بازدید 11221
گم شدن وعده صد هزار تومانی تأمین اجتماعی به بازنشستگان

قلب واقعیت با وعده‌ای که اجرا نشده، گران شد!

هنگامی که وعده افزایش صد هزار تومانی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی مرتضوی مطرح شد، قرار بود این افزایش جدای افزایش سالانه حقوق باشد، ولی پس از آن گفتند که مخالفت هیأت امنای سازمان، مانع از اجرای آن شده و بعد‌تر معلوم شد که رئیس آن را تحقق یافته می‌خواند! جالب آنکه پافشاری بر محقق شدن آن تا آنجا ادامه یافته که اکنون وعده می‌دهند، دو برابر و حتی سه برابر خواهد شد!
کد خبر: ۲۸۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲ 08 November 2012
حتما شنیده‌اید که می‌گویند ما ایرانی‌ها «خوش استقبال و بد بدرقه» هستیم؛ یعنی فرد تازه وارد را بسیار خوب احترام کرده و عزیز می‌داریم اما در پایان، وی را با برخوردی سرد و حتی ‌گاه آمیخته با بی‌انصافی، از خود می‌رانیم. حال بیایید از دید دیگری به ماجرا بنگریم: فرد تازه وارد برای تثبیت جایگاه‌ ـ و شاید عزیز کردن خود‌ ـ وعده‌های بسیاری می‌دهد، ولی مدتی بعد که جایگاهش تثبیت شد و به قول معروف، «خرش از پل گذشت»، وعده و وعید‌هایش یکی یکی رنگ می‌بازند؛ شاید تکرار این دست ماجرا‌ها هم در «بد بدرقه» شدن ما بی‌تأثیر نبوده!

به گزارش «تابناک»، اواسط فصل بهار، رئیس سازمان تأمین اجتماعی خبر خوشحال کننده‌ای را به آگاهی بازنشستگان این سازمان رساند؛ «همزمان با هفته تأمین اجتماعی ـ که نزدیک نیمه دوم تیر ماه می شود ـ صد هزار تومان به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزوده می‌شود. این افزایش ارتباطی با افزایش حقوق سالانه آنها ندارد و امسال افزون بر درصدی که از سوی دولت تعیین می‌شود، به حقوق هر بازنشسته نیز یکصد هزار تومان افزوده می‌شود».

این وعده اغوا کننده در شرایطی گفته می‌شد که از یک سو، هنوز هم اراده مجلس برای استیضاح وزیر به واسطه انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تأمین اجتماعی ـ که بعد‌ها سازمان شد تا رئیسش حفظ شود! ـ وجود داشت و از سوی دیگر، شکایت جمعی از نمایندگان از بابت این انتصاب در دیوان عدالت اداری هم فرجامی نیافته بود و به نظر صندلی ریاست مرتضوی همچنان سست به نظر می‌رسید.

خلاصه آن که ماجرا به نوعی کشمکش تبدیل شده بود که هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شد تا جایی که هر روز چند گروه و دسته حق را به این طرفی‌ها می‌دادند و در مقابل، برخی هم طرف مقابل را محق می‌دانستند؛ ماجرایی عجیب که در پایان به تغییر اساسنامه تأمین اجتماعی و نامه تقدیر ۱۶۴ نماینده از مرتضوی هم رسید تا ارزش وعده دادن بیشتر مشخص شود.

بدین ترتیب، بازنشستگان در شرایطی با وعده افزایش صد هزار تومانی حقوق در سال جاری روبه‌رو شدند که هنوز از افزایش حقوق سالانه برخوردار نشده و حتی از میزان آن آگاهی هم نداشتند، چراکه اصلا تا آن لحظه هیچ کاری برای تعیین میزان افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تأمین اجتماعی صورت نگرفته بود!

اینجاست که گذشت زمان و فرارسیدن هفته تأمین اجتماعی، نقش کلید این معما را می‌یابد تا از طرفی تصمیم‌گیری درباره میزان افزایش حقوق سالانه صورت بگیرد و از سوی دیگر، تقریبا خط بطلانی بر وعده افزایش صد هزار تومانی کشیده شود.

علی اکبر خباز‌ها، رییس کانون مستمری بگیران و بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: «به رغم اعلام مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی مبنی بر افزایش صد هزار تومانی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، اعضای هیأت امنای صندوق با این امر مخالفت کرده‌اند. مخالفت اعضا پیرامون این امر بوده که صذ هزار تومان وعده داده شده از چه محل و از کجا باید تأمین شود؟ بدین ترتیب مقرر شده با اعمال افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها، دست‌کم افزایش مستمری بازنشستگان کمتر از صد هزار تومان نباشد».

از سخنان وی این گونه برمی‌آید که افزایش یکصد هزار تومانی به دلیل مخالفت هیأت امنای تأمین اجتماعی منتفی شده؛ اما قرار است که حقوق این افراد با ۱۸ درصد افزایش مواجه شده و همین افزایش هم به گونه‌ای باشد که دست کم یکصد هزار تومان بشود.

به عبارتی بهتر، افزایش دست‌کم یکصد هزار تومانی که بر مبنای افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها حاصل شده، فارغ از لطف بزرگی که در حق نیمی از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی (کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند) می‌کند، هم به نسبت افزایش ۱۵ درصدی بازنشستگان کشوری و لشکری افزونتر است و هم با مشمول شدن عدد «صد هزار تومان»، قابلیت پوشاندن وعده قبلی را داراست.

این موضوع در سخنان مرتضوی کاملا دیده می‌شود؛ آنجا که وی با تأکید بر افزایش ۱۸ درصدی مستمری‌ بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌گوید: «طبق وعده، مقرر شده بود که مستمری بازنشستگان دست‌کم صد هزار تومان افزایش یابد و این وعده عملی شد و به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران واریز می‌شود. دو ماه پیش تأکید کردیم اگر سهام ارائه شده از سوی دولت به صندوق تأمین ‌اجتماعی به سوددهی برسد، انشاءالله تا پایان سال باز هم افزایش حقوق خواهیم داشت و افزایش مستمری‌ها به دویست هزار تومان هم می‌رسد».

بدین ترتیب نه تنها وعده قبلی قلب شده و از «افزایش صد هزارتومانی علاوه بر افزایش سالانه» به «افزایش ۱۸ درصدی به گونه‌ای که کف آن صد هزار تومان شود» تغییر می‌یابد، بلکه به گفته رئیس سازمان تحقق هم می‌یابد تا معلوم نشود که اگر محقق شده، چرا باز در قالب یک وعده جدید رونمایی شده است؟!

به عبارتی بهتر، مرتضوی در شرایطی از تحقق وعده‌اش سخن می‌گوید که در ادامه، به سوددهی سهام دریافتی از دولت بابت بدهی‌هایش به تأمین اجتماعی ابراز امیدواری کرده و جدای اینکه فلسفه فروش برخی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا در آغاز ورودش به این سازمان و همچنین دریافت مطالبات از دولت در قالب سهام را زیر سؤال می‌برد، بلکه امیدوار است که افزایش مستمری‌ها به دویست هزار تومان هم برسد، ولی هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که آیا مگر افزایش خاصی غیر از افزایش سالانه رخ داده که حالا بسته به سهام دریافتی و به سودهی رسیدن (؟) آن‌ها بشود؟

البته این وعده پر ابهام بعد‌ها بسیار پر رنگ‌تر می‌شود تا مرتضوی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در آخرین روزهای تابستان، «افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تا هفتصد هزار تومان» را از برنامه‌های این سازمان عنوان کرده و سقف وعده‌اش درباره افزایش حقوق آن دسته از بازنشستگان و مستمری بگیرانی که ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند را به افزایش سیصد هزار تومان برساند؛ حال آنکه افزایش صد هزار تومانی وعده داده شده نه تنها محقق نشده، بلکه همچنان می‌توان گفت که هیأت امنای این سازمان با افزایش مخالفت کرده و دوباره پرسیده‌اند: «از چه محل و از کجا باید تأمین شود؟».

این در حالی است که یکی از فعالان کارگری نکات جالبی درباره وعده‌های اخیر رئیس تأمین اجتماعی مطرح می‌کند؛ وی می‌گوید: این وعده‌ها مدام در حال تکرار و تغییر هستند و البته به نظر می‌رسد که مدیران تأمین اجتماعی در این ماجرا به دنبال ایجاد نوعی سر درگمی هستند، وگرنه چگونه می‌شود که وعده افزایش صد هزار تومانی حقوق ـ که مستقل از افزایش سالانه آن بود ـ‌هرگز اجرایی نشده اما از سویی رئیس سازمان بگوید که تحقق یافته و در آینده بیشتر هم تحقق خواهد یافت و از سوی دیگر، افزایش ۱۸ درصدی حقوق سالانه هم به صورت بسته‌های یک صد هزار تومانی به حقوق بازنشستگان افزوده شود؟

ایزدان می‌افزاید: از یک طرف این موضوع مطرح می‌شود که افزایش 18 درصدی حقوق به گونه‌ای محاسبه می‌شود که همه عددهای زیر صد هزار تومان هم به مرز صد هزار تومان خواهند رسید که البته جای قدردانی و تشکر دارد اما از طرف دیگر برای تمامی یک میلیون و چند صد هزار نفر بازنشسته این سازمان، مبلغ چهارصد هزار تومان برای چهار ماه نخست سال واریز می‌شود تا این شایبه در اذهان تقویت شود که وعده افزایش صد هزار تومانی محقق شده در حالی که این گونه نیست و ماجرا کاملا متفاوت است؛ به این صورت که برخی بیش از ۱۸ درصد دریافت کرده‌اند و برخی علی الحساب گرفته‌اند تا مابقی 18 درصدشان را بعدا دریافت کنند اما در ظاهر هر دو صد هزار تومان گرفته‌اند.

وی با اظهار تأسف از تغییر واقعیت، می‌افزاید: البته تعیین 18 درصد افزایش حقوق در سال جاری هم جای تشکر دارد اما اگر به کلیت ماجرا نگاه کنیم، بیشتر متوجه تغییرات خواهیم شد؛ یعنی اگر بدانیم که این افزایش در دو سال گذشته در حد 10 و 6 درصد بوده، هم 18 درصد امروزی زیاد جلوه می‌کند و هم عقب ماندگی شدید میزان حقوق این افراد در سالهای گذشته به چشم می‌خورد؛ به عبارتی بهتر، جا دارد که از مسئولان بپرسیم چگونه می‌شود تأمین اجتماعی با در اختیار داشتن مجموعه بزرگ شرکت‌های شستا و منابع مالی آن‌ها، حتی نمی‌تواند با تحقق بخشیدن به وعده صد هزار تومانی، حقوق بازنشستگانش را از حداقلی بودن نجات دهد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۸
سازمان تامین اجتماعی صاحب بخش عمده ای از دارایی های این مملکت است اما هر روز به نحوی از دادن حداقل حقوق و مزایا به مالکان اصلی آن که همان کارمندان و کارگران زحمت کش هستند دریغ می کند. سهم تامین اجتماعی در تعرفه ای درمانی که به حداقل رسیده است. دفترچه درمانی یا برگه اش تمام شده یا تاریخ اعتبارش گذشته است. هر روز یک درد سر برای مستمری بگیران خلق می کنند. حساب ها جابجه شده است. باید حساب جدیدی درست کنید. ÷رنده شما در فلان شهر است باید به فلان نقطه بروی و فلان برگه را بیاوری و خلاصه به همین منوال میگذرد و کارمند بازنشسته برای دریافت حداقل حقوقش باید کفش آهنی بپوشد. این همه ثروت تامین اجتماعی کجا می رود؟
رئیس سازمان بزرگ تامین اجتماعی جناب دکتر قاضی سعید مرتضوی هستند دیگه ؟ عجب اسم آشنایی، کسی هست ایشون رو نشناسه؟
با قاضی کهریزک شوخی نکنید که ....
مردم به شنیدن وعده های دروغ عادت کرده اند. طبق قانون بایستی هرسال بر اساس نرخ تورم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یابد ولی متاسفانه مسئولین نه میزان نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی را عمل میکنند و نه توجهی بهنرخ اعلامی مرکز آمار وواقعیتهای موجود بازار دارند .یک سال 6درصد سال بعد 10 درصد و امسال هم 18 درصد درحالیکه در این سه سال نرخ رسمی تورم بیش از 23درصد بوده است .نادیده گرفتن حق و حقوق بازنشستگان با هر توجیهی برای کسی افتخار نمی آورد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
نکته ای که هنوز به چشم رسانه ها دیده نشده اینکه تامین اجتماعی متوسط حقوق 5 سال آخررا ملاک پرداخت قرارداده که تا به حال 2 سال آخر بوده
همه دوسال آخر را سعی می کنند که پرداخت حق بیمه بالایی داشته باشند اما نکته انیکه با بخشنامه جدید متوسط حقوق ها پایین تر می آید و اگر این افزایش هم اتفاق بیفتد باز هم همان حقوق قبلی تازه دست مستمری بگیر می رسد اما نکته قشنگش اینکه که افرادی که در سالهای پایانی هستند در حال افزایش داده مبلغ حق بیمه خود هستند و این یعنی تامین اجتماعی درآمد بیشتری بدست می آورد.
از نظر اقتصادي بايد درآمد و مصارف يك سازمان با هم همخواني داشته باشد در غير اينصورت آن سازمان با ورشكستگي خيانتي بزرگ را به جامعه تحت پوشش خود نموده است.

درآمد سازمان تامين اجتماعي = حق بيمه
مهتمرين مصارف سازمان = حقوق بازنشستگان
افزايش حقوق كارگران در سال جاري = 12 درصد
افزايش حقوق بازنشستگان = حداقل 18 درصد براي درآمدهايي كه اين 18 درصد بيش از 100هزارتومان مي شد
وبراي كسي كه حقوقش 330000تومان بود 30 درصد افزايش معادل 100هزارتومان

همين افزايش نيز با درآمد سازمان با توجه به ركود اقتصادي موجود چندان معقول به نظر نمي رسد. اما با افزايش بيشتر احتمال ورشكسته شدن سازمان وجود داشت.
آقاي مرتضوي كه بايد قدر دان زحمات ايشان نيز در سازمان بود در ابتداي كار شايد با جزئيات اين موارد اشنايي كامل نداشته وگرنه چنين وعده اي نمي داد. و حال كه عمل به اين وعده ممكن است به ضرر حود مستمري بگيران باشد بهتر است كه آن را اجرايي ننمايد.
با تشكر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
درآمد سازمان تامين اجتماعي سود سهام تعداد انبوهي شركت هم هست كه با حق بيمه بازنشستگان پرداخت شده و اين شركتها با سو مديريت دارن نابود ميشن پس بازنشستگان نيستن كه سازمان تامين اجتماعي رو ورشكست مي كنن بلكه مديران و دار و دسته ....شون هستن
قابل توجه شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
عزیزه من:
اولاً، مگه تعداد کسایی که حق میدن با تعداد مستمری بگیران قابل مقایسه هست؟
ثانیاً، اون همه درآمد شرکت های شستا که خیلی بیشتر از کله حقوق مستمری بگیرانه کجا میره؟
ثالثاً، خب آقایون بیان بگن داریم ریاضت اقتصادی و اجرا میکنیم خلاص!
ناشناس
| - |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
عزيزه من تعداد كسايي كه به تامين اجتماعي حق بيمه مي دن الان 6 به يك است يعني 6 نفر حق بيمه مي دن يه نفر حقوق ميگيره. حق بيمه بين 27 هزار تومان تا 100 هزارتومان پرداخت مي شه كه يك سوم اين مبلغ هزينه درمان و استراحت پزشكي و غيره است يعني به طور متوسط هر نفر 60 الي 70 هزارتومان پرداخت ميكنه در 6 ضرب بشه ميشه 420 هزارتومان ولي پرداخت تامين اجتماعي حداقل 500 هزارتومانه (به جز كسايي كه با 10سال سابقه بازنشسته شدن)
در مورد سود سهام هم اكثر بنگاههاي اقتصادي در شرايط فعلي در حال ركود هستند و تامين اجتماعي نيز از اين قاعده مستثي نيست . و كل اصل سهام تامين اجتماعي با توجه به پرداخت بيش از هزار ميليارد تومان ماهانه بسيار ناچيز بوده و كفاف يكي دوسال بيشتر را نمي دهد.
می گفتن اگر 18 درصد زیر 100 هزار تومن بشه همون 100هزار تومن رو در نظر می گیرند پس چی شد؟
بیچاره بازنشستگان و مستمری بگیران که باید لحظه شماری کنند تا در این وضعیت صد هزار تومن به حقوق انان افزوده شود
بهتر نيست آقايان ...... تا صددرصد از چيزي مطمئن نشده اند آن را رسانه اي نكنند و روي اعصاب يك مشت حقوق بگير ضعيت نرن ؟ آخه تا كي مي خواهيم به مردم توهين كنيم ؟
بیچاره بازنشستگان که هیچ حامی تو این گرانی ندارند و باید مثل گرسنگان اتیوپی روز گار را سپری کنند
بازنشستگان محترم! شما چرا حرف قاضی مرتضوی -که از حکمی که به او تفهیم شده تخلف می کنه- را باور کردید....!!!!
با سلام دستتان را می بوسم خدا اجرتان بدهد که با این شجاعت از حق اقشار مستضعف و مظلوم دفاع می کنید.
با سلام

امیدوارم اگر پیام بنده چاپ شدنی نبود لااقل خود کلاه خود را قاضی کنید که
امیرالمومنین (ع) و مدیران منصوب تحت نظارت شدید و بی پروای ایشان چطور عمل میکردند و حالا مدعیان...
پاسخ ها
مملی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
تو که خارجی هستی چرا هل لو ننوشتی
باسلام و احترام
لااقل برای سرپرست خانه وار این افزایش را بدهند با این تورم یک باز نشسته با این حقوق نا چیز چه کار کند ؟
باسلام
در مملکت ما خیلی از آقایان وعده هایی را میدهند مثل کنترل تورم و برگشت قیمتها به قبل ولی آیا عملی شد ؟ کسی پرسید چرا وعده دادی و عمل نکردی و ایا این پرسش ضمانت عملی داشت ؟ اقای مرتضوی هم یکی از این آقایان ما به وعده های دروغین عادت کرده ایم . بخدا قسم اگر مسئولین با مردم صاف و صادق و روراست باشند مردم خیلی بیشتر از این فشارها را تحمل خواهند کرد ولی افسوس که ...
ظاهرا " دروغ " یا وعده دروغ که از نظر اخلاقی در کل جهان و میان تمام مردم عملی زشت و مذموم است و از نظر دینی هم گناه کبیره محسوب میشود به امری عادی در بین برخی مسئولین تبدیل شده است!! ای کاش زشتی و گناه دروغ گفتن به همان اندازه بد حجابی و رباء و روزه خواری و... اهمیت داشت! مخصوصا که همیشه حق الناس از اهمیت بالاتری در دین ما برخوردار است
تابناک عزیز ممنون از اینکه حرف دل ما بازنشستگان رو میزنی
اقای قاضی سعید مرتضوی!کلاهت رو قاضی کن!!!
یک خورده به وضع من برسید می زنم خودم را می کشم ما
باز هم نزدیک انتخابات شد و حرفهای قشنگ شروع شداضافه شدن حقوق و دست مزد رسمی شدن کارگران و کارمندان احیاء حقوق مدنی اصلاحات در بخشهای قانون اساسی ما مردم ایران مردمان زودباور و ساده ای هستیم که هنوز داریم قول این حرفهای شما رو می خوریم ولی این بار حرکت از شما و عمل از ما باید نصف گفته ها را عمل کنید تا ما را پای صندق های رای ببینید.
سلام.آقای مرتضوی بدون طی مراحل قانونی وبررسی های کارشناسی مسئله ای را طرح میکنند و بعد از ناتوانی در اجرای آ ن توپ را در زمین هیات امنا می اندازند تا وجه خود را حفط کنند.
سلام لطفا موضوع امتناع دولت از اجرا نمودن ماده 10 قانون نوسازی صنایع مبنی بر بازنشستگی کارگران با 25 سال سابقه را هم پیگیری فرمائید چون هم به نفع کارفرماست چون حقوق کمتری میدهد به نفع دولت است چون اشتغال ایجاد میشود و به نفع کارگران هم هست این قانون تا اواخر سال 88 اجرا شده ولی از اغاز سال 89 متوقف شده که این عین تبعیض و بیعدالتی است چون مثلا کسی که در اسفند 88 سابقه 25 سال را داشته بازنشسته شده ولی کسی که فروردین 89 مشمول این قانون میشده همچنان باید مشغول باشد که این موضوع کارگران مشمول را بسیار ازرده خاطر کرده است
ترا خدا یکی بگه وعده درست به مردم بدهید
چه سازمانی ماهی خدا تومن از حقوق م کم میشه ولی با دفترچه بیمه را دندان پزشکی قبول نمی کنه دندان یکی از قسمت های مهم بدن است
به هرحال خوشابحال رئیس
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی