیم‌های امداد و نجات دریا، ناجی غریق و ... هستیم، گفت: اختصاص این رقم بیش از 10 میلیارد تومان نمی‌شود، اما فردی مسئولیت این مسئله و همچنین تقبل این هزینه را نمی‌کند.

وی با بیان اینکه باید تکلیف هزینه فعالیت ناجیان غریق مشخص شود، گفت: به ناجیان غریق حق دهید که نخواهند در سواحل دریای مازندران فعالیت کنند، چرا که آنان نیز زندگی دارند و به پول احتیاج دارند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به طرح تابستانه این سازمان در سواحل کشور، گفت: برنامه‌های ویژه برای ایمن‌سازی سواحل تا پیش از آغاز ماه رمضان در نظر گرفته شده و پس از این ماه نیز به دلیل پیش‌بینی‌ افزایش سفرها، از استان‌های همجوار درخواست کمک شده است.

مظفر با بیان اینکه حق طبیعی مردم است که از دریا استفاده کنند، گفت: با اینکه سواحل سالم‌سازی مشخص شده است، اما قبول کنید که مردم هزاران کیلومتر طی می‌کنند تا با خانواده‌هایشان در کنار دریا لذت ببرند و حال این که ما بگوییم که شما تنها ساعتی از روز را می‌توانید شنا کنید، این مسئله برای مردم پذیرفتنی نیست چرا که ساعات زیادی را طی کرده و خستگی راه را به تن خریده تا در کنار خانواده‌اش از دریا لذت ببرد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه مسئولان می‌توانند علاوه بر سالم‌سازی دریا با نصب بازی‌های آبی یا موج‌شکن محیط را برای خانواده‌ها ایمن‌تر کنند، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که تفاوت بسیار زیادی میان شناکردن در استخر و دریا وجود دارد، به گونه‌ای که گاهی دیده شده که افراد به این دلیل که تصور می‌کنند در استخر شناگر قوی هستند، بی‌توجه به علائم و هشدارها به دریا می‌روند، اما دچار مشکلات جدی می‌شوند. امواج شکاف‌دهنده در سواحل بیشترین عامل غرق‌شدن افراد است.

مظفر با اشاره به بحث فرهنگ‌سازی و تاثیر رسانه‌ها در کاهش مرگ ناشی از غرق‌شدگی، گفت: مردم باید متوجه باشند که تنها در حضور ناجی غریق از سواحل استفاده کنند، نه این که در ساعاتی همچون 20 به بعد که ناجی غریق در منطقه حضور ندارد، از دریا استفاده کنند.

وی به مسافران توصیه کرد که از مناطق ممنوعه استفاده نکرده و در صورت اصرار بر این موضوع حتما از وسایل نگه‌دارنده همچون جلیقه نجات استفاده کنند.

مظفربا بیان اینکه خانواده‌ها هزینه‌های زیادی برای سفری آسان و مفرح انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد خرید یک جلیقه نجات که رقم کمی نیز دارد، به سبد خرید خانوارها فشاری وارد نمی‌کند. گفت: افراد حتما به صورت دسته‌جمعی به دریا بروند تا مواظب یکدیگر باشند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه مرز میان مرگ و زندگی در دنیا تنها سه دقیقه است، گفت: با توجه به حساسیت این مسئله، مسئولان مربوطه و استانداری لازم است تدابیر لازم در این زمینه را در نظر بگیرند، به گونه‌ای که باید توجه ویژه‌ای به ناجیان غریق داشته باشند.

وی در مورد حضور ماموران نیروهای انتظامی در بحث سالم‌سازی دریا و لزوم آموزش‌های امدادی به آنان، گفت: نوع فعالیت ماموران انتظامی و امدادگران متفاوت است و ممکن است جان این افراد نیز در حین کمک به خطر بیفتد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بر اساس ارزیابی آمار امداد و نجات دریایی مشخص شده که عملیات نجات بیشتر در سواحل خزرآباد، بابلسر، نور، محمودآباد و ... انجام می‌شود، گفت: مسئولان مربوطه چاره‌ای جدی برای رفع این مسئله انجام دهند.

مظفر با بیان اینکه سازمان امداد و نجات به عنوان معین دولت در حوادث بزرگ حضور پیدا می‌کند، گفت: با این که امدادگران این سازمان نیز در سواحل مستقر هستند، اما نیازمند توجه ویژه مسئولان هستیم.

با نزدیک شدن تابستان بسیاری تنها منتظر گرم شدن هوا و مکان مناسبی هستند تا تنی به آب بزنند، اما گاهی اوقات این آب‌تنی لذت‌بخش، پایان خوشی ندارد، اما با رعایت نکاتی کلیدی می‌توان این اوقات را برای همیشه به زیبایی در ذهن نگاه داشت؛ نکته ساده‌ای همچون:

- به هیچ وجه تنها یا در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- در آب‌های عمیق شیرجه نزنید و زیاد به عمق استخرها نروید.

- از شیرجه‌زدن در آب‌های غیرایمن یا آب‌های کم‌عمق خودداری کنید.

- در آب و موقع شنا شوخی‌های خطرناک نکنید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.

- موقع شناکردن سعی کنید آب زیادی نبلعید.

- در صورت احساس غرق شدن استرس نداشته باشید و به آرامی خود را به آب کم‌عمق برسانید. تقلا و استرس شدید نیاز به اکسیژن را بیشتر می‌کند.

- اطراف استخر و کانال‌های آب یا منابع آب نرده‌هایی به ارتفاع 1.5 متر تعبیه کنید.

- به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها یا حوضچه‌های کوچک را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در دریا مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. بسیاری از قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

- برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

بر اساس این گزارش، هنوز 107 روز از سال‌جاری نگذشته است که بیش از 92 تن جان خود را از دست داده‌اند و جای سئوال است که چرا هر سال و با وجود اجرایی شدن طرحی به نام "سالم‌سازی"، باز هم مسافران و افراد علاقه‌مند به شنا در محیط‌های دیگر هستند و تا کی باید به انتظار مرگ هموطنان دیگر که آب آنها را به کام خود کشیده، باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی