بازدید 13867
۴
آغاز نخستین سفر خارجی «جان کری »

این بار وزیر خارجه آمریکا فقط حرف می زند، آل سعود فقط می شنوند!

جان کری، وزیر خارجه جدید ایالات متحده، از امروز نخستین سفر خارجی خود را آغاز و در چارچوب این سفر، از 10 کشور دیدار خواهد کرد. در این میان، گزارش های پیش از انجام این سفر حاکی از آن است که موضوعات مربوط به ایران و سوریه در محور این سفر وی قرار خواهد داشت.
کد خبر: ۳۰۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲ 24 February 2013
جان کری، وزیر خارجه جدید ایالات متحده، از امروز نخستین سفر خارجی خود را آغاز و در چارچوب این سفر، از 10 کشور دیدار خواهد کرد. در این میان، گزارش های پیش از انجام این سفر حاکی از آن است که موضوعات مربوط به ایران و سوریه در محور این سفر وی قرار خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، هرچند جان کری به نخستین سفر خارجی خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا به عنوان فرصتی برای شنیدن دیدگاه های دیگر کشورها می نگرد، اما رهبرانی که وی با آن ها ملاقات خواهد کرد، خواستار آن هستند که شنونده مواضع احتمالاً تازه وی در قبال مسائلی از قبیل ایران، سوریه و فلسطین باشند.

خبرگزاری «رویترز» در تحلیلی که درباره این سفر 11 روزه منتشر کرده، اشاره می کند که اولین توقفگاه کری شهر لندن خواهد بود و پس از آن، وی به برلین، پاریس، رم، آنکارا، قاهره، ریاض، ابوظبی و دوحه نیز سفر خواهد کرد.

رویترز می نویسد این یک سفر معارفه ای برای مردی است که با توجه به سابقه 28 ساله خود در سنای آمریکا – که در تمامی این سال ها به عنوان عضو کمیته روابط خارجی و در مقاطعی رئیس این کمیته فعالیت داشته – نیاز کمی به معرفی در خارج از آمریکا دارد.

در این سفر 11 روزه، کری پس از دیدار با متحدین آمریکا در لندن، برلین و پاریس، به رم خواهد رفت تا در قابل نشست گروه موسوم به «دوستان سوریه» با اعضای گروه های مخالف سوری و کشورهای حامی آنان ملاقات کند.

این در حالی است که هرچند «ائتلاف ملی سوریه»، اصلی ترین گروه مخالف دولت سوریه پیش از این برای مذاکره با دولت ابراز آمادگی کرده بود، اعضای این ائتلاف به تازگی اعلام کرده اند پیش شرط آن ها، کنار رفتن اسد است و وی نمی تواند به عنوان یک طرف گفت و گو مورد پذیرش آنان قرار گیرد.

در این میان، موضع آمریکا نسبت به بحران سوریه این بوده که با وجود ارسال کمک های فراوان در اشکال مختلف برای مخالفان، تاکنون از ارسال مستقیم سلاح برای گروه های مسلح در این کشور خودداری کرده است و این اقدام تاکنون از سوی قطر و عربستان انجام گرفته است.

در این زمینه، «جان آلترمن»، عضو اندیشکده مطالعات راهبردی و بین الملل معتقد است اگرچه ممکن است به نظر برسد دولت اوباما مشغول بازنگری در موضوع مسلح کردن معارضان سوری است، اما نشانه های اندکی وجود دارد که تأیید کند اوباما در پی اتخاذ راهبردی جدید برای سوریه است.

اما از سوی دیگر، کری در حالی نخستین سفر خارجی خود را انجام می دهد که دیپلمات های آمریکایی به همراه همتایان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی و روس خود روز سه شنبه در قزاقستان با دیپلمات های ایرانی ملاقات خواهند کرد تا درباره موضوع هسته ای به گفت و گو بنشینند.

بر این اساس، برخی تحلیلگران معتقدند موضوع ایران بر محتوای سفر کری تأثیری مهم خواهد داشت و به ویژه حاکمان کشورهای منطقه که وی با آن ها دیدار می کند، مایلند از جزئیات رویکرد دولت آمریکا نسبت به موضوع هسته ای ایران و تغییر و تحولات احتمالی این رویکرد مطلع شوند.

«بروس ریدل»، تحلیلگر اندیشکده «بروکینگز» در این رابطه می گوید در سفر کری به ریاض، این ملک عبدالله خواهد بود که به جای کری خود را در موضع شنونده قرار می دهد تا از مواضع آمریکا در قبال مسائلی همچون منازعه اسرائیل- فلسطین و ایران اطلاع حاصل کند.

به عقیده ریدل، حکام کشورهای منطقه بر این باورند که با توجه به مواضع شناخته شده کری، وی تغییراتی را در سیاست خارجی ایالات متحده به وجود خواهد آورد؛ اما آن ها درصددند دریابند این تغییرات دقیقاً چیستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
دور جدید معاملات آغاز میشود
برنامه ریزی برای 10 سال آینده .
داره میره به کشورایی که افسار همه اونا دست آمریکاس.این تازگی نداره که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
میخواد به مستعمره های امریکا سفر کنه.تقریبا یه چیزی شبیه سفرهای استانی که البته توسط شخص وزیر خارجه انجام میشه
سیاست یعنی با پنبه سر بریدن و دشمن را با خود دوست و همراه نمودن نه داد و فریاد کردن و دوست را به دشمن تبدیل کردن.
علوم سیاسی و روابط بین‌الملل یک علم است که باید آموخت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی