بازدید 2049

از میانه دولت خاتمی فشار برای خالص سازی شکل گرفت

فعال سیاسی اصلاح‌ طلب گفت: از میانه دولت خاتمی فشار برای خالص سازی شکل گرفت البته قبل از آن در دولت مرحوم هاشمی هم در درون قدرت خالص سازی شکل گرفت.
کد خبر: ۱۲۰۵۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ 19 November 2023

به گزارش «ابناک» به نقل از منیبان، محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره روند خالص سازی و استفاده از این ادبیات برای اولین بار از سوی علی لاریجانی به منیبان گفت: تقسیم به دو شدن در نیروهای مدیریتی سابقه طولانی دارد. از ابتدای انقلاب این روند وجود داشت که هر چند سال یکبار و یا در هر مناسبی، یک مجموعه عوض می‌شدند اما آن مجموعه می توانستند دوباره به قدرت برگردند مثل حذف جریان اصلاح طلب در دوران هاشمی و بازگشت آن ها در دوم خرداد؛ اما تفاوت این روزها در این است که ابزار قدرت به صورت یکدست درآمده و در این مجموعه افراطی ترین نیروها موثرترین حرف ها را دارند و به همین دلیل، امکان یک رقابت دموکراتیک وجود ندارد. ثانیا حد مشخصی برای خالص سازی وجود ندارد. کسانی که خالص سازان بزرگ بودند امروز در معرض خالص سازی قرار گرفتند و همینطور این روند جلو می رود.
 
او در ادامه درباره ریشه خالص سازان اظهار کرد: مسئله اصلی این است که خیلی نمی‌توان رگه‌های اعتقاد به انقلاب را در این افراد جدی دید. یعنی بیشتر تفکر بی تابلو احمدی نژاد در دولت حاکمه جریان دارد. مثلا مدیریت جبهه پایداری به عنوان یک ثروتمند معروف ایرانی یعنی صادق محصولی که در سال 88 وزیر کشور بود. دیدگاه احمدی نژاد هم روشن است و اگر تعارفات را کنار بگذارند و مشخص کنند که در حقیقت آن لایه تند دوره اول احمدی نژاد را اجرا می کنند.

او درباره خالص سازی در دولت خاتمی اظهار کرد: از میانه دولت خاتمی فشار برای خالص سازی شکل گرفت البته قبل از آن در دولت مرحوم هاشمی هم در درون قدرت خالص سازی شکل گرفت. مثلا برخوردی که با روشنفکران کردند و یا هسته های مخوفی که در حوزه فرهنگ شکل می گرفت از جمله با مدیریت میرسلیم و فلاحیان بخشی از خالص سازی بود. در دولت خاتمی بخشی از قدرت تلاش کرد دولت را تضعیف کند تا دولت نتواند یک مجموعه قدرتمند باشد و هر 9 روز یک بحران به وجود آوردند. این تلاش وجود داشت که در جهت تقسیم به دو کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قتل های زنجیره ای مشخص ترین بخش خالص سازی در دولت خاتمی است که یک مجموعه خودسر آن را انجام دادند و دولت خاتمی هم خیلی تلاش کرد با آن برخورد کند اما با برخوردهایی که به وجود آمد و فشارهایی که آوردند و دستگیری های غیررسمی، تلاش قدرتمندی برای خالص سازی بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل