بازدید 14333

تغییر در طرح توزیع شیرخشک با کد ملی؛ فقط زیر ۲ سال!/ سهمیه هر کودک ۱۰ قوطی در ماه

ایده‌ای که باز هم با برخی طرح‌های جاری در کشور مثل حمایت از فرزندآوری در کشور در تعارض است و اساسا معلوم نیست علت اتخاذش چه بوده است؛ آیا تعداد کودکان بالای دو سال که به هر دلیل از شیرخشک استفاده می‌کنند و تغذیه شان به این ماده حیاتی وابسته است، آنقدر زیاد است که نیاز به اتخاذ و اجرای این محدودیت بوده؟ اگر این گونه است، چرا پیش از این چنین تدبیری اتخاذ و اجرایی نشده بود؟
کد خبر: ۱۲۰۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶ 19 November 2023

تغییر در طرح توزیع شیرخشک با کد ملی؛ فقط زیر ۲ سال!/ سهمیه هر کودک ۱۰ قوطی در ماههنوز بحران شیرخشک در کشور به میانه راه هم نرسیده که وزارت بهداشت از اعمال تغییراتی در توزیع این فرآورده خبر داد!

به گزارش «تابناک»، به فاصله حدود دو ماه از بروز بحران کمبود شیرخشک در کشور و در شرایطی که چند هفته از وعده مسئولان برای تنظیم بازار این فرآورده حیاتی با واردات می‌گذرد، دو سه روز پیش خبر رسید که هنوز محموله وارداتی شیرخشک در داروخانه‌ها توزیع نشده و فرایند پیش توزیع را سپری می‌کند و بعد خبری آمد که از توزیع این محموله خبر می‌داد؛ محموله‌ای که مقدارش بسیار اندک است تا جایی که جای تعجب ندارد اگر بشنویم عده زیادی هنوز اثری از آثار شیرخشک‌های وارداتی در قالب طرح ویژه، ندیده اند.

آن گونه که سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داده بود، از ابتدای آبان ماه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قوطی شیرخشک رگولاری توزیع شده و افزون بر آن، یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک وارداتی نیز در مرحله آزمایش و شناسه گذاری قرار داشت تا توزیع شود و متقاضیان بتوانند با ارائه کد ملی نوزادشان، آن را دریافت نمایند. محموله‌ای که با سرشکن کردن آن در چندهزار شهر در سطح کشور و بیش از ده هزار داروخانه فعال، طبیعی است دست بسیاری از خانواده‌ها از دریافت آن خالی بماند.

تغییر در طرح توزیع شیرخشک با کد ملی؛ فقط زیر ۲ سال!/ سهمیه هر کودک ۱۰ قوطی در ماه

البته به هر تقدیر این محموله وارداتی توزیع شده و افزون بر آن، دو کارخانه تولید این محصول در کشور با تمام توان و در سه شیفت کاری به تولید اشتغال دارند تا بتوانند بازار را به سرعت از این فرآورده اشباع نمایند. بازاری که مصرف ماهانه آن حدود به ۵.۵ میلیون قوطی است، اما چون اوضاعش بحرانی شده، می‌بینیم که با توزیع بیش از این میزان نیز به آرامش نرسیده است. آرامشی که ظاهرا مسئولان هم آن چنان که باید بدان توجه ندارند!

این را می‌شود از اظهارنظر امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت که تاکید کرده کمبود به وجود آمده در کشور، در نتیجه قاچاق این کالا به ویژه در نقاط مرزی -به دلیل اختلاف قیمت زیاد- و همچنین استفاده نابجای شیرخشک در برخی صنایع و مصارف عمومی حادث شده است. اشاره به موضوعاتی که به تاکید کارشناسان، همیشه وجود داشته، اما در سایه تولید این کالا با ظرفیت بالا در کشور، هرگز فرصت بروز و نمود پیدا نمی‌کرده و اکنون در سایه اختلال در تولید است که مشهود شده است.

اختلالی که در نتیجه عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه به وجود آمده و دست بر قضا انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در کشور بار‌ها و بارها، حتی به صورت مکتوب در خصوص آن‌ها هشدار داده بود. هشداری که در مجلس هم بازتاب ویژه یافت، اما جدی گرفته نشد تا بحرانی به وقوع بپیوندد که به تاکید برخی نمایندگان مردم در مجلس، موجب شکل گیری تردید‌های جدی در طرح‌هایی مانند تشویق به زادآوری در کشور شده است.

تغییر در طرح توزیع شیرخشک با کد ملی؛ فقط زیر ۲ سال!/ سهمیه هر کودک ۱۰ قوطی در ماه

اما اگر فکر می‌کنید این پایان کار است و بحران یاد شده به زودی با افزایش تولید و واردات و در سایه تدابیری مانند توزیع با کد ملی مرتفع خواهد شد، سخت در اشتباهید چراکه هنوز بحران به نیمه راه نرسیده و تدابیر اتخاذ شده برای مهارش راه به جایی نبرده، خبر از اتخاذ تصمیمات و محدودیت‌های تازه می‌رسد؛ اینکه شورای تدابیر دارویی تصویب کرده که شیرخشک با تعرفه دولتی فقط برای کودکان زیر ۲ سال اختصاص یابد و برای دیگر کودکان به قیمت واقعی عرضه شود!

طرحی که بهرام عین اللهی از اجرای آن از امروز خبر داده تا مشخص شود که حتی ضرورتی برای اطلاع رسانی پیرامون آن پیش از اجرا، احساس هم نشده است! ایده‌ای که باز هم با برخی طرح‌های جاری در کشور مثل حمایت از فرزندآوری در کشور در تعارض است و اساسا معلوم نیست علت اتخاذش چه بوده است؛ آیا تعداد کودکان بالای دو سال که به هر دلیل از شیرخشک استفاده می‌کنند و تغذیه شان به این ماده حیاتی وابسته است، آنقدر زیاد است که نیاز به اتخاذ و اجرای این محدودیت بوده؟ اگر این گونه است، چرا پیش از این چنین تدبیری اتخاذ و اجرایی نشده بود؟

به این تغییر عجیب، محدودیت تخصیص شیر خشک به ازای هر کودک، ۱۰ قوطی در ماه را هم باید افزود که امروز وزیر بهداشت آن را رسانه‌ای کرده و تاکید نموده که میزان مصرف ماهانه ۶ قوطی است، اما تصمیم گرفته اند که چند قوطی بیشتر به هر نوزاد تخصیص داده شود! مسائلی که می‌بایست خیلی پیشتر به اطلاع عموم مردم می‌رسید و با در دستور کار قرار دادن روند شفاف، تنش زدایی از بازار ملتهب شیرخشک در کشور نشانه رفته می‌شد. التهابی که تداومش غیرقابل گذشت‌تر به نظر می‌رسد تا علت وقوعش.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۸
فقر غذایی به نوزادان هم رسید
چشمتان روشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
مهم اینه که نوزادان کشورهای دیگه تغذیه خوبی داشته باشن - تازه شم ما انرژی هسته ای داریم - بمب هم داریم - تنگه هرمز را هم بخواهیم هر موقع میبندیم - کشور هم چند دسته نیست - نخبه ها همه میخوان بمونن - خیلی چیزها که اگه بنویسم تابناک شاید چاپ نکنه از حسودیت که اینقدر چیزهای خوبی داریم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
ان کسی که به حرف مسئولین گوش کرد و بچه دارشد را باید از گوش هاش اویزون کرد که دیگخ به حرف گوش نکنه
یه بچه ماهی ده تا قوطی شیر خشک میخوره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
هی تبلیغات فرزندآوری بعد توی تامین شیرخشکش موندین! خجالت آوره
پسر من در یک سالگی گاهی وقتا هر یکو نیم روز یه قوطی شیرخشک میخورد یعنی شما اندازه نصف نیاز کودک دارید شیرخشک تامین میکنید
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
بله پسرمن میخوره
بزرگی فرمود: شاید این دنیا جهنم دنیای دیگری باشد که ما قبلا در آن بوده ایم!!!!!
خوب که فکر میکنم زیاد هم بیراه نگفته!!!
حساب کن تو این شرایط یه بچه هم بیاری....آخر خرد ورزی و عقل هست!!!!
جنبش فواحش آشوب میکنه کمپین خرید دلار میزنه و دلار گرون میشه شیر خشک مارو جرا سهمیه ای می کنید؟ اونا که اهل بچه و زندگی نیستن که آخر خطی هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
چون وجود نسل امثال تو بدتر از وجود اسرائیلی هاست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
حاضرم قسم بخورم که شما بیماری داری
این مزخرفات چی هست که می نویسی ، اصلا متوجه نمی شوید چه چیزی از افکارتان خارج می شود
برای درمان بیماری خود به فکر باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
عقل ک نییت جان در عذاب است
تو ب جای شیرخشک ساندیس بده به بچه ات واسش بهتره
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
این کمبود شیر خشک توطیه آمریکا و اسراییل است که با کمک عوامل همان جنبش؟شیرخشکها را از بازار جمع می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
ایول ی جنبش چ قدرتی داره ک با گذشت یکسال ۵۰ درصد اقتصاد کشور رو متلاشی کرده و دلار رو ۲ برابر و همه اقلام رو ۳ برابر کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
خجالت نمی کشی مدام از این کلمه استفاده می کنی؟ واقعا" تو چه بشری هستی؟
بچه مجیدیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
چیزی مصرف کردی این چرتو پرتارو نوشتی ؟؟احتمال شیرخشک تاریخ مصرف گذشته خوردی باقالی
نتایج خالص سازی داره کم کم خودش رو نشون میده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
بهتره بنویسی نتیجه ناخالص سازی
خالص و مخلص اونایی بودن که رفتن و اونایی هستن که خونه نشینشون کردن.
زیرا بی عرضه ترین دولت
کاررا در دست دارد.
عین دوسال هم پوشک هم شیرخشک و همیشه باکلی عذاب و بدوبدو پیدا کردیم
امو مگه نون پدر شمارو می خوره سهمیه بندی میکنید 2روز یک قوطی بچه بخوره بازم میشه 15 قوطی که بیشتره از اینها لازمه همین الآن جیگر ما خونه تا یک قوطی شیر میخایم پیدا کنیم باید کل شهر بگردی مارو مسخره‌ای کردی عرضه هیچ کاری نداری شیر خشک توش ماندی دیگه خدا بداد ما برسه چی معنای داره دنبال شیر باشی باید چند داروخانه شاید گیرت بیات اون کد ملی وسیله نداشته باشی مبشه اصلان شیر خشک پیدا کرد هر روز یک فیلم یک گرونی دیگه چیزی نمونده که ببرید تو جیب ما
تا جای که من یادمه از سال 60 مشکل شیر خشک بچه داشتیم!خدای گیر کیا افتادیم!
یک بچه تازه به دنیا امده هم باید متوجه بشه سیستم کپنی چیه

از همون طفولیت باید یادبگیره .....
چه کشور گل و بلبلی داریم
قیمت شیر خشک باید واقعی گردد تا از قاچاق آن جلوگیری گردد
همچنین این افزایش قیمت خانواده ها را به استفاده از شیر مادر که بهتر و مقوی تر تشویق خواهد کرد
پاسخ ها
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
دوست عزیز احتمالا بچه ندارید. همین طوریش هم خیلی گران است. شیر خشک 80 تومان، پوشک 165 تومان و بسیاری دیگر هزینه ها. با کد ملی شیرخشک بدهند خوب است به شرط اینکه دیگر در همه جا باشد و قانون های من درآوردی دیگر بدان اضافه نکنند.
جهاد فرزند أورى
دولت محرومان
من با ۳ تا بچه کوچک هر هفته دنبال شیر خشک میگردم .وام و زمین و غیره هم نگرفتم .اینا برای بسیجی ها هست
شما به بیماری گرون کردن مبتلا شدید. گرونش کنید خلاص این مسخره بازی کد ملی رو هم جمع کنید.
سوء مدیریت در ابعاد خرد و کلان
دولت محرومان
این افتخار بزرگ را جشن نمی گیرید شیرینی پخش نمی کنید؟
مدرسه معلم ندارد
بیمارستان پرستار ندارد
داروخانه دارو و شیرخشک ندارد
بسیاری از نقاط کشور آبرسانی قابل اطمینان ندارد
.....
.....
....
دولت برای چه می خواهیم
نظارت مجلس بر عملکرد وزرا در حد عالی...؟ راستی چرا باید برای مجلسی که منفعل و بی عمل است و شاسی بلند می خواهد ملت باید هزینه انتخابات و .... بدهد....
مقصر روحانی و ظریف و مردم هستن
شماها چقدر بی کفایت هستین.
هر روز از یک جا یک مشکل میزنه بیرون.
این حجم ازبین برنامگی وسومدیریت واقعاخطرناکه
بچه ای که شیر خشک بخوره بی احساس میشه محبت فرزند مادری شکل نمیگیره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی