بازدید 2618

«کودتا» در بورکینافاسو، بار دیگر شکست خورد

مقامات نظامی بورکینافاسو روز چهارشنبه اعلام کردند ارتش بورکینافاسو تلاش برای کودتا علیه رئیس جمهور موقت این کشور را ناکام گذاشت.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶ 28 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، دولت بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای روز چهارشنبه از کودتای نافرجام علیه دولت کنونی و دستگیری کودتاگران خبر داد.

در بیانیه دولت بورکینافاسو آمده است که «تلاش برای کودتای نظامی ضد دولت، مورخه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳، از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با شکست مواجه شد و در جریان این درگیری، شماری از کودتاگران و افسران و افراد مرتبط در این کودتای نافرجام که با هدف آشوب کلید خورد دستگیر شدند.»

بر پایه این گزارش، مقامات نظامی بورکینافاسو امروز چهارشنبه اعلام کردند کودتای عصر دیروز سه‌شنبه علیه «ابراهیم تراوری»، رئیس خودخوانده این کشور که خود با کودتا به قدرت رسیده است، شکست خورد و به طور کامل خنثی شد.

بنا به گفته‌های مقامات بورکینافاسو، تعداد زیادی از حامیان تراوری در حوالی ساعت هشت شب به وقت محلی در میدان اصلی شهر در مرکز «واگادوگو»، پایتخت این کشور تجمع کرده و علیه کودتاچیان دست به تظاهرات زدند.

این تجمع پس از آن روی داد که در شبکه‌های اجتماعی بورکینافاسو خبرهایی مبنی بر کودتا پخش شد. طرفداران تراوری از مردم خواستند به خیابان‌ها بیایند و شعارهایی در حمایت از او و حاکمیت نظامی در این کشور سر دهند. طرفداران تراوری پرچم‌های بورکینافاسو، روسیه، مالی و نیجر را به اهتزاز درآوردند. علی رغم این ادعا، اشاره‌ای به طرفی که قصد داشت کودتا کند، نشده است، با این حال، برخی از منابع می‌گویند طرفداران فرانسه پشت این کودتای نافرجام هستند.

طرفداران تراوری در تظاهرات دیشب در توجیه تجمع خود در خیابان‌های واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، گفتند که ما در این میدان جمع شده‌ایم تا از وقوع کودتا جلوگیری کنیم.

در پایان ماه آگوست گذشته، وزیر امنیت بورکینافاسو درباره حضور بیگانگان در این کشور هشدار داده بود، وزیر امنیت بورکینافاسو گفته بود که وجود بیگانگان در این کشور بی ثباتی در مرحله انتقالی و پدید آمدن هرج و مرج را به دنبال خواهد داشت.

«ابراهیم تراوری»، رئیس خودخوانده و کودتاگر بورکینافاسو، دقیقاً سال پیش سرهنگ «پل هنری ساندائوگو دامیبا» رئیس شورای نظامی حاکم بر این کشور که خود نیز با کودتا به قدرت رسیده بود، از قدرت برکنار و خود را رئیس این کشور اعلام کرد.

اخیراً بورکینافاسو با تحولات نیجر و کودتایی که در این کشور علیه حاکمیت طرفدار فرانسه شد، از نیجر و شورای نظامی حاکم بر آن حمایت و درباره مداخله نظامی در نیامی هشدار داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم