بازدید 15381

واکنش بانک مرکزی به ادعای جنجالی صداوسیما/ رانت ۵ هزار میلیاردی برای سفر‌های خارجی صحت دارد؟

تخصیص ارز مسافرتی هوایی کامل در چهارچوب نیاز ارزی احصا شده در بخش سوم مقررات ارزی بانک مرکزی و برای مسافرت‌های هوایی با اهداف مختلفی نظیر زیارتی، گردشگری، آموزشی و اداری انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ 05 March 2024

واکنش بانک مرکزی به ادعای جنجالی صداوسیما/ رانت ۵ هزار میلیاردی برای سفر های خارجی صحت دارد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌های اخیر و در آستانه سال نو و ورود به سال ۱۴۰۳، بانک مرکزی در مقام سیاست گذار ارزی تصمیم به افزایش سهمیه ارز مسافرتی گرفته است، به گونه‌ای که بر اساس اعلام این بانک، از هفتم اسفندماه ارز مسافرتی برای سفر‌های هوایی با هدف پوشش نیاز‌های ارزی مردم در ایام پایانی سال، از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت.

به گونه‌ای که به تمام سفر‌های هوایی اعم از کشور‌های همسایه مانند ترکیه، عراق، ارمنستان و ... هزار یورو تعلق می‌گیرد؛ اما سفر‌های زمینی شامل دریافت ارز مسافری نمی‌شود. بانک مرکزی تاکید دارد، نوع ارز تخصیص یافته دلار و یورو است که انتخابی خواهد بود، اما بنا به موجودی آن روز به هر فرد تعلق می‌گیرد. همچنین فروش ارز به افراد با سن قانونی کمتر از ۵ سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست.

در خصوص نرخ این ارز اعلام شده است: این سهمیه با نرخ ارز مسافری بر مبنای قیمت اسکناس مرکز مبادله ایران محاسبه خواهد شد که کارمزد ۵ درصدی نیز به آن اضافه می‌شود. به بیان دیگر با توجه به اینکه در بازار امروز مرکز مبادله، نرخ اسکناس دلار و یورو به ترتیب ۴۲۹۲۰ و ۴۶۶۱۸ تومان است، نرخ دلار و یورو مسافرتی به ترتیب ۴۵۰۶۶ و  ۴۸۹۴۸ تومان خواهد بود که نسبت به نرخ ارز در بازار غیررسمی و آزاد، تفاوت دارد.

بانک مرکزی تاکید دارد مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافری شامل ارائه کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و ویزای معتبر، بلیت مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است. همچنین ارز مسافرتی مذکور بعد از گیت خروجی در فرودگاه به مسافران پرداخت می‌شود و متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.


واکنش بانک مرکزی به ادعای جنجالی صداوسیما

اما با اعلام این تصمیم بانک مرکزی که تلاش داشته است بخشی از تقاضای ارزی در بازار غیررسمی را کاهش دهند و به بازار رسمی یا همان مرکز مبادله منتقل کند، سازمان صداوسیما در گزارش خبری با عنوان "توزیع رانت ۵ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سفر‌های خارجی" بیان داشته است که این رویکرد بانک مرکزی در خصوص افزایش سرانه ارز مسافرتی منجر به خروج ۳۵۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. به بیان دیگر؛ آمار مسافرین خارجی در نوروز سال گذشته ۳۵۰ هزار تن اعلام شده و بر مبنای این آمار میزان مبلغ فرضی خروج ارز از کشور معادل ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است!

در واکنش به برآورد ارزی صداوسیما، بانک مرکزی ضمن تکذیب آمار‌ غیرکارشناسی و نادرست در قبال تخصیص و افزایش سرانه ارز مسافرتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: بررسی آمار تخصیص ارز مسافرتی هوایی در بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ حاکی از تقاضای ارز موضوع این سرفصل، صرفاً توسط ۳۴ هزار و ۴۴۹ نفر از هموطنان است که این آمار کمتر از یک دهم آمار مورد استفاده در برآورد ارائه شده توسط گزارش مزبور است.  

واکنش بانک مرکزی به ادعای جنجالی صداوسیما/ رانت ۵ هزار میلیاردی برای سفر های خارجی صحت دارد؟

سیاست گذار ارزی معتقد است: تخصیص ارز مسافرتی هوایی به طور کامل در چارچوب نیاز ارزی احصا شده در بخش سوم مقررات ارزی بانک مرکزی و برای مسافرت‌های هوایی با اهداف مختلفی نظیر زیارتی، گردشگری، آموزشی و اداری انجام می‌گیرد که قانوناً بانک مرکزی مکلف به پاسخگویی به این تقاضا بر اساس نرخ مستخرج از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور است.

در این باره باید گفت، سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی به گونه‌ای طراحی شده تا ارز تخصیصی صرفاً به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی به "مسافران بعد از درگاه خروجی فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه‌های بین المللی کشور" پرداخت شود؛ از این‌ روی، ادعای مطرح شده برخی مصاحبه‌ها، مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت توسط متقاضی و یا استفاده از بلیت تقلبی برای کسب عایده از اختلاف قیمت در بازار، در این سازوکار میسر نمی‌باشد.

افزایش سرانه ارز مسافرتی با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز پایان سال صورت گرفته است. در واقع، نادیده گرفتن تقاضای موجود در حوزه مسافرت هوایی منجر به حذف آن نشده بلکه متقاضیان را به سمت بازار غیررسمی سوق می‌دهد که این مساله، علاوه افزایش فشار تقاضا و تحریک قیمت، باعث تعمیق بازار غیررسمی و مرجعیت بیشتر آن نزد متقاضیان ارز نیز خواهد شد، به گونه‌ای که بسیاری از افراد برای رفع نیاز ارزی خود مجبور به انجام مبادله و تبعیت از نرخ در بازاری خواهند بود که مطابق قوانین جاری کشور از مصادیق قاچاق کالا و ارز تلقی می‌شود.

بانک مرکزی در ادامه اعلام کرده است: این بانک از ابتدای سال جاری تاکنون توفیق تأمین تمام مصارف ارزی کشور را با تخصیص بیش از ۷۵ میلیارد دلار کسب نموده و همچنان خود را متعهد به تأمین تمامی نیاز ارزی کشور در بستر مبادلات رسمی می‌داند. لازم به توضیح است که این مقدار از تخصیص ارز به میزان ۸ میلیارد دلار از میانگین تخصیص ارزی این بانک در چهار سال گذشته بیشتر بوده است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۱
بانک مرکزی تصمیم نادرستی گرفت که تاراج منابع ملی را در پیش دارد . تصمیمات بهتزی میشد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مگه 1000 دلار جقدر از هزینه ها را پوشش می دهد؟ قبلا 2000 دلار بود
الان هم دلار آزاد از 60000 تومن بالاتر رفته و بانک مرکزی ککش هم نمیگزه ، داره با هماهنگی صدا و سیما اونو به گردن دلار مسافرتی می اندازد کاری که اسلاو خودش به بهانه کریسمس و حج اعلام میکرد دلار گران شده
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
خرید سیسمونی در ماه زمضان از کشور همسایه تز موجودی حساب بانکی یک میلیون تومنی حق مسلم ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یک سال و نیم پیش دلار آزاد 30 هزار تومان بود.
اون موقع که منابع ریالی ملت تاراج شد کجا بودی!!!
حالا ببین کجایی که برای دلار 45 تومنی میگی تاراج!!!
عجب طنز تلخی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
احتمالا موضوع سفر خارجی/زیارتی برخی مسئولین مطرحه ارز را افزایش داده اند والا با این شرایط ارزی هیچ عاقلی چنین کاری نمی کند!
بانک مرکزی و صدا سیما دستشون تو یه کاسه هست . با سیاستگذاریهای حساب شده نرخ دلار دولتی و بازار آزاد را رسوندن به 20 تومن تا دلار دولتی رو بعد عید به 55 تومن ارتقا بدن . به مرگ میگیرن مردم به تب راضی بشن
ساعت 2:26

دلار: 60،750 تومان
سکه: 36,600,000 تومان
منتظر کاهش دلار باشید
فقط ایام نوروز نیست صداسیمادرست گفته.سالی 350میلیون دلار است. این پولها را خرج زیرساخت گردشگری کشور کنید.چرا خرج گردشگری کشورهای دیگر می کنید.؟ درضن می شود بلیط خارجی یک میلیونی گرفت از گیت خارج و 1000یورو را دریافت و دوباره برگردی داخل و از سفر منصرف بشوی و 17میلیون تومان با یک رفت و برگشت داخل فرودگاهی بجیب زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
فقط برای نوروزه
فک و فامیل خودشون یعنی همون ۴% میتونن از این امتیاز استفاده کنن . ۹۶% مردم هم فقط نگاه.
پاسخ ها
فاطیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
فقط به نفع طبقه مرفه جامعه کار می کنند یک ذره هم به سازندگی و یا بالا رفتن سطح زندگی فقرای جامعه توجهی ندارن اتفاقا این گفته ی صدا و سیما را هیلی پیش از این در نطر داشتم و معترض بودم حالا بانک مرکزی ماله کشی میکنه
الان یک نفر که 200 ملیون پول نقد داشته باشد تا بتواند پول ارز ی را که از دولت می خرد بدهد راحت برای یک خانواده 4 نفره 4000 یورو می گیرد تورها برای ارمنستان و گرجستان چیزی کمتر از 20 ملیون است حالا اکه می خواد کالا بخرد به کنار اما یارانه ی این 4000 یور سفرش را تقریبا مجانی می کند این یک یارانه به طبقه ثروتمند است آن هم در شرایط جنگ اقتصادی ضمن اینکه یک مشوق برای سفر خارجی است و می تواند خروج ارز از کشور را افزایش دهد و در نهایت این یارانه به صنعت گردشگزی کشورهایی همچون ترکیه و گرجستان تزریق می شود
فرشاد مومنی، اقتصاددان، تورم دو دهه اخیر در ایران را ۳۰۹۰ درصد اعلام کرده و معتقد است که طی ۲۰ سال اخیر، رشد نقدینگی ۱۰ هزار و ۲۵۰ درصد بوده است.
مومنی با زیر سوال بردن نحوه محاسبه رشد تولید، تاکید کرد این که نفت را از اعماق زمین بیرون بکشید و به صورت خام بفروشید، اسمش تولید نیست.
بازم پای غربگداها وسط تو افزایش قیمت دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
الهی شرق دوستان فقط و فقط اشکنه میخورن و در ریاضت زندگی میکنن لباسی کهنه بر تن دارند و فقط فکر پیشرفت کشور. و خدمت رسانی به مردم هستن. و فرزندانشان هم که در همین مملکت خدمت خلق میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شما متاسفانه گردن گیرتون خرابه الان دو سال دولت انتقلابی سرکاره مجلسم انقلابی بانک مرکزی هم انقلابی همه یکدست چرا میگین کار غربگراست لطفا نتیجه تصمیماتتون بپزیرید تاکی میخاید بندازید گردن دیگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
حالا عجیب اینجاست که یه عده که متاسفانه کم نیستند تا میگی غربگدا، به خودشون میگیرن. خب حتماً هستید که به خود میگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
جالب است که در داخی با تورم 40-50% حقوق کارکر و کارمند 20-25% اضافه و با تورم ناچیز خارجیها یکهو سقف ارز مسافرتی دوبرابر می شود!! البته فساد سیستماتیک نداریم!!
چه ارز بدهند و چه ندهند یک بخشی از مردمی به مسافرت خواهند رفت و این ارز از کشور خارج خواهد شد ولی این اقدام بانک مرکزی کاملا کارشاسی و درست است چرا که اگر بانک ارز دولتی نده مسافران از بازار آزاد تهیه می کنند و فشار بر بازار آزاد زیاد میشه و قیمت ارز بازهم بالاتر میره و این به ضرر همه خواهد بود.
پس خوبه به تصمیمات کارشناسی احترام بذاریم و از حرفهای دهان پر کن و پوپولیستی پرهیز کنیم.
چه ارز بدهند و چه ندهند یک بخشی از مردمی به مسافرت خواهند رفت و این ارز از کشور خارج خواهد شد ولی این اقدام بانک مرکزی کاملا کارشاسی و درست است چرا که اگر بانک ارز دولتی نده مسافران از بازار آزاد تهیه می کنند و فشار بر بازار آزاد زیاد میشه و قیمت ارز بازهم بالاتر میره و این به ضرر همه خواهد بود.
پس خوبه به تصمیمات کارشناسی احترام بذاریم و از حرفهای دهان پر کن و پوپولیستی پرهیز کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
اگر همین مقدار ارز را در بازار با نرخ آزاد از یقرکنند چه فشاری به بازار آزاد میاد؟
اصولاً سوال این جاست چرا باید ارزانتر در اختیار قرار بگیرد اگر کسی مسافرت میره خوب به نرخ آزاد پرداختش رو انجام بده مگر برای سفرهای داخلی سوپسید میدیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شتر سواری دولا دولا نمیشه دولت باید ارز مسافرتی را به چند صرافی بدهد آنها به قمت روز بازار بقروشند ودرصدی برای حق الزحمه فروش بگیرند نه اینکه خرج سفر طبقه ثروتمند از جیب مردم داده بشه
واقعا تاراج ملی برای پول دارها !!
چه تصمیم مزخرفی ؟
آقای بانک مرکزی بس است این سیاست های غلط
پاسخ ها
م ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دلیل گرون شدن دلار تحریم هست که جلوی صادرات گرفته میشه هروقت دلار گرون بشه توان خرید بقيه کشورها از ایران بیشتر میشه این یک روش برای جلوگیری از فلج شدن اقتصاد هست
کشور مال سرمایه داران است ومستضعفان نگهبان این صاحبان کشور پول هم مال خودشان است وبانک هم پول آنها را نگه می‌دارد و برای آنها مرغ تخم طلا حال ما که در شهر آنها حتی به پارک سر کوچه هم نمی‌توانیم برویم ادعای چه چیز را می کنید
به نظر من بانک مرکزی باید این 350میلیون دلار رو به عنوان به جای یارانه ریالی بصورت ارزی به دهک های پایین بده اونها هم اگه نیاز ندارند (که واقعاً هم ندارن) برن توی بازار آزاد بفروش. هم یه چیزی گیر اونها میاد هم به علت عرضه دلار به بازار قیمت میاد پایین.
یک نکته: همه مسافرین خارج آقازاده نیستن. خیلیا پی بدبختی خودشون هستن. اتفاقا آقازاده ها حوصله الافی گرفتن این ارز رو ندارن.
بی انصاف نباشیم.
سیاست بانک مرکزی برای حذف دلار تلگرامی درست است اما باید به مسافرین زمینی هم داده شود چون مسافرین هوایی مرفهتر هستند و در اصل برای مسافرت خارجی انها به ازای هر نفر بیست ملیون تومن یارانه داده می شود خوب این یارانه به مسافرین زمینی هم داده شود که در راستای سیاستهای اصولی بانک مرکزی برای دلارزدایی و حذف دلار تلگرامی است
میشه با احتیاط و تصمیم های درستی گرفت منی که دلارندیدم تا اون آقا میره گردش میکنه .این وسط سر ما روستایی‌ها بدبختا بی کلاه میمونه
دلار ۶۲هزار تومن
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی