بازدید 24854
روایتی از آمار و ارقام تلخ کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در کشور:

این سکوی اولی جهان، اصلا افتخار ندارد!

«نخستین مصرف کننده نوشابه‌های گازدار در جهان»؛ این شاید تلخ‌ترین مقام اولی بود که به دست آوردیم و اصلا خوشایند هم نبود؛ اما اکنون مشکل چیزی نیست که مثلا معده‌مان را از کار بیندازد و یا در درازمدت استخوان‌هایمان را پوک کند؛ دشمن به جان شیرینمان حمله کرده و گویا دست روی دست گذاشته‌ایم و نمی‌خواهیم بیرونش کنیم. آمار روی ناخوشش را به ما نشان داده و فعلا که خبری از عزم مقابله نیست!
کد خبر: ۲۰۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۶ 23 November 2011
سرویس اجتماعی‌ ـ اواسط ماه گذشته بود که در یک تصادف زنجیره‌ای در اتوبان ام ـ پنج در جنوب غربی انگلستان، ۳۴ خودرو به هم برخورد کردند و ضمن کشته شدن ده نفر، شمار بسیاری نیز مجروح شدند؛ تصادفی شدید که ساعت ۸/۵ یک شب مه آلود و بارانی رخ داد و در بیست سال گذشته آن کشور بی‌سابقه بود؛ تصادف بزرگی که از دید رسانه‌های آن کشور، فاجعه‌بار‌تر از جنگ افغانستان تعبیر شد و شاهد مدعایشان این بود که سابقه نداشته در یک روز از این «جنگ» ده سرباز انگلیسی کشته شوند.



به فاصله دو هفته، خبر تصادف زنجیره‌ای دیگری روی خروجی خبرگزاری‌های دنیا قرار گرفت که از برخورد ۵۲ اتومبیل در آلمان خبر می‌داد. حادثه دیگری در هوای مه‌آلود که در نزدیکی شهر گروناو در مرز هلند رخ داد و این بار سه کشته و ۳۵ مجروح بر جای گذاشت، در حالی که برخی سرپایی مداوا شدند و برخی حالشان وخیم گزارش شد.

چه بسا تصادفاتی از این دست، آنقدر بزرگ باشند که بتوانند آمارهای بد دو کشور را به روز (آپدیت) کنند، ولی هیچ یک به تلخی رخدادهای مشابه در کشورمان نیستند که ما هر روزه می‌شنویم و می‌خوانیم؛ تصادفاتی تلخ‌تر از زهر که نه در هوای مه‌آلود و غیر طبیعی رخ می‌دهند و نه گویا فاجعه به شمار می‌روند.




گویی اخباری چون تصادف هفته گذشته در محور ازنا ـ اراک، برایمان روزمره شده که تنها در حد یک خبر تلخ باقی می‌ماند و یادمان می‌رود علت حادثه چه بوده است؛ انگار نه انگار که دو خانواده چهار نفره از دست رفتند و ... .

گوش‌ها پر شده از آمار جان‌هایی که هر روز در جاده‌های کشورمان بی‌جان می‌شوند؛ آماری دردآور که حتی می‌تواند خدمات مسئولین مربوطه در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا را هم در فشار گذارد و متأسفانه برای ما تبدیل شده به شنیدن و خواندن یک خبر؛ «روزانه ۶۲ نفر در حوادث جاده‌ای کشور کشته می‌شوند»؛ میانگین روزانه‌ای که هرچند به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته، همچنان در محدوده غیر قابل قبول نمودار طی طریق می‌کند.

هر ۲۳ دقیقه یک نفر، روزانه ۶۲ نفر، ماهانه ۱۸۶۰ نفر و سالانه بیش از ۲۲۶۰۰ نفر از هموطنانمان در رخدادهای جاده‌ای از دست می‌روند. این تازه روایت مثبت آمار است که از سوی سازمان بهداشت جهانی هم تأیید شده است. *

با نگاهی به آمارهای جهانی، بیشتر با عمق بحران آشنا می‌شویم: تقریبا ۲ درصد از یک میلیون و دویست هزار نفری را که سالانه در جهان بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند، ایرانیان تشکیل می‌دهند؛ آماری که با توجه به جمعیت کشورمان (کشور ما با ۷۵ میلیون نفر جمعیت، یک درصد جمعیت کل ساکنان کره خاکی را در خود جای داده است)، موجب شده که از لحاظ ریسک تصادفات جاده‌ای در مقام نخست جهان بایستیم؛ چیزی نزدیک به بیست برابر میانگین جهانی! سکوی نخستی که اصلا غرور آفرین نیست و چه بسا بد‌ترین مقام اولی باشد که به دست آورده‌ایم. **

این در حالی است که از نظر نرخ تصادفات، پس از کلمبیا، ونزوئلا و بنگلادش، مقام چهارم دنیا را در اختیار داریم؛ به عبارتی بهتر، به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در ایران، ۱۲۰ سانحه رانندگی رخ می‌دهد، در حالی که این رقم در کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن دوازده تصادف است.

جنگ خارجی با دشمن واقعی یا جنگ داخلی با دشمن ...

بیایید این اعداد و ارقام را از یک زاویه دیگر بررسی کنیم. بنا بر آمار، در حماسه هشت سال دفاع مقدس، ۲۱۳۲۵۵ نفر از غیورمردان این سرزمین که به جنگ دشمنی سراپا مسلح شتافته بودند، به فیض عظیم شهادت رسیدند؛ یعنی هر ساله به طور میانگین ۲۶۶۲۵ فرشته زمینی از میانمان پر کشیدند و رفتند، آن هم در مقابل دشمنی که با کمک همه جنایتکاران دنیا به وطنمان تجاوز کرده بود.

آماری غرورآفرین که از لحاظ کمیت، به شمار کشته شدگان سالانه حوادث جاده‌ای تنه می‌زند؛ اما به راستی چرا باید شمار شهدای یک جنگ تمام عیار با شمار کشته‌های سالانه تصادفات برابری کند؟!

البته این نکته یادآوری می‌شود که سالانه بیش از پنج میلیون نفر از مردم جهان در سوانح جاده‌ای مجروح می‌شوند؛ موضوعی که به حق دستمایه نامگذاری بیستم نوامبر (۲۹ آبان) به «روز جهانی قربانیان تصادفات جاده‌ای» شده است ** تا شاید گام کوچکی باشد برای حفاظت از امثال دانشجویانی که امروز (چهارشنبه) دچار نقص عضو شدند.

این در حالی است که به گفته کار‌شناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، نقص ایمنی خودرو‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی»، از مهمترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

از میان عوامل اساسی نامبرده، وزن اصلی را به کدام عامل می‌دهید و اقدام اساسی از سوی چه کسانی ـ اعم از آحاد ملت یا مسئولین ـ باید انجام گیرد؟


این پرسشی است که پاسخ آن را به دیدگاه‌های شما وا می‌گذاریم.


*  سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸، شمار ایرانیانی که سالانه در جاده‌های کشور کشته می‌شوند، ۲۳ هزار ذکر کرده و بنا بر برخی محاسبات دیگر، این آمار ۲۷ هزار هم نقل شده است.

**‌ «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت این روز، خواستار یاری همه نقش آفرینان شامل برنامه ریزان شهری، طراحان خودرو، سیاستگذاران و استفاده کنندگان از جاده‌ها برای بهبود ایمنی جاده‌ها شد. وی با اشاره به «دهه اقدام برای ایمنی جاده‌ها (۲۰۲۰ ـ ۲۰۱۱)» که از امسال به منظور نجات جان پنج میلیون انسان آغاز شده است، افزود: در این طرح جهانی، چهارچوبی به دولت‌ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای همکاری با یکدیگر برای بهبود مدیریت جاده‌ای، ارتقای ایمنی جاده‌ها و خودرو‌ها، آموزش رانندگان، سرنشینان و عابران پیاده درباره رفتار ایمن ارایه می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۷۳
همه عوامل مذکور مهم هستند بعلاوه داغان بودن اعصاب 51 درصد ایرانی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
منفی دادم چون همه عوامل رو درست گفتی ولی اعصاب خراب رو قبول ندارم، اگر بنز بشینی اعصابت راحت تر نیست تا وقتی که ... سوار شدی؟ اعصاب ما داغان است ولی این دلیل آمار بالای تصادف نیست. اصلا داغان است چون همه موارد بالا نقص دارن
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
دقیقا ارتباط به اعصاب هم دارد ... ضمنا ارتباط شدید به فرهنگ هم دارد !! لطفا یک سوزن هم به خودمان بزنیم و یکی به بقیه !!
مبین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
آقای محترم. ما همیشه عادت کرده‌ایم که خودمان را محکوم کنیم چون زورمان به بالایی‌ها نمی‌رسد. اگر رانندگی من راننده مشکل دارد خوب چرا در یک تصادف ساده که در کشورهای خارج به دلیل وجود وسایل ایمنی ماشین این تصادف بدون مجروح می‌شود من قطع نخاع می‌شود یا کشته می‌شوم. در چند سال گذشته راهنمایی با من راننده در فرهنگ‌سازی مشکل داشت ولی با خودروساز در تامین وسایل ایمنی داخل اتومبیل. من الان فرهنگ رانندگی خودم را بالا برده‌ام ولی خودروساز هنوز همان ماشین غیر ایمن را به بیرون می‌دهد. آقاجان تا وقتی برای خودروساز فقط نفع مالی مهم است ما رکورد دار خواهیم بود. بجای این همه آمار کلی یکبار نیز آمار را به گونه دیگر تهیه کنید. چند درصد از ماشین‌های تصادف کرده جزو ماشین‌های ایمن خارجی بوده‌اند و چند درصد از تلاف جانی تصادفات در این ماشین‌ها رخ داده است. هر وقت این آمار را دادی کار مثبتی انجام داده‌ای. از ماشین آر-دی یا روآ که اصلان معلوم نیست پیکان است یا پژو از این بیشتر نباید انتظار داشت. اگر دقت کنید هنوز هم که هنوز است شرکت ایران‌خودرو از تولید پیکان دست بر نداشته است. فقط جلد ماشین را عوض کرده. هم‌چنین اگر به سایر ماشین‌هایی که در تعداد انبوه تولید می‌شود و ما برای خرید آنها چندین ماه پول خود را در جیب خودروساز بلوکه می‌کنیم دقت هیچ‌کدام الان در خط تولید کارخانه اصلی قرار ندارد. پس ما زباله‌دان خودروهای خارج رده کارخانه‌های دیگر هستیم. پس باید کشته بدهیم تا رکورد آمار را کسب کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
كاملا درسته ، متاسفانه فرهنگ قالب اينه كه همه خودشون رو طلبكار ميدونن و حقي براي ديگران قائل نيستن ، بارها ديدم كه يه وانت افتاده تو لاين سبقت با سرعت 60 و عين خيالشم نيست چه خطري براي ديگران كه ميخوان از راستش سبقت بگيرن ايجاد ميكنه اگر هم زياد بوق يا چراغ بزنيد ممكنه به فكر انتقام جويي هم بيفته! متاسفانه اگر كسي هم استثنائا بخواد همه قوانين رو مو به مو اجرا كنه باز هم تضميني نيست كه سالم به مقصد برسه چون ديگران رعايت نميكنن ;هرچند سيگار كشيده خوب نيست ولي تو يه اتاقي كه همه دارن سيگار ميكشن يه نفر چه سيگار بكشه چه نكشه خفه ميشه ، اميدوارم ما اين روحيه طلب كاري رو كنار بذاريم و حق ديگران رو هم يه ذره محترم بشمريم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
خودرو ،جاده و راننده هر3 را در نظر بگیریم
خلایق هر چه لایق. وقتی جریمه ها رو میبرن بالا داد و قار همه خوانندگان تابناک درمیاد انگار خلاف کردن مثل غذا خوردن جزء لاینفک زندگیشونه حقشونه که برن تو جاده همدیگرو له کنن. هنر نزد ایرانیان است وبس دیگه
پاسخ ها
اشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
غزیزبرادر اخه جریمه که نشد جاره کار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اگر جریمه چاره کار نیست چرا در کشورهای توسعه یافته جریمه های رانندگی اینقدر با جدیت انجام میشود ؟
یاسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
بیش از نیمی از جاده های کشور استاندارد ندارند / چرا به جای رسیدگی به این موضوع جریمه ها رو بالا می برند؟ به فکر جان و سلامتی مردم هستند؟ پس جاده ها رو درست کنند / یا به فکر جیب خودشون؟
kami fekr konid,,,shoma az shenidan koshte shodan 8 nafar taajob kardeid,,,chetur mishe dar keshwar roozane 62 nafar koshte shawand v akhbar naguyad ,,,kami fekr konid
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
منم موافقم چون اطلاع رسانی نمیشه مردم باورشون نمیشه .وهمینطور می شنویم از کنارش رد می شیم
خوب مگه بده. یکم از آمار بیکارا در ایران کم می شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
این مسائل شوخی بردار نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اگر خدای ناکرده برای عزیزانت همین اتفاق می افتاد، باز همین حرفو می زدی؟؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اگه خدایی نکرده خودت یا خانوادت هم جزو این آمار باشید بازم این حرف رو میزنی؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
قلم تو ناشناس چیز فهم را باید طلا گرفت حداقل حسن این تلفات کم شدن زحمت وزارت کار در ایجاد اشتغال است
كاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
خيلي از افرادي كه كشته ميشن قشر بيكار نيستند و مجبورند به خاطر كارشون سفر كنند.
جون اين افراد رو جاده نامناسب، خودروي غير ايمن، خطاي راننده مقابل يا اشتباه و خستگي خودشون ميگيره
واقعا خیلی قشنگ نوشتید.از این که ایرانیم و این همه تلفات توی جاده هامون هست واقعا خجالت زده شدم. واقعا توی جاده هامون امنیت نداریم.
امنیت یه طرف ، وجودی افرادی در لباس ... که فقط به فکر جیب هاشون هستن هم یک طرف. امیدوارم که بتونیم در آینده ای نزدیک امنیت رو توی جاده هامون ببینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
با وجود امثال شما که جریمه تخلف رو پر کردن جیب یه عده میدونن این قضیه هیچ وقت درست نمیشه
دوست عزیز اگه شما تخلف نکنی کسی هم نمیتونه شما رو جریمه کنه پس مشکل از خودت هست
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
موضوع اینه که جریمه راه حل جلوگیری از تصادفات نیست - نمیشه که تو هر یک کیلومتر یک پلیس بزاریم تا کسی خلاف نکنه - باید دنبال راهکارهای بهتر باشیم
در کشوری که تخلف رانندگی به راننده‌ای لقب جسور را دهد و رانندگانی که تخلف نمی‌کنند(بسیار اندک) به بی‌عرضه‌گی متهم می‌شود، وضع و حال بهتر خواهد بود؟
یا رانندگانی که چراغ قرمز را بدلیل نبود پلیس در شب رد می‌کنند(قابل توجه شیرازی‌ها در چهارراه بنفشه) موجب تصادف می‌شوند، تشویق می‌شوند.
درکشوری که راننده از نظر روحی و روانی توانایی کنترل یک خودرو بین دو خط را ندارد.
درکشوری که راننده حتی خواب‌الودگی خویش را متوجه نمی‌شود.
در کشوری که بیشترین تصادف در مسیر مستقیم و بزرگراه است.
در کشوری که تیراژ خودروی غیرایمن چندصد برابر خودروهای ایمن است.
درکشوری که....


چه انتظار بی‌خودی دارید؟
مصیبت اینجاست که قوانین راهنمایی ورانندگی درایران براساس مجازات راننده خاطی اعمال میشه درصورتیکه درجاهای دیگه ی دنیا قوانین براساس اشتباهات راننده وضع میشه.برای همین اینجا پلیس قایم میشه تا راننده رو مجازات کنه،اونجا پلیس توی دید راننده می ایسته تا ضریب اشتباهش رو بیاره پایین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
قایم شدن که مال قدیما بود
همش به خاطر اینه که جان مردم برای بعضی ازمسولین اهمیتی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
بفرمائید همه مسئولین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همونهایی که نمیزارن تعرفه خودرو بیاد پایین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همونهایی که نمیذارن جریمه های رانندگی بالا بره.
همونهایی که پول مترو را نمیدن .
همونهایی که بنزین تقلبی درست می کنن . همونهایی که استاندارد دروغی به تولیدات داخلی میدن .
همونهایی که از خدا نمی ترسن
سلام
متاسفانه این یک واقعیت تلخ است و امیدوارم که درد دل من و همشهریانم را بگوش مسئولین اگر البته گوش شنوائی باشد برسانید سالهاست که جاده آبادان و ماهشهر به قتل گاهی تبدیل شده است که خانواده های ابادانی را بارها و بارها سیاه پوش و عزادار نموده است و طی سالیان گذشته همواره وعده و وعیدهای مکرر وزیر و مدیرکل را شنیده و دیده ایم که پایان هر سال را وعده داده اند و این وعده ها هرگز پایانی نیافته است نمیدانم که گیر کار کجاست اخر چطور هر روز باید بشنویم که در صعب العبور ترین نقاط کشور جاده ها و اتوبانهائی احداث شده اند ولی 35 کیلومتر راه بین آبادان تا سه راهی شادگان به یکی از خونین ترین جاده های درون استانی مبدل شده باشد آقای وزیر اقای رئیس جمهور دست شما درد نکند اگر با افتخار از احداث ازاد راه زال خرم اباد سخن میگویئد و مشخصات فنی آن را یکی از افتخارات مهندسین کشورمان بیان میکنید که در جای خود افتخار امیز هم میباشد پس چگونه است که سی و پنج کیلومتر راه صاف و بدون هیچ عارضه ای باید سالهای سال مرگ افرین بماند ؟ اقای وزیر نکند چون مثل شمال کشور تفرج گاه کارمندان و مسئولین کشور نیست ارزش سرمایه گذاری را ندارد ؟ اقای وزیر و مدیران کل وزارتخانه فخیمه راه و ....... روزگاری این جاده در دست دشمن بعثی افتاد و جوانان و عزیزانمان را قتل عام کردند ولی با همتی بسیجی ازاد شد ولی هم اکنون قتل گاهی شده است که چشمان نگران خانواده هائی که عزیزانشان به هر دلیل مجبور به تردد در این راه هستند بازهم نگران تر از روز پیش است اقای وزیر همین چندی پیش بود که بازهم خانواده هائی از شهرم سایه پوش شدند ایا شنیدن کشته شدن ده نفر برای شما هیچ اهمیتی ندارد ؟ تا کی وعده ووعید ؟ تا کی باید امسال دریغ از پارسال ؟ ایا توان مهندسین شما آنقدر نیست که بتواند بر سی و پنج کیلومتر زمین صاف فائق اید ؟
از سایت تابناک خواهشمندم این درد و فریاد ما ابادانی ها را که از یک سو عوارض هشت سال دفاع مقدس هنوز دامنگیر شهرمان است و از یک سو مرگهای این جاده امانمان را بریده است را درج نمایند تا بلکه روزی هم وزیر محترم روبان افتتاح باند دوم این سی و پنج کیلومتر را پاره کند و چند مصاحبه ای را در کارنامه درخشان خود و وزارتخانه متبوعش ثبت و ضبط نماید و شما نیز در ثواب اجابت خواست بر حق مردم ابادان شریک گردید و خانواده های داغ دار این شهر و خانواده های دیگر را دعا گوی خود نمائید .
لینک خبر :
http://khoozna.com/telex-1812.html
http://khouzestan.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=3647
و لینکهای دیگر که در اینجا مجالی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
راست میگه این دوستمون ،من یکبار این جاده رو رفتم واقعا خطرناک بود علاوه بر این موقع غروب، خورشید دقیقا در امتداد جاده هست و اصلا دید نداری و اکثر تصادف های شدید هم در این ساعات رخ میده.
رفتارهای غلط امان مان را خواهند برید ...
رفتارهای غلط ...
غلط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
حرف شما متین ،ولی بعضی اوغات تصادفات اجتناب ناپذیر هستند مثل همه ی دنیا ولی تفاوت اینجاست که در همه جای دنیا شما وقتی با سرعت 60 کیلومتر تصادف می کنی فقط ماشین داغون میشه(بخاطر کیفیت و ایمنی خودرو) ولی اینجا گاها با سرعت 60 کیلومتر تصادف 5 نفر جان خودشون رو از دست می دن!
به عنوان یک پزشک متخصص جراحی و عضو هیئت علمی دانشگاه،که حدود 5 سال است در زمینه تروما(آسیبهای محیطی) فعال هستم، ضمن تشکر فراوان از نویسنده محترم این مطلب عرض میکنم که گرچه تمام موارد مهم هستند ولی مسألۀ فرهنگ عمومی مردم مهمترین است. ضمن این که تغییر آن نیز مشکل است و نیاز به اقدامات گسترده و بدون وقفۀ رسانه های جمعی و آگاهان جامعه دارد. انشاءالله به تدریج شاهد کاهش آمار تأسف بار ذکرشده باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
من هم با ايشان کاملا موافقم؛ توجه داشته باشيد که چند درصد از تصادفات فقط مربوط به مشکلات خودرو بوده است؟ آمارها به خوبی نشان می دهد که بیشتر تصادفات اول مربوط به عدم رعایت قوانين بوده و شدت جراحات مربوط به عدم ايمنی خودرو بنابراین اول باید از خودمان شروع کنيم یعنی تعداد خطاهای فردی به حداقل کاهش پيدا کند تا خطاهای و معایب خودروها مشخصتر شوند و خودروسازها مجبور به اصلاح شوند تا زمانی که خطاهای شخصی بالا می باشد خودرو ساز مسووليت خطای خود را بر عهده نمی گیرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
جناب آقای متخصص گرامی:
من چند سال پراید سوار میشدم به علت نداشتن ترمز ای بی اس و ترمز ضعیفی که داشت چند بار با مشکل روبرو شدم ولی الان لوگان دارم که چندین بار به علت داشتن تجهیزات مناسب جان چندین نفر که میتوانست با خودروی قبلی به خطر بیافتد به خطر نیافتاده. موتور سواری که روی زمین خیس و لغزنده به علت وجود چاله ناگهان به جلوی خودرو شما منحرف میشود با یک سیستم ترمز خوب میتواند سالم بماند و با یک سیستم ترمز ناقص میتواند بمیرد. خطاهای انسانی اجتناب ناپذیر است نمیتوان همه را به حساب فرهنگ عمومی گذاشت. در مورد فرهنگ عمومی هم در نهایت مقصر مسئولین هستند جامعه ای که در شرائط سخت اقتصادی و رفاه باشد و مردم با هزاران فکر ساعتها در ترافیک گیر کنند مطمئن باشید با دیدن جاده یا خیابانی باز و کم ترافیک مرگ و میر به بار می آورند. مطمئن باشید اگر شرائط زندگی و جاده ای و استاندارد خودروها و حجم ترافیک ما به سطح استاندارد جهانی برسد مرگ و میر های جاده ای ما کمتر از آنان خواهد شد.
ع ف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
با سلام خدمت همکار گرامی
من دکتر ف هستم که پزشک اورژانس ترومای یکی از شلوغترین مراکز ترومای کشور و شاید جهان با میانگین بیش از 200 نفر تصادفی در روز (بماند اونایی که به بیمارستان نرسیدن)با پوشش 5 استان باجمعیتی بالغ بر 10 میلون نفر...12 سال هست عضو هیئت موتور سواری و اتومبیلرانی هستم و جاده و وسیله نقلیه مثل اعضای بدنم میمونه...
عزیز دل برادر فرهنگ عمومی رو کی و چی باید یسازه...نکنه باید منتظر رشد اون باشیم...تو فرانسه یک روز پلیسهاش اعتصاب کردن آمار از این کلمبیا هم بالاتر رفت تو اون یک روز
در کل انسان خیلی زیاده خواهه و باید با قانون کنترل بشه...شما اگه زور پلیس بالای سرت نباشه با اون ماشین آخرین مدلت میخای نکنه با همون 80 کیلومتر که شبها مجازی برونی
ولی پیش خودت میگی ماشین من مرسدس s کلاسه دید در شب داره سرعتش رو هم که کارخونه تا 250 محدود کرده یعنی مهندسای مرسدس بیشتر میفهمن یاافغنیهای جاده ساز ما و...
آقای دکتر
ما انسانها اگر در قالب قانون نباشیم هیچ چیزی نداریم...حتی اگر اهل هر جای دنیا باشیم...
یه نگاهی به عکس تابناک بنداز
تمام ماشینها کیسه هواشون فعال شده....cage تو همشون سالم مونده...پلیس کاملا وظیفشو انجام داده....نیروی امداد به ماشینی که نمیدونم چندمین ماشین بوده اون لا به لا به موقع سرویس داده...جاده جوری طراحی شده که یک ماشین حتی به خط مقابل منحرف نشده....هیچکس بعد از تصادف در اثر ضربات چاقو نمرده...همه ماشینها بیمه کامل دارند...بعد از حمل تمام بزرگراه تمیز میشه...هر شرکت خودرو ساز که دخیل باشه باید چندصد هزار خودروشو فراخوانی کنه....
چی بگم آخه همکار گرامی که دلم از این وضعیت بد جوری خونه....
خلاصه میکنم
اشکال راننده.اشکال خودرو.اشکال راه.اشکال پلیس.اشکال قانون...
کسی که جریمه میشه باید به قدری اون جریمه سنگین و تاثیر گذار باشه که دفعه بعد که خواست فکر خود خواهانه ای به سرش بزنه لرزه بر اندامش بیفته...
خسته نباشی همکار گرامی...خدا قوت
همش به خاطر اینه که جان مردم برای بعضی ازمسولین اهمیتی نداره
گزارشتون قابل تحسین هست. سیاستمداران و سیاستگزارن گاها اینقدر مشغله دارند که مجبورند بر اساس فشار ها اولویت بندی کنند. نقش رسانه ها در این میان برای اولویت دادن به همچنین مسئله ای که با جان و مال همه هموطنان گره خورده بسیار با اهمیت هست. یک گزارش منطقی مثل این خیلی وقتها میتونه کمک کنه.
من سالها در ایران مهندس ترافیک بودم و دغدغه ذهنی داشتم که چرا ما باید اینقدر تصادف داشته باشیم (برادر من هم در تصادف جان داد که این باعث شد من حساسیت بیشتری داشته باشم).
به نظر من فرهنگ نقش خیلی مهمی داره. با سرمایه گزاری روی اصلاح فرهنگ میشه عمده مشکل را بر طرف کرد.
الان من دارم توی کانادا رانندگی می کنم. وقتی خواستم اینجا گواهینامه بگیرم به من آموزش هائی را دادند که حتی به عنوان یک متخصص ترافیک در ایران من ازشون خبر نداشتم. و من مطمئن هستم خیلی از متخصصان و مهندسین داخل کشور (و پلیس و مسئولین)خیلی از نکات ظریف اما مهمی که باید آموزش داده بشه را نمی دونند چه برسه به اینکه بخواهند از مردم عادی انتظار داشته باشند که انها را اجرا کنند.
بنابر این تعجبی نیست که ما می دونیم هر 23 دقیقه یک نفر هموطنمون داره از دست میره ولی نمی دونیم چه باید بکنیم (نه اینکه نخواهیم اقدامی کنیم) و فقط کلی گوئی می کنیم که مثلا فرهنگ یا جاده ها یا ... باید اصلاح بشه.
و اما راه حل چی می تونه باشه.(جدای از اینکه نیاز به طرحی جامع برای بهبود ایمنی جاده ای داریم که اونم باید توسط کسی یا شرکتی تهیه بشه که مطمئن باشیم نتیجه میده، یعنی قبلا نشون داده باشه که این کاره هست) به نظر من باید با کمک کسانی که تجربه و تخصص نحوه رانندگی در کشور های کم حادثه دارند (حالا یا ایرانی هائی خارج هستند و یا حتی متخصصین خارجی) به صورت موردی ناهنجاری های رانندگی در ایران شناسائی بشه و یکی یکی در جهت رفعشون اقدام بشه. هممون نمونه کمر بند ایمنی را به خاطر داریم که 20 سال قبل هیچ کس نمی بست و با یک عزم جمعی الان دیگه تقریبا عادت شده. باید کاری کنیم که رفتار صحیح رانندگی برای اکثریت عادت بشه و رفتار اقلیت باقیمانده هم با جریمه و ... اصلاح و تنظیم بشه.
نکته دیگه اینکه تغییر را نمیشه یک نفری (مثلا یک شخص مثل من، یا یک شهرداری خاص، یا...) انجام داد. تغییر نیاز به عزم ملی داره برای این کار هم اول نیاز به این هست که سیاست مداران در سطح ملی به بحرانی بودن شرایط باور کنند (حالا یا خودشون این باور را داشته باشند یا تحت فشار هائی مثل رسانه ها).
به هر صورت من نمی دونم که آیا مسئولی این مطلب را می خونه یا نه ولی یک کاری که تابناک میتونه انجام بده اینه که این گزارش را با نطرات خونندگان جمه بندی کنه و به دست یکی از مسئولان عالی رتبه برسونه. مطمئنم شما ارتباطات لازم را هم دارید و این کارتون باعث خیر در این دنیا و ثواب برای آخرت میشه. باز هم ممنون.
با قبول این نکته که ماشین هامون آشغالن و جاده ها و اتوبان هامون پر مشکل ... ولی باور کنین بیشترین دلیل این همه کشت و کشتار رانندگی وحشیانه ایرانیاس ... کم توریست نیومدن ایران اگه از خاطراتشون نوشته باشین نحوه رانندگی ایرانیا جزء لاینفک خاطرات اوناس .... ماشالا پشت فرمون که میشینیم وحشی میشیم :))
میزان جریمه ها باید افزایش پیدا کنه تا واقعا بازدارنده باشه. حتی افزایش اخیر هم در حدی نیست که نقش بازدارندگی جدی داشته باشه. سابقه خلاف های رانندگی بایدد ثبت شه و هر فردی بعد از مثلا سه خلاف رانندگی گواهینامه اش برای مدتی ضبظ بشه. و البته سیستم اجرایی قوانین کاملا عادلانه و سالم و قابل اطمینان باشه.
به نظر من دو عامل بی کیفیت بوذن ماشینها و عدم طراح این جاده ها اهمیت بیشتری دارند
با توجه به اینکه جمعیت ایران کمی بیش از 1 درصد جمعیت جهان است و آمار کشتگان در تصادفات در ایران هم 1.8 درصد آمار جهانی است، قاعدتا نرخ مرگ و میر دز ایران 1.8 برابر میانگین جهانی است نه 20 برابر!
این مسئله را باید به دو بخش تقسیم کرد: 1) تعداد تصادفات 2) تعداد تصادفات منجر به مرگ. از لحاظ تعداد تصادفات فکر نمی کنم با جهان تفاوت زیادی داشته باشیم. اما به دلیل کیفیت پایین اتومبیل در ایران تصادفات منجر به مرگ بسیار بیشتر از میانگین جهانی است.
(قابل توجه شیرازی‌ها در چهارراه بنفشه) بفرمائید کل چهارراهها و تمام خیابانهای شیراز .حضور پلیس راهنمایی-رانندگی در شیراز بسیار کمرنک است .و ضمنا پارک عمودی و پارک دوبله که فقط در شیراز می بینید و عامل بسیاری از تصادفات در شیراز است .در شیراز اگر جز این باشی غیر معمول است . حقیقتا پلیس کم است در شیراز و مردم هم فرهنگ رانندگیشان متفاوت از شهرهای دیگر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
آقا از محله فرهاد مشهد هم بگو
اهوازی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
کاکو! این مسافر کشی های اهواز هم از هفت دولت آزادند، هر جا مسافر باشه می زنند روی ترمز، حتی در سراشیبی انتهای پل!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
خیابان بندی هم هست . مثلا تو تهران گله به گله دست انداز هست ولی مشهد که میرم قلبم می آد تو دهنم. تو یه خیابون سر پایینی یه دونه دست انداز کلا هست و ماشینها با چه سرعتی میرن
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
ما هر سال مشهد میریم پابوس امام رضا (ع)

خیابونهای مشهد مثل پیست مسابقه هستند و وای به روزتان اگه بخواید از خیابان رد بشید چنان میان به سمت عابر که باید اشهدش رو بگه
مشكلات خانوادگي ،بيكاري ،گراني وپايين بودن حقوق حداكثري مردم با وجود تورم بسيار بالا حاصل از هدفمندي يارانه ها و.....باعث كاهش قدرت خريد مردم گرديده است.كه اين خود تعادل روحي رواني مردم را تا حد قابل ملاحظه اي بر هم ميزند.اين خود نشان دهنده اين است كه سلامتي مردم هيچگونه اهميتي براي مسيولان نداره وازعوامل بروز حوادث رانندگي و.....به انها ميتوان اشاره كرد..ضمنا" براي افزايش فرهنگ رانندگي و كاهش مرگ و مير، افزايش نرخ جريمه ها موثر نميباشد .بلكه بايد آرامش روحي و رواني ازبين رفته مردم را فراهم نمود !!!!!باشد كه فرهنگ رانندگي نيز درست شود
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اثرات تورمی حذف یارانه ها درسته ،البته ما سالها قبل از اینکه هدفمندی یارانه ها شروع شود هم اول بودیم.
سلام اثار اجتماعي و تاثير بر زندگي بازماندگان عميقتر از ديگر تاثيرات است حوزه هاي مختلفي بايد براي كاهش اين امار دست به دست هم دهند و مشكلات فرهنگي جاده هاي غير استاندارد ونامتناسب باحجم اتومبيلها را سامان دهند اما شايد مساله اي كه در موردش صحبتي نشنيده ام تناسب نوع ماشين با سفرهاست ازمسولين خودرو ساز شنيدم كه خودرو پرايد براي سفرهاي درون شهري طراحي شده پس چرا درجاده هاي برون شهري تردد مي كند امار تلفات جادهاي با اين خودرو را با ساير خودروها مقايسه نماييد
تا زمانیکه پر فروش ترین خودرو ایران پراید باشه چیزی جز این نمیشه انتظار داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
بله پراید ماشین افتضاحیه ولی این خیال اشتباهه که فکر کنیم پشت یه ماشین درست و حسابی بشینیم چیزیمون نمیشه. پشت محکمترین ماشین دنیا(مثلا جیپ هامر) هم بشینی میتونه این اتفاق که در عکس لینک زیره برات بیفته:
http://www.thetruthaboutcars.com/wp-content/uploads/2009/06/hummer-crash-small.jpg
مهم اصل تصادفه که نباید اتفاق بیفته نه تصادف تو پراید یا هامر
دکتر ع ف
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
جواب پاسخ اول
اول اینکه بنازم استحکام اتوبوس مدرسه رو تو عکسی که گذاشتی...اگه اتوبوسهای ما بود که 40 تا کودک معصوم کارشون ساخته بود...
در ثانی در هیچ کجای کشورهایی که استاندارد خوبی دارند خودرویی مثل پراید اجازه ورود به اتوبان و جاده های برون شهری رو نداره....برای نمونه شما میتونی به تاریخچه تولید پراید که چطوری دست به دست شده مراجعه کنی...
دست نویسنده مطلب وهمه کاربرانی که نظر دادند درد نکنه که اهم مطالب را بیان نمودند یه مورد خاص را باید به همه اون موارد فوق اضافه کرد : مشکلات مختلف در جامعه کنونی ما موجب گردیده میزان شتاب وعجله چه برای رانندگان وسایط نقلیه وسر نشینان وچه حتی برای عابران پیاده ما در پیاده روها رکورد جهانی داشته باشد
زاییده عجله وشتاب چیزی جز بالا رفتن ضریب اشتباه نیست
هیچ کس به وظیفه خود در این مملکت آگاه نیست واگر هم آگاه باشد عمل نمیکند چون ناظر قانونمندی وجود ندارد
پیچ و خم های ادارات وکاغذ بازی
تبعیضات حتی در محیط کار شاغلین
چند شغله شدن برای کسب حداقل درآمد جهت امرار معاش
امکان (زمانبندی وبرنامه ریزی ) را از مردم این مملکت سلب نموده وموجبات ( عجله وشتاب )را فراهم می آورد
حتی وقت بازدید وتعمیر خودروهای دارای نقیصه هم از مردم گرفته شده
برای نمونه تاحالا به ایران خودرو جهت رفع نقص خودرو تشریف بردید
یامریضی توی یه بیمارستان داشتین
شهرداریها وادارات آب وبرق چطور
چقدر وقت تلف کردین .......
(همیشه دیواری کوتاه تر از دیوار رانندگان وجود ندارد )
يك نكته ظريفي در اين بين وجود دارد :
استاندارد نبودن راهها ، بي توجهي رانندگان ، عدم رعايت قانون و غيره فقط باعث بالا رفتن "تعداد" تصادفات مي شوند كه همان طور كه خودتان گفتيد هرچند در اين زمينه هم آمار بالايي داريم اما مقام اول دنيا نيستيم .
آنچه كه فاجعه كشتار دهها هزارنفري هموطنانمان را رقم مي زند بي كيفيتي خودروهاي توليد داخل است كه در هر دو مرحله قبل و بعد از تصادف همچون ماشين مرگ عمل مي كنند .
ضعف در سيستم ترمز و فرمان باعث وقوع تصادف شده و عدم استحكام بدنه و نداشتن كمربند استاندارد و كيسه هوا باعث كشته شدن سرنشينان مي شود .
لطفا آمار كشته شده گان تصادفات را به تفكيك نوع اتومبيل منتشر كنيد تا به صحت اين ادعا پي ببريد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
در آمار برخوردها(تصادفات) هم جزء 3 کشور اولیم.
باتشكر از مقاله قشنگي كه نوشتين.
به نظر من بزرگترين مشكل فرهنگ رانندگي ما ايرانيهاست و هميشه فكر مي كنيم اتفاق براي ديگري خواهد افتاد به عنوان يك شهروند شاهد هستم كه كساني خودرو هاي نايمن تر سوارند تخلف هاي بيشتر و خطرناك تري انجام مي دهند و پليس راهنمايي رانندگي نيز اصلا در خيابان ها حضور ندارد تا از چنين پيش آمد هايي جلو گيري كند به خصوص در مواقعي احتمال خطر هست شما به ندرت اين عزيزان رو مشاهده مي كنيد به عنوان مثال تعداد پليس هايي كه صبح زود(گرگ و ميش) در اتوبان ها و مناطق پر خطر هستند به نصف تعداد انگشتان دست هم نيست. حضور قاطع پليس راهبر در سطح شهر و برخورد شديد و بدون گذشت از سوي اين مجري قانون سهم بسزايي در فرهنگ سازي نحوه رانندگي در كشور دارد .همچنين رسانه ها در آگاهي رساندن و آموزش آداب رانندگي بايد نقش پر رنگ تر و به موقع تري را داشته باشند بسياري از مردم حتي قوانين رانندگي و درست رانندگي كردن را نمي دانند و به خيال خود رانندگان خوبي هستند . براين اساس پيشنهاد من به تابناك اينه كه از همين فردا خودت هم شروع كن و هر روز يك پيام فرهنگي در صفحه اول در اين خصوص قرار بده.
چرا ما فرهنگ احترام به قوانین رانندگی را نداریم ؟ از قدیم شنیده ایم که حرمت امامزاده با متولی آن است ، مثلا خطوط ویژه برای اتوبوس ها و ماشین های امدادی است ولی تمام ماشین های پلیس برای تردد چه در حال ماموریت باشند یا نباشند در این خطوط جولان می کنند .
آقاي دكتر درس مي فرمايند فرهنگ مهم است ولي به تنهايي حلال مشكلات نيست. بايد به عواملي كه فرهنگ را ميسازند توجه داشت و بالاي 50درصد بستگي به شرايط جامعه دارد و اين شرايط ساخته و پرداخته حكومت است. پس بحث فرهنگ در كنار هنجارهاي ديگر معني پيدا مي كند. لطفا همه چي رو به ملت نبنديم. دنبال مقصرهاي اصلي موضوع باشيم.
مرگ بر آمريكا
مرگ بر اسرائيل
مرگ بر انگليس
.
.
.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
مرگ بر وطن فروش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
با این شعار دان وسط خیابان و ایجاد راهبندان موجب افزایش تصادفات شده اید!!!
فقط میتونم بگم که متاسفم
بنده نزدیک سی سال ایران زندگی کردم و حدود سه سال در اسکاندیناوی و الان در آمریکا. به نظر من مهمترین دلیل فرهنگ نادرست رانندگی در ایران. سبقت غیر مجاز و سرعت زیاد مهمترین عوامل هستند. در سوءد اگر وسط جنگل یک تابلوی ایست بذاری همه به احترام اون تابلو اگر روز باشه یا شب توقف کامل می کنند. البته جریمه عدم توقف سه هزار کرون یا حدود ۵۰۰ هزار تومان. با این پول شما می تونید یه ماشین ارزون قیمت بخرید و سالها ازش استفاده کنید. من در تمامی کشورهای اسکاندیناوی رانندگی کردم و هیچ وقت سبقت غیر مجاز در این کشورها مشاهده نکردم. بعضی ها ممکن با سرعت غیر مجاز رانندگی کنند ولی سبقت غیر مجاز هرگز. در امریکا در بسیاری از تقاطع ها همه خطوط باید ایست کامل کنند و بهد اونی که اول اومده حرکت کنه و اگر هیچ ماشین دیگری هم نباشه خیلی ها یا از ترس و یا از احترام توقف می کنند. در امریکا وضعیت دانندگی به خوبی سوید نیست. در سوءد هر سال فقط ۴۵۰ نفر در تصادفات کشته می شوند و میخواهن اینو به صفر برسونن. برای گرفتن گواهینامه در سوءد باید کلاسهای خاصی بگذرونی و در این کلاسها فیلمهای واقعی از صحنه تصادفات و فاجعه ای که ممکنه در اثر غفلت به وجو بیاد نشون میدن ولی در ایران میری تو نوبت یه افسر میاد پنج نفر میندازه تو ماشین و بعد از ده دقیقه برمیگرده یه همه افتادن یا همه قبول شدند. البته در کنار این باید وضعیت جاده ها و ماشینهای معیوب ولی بسیار گرانی که ایرانی ها سوار می شوند را به حساب آورد
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
موافقم که سیستم دادن گواهینامه در ایران با یک آزمون شهری چند دقیقه ای، خیلی قدیمی و ناکارآمد است!
باسلام
به نظر من اكثر مواردي كه دوستان گفتن درسته ولي همه اينها به دليل بي مسئوليتي مسئولين هست كه فقط توجيه ميكنن واصلا احساس نميكنن كه بايد جوابگو باشند وبجاي اينكه فكري بكنن فقط ابراز تاسف ميكنن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
البته غیر از تاسف کارهای دیگری هم بلدند، مثل پنهان کاری ،حاشا کردن و تکذیب نمودن،
به نظرم شما عوامل را بر عکس مرتب کردی در واقع باید اینجوری بنویسی
فرهنگ نادرست رانندگی ، کمبود خدمات ایمنی و امدادی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه خیز در جاده ها ، کمبود ظرفیت بزرگراهی، نقص ایمنی خودروها و تراکم بالای خودرو در جاده ها
تو رو بخدا حرف افزایش فرهنگ رو به میان نکشید باید قبول کنیم بعضی نمی خواهند فرهنگ داشته باشند قانون برای همین ها نوشته و اجرا میشود
ضمنا خیلی ها فرهنگ عبور از باند خودشون (بین دو خط چین ) رو دارند اما برایشان امکان داره که در باند خودشان رانندگی کنند؟
به نظر من بزرگترین مشکل فرهنگ عمومی است . به عنوان مثال کشوری که مردم آن ساده ترین اصل رانندگی یعنی بستن کمربند ایمنی را رعایت نمی کنند، یا با سبقت های غیر مجاز جان خود و دیگران را به خطر می اندازند چه توقعی می توان داشت!!!!!
از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
مشکل فرهنگی را هم باید درست کرد . راهش هم همکاری رسانه ها ، اعمال جریمه های سنگین ، سختگیری در دادن گواهینامه ، اخذ آزمون مجدد از دارندگان گواهینامه هر چند سال یکبار ، آموزش در مدارس و دانشگاهها و پادگانها ، استفاده از نیروهای بازنشسته راهنمایی و رانندگی و افراد معتمد برای افزایش نظارت بر رانندگان ، راه اندازی سامانه نظارت مردمی بر تخلفات رانندگی جهت اخذ اطلاعات مردمی از موارد نقض قوانین رانندگی به صورت تلفن گویا یا سایت اینترنتی و مواردی از این دست است
ول ش کن آقا جون مردم در اين مملکت ارزش ندارد صحبت از سه هزار ميلياردي کن وتا نوبت بعدي سه هزار ميلياردي
تو همه جای دنیا سوانح جاده ای هست ولی به علت استاندارد بودن جاده ها و ماشین هاشون تعداد کشته هاشون کمه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
تو هیچ جای دنیا اینقدر سوانح رانندگی نیست.
ايران سالانه حدود 1.5 ميليون خودرو توليد ميكند و فقط 60 هزار آن صادر ميشود. همسايه مان تركيه تقريبا همين توليد را دارد اما 500 هزار آن يعني يك سوم آن را صادر ميكند. اضافه كنيد ميزان توسعه جاده سازي در ايران و تركيه يا هر كشور ديگر به اضافه درصد خروج خودروهاي فرسوده به اضافه كيفيت و ايمني خودروهاي ايران به اضافه دولتي بودن و انحصاري بودن اين صنعت به اضافه ...
مساله ديگر تلفات تصادفات است كه نبايد به آن سرسري نگاه كرد. چه مغزهايي كه سرمايه اصلي اين مملكت بودند و با يك تصادف از دست رفتند. نقص عضوها و قطع نخاع هايي كه هريك دست كم زندگي 3 نفر را فلج ميكند. مرده هايي متحرك با عزاداراني دائمي... اين است كه بايد دست مديران دولتي و سياستمداران را طلا گرفت و پس از 2 سال فعاليت، مادام العمر به آنان حقوق داد.
در گذشته گواهینامه ها رو راهنمایی ورانندگی شخصا تائید میکرد اما الان برای رقابت وبقا این آموزشگاه هایی که با ملاقه گواهینامه صادر میکنند بیشمار هستن اگه بخواهیم جلوی این رانندهایی که وقتی سوار خودرو میشن فکر میکنند سوار دوچرخه شدن و هر جایی که دوست دارن خلاف میکنند رو ادب کنند باید از درون شهر با انها برخورد بشه.اگر درون شهر با رانندگان متخلف برخورد شدید ونظارت بسیار بالایی راهنمایی ورانندگی همراه باشه یعنی حتی کوچک ترین خلاف ماشین انها به پارکینگ انتقال داده بشه رانندگی سالم برای همه فرهنگ سازی میشه وراننده عادت میکنه ناخودآگاه هم قانون رو رعایت کنه وهم هنگام رانندگی تمام توجه خودش رو به مسیر بسپاره در رانندگی فعلی 70%رانندگان به همه چی دقت میکنند الا رانندگی
به عنوان یک هم وطنی که به واسطه شغلم در جاده ها زیاد رانندگی میکنم خدمتتون عرض میکنم در کنار همه عواملی که مطرح کردید مسئله و عامل مهمی رو از قلم انداختید متاسفانه رافت و دلسوزی بیمورد ماموران محترم پلیس راه مزید علت مهمی شده است. من خود بارها شاهد بودم که این عزیزان برای خلاف های خیلی خطر آفرین مانند سرعت غیر مجاز و سبقت خطرناک و عدم رعایت فاصله در بزرگراه ها در مقابل فقط اندکی خوش و بش و یا التماس رانندگان خلافکار کوتاه آمده و جریمه لازمه را نمیکنند و فقط با توصیه ای کوتاه آنها را راهی میکنند و یا حداکثر با یک جریمه خیلی کم مانند جریمه نبستن کمر باعث جری تر شدن این رانندگان میشوند از این عزیزان تقاضا دارم از این به بعد که خوشبختانه باز دارندگی جریمه ها نیز بیشتر شده بدون اغماض به جریمه رانندگان خاطی اقدام کنند تا انشاالله این بلای خانمان سوز در کشور ما کاهش یابد.
ممنونم از توجه شما
دکتر محمدی از تبریز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
البته شاید اون رافت چندان هم کم هزینه نبوده است!!!
در این دو کارخانه خودرو سازی را تخته کنند و تا مردم ماشینهای ایمن دنیا را سوار شوند ، اونوقت خواهید دید که چقدر آمار کاهش می یابد. البته رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با هر اتومبیلی باید رعایت شود و حرفی در این خصوص نیست.
پاسخ ها
اشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
پس ان یک میلیون تومان را از کجا بیاورند .میدونی که بی پولی چیه.
فرهنگ رانندگی در کشور ما درست نشده و فکر نمیکنم حالا حالاها درست بشه نتیجه اش همینه که متاسفانه شاهدش هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اینقدر مایوس و تسلیم بدبختی نباشید . به خودتان حرکت بدهید تا ببینید چگونه مشکلات حل می شوند . ما فقط مرثیه خوانی بلدیم و لی بقیه دنیا برای حل مشکلات عمل می کنند و موفق هم می شوند
در کنار عوامل اصلی (کیفیت نازل خودروها و جاده های درب و داغون) یک چیز دیگه هم هست: ما همیشه رانندگانی رو که حماقت میکنن (مثلا وسط اتوبان لایی میکش یا ترمز دستی میکشن که دور 180 درجه بزنن) تحسین میکنیم اما راننده ای رو که قانونمداره مسخره میکنیم. حتی عابرهایی رو هم که قانون رو رعایت میکنن مسخره میکنیم. خود من بارها شده که وقتی دیدم چراغ قرمزه پشت چهارراه وایسادم یا اگه جایی پل عابر پیاده هست راهم رو دورتر کردم که از پل رد بشم اما مردم انگار نه انگار. اصلا به این فکر نمیکنن ممکنه: 1) راننده تازه کار باشه و نتونه به موقع واکنش بده؛ 2) ترمز مشکل پیدا بکنه و....
آرزوی خیلی ها از بین رفتن مردم ایران است. با این کار آنها به آرزوی خود میرسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
مثلا کیا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
انگلیسیا بابام جان !از طرف دایی جان ناپلئون!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
هنوز از زمانی که انگلیسیها افغانستان و بحرین را از ایران جدا کردند خیلی نگذشته . دایی جان ناپلئون خیلی هم بیراه نمی گفت .
خون تمام كساني كه در جاده ها تصادف ميكنند به گردن مسئولين مملكته.
جاده ها خراب، ماشينهاي با ايمني پايين، مردمي كه زير باز فشار مشكلات بي اعصاب شدهاند و ...
با سلام-من فكر ميكنم صرف نظر از همه عواملي كه در بالا بودن آمار تصادفات در كشور ذكر شده مهمترين عامل (كه متاسفانه دوست نداريم بپذيريم) فرهنگ رانندگي درايران است.رانندگي تنها چيزيست است كه ما ايرانيها اجازه نميدهيم در آن كسي حقمان را ضايع كند .اگر راننده مقابل كوچكترين اشتباهي مرتكب شود همانجا ميخواهيم اشد مجازات رابرايش در نظر بگيريم.واقعا اگر شخصي دچار اشتباه محااسباتي شود وسبقتي بگيرد اگر برايش راه را باز نگهداريم چه اتفاقي خواهد افتاد. آيا واقعا مقابل وي كم آورده وبازي را باخته ايم .به خدا اينگونه نيست.
کشتار توی جاده ها از آن چیزهائی است که نمیتوان با دروغ و ادعا ماهیتش را قلب کرد. اگر امکان ماست مالی جریان با دروغ و ادعا وجودداشت، از این هم خبردار نمیشدیم. جاده چالوس عجیب آزمایشگاهی است برای امتیاز توحش از تمدن.
كيفيت پايين خودرو در كنار رعايت نكردن قانون و جاده هاي ناامن به ترتيب بيشترين نقش را در تصادفات دارند. كساني كه تا چند سال قبل پيكان مدل49 كه تخت گاز از 90كيلومتر بيشتر نميرفته سوار ميشدند حالا به لطف خودرو سازان وطني سوار پژو و پرايد شدند و ميخوان تا ميتونن گاز بدن. نكته ديگر اعصاب خراب مردم هست. تو خيابون و پشت رول همه مي خوان باهم كشتي بگيرن. چند روز پيش تو ترافيك سنگين بودم و وقتي سر بريدگي خواستم دور بزنم صداي بوق بيجهت ماشين پشت سري رو شنيدم كه بهش توجه نكردم. وقتي دور زدم يههو ديدم راننده مزداوانت پياده شد و با لگد به درب ماشينم كوبيد. و شروع كرد به فحاشيواقعا هيچ جاي دنيا ميشه اين چيزارو ديد؟
تمام موارد اظهار شده خیلی بجا است اما:
من خودم بارها شاهد اشتباهات هموطنان در این زمینه بوده ام واگر از آنها انتقاد کرده ام یا در مقام مجادله بر آمده ان ویا به تمسخر ،عکس العمل نشان داده اند بعنوان مثال:در بیشتر نقاط حساس، دخالت پلیس در امر ترافیک غیر کارشناسانه میباشد وباعث ترافیک بیستر میشود.ازجمله : 1-ورودی اتوبان مدرس به اتوبان صدر 2-تقاطع آفریقا و دستجردی 3- انتهای اتوبان صیاد شیرازی و.....
در این رابطه رانندگانی که به اجبار پشت ترافیک مانده اند پس از رهایی میخواهند جبران مافات کنند که این امر باعث تصادف میگردد.
همانطور که خیلی از دوستان درج نموده اند نقص در سیستم خودروها از اهم دلایل تصادفات منجر به جرح وفوت میشود وکسی گوشش بدهکار نیست، در این زمینه،چند وقت پیش در یک سایت خارجی خواندم که یکی از شرکتهای خودرو ساز ،به علت اینکه در سه مورد تصادف بنا به گزارش پلیس ،عامل نقص سیستم ترمز گزارش شده است(آنهم تصادفی که فقط خسارت مالی داشته و منجر به جرح و فوت هم نشده)فراخوان 40 هزار خودروی تولیدی آن مدل را برای کنترل ورفع نقص داده بود و از این بابت کلی هم خسارت دیده بود، اما سال بعد با فروش بیشتر خسارات وارده را جبران کرد.
2 برابر نه 20 برابر ؟
اي دريغ و حسرت هميشگي. ناگهان چه زود\بي خبر/در راه هيچ ارزشي و بي جهت كشته مي شويم.
بعضی ها که تو مصاحبه هاشون میگن اگه 2 بچه بیارید جمعیت ثابت می مونه ....خوب حساب این مرگ و میر ها رو می کنن ، فکر می کنید بدون حساب کتاب آمار می دن ؟
در کشوری که "وقت" هیچ ارزشی نداره همه "عجله" دارن
این مهمترین دلیل تصادفات ماست: "فرهنگ طلبکاری از دیگران"
مرگ حقه ولي اينجور مردن فقط تو ايران حق شده مثل مردن به خاطر آلودگي هوا.همه اين حوادث برميگرده به فرهنگمون.خدا بيامرزه همه ماهايي كه قراره تو جاده ها فوت كنيم يا به خاطر آلودگي هوا بميريم ولي شايد حقمون اين نباشه.مطمئناً تو ايران خيلي داره بهمون ظلم مي شه.
ایرانی ها هرچی سرشون بیاد حقشونه .
باسلام
بنده نه اموزشگاه دارم ونه تعلیم رانندگی می کنم ونه پلیس راهنمایی هستم .ضمن یاد اوری غیر استاندارد بودن خودروهای وطنی وگذر بندی های شهری وجاده های بین شهری که بالای پنجاه درصد عوامل ایجاد تصادفات می باشند .عامل مهم بدی رانندگی هم وطنان عزیز راغیر اصولی بودن اموزش رانندگی وغیر اصولی بودن مدل اخذ گواهی نامه رانندگی می دانم زیرا که متکی به حافظه است ومهمتر از همه این دوکار مهم سر سری گرفته می شود .علاج کار فرا خوان همه گواهی نامه داران هست برای اموزش مجدد وازمون دوباره .بنده اطمینان دارم که هفتاد درصد مشگل حل می شود ومطما باشید که این کار سرمایه گذاری است نه هزینه .موفق باشید
تصادفات در ایران ریشه در چند عامل دارد 1ایمن نبودن جاده ها (کم عرض بودن پیچهای خطرناک عدم نبود تکنولوژی کنترل) 2 رعایت نکردن استانداردهای جهانی برای خودرو مثل ترمز ضد قفل ایربگ کمربند ایمنی وسیستمهای پایداری اتوموبیل 3تولید و واردات اتومبیلهای ارزان ولی بی کیفیت چینی و ایرانی مثل هوو و وانت نیسان و پیکان وانت 4 گران بودن اتوموبیل های ایمنتر 5 تعرفه واردات سرسام اور ورود خودروی مرغوب وایمن 6نبود فرهنگ رانندگی
با سلام
واقعا فاجعه است.
نیاز به:
* آموزش صحیح قوانین رانندگی
* اطلاع رسانی از عواقب ناشی از عدم رعایت قوانین
*همه و همه و همه باید در حین رانندگی هوشیار و صبور و ملاحظه کنیم
*
من مالزی زندگی میکنم کشوری نه چندان پیشرفته ،اما ۲ مقایسه ایران با مالزی در تصادفات میتونه جالب باشه .

۱.آرامش مردم ،مردم مالزی همچین مرفه هم نیستن، اما آرامش دارند ، بارها پیش اومده پشت چراغ قرمز ،یا ترافیک سنگین رفتارشون رو دیدم ،حتا ی بوق هم نمیزنن ،اینرو با ایران مقایسه کنید ،که چه قدر بوق میزنیم .حالا ی سوال اساسی خوب بعد از اینهمه عجله به کجا میخای برسی و چی کار میخای بکنی .

۲ .فرهنگ خصوصی سازی
برای تمام محورهای مواصلاتی هم جاده با کیفیت پایین هست .هم اتوبان با این تفاوت که جاده قدیمی مجانی ،و اتوبان به ازا هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۴ هزار تومان باید پرداخت بشه .تو این اتوبان ها هر ۵۰ کیلومتر امکانات رفاهی از قابل استراحتگاه ،نمازخونه ،و دشتشویی تمیز و منظم هم به صورت رایگان فراهم .
ما همه چيزمون به هم مياد.......!!!
مديريت مون
جاده هامون
رانندگي مون
تصادفات مون
خودروها مون
پليس مون
توجه مسئولين مون
هواپيماها مون
قطارها مون
کارخانه هاي سازنده خودرو مون
تلويزيون مون
بانکها مون
کلا همه چيزمون
شما دست روي هر موضوعي که بگذاريد با همين مسايل يا شبيه اون روبرو هستيد.
با تولید پراید تقویت شده X100 و همچنین تبدیل کامیون هوو به فراز در آینده نزدیک شاهد کمتر از نصف شدن این آمار خواهیم بود.
مي دانيد در جاده هاي ايران چه تعداد خودروي سنگين فرسوده كه مانند ارابه هاي مرگ هستند در حركت هستند؟ چرا دولت براي خودروهاي سبك فرسوده بودجه مي گذارد ولي براي كاميونها و تريلرها نه؟
چرا افتخار ندارد ؟ در هر صورت هرچه بکاری همان را درو می کنی و ما از درو محصول خود مفتخریم .
بنده هر روز در مسیر رفتن به محل کارم که در محمدیه ( 10 کیلومتر مانده به شهر قزوین) تمام طول آزادراه های کرج و قزوین را طی میکنم روزی نیست که چند تصادف نبینم برای من جالب آن است که این مسیر به صورت مستقیم آزاد راه 3 لاینه و در این ایام اخیر با ترمیم های صورت گرفته دست اندازی هم ندارد. من هنوز نفهمیده ام بعضی از این راننده ها بویژه راننده های کامیون در هنگام رانندگی کجا سیر می کنم. بارها تصادفاتی دیدم که یک طرف بیشتر ندارد مثلا یک تریلی شبانه بر اثر خواب آلودگی با سرعت بالا رفته در گارد ریل. پس داستان این جی پی اس و کنترل سرعت بیش از 8 ساعت چیست. من که هنوز نفهمیده ام.
آمار تصادف با توجه به تصادفات ايام تعطيل كه تعداد سفر چند برابر مي شود واقعي به نظر نمي رسد. چرا در ايام تعطيلات تلفات تصادفات را براي 3 روز يا بيشتر 30 تا 50 نفر اعلام مي كنند در حاليكه آمار براي روزهاي عادي 60 نفر اعلام مي كنند پس جداً مبالغه است.
جزو معدود اخباری است که این همه بهش نظر دادن.
خودروسازی مشکل داره, جاده ها مشکل دارن, مسئولین مشکل دارن. اصلا بگین چی مشکل نداره
در کوتاه مدت تنها کار ممکن سرکوب رانندگان متخلف و ایجاد تبعیت از پلیس راهنمایی و رانندگی است . باید همه بدانند که تخلف رانندگی کاری بسیار خطرناک و جنایت علیه مردم است و شدیدا سرکوب می شود و دلسوزی بردار و شوخی نیست . شرایط باید چنان جدی و قاطع باشد که همه رانندگان قبل از زدن استارت ماشین از ترس برخورد پلیس و جریمه های سنگین یک لحظه حواسشان را کاملا جمع کنند . مانند فوتبالیستی که پشت ضربه پنالتی ایستاده است.
به نطر من مهمترین عامل وقوع تصادفات رانندگی در ایران عدم رعایت قوانین و ضعف فرهنگی است
البته این تنها مورد منفی نیست که در آن رتبه یکم را داریم. در ارتباط با فرار مغزها نیز جزو برترین ها هستیم. بعلاوه از حیث نا امنی اجتماعی، اعتیاد، فساد، طلاق و ... نیز وضعیت مناسبی در کشور عزیزمان وجود ندارد. آنچه درد آورتر از همه این موارد است، عدم شفافیت در همه آمارها و انکار آنها از سوی مدیران نظام است. به نحوی که تا در ارتباط با این موضوعات بحث می شود، موضوع سیاه نمایی و ... مطرح می گردد. ای کاش امکان طرح شفاف دردهای اجتماع و عدم کارائی نظام های اجرایی و ... و خصوصا عملکرد مدیران یک شبه مشخص می شد در آنصورت مطمئنا نه تنها اعتماد مردم به نظام کمی نمی شد که در مدت کمی درمان دردها و بهبود وضعیت اجتماعی آغاز می گردید. لکن متاسفانه در جوامعی نظیر جامعه ما, هارمونی در همه سطوح وجود دارد و ...
نکته آمار سالیانه تعداد کشته ها و مجروحان جاده ای از آمار سالیانه شهدا و مجروحان جنگ تحمیلی بیشتره یعنی انگار هنوزم داریم میجنگیم.
اگه تو اولین تصادفی ، نه دهمیش، نه صدمین تصادف که خودرو ساز مقصر بود، مردم اعتراض میکردن، جلو کارخونه تجمع میکردن، رسانه داشتیم داااااد بزنه، اوضا این نبود.
مشکل خودمونیم.
چند سال پیش شیراز زمانیکه پشت چراغ قرمز توقف کردم .دیدم راننده ماشینی که پشت ماشینم بود دستشو گذاشته روی بوق ومیگه حرکت کن..گفتم جناب چراغ قرمزه وشروع کرد به بد وبیراه گفتن ..اونجا بود که فاتحه ایران وایرانی رو برای همیشه خوندم
يكي اينكه ما ايرانيها از نظر روحي رواني تعادل نداريم.البته اكثر رو ميگم.ودوم وضع جاده ها و ماشينا مون كه خيلي خيلي عالي و استاندارد هستن!!!!!!!!!!!
از سال 2003 تعدادی از ایرانیان خارج از کشور به همراه تعداد زیادی از متخصصین داخلی در این رابطه فعال بوده اند که علبرقم کارشکنی های مسولین و همکاری های با اکراه انها تا بحال سه کنفرانس تخصصی کاهش حوادث و تلفات رانندگی در دانشگاه تهران برگزار شده و چهارمی ان برای سال ایده در راه است. جالب است که اقای ریس جمهور که متخصص ترابری هم هستند و قرار بود در افتتاحیه اولین کنفرانس (در سال 84) شرکت کنند این سخنرانی را بعلت خستگی ملغی کردند و حتی برای یک ساعت هم به جلسه نیامندند ولی بک روز کامل را در کنفرانس هولوکوست در همان هفته صرف کردند. بالطبع این اولویتهای مسولین را در رسیدگی به مسایل نشان میدهد.

به هر حال عده کثیری از ایرانیان متخصص در خارج از کشور در این رابطه اظهار نگرانی کرده و نمایل خود را به همکاری به متخصصین داخلی برای حل این مساله اعلام داشته اند و بدنیال پی گیری های بسیار از دو طرف، مرکز تحفیقاتی در دانشگاه تهران تاسیس شده است که نیاز به تفویت دارد. علت شروع کار در دانشگاه تهران هم این است که حل این مساله نیاز به همکاری در زمینه های مختلف فنی، حقوقی، پزشکی، علوم انسانی، قانونی و اعمال قانون (پلیس)، اموزش عمومی، فرهنگ سازی، تبلیغات، و غیره دارد که در یک دانشگاه مادر یافت میشود. ولی باید به خاطر داشت که موفقیت در این زمینه نیاز یه اراده در مردم و مسولین و حمابت مالی و عملی دراز مدت دارد. از دوستانی که در این رابطه علاقه مند به همکاری هستند درخواست میشود که به مرکر تحقیقات مربوطه در دانشگاه تهران تماس بگیرند. بیاد داشته باشیم که قربانیان این حوادث به تلقات جانی محدود نبوده و تعداد زیادی معلولیتهای جسمی را هم بدنبال دارد که عمدتا در قشر جوان و مولد جامعه هستند. این خسارات فقط عدد و امار نیستندو بلکه انسانهایی هستند که حفظ سلامتشان برای همه الزام اور است و در واقع برادرو خواهر و پدر و مادر های ما و در یک کلام هموطن و پاره تن ما هستند. حتی یک کشته و مجروح هم زیاد است.

دوستان، هموطنان، همتی باید کرد و قدم اول این راه با احترام به جان و سلامت دیگران در حال رانندگی است.

موفق باشید
یه چیزو یاداوری می کنم و اون اینه که :
تا خودمان درست نشیم هیچی درست نمیشه !!!!!!!!!!
فکر کردید چند درصد مردم رعایت می کنند ...ها ؟ چند درصد ؟
حتی خود افرادی که دید انتقادی دارند در این سایت ....
لطفاً قضاوت عادلانه داشته باشید ...
در ضمن من دکتر نیستم!
به نظر من برای اینکه فقط مقداری از این آمار را کم کنیم باید وروده همه ی ماشین ها به داخل کشور باز شود تا شاید البته دوباره می گم شاید شاید رقابتی بین سازندگان خودرو انجام شود
حاصل دوستی مترسک و کلاغ ویرانی مزرعه است .
به جای این همه اظهار نظر بیایم درست رانندگی کردن را همین الان از خودمون شروع کنیم.
چندین چیز باعث میشه که رانندگی بی خطری داشته باشیم :
1- مهارت فرد
تو این شکی نیست که ایرانی ها واقعا تو رانندگی آخرشن وقتی با پراید 170 km/h رانندگی میکنن و از هر 100 نفر یکیش تصادف میکنه دیگه حرفی بای نمیمونه
2-خودرو
چی بگم....
3-جاده
از ترس دستام مییلرررزززهههه.....
البته این آمار کشته شده ها اکثرا موتور سوارن
چرا هی میگید فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اکثر افراد قوانین رو رعایت میکنن اون چیزی که رعایت نمیشه محدودیت هاست بعنوان مثال شما چند نفر رو دیدید که از چراغ قرمز ردشن یا چند نفر رو دیدید که سر چهار راه ماشینشو پارک کنه یا چیزای دیگه پس اون چیزی که رعایت نمیشه محدودیت هایه که به خاطر ضعف خودشون و جادهاشون و ماشین های منتاژی دهه 1980 وطنیه هست
آخه یکم انصاف هم خوب چیزیه آخه این درسته به طرف بگی یه ماشین بدی به طرف 3 الی 4 برابر قیمتی که پای خودت در میاد بعد به طرف بگی 85 تا بیشتر نری تو سر بالایی و سر پائینی هم 60 تا بیشتر نری چون این ماشین بدنش ضعیفه ، ایربگ نداره ، احتمال هر گونه نقص فنی شامل بریدن فرمان ،عمل نکردن ترمز ،به هم خوردن تعادل خودرو به علت رد شدن خودروی دیگر و.....وجود داره با این اوصاف شما 200 km مسیر رو تو 5 ساعت میریرد چون هر نیم ساعت باید بزنید کنار و یه نفس تازه کنید نیست بس صندلی ها راحته و فضای کابین هم آرام و بی سر و صدا ست تازه بعد از اینکه رسیدی باید به یه ارتوپد هم مراجعه کنی
این ها کوچکترین مشکلاتی بود که من گفتم به نظر شما با این اوصاف اعصابی واسه راننده باقی میمونه !!!!!!!!!!
فقط تورو خدا نگید شرایط سخته که از یه آدم مرد میسازه
مشکل اصلی خودروهای بی کیفیت و جاده های افتضاح است
vaveyla chie intasadof
چرا ما نمیتونیم مثل اونا باشیم ماشین های استاندارد داشته باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی