بازدید 1954
۷

۲۵ درصد از انرژی کشور در شبکه توزیع هدر می‌رود

مقایسه شدت انرژی در بخش عرضه با شدت انرژی در بخش مصرف نهایی، نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد از حامل‌های انرژی و خود انرژی در شبكه تولید كشور هدر می‌رود.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ 06 April 2024

۲۵ درصد از انرژی کشور در شبکه توزیع هدر می‌رود

به گزارش تابناک، چندی پیش رئیس جمهور در حساب ایکس خود از رشد اقتصادی شش درصدی ایران در سال ۱۴۰۲ خبر داد. این سومین سال متوالی است که کشور رشد اقتصادی بیش از پنج درصد را تجربه کرده درحالیکه این عدد در دولت قبل نزدیک صفر بود .

در اینجا دو نکته حائز اهمیت وجود دارد؛ اول قیمت نفت در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۴ و در سال ۱۴۰۱، ۸۲ دلار بوده و افت ۲۰ درصدی را تجربه کرده است و دوم در محاسبه رشد اقتصادی گروه نفت، قیمت نفت مبنا نبوده و میزان استخراج نفت ملاک محاسبات قرار دارد که نشان دهنده رشد اقتصادی حاصل از افزایش تولید و فروش نفت بوده است .

این خبر نشان دهنده افزایش ظرفیت در تولید و پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش فروش است اما سال‌هاست که بدون بروز رسانی تجهیزات و روش‌های استحصال انرژی به روش‌های مختلف در حال اتلاف و هدررفت منابع کشور هستیم.این هدررفت، کشور را دچار ناترازی در انرژی کرده است. چاره اندیشی در زمینه هدررفت انرژی از اولی ترین واجبات است و برای احقاق این مهم باید در ابتدا به شناسایی راه‌های اتلاف انرژی پرداخته شود .

۲۵ درصد از انرژی تولیدی کشور در شبکه تولید تا توزیع هدر می‌رود

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید در حوزه ناترازی انرژی دو اقدام مهم انجام شد و همچنان ادامه دارد؛ یکی افزایش تولید نفت و دیگری افزایش تولید گازاست. در راستای افزایش تولید نفت خام در سال جاری به میزان ۳۰۰ هزار بشکه، توليد در اسفندماه به ۳.۵۵ ميليون بشكه در روز رسيده است. همچنین میزان تولید گاز خام از ۹۲۴ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۴۰۰، با افزایش ۷ درصدی به ۹۷۴ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

برای رفع دغدغه‌های مربوط به فرآورده‌های نفتی نیز پروژه‌های مهم پتروپالایشگاهی نظیر پتروپالایشگاه مروارید مکران و شهید سلیمانی در حال اجراست .

رشد تولید در جهت رفع ناترازی انرژی در ایران آسان‌ترین راه برای حل مساله است. همچنان هدررفت هنگفت منابع کشور به علت مستهلک شدن تجهیزات در بخش تولید و انتقال و همچنین قاچاق در بخش توزیع بزرگترین چالش در حوزه انرژی است.

شکل دیگری از هدررفت انرژی به رقابت در بازاریابی نفت ایران برمی گردد. در قانون بودجه ۱۴۰۳، ۱۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای تقویت بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته‌شده است که نیروهای مسلح در صورت عدم تحقق، می‌توانند از طریق فروش نفت و میعانات گازی تأمین کسری کنند.

متأسفانه در عمل یک رقابت نانوشته‌ای بین سایر ارگان‌ها و وزارت نفت در فروش نفت به مشتریان سنتی صورت گرفته و تخفیف‌های نامتعارف مساله جدی توسط سایر ارگان‌هاست.

هر چند فروش نفت توسط سازمان‌ها مشروط بر این است که مشتریان جدیدی پیدا کنند. اما گاهاً شنیده شده که تخفیفات غیرمتعارفی به همین مشتریان سنتی در بازار چین داده می‌شود .

هر چند تحریم ها از مهم‌ترین دلایل موثر بر وضعیت اسف بار استحصال انرژی در ایران است و به همین دلیل ارتباط صنعت با جهان پیشرفته قطع شده است اما نمی‌توان عدم توجه کافی در مدیریت در صنایع را کتمان کرد.شاید افزایش سطح تولید در کوتاه مدت مساله ناترازی را تسکین دهد اما هدررفت منابع همچنان در حال تغذیه از منابع کشور است.

امروزه اهمیت انرژی و دسترسی به آن بر کسی پوشیده نیست.کشور ها با شناسایی و بهره برداری از این منابع به تولید ثروت می پردازند. کشورهای توسعه یافته با اعمال دقیق‌ترین نظارت ها این بهره برداری را در اعلاترین حد ممکن اعمال می‌کنند.ایران در سال گذشته معادل یک سال صادرات نفت در حالت غیر تحریمی انرژی را هدر داده است که می‌تواند با جلوگیری از این اتلاف، ناترازی انرژی را از طریق احیا کردن منابع در حال هدررفت از میان ببرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
بی حجابی موجب از بین رفتن برکت در قسمت اقتصادی جامعه میشه ما اول باید روی حل این موضوع تمرکز کنیم بعد درهای رحمت الهی باز میشه
دوبرابر این عدد هم توسط فرغونهای ساخت داخل،و بخاریهای غیر استاندارد و کولرهای آبی از رده خارج و نیروگاههای حرارتی با تکنولوژی ۴۰سال پیش هدر میگردد.
کاش ی جوری مینداختی گردن مردم و دولت قبلی
اینجوری زشته
اینهم از برکات حفظ تحریمها توسط دولت است.
مطمئنید هدر می رود
شاید برای رمز ارز ها استفاده می شود
نه اصطلاح شدت انرژی برای تلفات در بخش عرضه و تقاضا اصطلاح مناسبی است و نه افزایش تولید برای جبران ناترازی راهکار خردمندانه ای است. برای تلفات انرژی باید از شاخص کارایی یا بازدهی انرژی استفاده نمود و افزایش تولید برای جبران ناتوانی یعنی کمک به تلفات زیاد و هدر رفت انرژی بیشتر و از دست دادن سرمایه ملی‌. رشد اقتصادی ۶ درصد آرزوی تمام کشورهای توسعه یافته است حالا ایران باید تجربیات خودرا در اختیار این کشورها قرار داد!
مدیران توانمند عرصه برق پاسخی ندارند؟ تنها مدیریتشان توصیه به صرفه جویی است و قطعی های برنامه ریزی شده؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم