بازدید 5323
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

فاجعه برنامه نفت در برابر غذا در عراق / عکس تاریخی که شوروی دستکاری کرد / پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم / سکوت مطلق در زندگی بشر چه تاثیری دارد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳ 21 October 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

فاجعه برنامه نفت در برابر غذا در عراق

پس از حمله عراق به کویت، آمریکا پس از بمباران و نابود کردن زیرساخت‌های عراق با تکیه بر قطعنامه سازمان ملل تحریم‌های همه جانبه سنگینی علیه عراق اعمال کرد. آسمان عراق را منطقه پرواز ممنوع اعلام و حمل و نقل پول و کالا از و به عراق را متوقف کرد. پس از بحران انسانی در عراق در اثر مواد غذایی و دارو، شورای امنیت سازمان ملل، برنامه نفت در برابر غذا را اجرا کرد که خود یک فاجعه انسانی دیگر را در پی داشت. این مستند که توسط دفتر مولتی مدیا «تابناک» با تکیه بر منابع بر جای مانده تهیه شده، به بازخوانی فاجعه انسانی که در دوران نفت در برابر غذا در عراق رخ داد و تبعات آن می‌پردازد. 

 

 

عکس تاریخی که شوروی دستکاری کرد

عکس برافراشتن پرچم بر فراز «رایشس‌تاگ» ساختمان پارلمان آلمان، پس از فتح برلین، یکی از نمادهای پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم است. این عکس در واکنش به عکس برافراشتن پرچم در ایوو جیما که خود نماد پیروزی آمریکا در جنگ جهانی دوم است، گرفته شد. اما بر خلاف نمونه آمریکایی که شکار لحظه‌ای نمادین بوده، این عکس با صحنه سازی و حتی دستکاری بعدی روی نگاتیو ثبت شده است. در این ویدیو با داستان دستکاری این عکس به دست شوروی آشنا می‌شوید. با ترجمه فارسی در تابناک می‌بینید. 

 

 

پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم

همزمان با بمب اتمی که هیروشیما را هدف قرار داد، یک پروژه مخفی دیگر نیز توسط دفتر خدمات استراتژیک در حال توسعه بود. دفتر خدمات استراتژیک که بعد‌ها به سی‌آی‌ای تبدیل شد، در حال توسعه قایقی بود که برای تجسس از پایگاه‌های دریایی دشمن طراحی شده بود. این قایق نیمه شناور به شکلی در آب فرو می‌رفت که تنها یک دودکش و یک برجک شیشه‌ای کوچک بیرون از آب می‌ماند و هدف آن کسب اطلاعات در مورد نقاط ساحلی حمله به ژاپن بود. جزئیات مربوط به این قایق شناسایی تا سال ۲۰۱۱ همچنان محرمانه بود، ولی با انتشار اسناد محرمانه مربوط به آن در آن سال جزئیات بیشتری در مورد آن در دسترس عموم قرار گرفت که می‌توانید در این ویدیو ببینید.  

 

 

سکوت مطلق در زندگی بشر چه تاثیری دارد؟

صوت نقش مهمی در علم فیزیک دارد. درک سرعت و عملکرد امواج صوت، منجر به پیدایش فناوری های گسترده ای گشته و همچنین در زمینه پزشکی و سلامتی بشر نیز بر روی آن تحقیق شده است. بر هیچکس پوشیده نیست که بدن انسان سطح مشخصی از صوت را می‌تواند دریافت کند و آلودگی صوتی برای سلامت و زندگی بشر خطرناک است. شرکت M3 یک شرکت آمریکایی مستقر در ایالت مینه سوتا است که در زمینه فناوری های مختلف به تحقیق و تولید می‌پردازد. آنها توانسته اند اتاقی را طراحی کنند که در آن سکوت مطلق وجود دارد و با تحقیق روی روش های جلوگیری از پژواک صوت بتوانند در آینده آلودگی صوتی را مهار کنند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روس هم چیزش بر دروع استواره
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی