بازدید 4897

بررسی بحران «شیر خشک» در دستور کار مجلس قرار گرفت!

کافی‌ لست سری به آرشیو اخبار زده یا از موتور‌های جست و جوی اینترنتی کمک بگیرید تا دریابید که بازرسان و حتی پلیس پای کار آمده اند و گزارش رسمی عملکردشان، کشف چند ده قوطی شیرخشک احتکاری در فلان داروخانه در بهمان شهر شده است؛ تلاشی همه جانبه برای حل بحرانی که ظاهرا برخی ترجیح می‌دهند، شکل‌گیری‌اش را نتیجه احتکار یا قاچاق یا امثال آن‌ها نشان دهند.
کد خبر: ۱۲۰۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 06 November 2023

بررسی بحران «شیرخشک» در دستور کار مجلس قرار گرفت!ناتوانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تامین ماهانه پنج میلیون قوطی شیرخشک مصرفی در کشور، بحرانی را به وجود آورده که حالا واکنش مجلس را هم به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ از دو سه ماه پیش، گزارش‌هایی از برخی نقاط کشور می‌رسید که شیرخشک کمیاب و حتی نایاب شده تا جایی که بعضی والدین نوزادان مجبورند برای تامین غذای دلبندشان ساعاتی از روز را صرف گشتن داروخانه‌های سطح شهر کرده و حتی گاه برای تامین این ماده حیاتی، روانه شهر‌های دور و اطراف شوند.

گزارش‌هایی که نشان از بروز مشکلی جدی داشت و افزایش مخابره آن‌ها از شهر‌های دیگر در روز‌های بعد، به وضوح بر شدت گرفتن کمبود تاکید داشت و پیش نشانه‌های بروز بحرانی جدی و فراگیر بود؛ بحرانی که در سایه بی توجهی مسئولان حالا در ابعاد وسیع رقم خورده و کار را به جایی رسانده که توزیع شیر خشک تنها با کد ملی صورت می‌گیرد و این راهکار هم نتوانسته چندان که باید، کارساز باشد.

باورش سخت است، اما کافی‌ است سری به آرشیو اخبار زده یا از موتور‌های جست و جوی اینترنتی کمک بگیرید تا دریابید که بازرسان و حتی پلیس پای کار آمده اند و گزارش رسمی عملکردشان، کشف چند ده قوطی شیرخشک احتکاری در فلان داروخانه در بهمان شهر شده است؛ تلاشی همه جانبه برای حل بحرانی که ظاهرا برخی ترجیح می‌دهند، شکل‌گیری‌اش را نتیجه احتکار یا قاچاق یا امثال آن‌ها نشان دهند.

بررسی بحران «شیرخشک» در دستور کار مجلس قرار گرفت!

این در حالی است که ظرفیت تولید شیرخشک در کشورمان به حدی زیاد است که در سال‌های گذشته شاهد صادرات این محصول بوده ایم و هم اکنون هم اگر مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد، در زمانی کوتاه می‌توانند به حدی از تولید برسند که هم نیاز کشور تامین شود و هم انبوهی از شیرخشک آماده صادرات به بازار کشور‌های دیگر شود؛ اتفاقی که رقم نخورده، چون ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تامین نشده است.

موضوعی که بار‌ها و بار‌ها توسط این تولیدکنندگان مورد تذکر قرار گرفته و تبعات شوم آن، یعنی خالی شدن بازار از شیرخشک و به دنبالش، سرگردانی مصرف کنندگان و بروز حواشی مختلف یادآوری شده، اما دریغ از واکنش موثر مسئولان و به طور ویژه، متولیان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان غذا و دارو؛ همان متولیانی که همیشه منتظر بروز بحران هستند و بعد راهکار اساسی شان برای حل مشکل، «واردات» است.

درست مثل اتفاقی که به قید فوریت برای شیر خشک رقم خورد و حالا پس از مدت ها، بازار داخلی شاهد عرضه شیرخشک‌هایی است که وارداتی هستند، با قید فوریت آمده و توزیع شده اند و این سوال اساسی را به دنبال داشته که مگر نباید «علاج واقعه، قبل از وقوع کرد»؟ چرا پیش از آنکه کار به اینجا برسد، به فکر تامین نیاز نوزادان کشور نیفتادند و فکری برای غذای آن‌ها نکردند؟ آیا عجیب است که وقتی عرضه کم می‌شود و تقاضا ثابت می‌ماند، کمبود بروز خواهد کرد و چون بحث ماده‌ای حیاتی مطرح است، اوضاع بحرانی می‌شود؟

بررسی بحران «شیرخشک» در دستور کار مجلس قرار گرفت!

پرسشی که احتمالا در ابعاد بزرگ تر، تولیدکنندگان شیرخشک در کشور هم با آن دست به گریبان هستند و می‌توانند بپرسند چرا به رغم پیگیری‌های فراوان و هشدار‌های متعدد، ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تخصیص نیافت و تامین نشد تا تولید به شدت کاهش بیابد و ضرر و زیان را متوجه ایشان و بعد مردم کند و پس از آنکه بحران بروز کرد، به سرعت ارز مورد نیاز برای واردات تامین شود و در زمانی کوتاه محصول خارجی به سراسر کشورمان برسد؟

سوالاتی که بسیار پرشمارتر از موارد یاد شده هستند و به وضوح نشان دهنده قصور و تقصیر‌هایی هستند که بروز بحران شیرخشک در کشور، نتیجه و محصول آنهاست؛ وضعیتی که صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده و کار را به جایی رسانده که وقتی امروز یکی از نمایندگان در تذکری به بحران شیرخشک -بحرانی که نه توزیع با شماره ملی و نه واردات نتوانسته اند مهارش کنند ـ اشاره کرد، رئیس مجلس از فراخوان مسئولان امر به مجلس در روز جاری خبر داد و گفت: «امروز ساعت ۱۲ جلسه‌ای با معاونت درمان و رئیس سازمان غذا و دارو برگزار خواهد شد.»

نشستی که باید منتظر ماند و دید چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؛ هرچند بعید است بتواند در حل بحران و کاهش آسیب‌های ناشی از آن، کمک چندانی بکند، چون اگر همین امروز هم ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تامین شود، تا رسیدن تولید داخلی به ظرفیت قبلی و حل معضل به وجود آمده در بازار، زمان نیاز است و تنها راه کاهش این زمان، متاسفانه واردات است و بس! واردات کالایی که تولیدش در داخل در نتیجه ندانم کاری‌ها کم شده و به نظر نمی‌رسد که مجلس فعلا قصد رسیدگی اساسی به آن «ندانم کاری»‌ها را داشته باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۱
کیت آزمایشگاهی هم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
وقتی در یک زایشکاه، 80% زایمانها مربوط به افغانها است، می توان نتیجه گرفت که عمده شیر خشک در کشور را افغانها مصرف می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
ایران 4 کارخانه تولید شیر خشک نوزادان با ظرفیت تولید اسمی 160 میلیون قوطی در سال دارد که بیش از 2 برابر نیاز کشور است.
در سال 1386 ایران به خودکفایی کامل در زمینه شیر خشک نوزادان دست یافت.

ببینید این دولت با این کارخانه ها چه کار کرده است که اخیراً اقدام به واردات 4 میلیون قوطی شیر خشک از ترکیه کرده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
دولتی که نمی تواند حتی شیرخشک بچه را تامین کند، چطور و بر اساس چه تفکری تشویق و به فرزند آوری و افزایش تولید مثل می کند؟
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
دولت بحران ها
دولت بحران آفرین
ساخت بحران از هر موقعیتی
بحرانسازان بحران دوست
دولت بحرانی
تبدیل موقعیت به بحران
تبدیل تهدید به بحران
تبدیل فرصت به بحران

این دولت هرچی بحران بود آباد کرد. از باد هوا هم بحران میسازه. از بس همشون با سوادن و توانمند هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
15:59
بر اساس این تفکر: هر کس دندان دهد، نان دهد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
محمدرضا بین‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی:
در ۲۰ سال گذشته تعداد واحد‌های لبنی از حدود ۱۸۰۰ کارخانه و کارگاه، امروز به کمتر از حدود ۳۰۰ کارخانه لبنی رسیده است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
نان گران شد
شیر خشک نایاب
دارو نیست
کلاسها معلم ندارد
خجالت نمی کشید
دولت باید استعفا بدهد
عبود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
مافیای واردات بسیار قدرتمند است... از انچه فکرمیکنید به شما نزدیکتر است
دولت ناتوان به این میگن که بدیهیات زندگی مردم رو نمیتونه تامین کنه و به بحران تبدیل میکنه
به جاش روکش اسفالت جاده ها رو به عنوان دستاورد از تلویزیون زنده پخش میکنه
واقعا متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
این هم بندازید گردن دولت قبل!
روحانی هر اشکالی که داشت لااقل دلش می خواست مردم خوب زندگی کنند. این دولت و همفکرها فقط می خوان مردم عذاب بکشند خودرو 20 هزار دلاری رو به قیمت 50 هزار دلار بکنن پاچه ملت تازه هر روز هم دروغ بگن امروز و فردا بکنند.
تفکرات یک پلنگتون بی مغز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
بدون شک گردن دولت قبله. مگر شما شک داری؟ تا ابد هرچی بشه گردن دولت قبله
رئیسی یک هفته بعد از اومدن سر کار واکسن وارد کرد. اونا کار خودش بود ولی خرابکاری ها تا ابد هر چی باشه کار دولت قبله
جواب سوال تو خود خبر هست، ببینید اون کسی که شیرخشک رو وارد کرده کیه؟ قطعا برای اینکه بتونه واردات کنه و برای فروش محصولش بازار داشته باشه نیاز به همچین کمبود و بحرانی داشته...... حالا هم به هدفش رسیده، سودش رو کرده و همه چیز به روال قبل باز خواهد گشت
شیر خشک ندارید ادعای جنگ با امریکا را دارید نمی خواهید در خودتان تجدید نظر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
دولت در این وانفسا و هرج و مرج و ناتوانی از اداره

کشور در حالت صلح و آرامش نسبی که قادر نیستند

ولی دائم بر طبل جنگ و تحریک دشمنان متعدد که ما

را در احاطه و محاصره دارند را برای چه ادامه میدهید ؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
ناشکری نکنید چون سال دیگه همین موقع نه تنهاشیرخشک بلکه شایدنون خشک هم پیدا نکنیم‌‌‌ با این فرمون که دارن پیش میرن بعید نیست به خدا.د
تقصیر استکبار جهانی است و در ضمن پر خور بودن کوچولو ها هم بی تاثیر نیست : در کشور همسایه ، نوزادان بجای پوشک برگ درخت می گذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
احسنت درود بر شما
شیر خشک ندارید ادعای جنگ با امریکا را دارید نمی خواهید در خودتان تجدید نظر کنید
جدیدا یک ویدئو از ترامپ بیرون آمده که میگه ایران با ما تماس گرفت و‌کفت ما می خواهیم ۱۸ موشک به پایگاه شما در عراق شلیک کنیم البته موشک های ما دقیق هستند جاهایی را می زنیم‌که نیرو های شما صدمه نبینند برای مصرف داخلی چون اگر نزنیم آبرویمان پیش مردم میرود.
شش تا از موشک ها در آسمان منفجر شدند و بقیه هم اطراف را زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
ترامپ صادق ترین رئیس جمهور امریکا بود
من به شدت معتقدم داره واقعیت رو میگه
فرزند اوری کنید شیر خشک و پوشکش هم خدا میرسونه
اینا همش نواره !!!
مملکت ما خیلی هم خوبه
الان خواهران عزیز افعانی بیمارستان های ایران را قرق کرده اند و در سال از هر 10 زایمان 9 نفرش افغانی است اگر مشکلی وجود داشت که این عزیزان دل اینقدر بچه نمی آوردند ...
اصلا می دونید چیه من و شما و سایر ایرانی ها لیافت این کشور رو نداریم بایستی زودتر کاسه و کوره مون رو جمع کنیم بریم افرادی شایسته مثل عزیزان افغان مملکت رو در دست بگیرند که قدر اون رو بدونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
تازه امروز زیر پای طالبان فرش قرمز پهن کردند!
تازه میخوان دنیا را هم مدیریت کنند و .......
چه عجب - نمایندگان بغیر موضوع حجاب به موضوع دیگری هم پرداختند
بحران شیر خشک چرا سیاه نمایی می کنید این آمریماست که بحران داره نه اینجا اگه بحران بود که با یک دستور سریع فوری انقلابی حل می شد
ایران در آستانه جنگ و خانه ملت درگیر شیرخشک
الان ما باید چه کار کنیم در به در دنبال شیر خشک
افغانیا با ی دو جین بچه تمام سهم شیر خشک کشورو می‌بلعند. کی میخواد مجلس انقلابی بفهمه اینارو باید فرستاد کشور خودشون.خیلی بار سنگینی رو داریم از بابت خصوص اینا متحمل میشیم
.صدامون به جایی نمیرسه
تمام این مشکلات با بچه دار شدن حل میشود بچه دار بشید ۲ تا ۳ تا کمه
۵ به بالا
شما فکرش را بکن با وعده های این دولت بچه دار شدی . حالا باید به بچه ات بگی تحمل کن تا گروه تحقیق و تفحص مجلس به یک نتیجه ای برسد
این تیتر مرا بسیار ناراحت کرد. خدایا چرخ روزگار چگونه می چرخد که مجلس قانون گذاری باید به مساله شیر خشک ورود کند. آیا در سیاست های تشویقی فررند آوری برای شیر خشک فکری نشده بود؟ عجیب است ماشین به مادران می دهند ولی شیر خشک ندارند. خدایا خودت کمکمان کن.
فقط ادعا داریم
در مسیر قله
چه اتفاقی افتاده شیر خشک تو این مملکت نایاب شده ؟ لطفا عواملشون پیدا کنید اعدام کنید
شیر خشک را می‌توان از شیر بادام نیز درست کرد
قابل توجه شرکت های سازنده شیر خشک
درود بر واردات چی های حاجی موتلفه باشرف و با غیرت و وطن پرست و حبیب خدا !!!!!
شما که نمی توانید مایحتاج اولیه یک کودک یعنی شیر خشک آن را تامین کنید .. که ،مردم را به فرزند آوری تشویق می کنید
سلام همه اش تقصیر دولت روحانی است اگر به اندازه ای که واکسن خریده بود و دولت رئیسی آنرا توزیع کرد و آنرا بعنوان دستاورد در بوق وکرنا کرد همین مقدار شیر خشک هم خریده بود باعث تکدر خاطر مجلسیان انقلابی نمی شد
کی میگه داروخانه ها شیر خشک رو احتکار می‌کنند شیر خشک که قیمت روش حک شده میخوان احتکار کنن چیکارش کنند؟؟بعضی شیر خشک ها یا اصلا توزیع نمیشه یا به تعداد خیلی کم توزیع میشه و جوابگو نیست هر روزم مردم بد بیراه به ما میگن در صورتی که این موضوع اصلا به داروخونه ربطی نداره و باید از جای دیگه جواب بخوان
مافیای واردات بسیار قدرتمند است... از انچه فکرمیکنید به شما نزدیکتر است
کوچولو بهت نهار ندادن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست