بازدید 39280

روسیه شریان حیاتی خزر را قطع کرد

در غرب ایران پرآب‌ترین جلگه کشور، یعنی خوزستان خشکیده و دریاچه ارومیه نفس‌هایش به شماره افتاده است. در شرق هامون جان داد و سیستان و بلوچستان و خراسان را بیابانی کرده و با خشکیدن تالاب گاوخونی و زاینده‌رود، مرکز ایران گرفتار فرونشست عمیق شده است. وضعیت قرمز آب تا شمال ایران پیشروی کرده و سیل جمعیت مهاجر را به استان‌های حاشیه خزر کوچانده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱ 13 August 2023

به گزارش «تابناک»، مهفام سلیمان‌بیگی در شرق نوشت: به تازگی رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرده ‌«حدود ۸۰۰ هزار نفر در دو سال اخیر به مازندران مهاجرت کرده‌اند و اگر این روند همین‌طور ادامه داشته باشد، شاهد مهاجرت‌های گسترده از استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان که فرونشست‌های زیاد در آن رخ داده، خواهیم بود». به‌جز این مجله علمی نیچر نزدیک به پنج سال پیش گزارش داده بود که تنها ۳.۵ درصد از خاک ایران حاصلخیز مانده و وضعیت مناسبی برای کشاورزی دارد که این زمین‌های حاصلخیز تقریبا همگی در شمال ایران واقع شده‌اند.

با‌این‌حال اخبار خوبی از شمال کشور به گوش نمی‌رسد و اداره ایمنی و حفاظت دریایی گیلان خبر داده که روسیه ورودی آب رودخانه ولگا به دریای خزر را بسته است و خزر در یک دهه اخیر ۱۸۰ سانتی‌متر کاهش تراز آبی داشته که ۶۰ سانتی‌متر کاهش تراز آب خزر در دو سال اخیر رخ داده است.

ولگا حدود ۸۶ درصد حقابه خزر را تأمین می‌کند و قطع شریان حیاتی خزر، نگرانی گسترده‌ای برای زندگی در شمال ایران را به دنبال داشته است.

‌زنگ هشدار برای خزر

به گفته علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست، کشورهای همسایه ورودی آب به خزر را بسته‌اند و در این میان بیشترین تأثیر را قطع ورودی ولگا دارد. تاکنون 85 درصد آب خزر را رود ولگای روسیه تأمین می‌کرد ولی حالا احداث سدهای جدید توسط این کشور موجب عقب‌نشینی شدید خزر شده است.

آن‌گونه که محمد درویش، کارشناس منابع آب و محیط زیست به «شرق» می‌گوید با ازدست‌رفتن خزر مهم‌ترین و دیرینه‌ترین رویشگاه جنگلی جهان یعنی هیرکانی کاملا از بین خواهد رفت و فجایعی چنان بزرگ خلق می‌شود که نابودی ارومیه و آرال پیش آن جزئی است. او پیش‌بینی می‌کند در دو دهه آینده نیمی از وسعت خزر کاهش پیدا کند و با افزایش کانون‌های گرد و غبار، شهرهای شمالی برای اولین بار در وضعیتی مشابه اهواز، ایلام و دهلران قرار گرفته و فرایند نابودی تمام جنگل‌ها و شالیزارها آغاز می‌شود. کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس علت چنین وضعیتی را ضعف عملکرد دولت و انفعال در دیپلماسی آب معرفی می‌کنند و می‌گویند در شرق کشور، افغانستان حقابه هیرمند را پرداخت نمی‌کند، در شمال غرب، ترکیه با سدسازی‌ نفس ارس، دجله و فرات را بریده است و در غرب عراق با اقداماتش باعث خشک‌شدن تالاب‌های بین‌النهرین شد و دولت در تمام این موارد دیپلماسی ضعیفی داشته است و حالا روسیه تکرار همین ماجراست.

‌سه‌شنبه 17 مرداد‌، علی منتصر‌کوهساری، رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی گیلان ضمن ابراز نگرانی شدید از کاهش تراز آب خزر خبر داد و گفت ‌در یک دهه اخیر خزر با کاهش 180سانتی‌متری تراز آب مواجه بوده‌ و 60 سانتی‌متر از کاهش تراز آب خزر در دو سال اخیر رخ داده است.

بیش از ۱۳۰ رودخانه به دریای خزر می‌ریزند و رود ولگا در روسیه به تنهایی نزدیک به ۸۵ درصد آب دریای خزر را تأمین می‌کند اما حالا توسط روسیه ۴۰ سد ساخته شده و ۱۸ سد دیگر در دست مطالعه و ساخت روی رودخانه ولگا موجب کاهش دِبی آب ورودی به دریای خزر و افزایش شدت روند عقب‌نشینی آب در ساحل جنوبی دریای مازندران یا همان خزر شده است.

به‌جز او، اخیرا رئیس سازمان محیط زیست هم از بسته‌شدن ورودی رود ولگا به خزر خبر داده است.

علی سلاجقه توضیح داده است که ورودی‌های دریای خزر، مخصوصا ورودی رود ولگا، از سوی کشورهای همسایه بسته شده است و تراز آب دریا در‌حال پایین‌رفتن است. تا جایی که برخی آمار و اطلاعات اعلام‌شده، حکایت از آن دارد که آب خزر قریب یک متر در چهار، پنج سال اخیر عقب‌نشینی داشته است، یعنی به‌طور میانگین دریای خزر هر سال ۲۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی می‌کند.

سلاجقه همچنین گفته بود: «امیدواریم در قالب کنوانسیون تهران بتوانیم هم حقابه‌ها و هم آلایندگی را حل کنیم. کشورهای همسایه دریای خزر در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک مشکلی ندارند ولی در زمینه استقرار دبیرخانه کنوانسیون مشکل وجود دارد که اگر این مشکل حل شود، پروژه‌ها قابل استفاده است».

‌ترکیه تهدید ارس؛ روسیه تهدید خزر

پیش از این‌ در خرداد امسال عبدالجلال ایری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت حقابه ایران از خزر ابراز نگرانی کرده بود.

او از مکاتبات با وزارت امور خارجه درباره تعیین تکلیف حقابه ولگا از روسیه در پی مسدودکردن این رود و عقب‌نشینی آب دریای خزر و نهایتا واردشدن خسارت به سواحل ایران خبر داد و گفت: «برخی کشورهای حوزه دریای خزر از قبیل ترکمنستان و قزاقستان به دلیل خسارت‌های وارد‌‌شده به مناطق ساحلی کشورشان حقابه دریافت می‌کنند و ایران هم باید برای این موضوع اقدام کند». این نماینده مجلس همچنین گفته بود که وزارت خارجه به مکاتبات او برای پیگیری حقابه پاسخ مثبت داده است.

با‌این‌حال ظاهرا باوجود وعده وزارت امور خارجه به این نماینده، تا امروز پیگیری این موضوع از اولویت‌های وزارتخانه خارج بوده است.

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم‌ در اعتراض به انفعال دیپلماسی آب به خبرآنلاین گفته است: «‌زمانی که ترکیه روی ارس، دجله و فرات اقدام به سدسازی کرد، وزارت امور خارجه ایران عملکرد مؤثری نداشت و نبود رویکرد مناسب وزارت امور خارجه برای آب‌های مرزی کشور و همچنین انفعال مسئولان در مقابل طالبان برای باز‌پس‌گیری حقابه هیرمند هم باعث شد روسیه از فرصت سوءاستفاده و اقدام به سدسازی روی رودخانه ولگا کند. در‌واقع این سکوت مسئولان در مقابل تاراج منابع طبیعی باعث دست‌درازی سایر کشورها به منابع طبیعی دیگر شده است و پیگیری‌نکردن حقوق ایران در زمینه آب‌های مرزی از طرف رؤسای جمهور دولت‌های مختلف موجب شده امروز کشوری مانند روسیه با سدسازی خود روی ولگا نشان دهد مانند ترکیه و افغانستان برای منافع خود حاضر به نادیده‌گرفتن حق سایر کشورها‌ست و همین مسئله موجب خواهد شد این مشکلات دنباله‌دار دامن کشورهای عضو مجمع خزر را بگیرد».

به گفته او روسیه با سدسازی متعدد در مسیر دریای خزر منجر به ایجاد مسائل متعددی از جمله خشک‌سالی و بی‌کاری مردم منطقه و از جمله صیادان می‌شود.

همچنین از آنجا که وضعیت منابع آب استان‌های شمالی ایران تعریفی ندارد و خلیج گرگان، آشوراده و سایر پهنه‌های طبیعی شمال کشور دچار کم‌آبی شده‌اند و تالاب‌ها به مرور زمان ذخایر خود را از دست داده‌اند، با این اقدام روسیه وضعیت منابع آبی در نواحی شمالی ایران وخیم می‌شود.

هدایت فهمی، مدیرکل سابق دفتر منابع آب وزارت نیرو هم نسبت به ضعف دیپلماسی آبی کشور معترض است. او در گفت‌وگو با «شرق» تأکید می‌کند که با ادامه‌یافتن روند فعلی از سوی روسیه، حجم آب دریاچه خزر کم و دریاچه کوچک می‌شود، هم‌زمان تبخیر هم در حال افزایش است و این شرایط به جایی می‌رسد که به نفع هیچ‌کس نیست چراکه آثار بسیار مخربی روی گونه‌های زیستی در دریاچه می‌گذارد و موجب افزایش حجم آلاینده‌ها در دریاچه می‌شود.

فهمی غیرشفاف‌بودن سهم ایران از خزر را عامل مهمی در بحران فعلی می‌داند و در این زمینه توضیح می‌دهد: سهم ایران از رژیم حقوقی خزر مسئله بسیار مهمی است و از نظر ژئوپلیتیکی این مسئله باید به شکل درستی حل شود اما دیپلماسی آب ایران شدیدا ضعیف است. تا جایی که اکنون در شرق و در افغانستان حقابه‌مان را ندادند و در شمال غرب هم درگیر رود ارس هستیم. در واقع دیپلماسی آب ما کاملا غیرفعال است و هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌شود. وقتی در زمینه دیپلماسی فعال نباشیم و نتوانیم حداقل حقوق کشور را احیا کنیم تبعا کشورها هر کدام دنبال منافع خودشان می‌افتند و مایلند که آب‌های ورودی به کشور را به عنوان حربه‌ای برای روز مبادایشان نگه دارند و کنترلش کنند.

این کارشناس تأکید می‌کند: بحث خزر بسیار مهم است؛ چون دریاچه لحظه به لحظه در حال کوچک‌ترشدن است. لازم است از طریق مراجع بین‌المللی هم که شده، این مسئله را دنبال کنیم و وقت آن رسیده است که منافع ملی کشور با جدیت دنبال شود و با هر کشوری که منافع ملی ما را نشانه بگیرد مماشات نشود. باید سیاست‌های مقطعی در رابطه با برخی کشورها را کنار گذاشت و فقط منافع پایدار و درازمدت ملت و کشور را لحاظ کرد. من به عنوان یک متخصص حوزه آب عمیقا معتقد هستم که مسئله آب در ایران مماشات‌بردار نیست و حیات سرزمینی نشانه گرفته شده است و متولیان باید با عزم راسخ دنبال دفاع از منافع کشور بیفتند و مسئله خزر چه از نظر حقابه ایران و چه ورود آلاینده‌ها و فاضلاب‌ها به این دریاچه به طور جدی پیگیری شود.

ولگا؛ رگ حیات خزر

محمد درویش، کارشناس منابع آب و محیط زیست هم درباره خطراتی که خزر را تهدید می‌کند به «شرق» توضیح می‌دهد که فاجعه آبی بیخ گوش کشور است.

او در ادامه می‌گوید که ولگا از نماد‌های ملی روسیه است و با بیش از ۳۶۰۰ کیلومتر طول از ۱۱ شهر این کشور می‌گذرد و روسیه سال‌هاست طرح‌های متعددی برای سدسازی و افزایش بارگذاری آب در حوزه صنعت و کشاورزی را تا افق ۲۰۵۰ برای این رودخانه در نظر گرفته است.

به گفته این کارشناس سال‌هاست که متخصصان در این زمینه هشدار می‌دهند و می‌گویند که اگر به سرعت سراغ تدوین یک نظام حقوقی مستحکم در دریای خزر نرویم که هر پنج کشور حاشیه خزر آن را امضا کرده باشند با بحران جدی روبه‌رو خواهیم شد.

او توضیح می‌دهد: هنوز حقابه‌های کشورهای عضو کاسپین با دقت و شفافیت تعیین نشده و مشخص نیست کاسپین سالانه چه مقدار حقابه از قزاقستان، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و روسیه نیاز دارد و در حال حاضر همه کشورها اجازه نمی‌دهند حتی قطره‌ای آب وارد کاسپین شود و این مسئله شامل حال ایران هم شده و حتی ایران هم روی رودهای اترک، گرگان، سفیدرود و همه رودخانه‌هایی که به سمت کاسپین روانه می‌شوند، ده‌ها سد زده و کشت‌وصنعت‌های بزرگ تأسیس کرده است. از طرف دیگر اگر پروژه سدسازی‌ ترکیه روی ارس اجرا شود در واقع مهم‌ترین رودخانه نیمه جنوبی کاسپین را از بین برده است و در مجموع شرایط آینده کاسپین بسیار بسیار نگران‌کننده است چون آن منطقه متأثر از تغییرات شدید اقلیمی و خطر جهان‌گرمایی هم بوده است و هم‌زمان میزان تبخیر و دما به شدت در حال افزایش بوده و بارندگی شدیدا در حال کاهش است. علاوه بر این، ورودی آب هم بسیار کاهش داشته است. در مقابل اما این فاضلاب‌هاست که افزایشی شده است. در این شرایط بسیاری از گونه‌های زیستی خزر در معرض انقراض هستند از جمله ماهی خزری و ماهی کیلکا و... .

درویش معتقد است که تنها امید این سال‌ها که توانسته بود خزر را حفظ کند ولگا بود که آن هم حالا دیگر از دست رفته است.

به گفته این متخصص «آورد سالانه ولگا به خزر ۹۳۰ میلیارد مترمکعب است. برای درک بزرگی آن با حجم آب کارون مقایسه کنید که فقط 14 میلیارد مترمکعب است، در واقع کارون در برابر ولگا شیر سماوری بیش نیست!».

به اعتقاد این کارشناس اگر نتوانیم با روسیه سر این مسئله کنار بیاییم کار همه تمام است حتی خود روسیه. چون منطقه تبدیل می‌شود به بزرگ‌ترین پهنه تولید گرد و خاک و کانون فرسایش بادی که آسیا و خاورمیانه و مناطق گسترده‌ای از آسیای مرکزی و حتی بخشی از اروپا را متأثر می‌کند و یک فاجعه بین‌المللی را رقم می‌زند.

آن‌گونه که درویش می‌گوید مهم‌ترین و دیرینه‌ترین رویشگاه جنگلی جهان یعنی هیرکانی که ثبت یونسکو شده، با از دست رفتن خزر کاملا از بین خواهد رفت و فجایعی چنان بزرگ خلق می‌شود که نابودی ارومیه و آرال پیش آن جزئی خواهد بود و بنا بر تخمین نهادهای پژوهشی بین‌المللی یکی از نشانه‌های مرگ سیاره زمین در 2070 خشک‌شدن کاسپین است که از آن به عنوان آغاز انقراض هفتم یاد می‌شود.

‌شمال ایران ۲۰ سال دیگر می‌خشکد؟

درویش در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بحران‌های ناشی از خشکی و کوچک‌‌شدن خزر، شمال ایران را درگیر می‌کند؟، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «بهترین وضعیت عمق کاسپین در جنوب آن یعنی در ایران است. بنابراین کمترین تبعات تخریبی اکنون در ایران مشاهده می‌شود. در قزاقستان و ترکمنستان ماه‌هاست پهنه‌های تولید گردوخاک ایجاد شده است و شمال خزر عمق آب کم است و عقب‌نشینی نمود بیشتری دارد. پس تا 10 سال آینده مردمان شمال ایران چندان احساس خطر نمی‌کنند اما اگر روند ادامه یابد پیش‌بینی من این است که تا دو دهه آینده نیمی از وسعت خزر کاهش پیدا می‌کند و بخش‌های شمالی‌ دریاچه کاملا از دست می‌رود. بنابراین وسعت کانون‌های تولید گرد و خاک بیشتر می‌شود و زمانی که جریان باد از شمال به جنوب باشد شهرهای شمالی برای اولین بار شرایطی شبیه اهواز، ایلام و دهلران پیدا می‌کنند و درگیر گرد و خاک شدید می‌شوند. با این گرد و خاک‌ها فرایند فتوسنتر در جنگل‌ها مختل و فرایند نابودی جنگل‌ها و شالیزارها آغاز می‌شود.

درویش درباره راهکار برون‌رفت از این وضعیت می‌گوید که «کشورهای اطراف کاسپین باید گفت‌وگو کنند و لازم است که چهار کشور دیگر همراه ایران متعهد شوند که حقابه خود به کاسپین را بپردازند و از سیاست‌های آزمندانه‌شان فاصله بگیرند. ما نه تنها حقابه پرداخت نمی‌کنیم که دنبال پروژه‌های شیرین‌‌سازی هم هستیم و می‌خواهیم از خزر آب به ارومیه و سمنان ببریم. سایر کشورهای پیرامونی خزر هم مشابه ایران رفتار و سیاست‌گذاری کرده‌اند و بیشترین آلودگی نفتی را جمهوری آذربایجان به خزر وارد می‌کند».

با این حال کارشناسان منابع آب تأکید می‌کنند که دولت‌ها نه تنها درباره آب‌های مرزی که درباره آب‌های درون‌مرزی هم ناکارآمد عمل کرده‌اند و هم‌اکنون دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی، دریاچه هامون، تالاب بختگان و هورالعظیم و سایر منابع آبی مهم کشور خشکیده‌اند و بحران آب نتوانسته است متولیان اجرائی کشور را متوجه فاجعه‌ای کند که حیات سرزمینی ایران را به مخاطره انداخته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۶۲
توطئه سرخ و سیاه برای نابودی فلات ایران و تبدیل کشور عزیزمان به سرزمین سوخته.
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
دقیقا همینه
خیانتکاری روسیه کاملا آشکار است .
تنها راه این است که سه کشور اذربایجان ، گرجستان و ایران با هم توافق کنند تا با مشارکت همدیگر کانالی با عبور از دوکشور گرجستان و اذربجان زده شود و آب دریای سیاه به دریای خزر منتقل شود .
وگرنه .....
علهام علیف پوتین را مجبور می کند که آب ولگا را رها کند پوتین باید از سرنوشت پاشینیان عبرت بگیرد و علهام را عصبانی نکند
اگر رودخانه های ولگا و ارس و ... کاملا در ایران بودند به لطف مسئولان مانند زاینده رود و دیگر رودخانه ها و دریاچه های داخلی تقریبا کاملا خشک شده بودند
فعلا‌لایحه عفاف و حجاب مهمتر از این حرفاست تا بیست سال آینده اگر ایران تو نقشه نباشد چه می شود
بلی قطع کردیم ، میخواهید چکار کنید ،
هایپرسونیک داریم
ای مرگ بیا که زندگی ما را کشت
شما کاری به این کارها نداشته باش. به ارسال تسلیحات به پوتین تجاوزگر ادامه بده تا روزی که همان ها را علیه خودمان استفاده کنه.
با این که میبینیم کشورهای اطراف یکی پس از دیگری پشتمونو خالی میکنند، باز حاضر نیستیم به خودمون بیایم.
او پیش‌بینی می‌کند در دو دهه آینده نیمی از وسعت خزر کاهش پیدا کند و با افزایش کانون‌های گرد و غبار، شهرهای شمالی برای اولین بار در وضعیتی مشابه اهواز، ایلام و دهلران قرار گرفته و فرایند نابودی تمام جنگل‌ها و شالیزارها آغاز می‌شود.!!!
علی برکت الله !!!
نمیدونم چی بگم فقط باید به حال این مملکت خون گریست
خوب به سلامتی این هم ا ز پوتین و کمک هایش به ایران!!
بخاطر آب جنگ های داخلی در پیش رو داریم...
وضعیت وخیم تر از آنچا تصور می کنیم و مسولین هم در خواب...
هر آب یا منابعی که داخل کشور تان است . مالکییتش با شماست می توانید برایش تصمیم بگیرد . الکی به خودتان قیافه حق به جانب نگیرید شما خودتان آبی که به عراق می ریزد جلویش را گرفته اید
تهدید زاینده رود کی هست ...
قبل از روس و ترکیه و افغانستان ،دولتهای متعدد در ایران با انتقال غیرکارشناسی آب در داخل ایران محیط زیست ایران را نابود کردند که مهمترین آن انتقال آب سرشاخه های شیرین کارون و دز به اصفهان و یزد و کرمان و قم و کاشان و گلپایگان و . . که عمدتا برای صنایع آب بر مثل فولاد و کاشی و سرامیک یزد و باغات پسته کرمان و .. . است .
آبی که در سه فصل در خوزستان استفاده و محصول میداد برای کاشی سازی به یزد و بقیه انتقال داده شد و آب های رودخانه های شور خوزستان در کارون باقی ماند و تعادل آنهم بهم خورد و اکثر زمینهای خوزستان شور شده است .
یک روز از طبیعت ایران فقط تصاویرش در کتابها یافت میشه. اینده خوبی رو نمیبینم برای کشورمون. جنگ اب مهاجرت اجباری
به خدا قسم این مصیبت ها که هر روز به ایران وارد می‌شود بر اثر بانکداری هست که فقط کارش شده ربا دادن به نام سود ربا یعنی مبارزه با خدا در قرآن هم به آن اشاره شده اما کو گوش شنوا
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
و متاسفانه گویا برای آقایون مسئول فقط برداشتن روسری گناهه و برای بقیه موارد نابینا شدن
وقتی روسها را برای ملت ایران شاخ میکنید عاقبت همین میشه.کم به این روسها باج بدین اگر به تاریخ مراجعه کنید ما از شرق کمتر از غرب لطمه نخوردیم بس کنید
نشستید هی حرف مفت محیط زیستی میزنید
در جنگل قانون جنگل مرسومه
دیر بجنبی میخورنت
چرا از خلیج فارس وعمان‌برداشت آب توسط لوله کشی ها یا کا‌نال ها به عمق خاک ایران اقدام نمی شو‌د متاسفانه برادران نظامی تنها کشور با تسلیحات میخواهند وبس
از همه طرف تحریم شده‌ایم، چرا نمی‌دانم
انشاءالله درست میشه...
خوب قطع کنه ... روسیه اشتباه نمیکنه
‌ترکیه تهدید ارس؛ روسیه تهدید خزر؛ افغانستان تهدید هیرمند
تحقیق کنند ببينن کشورهای عربی خلیج فارس چگونه با وجود کم بارش بودن چگونه کشورشون را اداره می کنند یاد بگیرند
روس ها مگه مسیر رود خانه را هم عوض مردن یا دچار کم بارظی و تبخیر به خاطر تابستون داغ اروپا
اللهم عجل لولیک الفرج اجازه بدید نخبه های علمی فارغ از تفکر های سیاسی شون وارد شوند تا کشورمون نابود نشده . چیزی که خیلیی مهمه تخصصه در هر زمینه ای
وگرنه حسن قلی خانی اداره کنیم همین می شه که داره اتفاق می افته
دمش گرم روسیه بزارخزر رو تحریم کنه شاید مثل غرب وآمریکاعزیزشد
۲۰ سال دیگه این سیستم ادامه داشته باشه یک بیابان یک دست تحویل کره زمین میده.
چقدر عالی ومسئولانه توضیح داد.

کو گوش‌ شنوا..
فکرشو بکنید اگه این رفتار در دولت روحانی و توسط کشوری به غیر از روسیه،انجام شده بود..الان خیابون ها ،پر از کفن پوش و دلواپسان و مفت معاشان،شده بود..
اما چونکه عمو پوتین ،اینکار رو کرده و دولت رئیسی بر سر کار هست ،،همه سکوت کردند..
ای بابا روسیه که دوست بود
وقتی ما خودمان قدر جنگلهایی که داریم را نمی دانیم و حدود 50 درصد آنها ویلا سازی شده دیگه از روسیه چه توقعی می شه داشت
فعلا که بیلبوردها در مورد بحرینه ...اگر وقت شد در مورد خاک ایران اونور خط مرزی با طالبان و بخشش خزر به روسها و حق ابه اون و حق اب اروند و هیرمند و......اگه به کسی برنمیخوره البته
برادران ارزشی برای اعتراض به روسیه به خیابان بیایند
آیا بهتر نیست پولها مملکت به جای خرج کردن های بیحاصل بیاییم شرکت ها و دستگاههای بسیار بزرگ تسویه آب در جنوب و شنل کشور بسازیم و داخل ایران که تشنه است را سیراب کنیم
آیا نباید بفهمیم که خوردو های اتوبوس و سواری باید دیگر فقط و فقط برقی تولید شود
نباید منافع ملی و آینده کشور فدای رضایت پوتین و جیره خواران داخلیش شود،باید از تمامی ابزارهای داخلی و بین المللی بی درنگ استفاده کنیم تا کوتوله مسکو وادار به رعایت حق آبه خزر شود
به درک الاسفل!
عده ای از کارشناسان از قدیم میگفتند که اگر یک استرتژی قوی و سیاست محکم در قبال آب صورت نگیرد بحران آب تبدیل به بحران ملیتی و جغرافیایی خواهد شد و اینبار نفت در برابر آب میشود استراتژی کشورهایی که به آب دسترسی دارند.
اینها همه چه فایده داره وقتی مردم خودشون میدونند اما زورشون نمیرسه به دولت بفهمانند و دولتم خودشو به اون راه میزنه و توی تلویزیون خبرهای برعکس میده شندنش و گفتنتنش فقط دلمونو درد میاره.من اگه قدرتی داشتم ۵۰ درصد خزر رو به هیچ قیمتی تقسیم نمیکردم .چون جزئی از وطنم هست.
وقتی بلا می‌آید از هرطرف می‌آید به اندازه کافی مشکل کم آبی وقوع قطع درختان جنگلی داشتیم ساخت وساز بی رویه در شمال هجوم انبوه سازان پر اشتها وتشنه پول باد آورده واینبار رفقای روس دست روی ورودی آب ولگا را به خزر میگدارندکه حلقه خشکسالی وبحران ما تنگتر شود با ادامه روند خشگ شدن دریاچه ارومیه وپس رفت خزر آینده مبهمی در انتظار کشور ماست وما همه مردم ایران چه مسئول وچه غیر مسئول باید قدر یک قطره آب را هم باید بدانیم وآنرا درست استفاده بکنیم
احداث رودخانه از خلیج فارس به دریای خزر که 30سال پیش ژاپن ارائه داده بود اینجا به درد میخورد ولی رفسنجانی و خاتمی مخالفت کردند
گفتند خودمون بلدیم
بلدم بلدم این ها مملکت را به فنا داد بعد هم که روحانی از پس و پشت خنجر زد
طالبان که عقل درست وحسابی ندارن، ترکیه هم همینطور، روسیه هم فقط به فکر منافع خودشه، ما باید اونقدر قدرتمند عمل کنیم که غلط زیادی نکنن
آب مایه حیات گونه جاندار هست و هر کجا آب نباشد حیاتی هم نیست. جدا از مناقشات سیاسی و اقتصادی در جهان، مساله اصلی و مستتر در جنگ های بین المللی، آب هست که رژیم صهیونیستی بخاطر آن کودکها را میکشد تا دسترسی به آب بیکران داشته باشد. روسیه شاهراه خزر را میبندد تا با آب ولگا کشور خود را آباد کند و چندین کشور دیگر را ویران. ترکیه هم به همین منوال ارس را سد می بندد و افغانستان هم هیرمند را. بایستی سیاستهای کلان آبی در کشور باشد تا در آینده نزدیک با بحران آب و زیستی مواجه نشویم. راهکار استفاده دوباره از فاضلاب در کشاورزی و استفاده بهینه از آب با تکنولوژی روز کشاورزی است تا از هدررفت طلای بیرنگ جلوگیری کنیم.
خب روسیه دید که دولت ایران اون طرف مرز حقابه خودش را از هیرمند از طالبان فسقلی نتونستن بگیرن یا نخواستن بگیرن خب میاد این ور اونم این کارو با دریاچه بزرگ جهان میکنه دیگه چی فکر کرده بودن دولت که روسیه دوست وبرادر ماست ؟ آره ؟ خب همش حالا بگین که پوتین بزنه نابود کنه اکراین را خب اکراین چه کار کرده بود مردم با شنا؟ ها ! یه مثال برای خودتان بزنید
هنوزاتفاقی نیفتاده پس گوش شنوایی هم نیست همه ی گوشهاکر هستن
دوستی با گشوری قدرتمند وزورگو، نتیجش میشه این، حالا بیا ودرستش کن.
وبا این اوضاع ماهنوز در فکر فلسطینی ها هستیم وسوریه ویمن ولبنان ‌
نتیجه عدم ارتباط مناسب با دنیا همین است.
ای داد از این مسئولان بی فکر ای داد و بیداد ایران رو تبدیل به مخروبه کردید
ای دولت کشور درحال نابودیست دریای خزر به روی شما خشک میشه دنبال چاره باشید این فاجعه شبیه فاجعه دریاچه ارومیه نیست
علا.برکتالا
روسری پوشیدن از همه اینها مهمتره
مسئولین چرا دفاع نمی‌کنند کشور برای حال حاضر نیست فرزندان آینده هم حق دارند . بخاطر خدا از حقوق کشور و ملت دفاع کنید.
از سیستان هم افغان اشغال کرده. میلیونها افغانی را بیرون کنید.
هرچقدرحرف زدیم فکرکردیم نظردادیم نشد ونمیشه
۵۰سال عمرکردم خدابده برکت
فردارا کی دیده اصلان بم چه
دنیاخراب بشه نهایت مردن هست. که. میمیرم
بریم اخرت بهترازدنیاست
حلالم کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
بابا چه میگید ما موشک داریم آب برای چه
مملکت بی صاحب
همانطور که ۸ سا یا بیشتر از ۸ سال جنگ کردیم و کشور را آزاد کردیم روسیه و طالبان و افغان و ترکیه یه پاپاسی نمی ارزد ما میتوانیم اگر ملت دست در دست بدهیم متحد باشیم هر ایرانی یه لیوات آب داشته باشد موفق و پیروز میشویم ما فرزندان آرایایی هستیم و فرزندان ایرانیم ما میتوانیم چه دختر و چه پسر ما میتوانیم تا انگشت دشمنان را از کشورمان ببریم و تو دهنشون فرو ببریم زنده باد ایران و ایرانی
جای نگرانی نداره .اول خودشون اسیب میبینن چونکه عمق اب در روسبه و شمال خزر بسیار کمه.اونجاها خشک میشه و اونا بیشتر معترضن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم