بازدید 18587
مقام سابق کاخ سفید:

این «دو نفر» آمریکا را اداره می‌کنند!

در سال‌های اخیر، همواره انتقادات فراوانی نسبت به سیاست‌های ایالات متحده در زمینه جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی و محرمانه مطرح بوده است. تشدید این امر در دوره باراک اوباما، یک مقام سابق آمریکایی را به سوی این اظهار‌نظر برده که گویا نویسندگان داستان‌های دلهره‌آور سیاسی و اجتماعی چون اورول و کافکا، مشغول اداره ایالات متحده هستند.
کد خبر: ۳۰۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۹ 17 March 2013
در سال‌های اخیر، همواره انتقادات فراوانی نسبت به سیاست‌های ایالات متحده در زمینه جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی و محرمانه مطرح بوده است. تشدید این امر در دوره باراک اوباما، یک مقام سابق آمریکایی را به سوی این اظهار‌نظر برده که گویا نویسندگان داستان‌های دلهره‌آور سیاسی و اجتماعی چون اورول و کافکا، مشغول اداره ایالات متحده هستند.

به گزارش «تابناک»، «ویلیام لئونارد»، از مقامات سابق کاخ سفید که در دوره ریاست جمهوری بوش، مسئولیت نظارات بر امور محرمانه دولتی را بر عهده داشته، می‌گوید به باور وی، رؤسای جمهوری آمریکا از نظام سیاسی این کشور به نفع قدرت شخصی خود سوءاستفاده کرده‌اند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، این مقام سابق آمریکایی گفته، رؤسای‌جمهور گوناگون آمریکا، از جمله باراک اوباما، به دلیل استفاده از اطلاعات محرمانه جهت گسترش قدرت اجرایی خود، از نظام سیاسی این کشور سوءاستفاده کرده‌اند.

لئونارد که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، وظیفه نظارت بر استفاده صحیح نهادهای دولتی از اطلاعات محرمانه را بر عهده داشته، می‌گوید: در یک دهه گذشته، هم اوباما و هم بوش از اختیار خود بر اطلاعات محرمانه استفاده کرده‌اند تا بدون نظارت کنگره یا دستگاه قضایی، قدرت‌های اجرایی جدیدی برای خود ایجاد کنند.

وی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ ‌رسما در سمت «ریاست دفتر نظارت بر امنیت اطلاعات» فعالیت کرده، می‌گوید: آنچه هم‌اکنون در جریان است، «سوءاستفاده از شکل حکومتی است که ما در چهارچوب آن فعالیت می‌کنیم، به گونه‌ای که قدرت اجرایی یک جانبه، با هیچ چالشی روبه‌رو نیست».

وی می‌افزاید: «دولت‌ها در آمریکا، تحت پوشش محرمانه بودن، تلاش کرده‌اند تا خشونت مطرح علیه شهروندان را پنهان کنند. به این ترتیب، از آدم ربایی‌های صورت گرفته با حکم قضایی، به ‌«تسلیم» یاد می‌شود؛ شکنجه نام «بازجویی پیشرفته» به خود می‌گیرد؛ افراد به واسطه اطلاعاتی که به جرأت می‌توان آن‌ها را شایعه نامید، بازداشت می‌شوند و به آدم‌کشی نیز نام «قتل هدفمند» داده می‌شود.

بر این اساس، لئونارد به طعنه می‌گوید: «مانند آن است که گویا لوئیس کارول، جرج اورول و فرانتس کافکا با یکدیگر هم پیمان شده‌اند تا سیاست رسمی ایالات متحده را شکل دهند».

موضوع چگونگی استفاده دولت ایالات متحده از اطلاعات محرمانه دولتی، در روزهای اخیر به موضوعی داغ در عرصه سیاسی این کشور تبدیل شده، زیرا اکنون دولت آمریکا در فشار است تا مبانی قانونی برنامه «قتل هدفمند» (استفاده از پهپاد‌ها به منظور قتل مظنونین ترور در پاکستان، یمن و جاهای دیگر) را برای عموم منتشر کند.

این موضوع به ویژه پس از آن در عرصه عمومی مورد توجه قرار گرفت که هفته گذشته، «ران پال»، سناتور جمهوری خواه، در یک سخنرانی طولانی خواستار ارائه تضمین‌هایی از سوی آمریکا شد، مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد از پهپاد‌ها در ‌خاک آمریکا و برای کشتن شهروندان این کشور استفاده شود.

از سوی دیگر، موضوع به دادگاه کشانده شدن یک سرباز آمریکایی به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به سایت افشاگر «ویکی لیکس» و شواهدی که قرار است وی در دادگاه بعدی علیه سیستم طبقه بندی اطلاعات در آمریکا ارائه دهد، موضوع اطلاعات محرمانه در آمریکا را بیش از پیش به عرصه عمومی کشانده است.

گاردین اشاره می‌کند که با وجود وعده‌های اوباما برای کاستن از شدت طبقه بندی محرمانه اطلاعات در آمریکا و افزایش شفافیت در این کشور، آنچه در عمل رخ داده، به گونه‌ای بوده که دولت اوباما را به یکی از متصلب‌ترین دولت‌ها در این زمینه تبدیل کرده است.

اما انتقادهای مسئولین دولتی آمریکا از این سیستم، تنها به لئونارد محدود نمی‌شود. «نانسی سودربرگ»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل ـ که اکنون مشاور اوباما در زمینه طبقه‌بندی اطلاعات امنیتی ملی است ـ نیز بر این باور است که سیستم نگهداری اطلاعات این کشور کارآمد نیست.

وی می‌گوید: «ما اسنادی را نگهداری می‌کنیم که نبایستی نگه داشته شود. سیستم طبقه‌بندی کنونی غیرمرسوم و تاریخ گذشته است و به طور کلی با دوره مدرن دیجیتال سنخیتی ندارد».

به هر حال، گویا با افزایش انتقادات در عرصه عمومی و همچنین سیاسی آمریکا نسبت به کارکرد مسئولین این کشور در طبقه‌بندی اطلاعات و سوءاستفاده از آن‌ها، این موضوع به زودی به یکی از چالش‌های دولت اوباما تبدیل شده و دست‌کم از جنبه افکار عمومی این دولت را تحت فشار گذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی