بازدید 9722

جزئیاتی از پروژه‌های آبرسانی به مناطق شرقی استان سیستان و بلوچستان/ برنامه‌های دولت برای حل مشکل آب مناطق شرقی سیستان و بلوچستان به سرانجام می‌رسد؟

تغییر اقلیم، سوء مدیریت و عدم اجرای بهنگام پروژه‌های انتقال آب را باید از جمله عوامل کلیدی دانست که ظرف چند سال گذشته به تشدید بحران آب در مناطق شرقی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌هایی مانند سراوان، مهرستان و سیب سوران کمک کرده است؛ روندی نامطلوب که از قرار معلوم مورد توجه دولتمردان قرار گرفته و برنامه‌های آبرسانی ویژه‌ای در این منطقه از کشور وارد فاز اجرا شده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸ 23 June 2023

جزئیاتی از پروژه‌های آبرسانی به مناطق شرقی استان سیستان و بلوچستان/ دولت برای حل مشکل آب مناطق شرقی سیستان و بلوچستان چه برنامه‌ای دارد؟

به گزارش «تابناک»؛ بحران آب و کمبود‌های ناشی از آن چند سالی است با شتاب بیشتری در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق شرقی این استان گسترش یافته و زندگی عادی شهروندان را به چالش کشیده است؛ اتفاقی که هرچند بخش عمده‌ای از دلیل آن پدیده تغییر اقلیم و کاهش شدید نزولات جوی است، نقش سوء مدیریت و کم کاری در اجرای پروژه‌های بزرگ آبرسانی به این مناطق را نیز در وقوع این بحران‌ها نباید نادیده گرفت.

از جلمه شهرستان‌های واقع در مناطق شرقی این استان ـ که با میانگین بارش سالانه کمتر از ۱۰۰ میلیمتر در وضعیت نامطلوبی به لحاظ منابع آبی قرار دارند ـ باید به شهرستان‌های سراوان، مهرستان و سیب و سوران اشاره کرد.

شهرستان‌هایی که اکنون به بیش از ۷۰ درصد مناطق مسکونی آن با تانکر آبرسانی می‌شود و در دیگر مناطق نیز به ویژه در فصل تابستان به واسطه محدودیت شدید آبی، همه ساله بحث جیره بندی آب مطرح می‌شود.

از جمله مناطقی که در این سه شهرستان به شدت به لحاظ تأمین آب در تنگنا هستند، باید به حومه شهر سراوان و مناطق پایین دست آن از جمله دزک، پره کنت، محمدی، آسپیچ، زیارت، کوهک و اسفندک و اشاره کرد. همچنین منطقه بم پشت از دیگر مناطقی است که در صورت عدم تأمین آب پایدار در آینده شرایط غیر قابل تحملی را نسبت به آنچه اکنون دارد، تجربه خواهد کرد.

همه این مشکلات در حالی است که از سال ۱۳۸۵ عملیات احداث سدی تحت عنوان ماشکید علیا با ظرفیت ذخیره سازی ۶۷ میلیون متر مکعب آب وارد فاز اجرا شد و در سال ۱۳۹۲ این سد به بهره برداری رسید.

با اینکه مقرر شده بود در سال‌های پس از احداث سد ماشکید علیا و با اجرای چندین خط لوله مانند خط انتقال از ماشکید علیا به سوران به طول ۵۸ کیلومتر و خط انتقال از ماشکید علیا به هیدوچ به طول ۵/۲۶ کیلومتر آب پایدار به این مناطق برسد، اما در سال‌های متمادی و به دلایل نامعلوم این اتفاق عملی نشد تا بحران آب شرق استان سیستان و بلوچستان تشدید شود.

اکنون و در شرایطی که به بیش از ۷۰ درصد مناطق یاد شده با تانکر آبرسانی می‌شود و نیز در بسیاری از مناطق دارای آب لوله کشی نیز موضوع جیره بندی آب در دستور کار است، بررسی‌ها نشان می‌دهد، دولت سیزدهم پروژه‌های بر زمین مانده را دوباره فعال کرده و علاوه بر آن‌ها در پی ساخت سد دیگری به ماشکید سفلی است.

بر اساس جزئیاتی که در این باره به تازگی نماینده مردم سراوان و مهرستان در گفت‌وگو با سایت خبری وزارت نیرو اعلام کرده است، دولت بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم برای تکمیل سد ماشکید سفلی و ۳ هزار میلیارد تومان برای تکمیل ۳ خط انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهرستان‌های مهرستان و سیب سوران در نظر گرفته است.

مستند به این اطلاعات اجرای خط لوله از سد ماشکید علیا تا روستا‌های بخش هیدوچ شهرستان سیب و سوران که از مدتی پیش و با جدیت هرچه تمام آغاز شده است، حداکثر تا پایان آبان ماه امسال به پایان خواهد رسید و با اتمام این پروژه جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار تن که در روستا‌های این بخش زندگی می‌کنند، از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

همچنین با اجرای خط لوله دیگری از سد ماشکید علیا به سمت مناطق شهری و روستایی شهرستان مهرستان که قرار است در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد و خط انتقال سد ماشکید علیا به شهر سوران که نهایتاً تا یک سال آینده به بهره برداری می‌رسد، منازل جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز به آب شرب پایدار متصل خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، علاوه بر این سه پروژه انتقال آب که به سد ماشکید علیا اختصاص دارد، عملیات احداث سد و انتقال آب دیگری تحت عنوان سد ماشکید سفلی نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در این استان آغاز شده که تا کنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مقرر است با اتمام این پروژه به جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار تن در شهرستان سراوان آبرسانی پایدار صورت بگیرد.

همه این پروژه‌های محلی در حالی است که ابر پروژه شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آن به اکثر شهر و روستا‌های استان سیستان و بلوچستان نیز با نگاه ویژه حاکمیت به جریان افتاده و امید می‌رود با تکمیل این ابرپروژه نیز بخش بسیاری از مشکلات جنوب شرق کشور مرتفع شود.

باید منتظر ماند و دید، پروژه‌های آبرسانی که دولت برای این مناطق از کشور در نظر گرفته است، در آینده نزدیک با چه فرجامی رو به رو خواهند شد و چه تغییر و تحولی در حیات انسانی و طبیعی منطقه ایجاد خواهد کرد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
چرا دیگه چیزی از آب هیرمند و طالبان نمی نویسید؟
پاسخ ها
احمد علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
اکه وقت دارید تا شیله سری بزنید ساعت یک ظهر طوفان و گرمای 60درجه اکه تو نستی نیم ساعت طاقت کنی بعد این حرفای پوچ رو بزن
ما درگیر خشکسالی هستیم کار اورژانس همین زدن چاه‌ها است طالبان هم آب می دهند فکر آب اقیانوس به شهرهای ما ازهمه باثبات تر است
من نضری ندارم
امروز باید یک نگاه به گذشته کرد و دید که روسای جمهور و نمایندگان مجلس و بطور کلی حاکمیت چه می گفتند و کارشناسان و منتقدین چه می گفتند و کدامیک درست می گفتند
کسانی که از طرح های احمدی نژاد حمایت و برای او دست و پا می شکستند الان باید فهمیده باشند که حق با معترضین بود
کسانی که می گفتند یارانه ها نباید نقدی باشد و باعث افزایش نقدینگی و تورم شود
کسانی که می گفتند یارانه ها باید مصرف زیرساخت های کشور از قبیل برق و آب و ... شود
آنزمان عده ای به آب خوری های سطح شهر معترض بودند و می گفتند برای رای جمع کردن است آیا فهمیدید بعد از اینهمه صرف بودجه یک آبخوری وجود ندارد که شیر آب داشته باشد
چقدر به این آقا هشدار داده شد بنشین سر جایت و مشکلات مردم را حل کن نظام پولی کشور را درست کن به هلوکاست و ... چکار داری
چسبید به هلوکاست و چوب داخل سوراخ زنبور کردن و بلایی بر سر کشور آورد که هنوز از آن رنج می برد

هیچ کس مخالف ارزش ها و دین و خدا نیست
مخالفت بخاطر روش های غلطی است که به نام دین به خورد جامعه داده می شود
قرآن بزرگترین معجزه است چون بعد از ۱۴۰۰ سال نه تنها تغییر نکرده بلکه تازه و بروز است
با برداشت غلط از این کتاب بلایی بر سر این کتاب آورده شده است که عده ای این کتاب را یک کتاب خشونت می دانند
آنها و غرب به این کتاب جفا نکردند خود مدعیان قرآن به این کتاب جفا کردند
قرآن یک کتاب منطق و استدلال و سراسر دلسوزی و مهربانی است که حتی نسبت به اهل کتاب هم دلسوزی و بیان استدلالین دارد این کتاب فقط در یکجا خشونت را تجویز کرده است
آنهم در مقابل تجاوز و بی رحمی و شقاوت و جنایت
چه کسی است و کدام مکتب است که بگوید که باید در مقابل جنایت و شقاوت مهربان و رأفت داشت حتی در مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی هم چنین چیزی تجویز نمی شود
اما عده ای می خواهند همه چیز دین را با خشونت پیاده سازی کنند که از اصل قرآنی بدور است
قرآن حتی در مقابل کفار و مشرکین هم اجازه پیمان شکنی و ساختار شکنی نمی دهد بخصوص اینکه جنبه بین المللی هم داشته باشد (مثل قوانینی که بر سفارت خانه ها حاکم است) و نگاه قرآن استدلال و گفتگو و تعامل است
قرآن حتی اجازه توهین به دشمنان را هم نمی دهد و می گوید مبادا مقدسات آنها را مورد توهین قرار دهید تا آنها هم به مقدسات شما توهین کنند و همواره یک کانال گفتگو را با آنها باز گذاشته است که مملو از استدلال روشن و واضح است
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
هر کلمه این جملات مبتنی بر ایات قران و تجربه چنرین ساله میباشد حیف که
حقابه سیستان چه شد اقا ی دولت رییسی ایرانی حقابه از مردم نابود شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
توبه فکر خودت باش حق آبه رومیگرن
سلام به فکر ما مردم زابل باشید جناب آقای ریسی ریس جمهور جهادگر حق آبه فراموش نشود
پاسخ ها
سردار علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
واقعا این ها کاری نمی کنن
شما تاحالا برایه مردم سیستان و بلوچستان چیکار کردید که حالا بخاید کاری بکنید؟
خیلی خوبه اگه این دولت این کارو بکنه
یک میلیونیوم خسارتی که با برنامه هستی ای روی دست کشور گذاشتند خرج تامین آب و تصفیه فاضلاب های شهری و بازیافت آب می شد در هیچ جای کشور مشکل آب نداشتیم اما برنامه ضد ملی هسته ای را ادامه دادند تا کشور را گرفتار تحریم کنند و روسیه بتواند در نبود نفت و گاز ایران درآمد داشته باشد حالا انگار نه انگار به بحران رسیده اند بودجه پاشی آنها همچنان برای نهادهایب که معلوم نیست کار مفیدشان در کشور چیست ادامه دارد و طلب های کشور را به جای اینکه خرج مسایل زیربنایی کشور کنند خرج حجاج می کنند و با شریک شدن در تجاوز پوتین به اوکراین ضربه های بسیاری بر منافع ملی ما وارد کردند حالا توان ندارند حتی از طالبان هم حق آبه را دریافت کنند بعد پز می دهند که دیپلماسی ملتمسانه نداریم !!!!!! فعلا هر چه دیده ایم اصلا دیپلماسی نیست بلکه هرج و مرج و مولک الطوایفی شدن کشور و مافیایی شدن اداره کشور بوده
به فکر زهک سیتی باشین که مردم دارن فرار می کنن
اگر بخواهیم با زور حق ابتون بگیریم که مولوی ودارودسته اون میگن به برادران طالبان زور گفتن اگر هم نرم مبش بریم که شاکی هستین که اب نداریم تکلیف ما رو نعلوم کنید بالاخره اب میخواهید یا نه
برید زابل رو ببینید بعد بفکر منطقه سوخت کشها باشید .البته درآمدتون از اونجاست
متاسفانه درط.ول چهل وچندسال گذشته هیچیک ازدولت های روی کارآمده نتوانسته اندآب کشوررامدیریت درست وصحیحی کنندوبدترازآن اینکه نه خودعلمش رادارندونه حاضرندازکشورهاییکه دراین زمینه موفق بوده اندالگوبرداری کنندواگراین دولت ودولت های آینده بخواهندبه همین روش خودادامه بدهندبقول معروف کلاه ما ملت ایران پس معرکه خواهدبود
آبرسانی سیار اگر برای مردم آب نداشته باشد برای عده‌ای نان دارد!!!
اگر هزینه کرد، اعتبارات آبی استان پیگیری شود ،خواهیددیدکه یا سر از حسابهای مشاوران مفتخور درآورده و یا به جیب پیمانکاران وابسته به مدیران واریز شده!!!
سلام
روستای مانش از بحش بیرک شهرستان مهرستان نه اینکه آب ندارد برق ندارد بهداشت ندارد آنتن نداره جاده درست حسابی نداره چی بگم اصلا هیچ چیزی نداره آیا مسؤلین فکر میکنند جزو ایران نیست شاید هم جمعیت ۸۰حانوار هست روی هر تیر برقی ۶الی ۷ سیم وصل هست در دوران رئیس جمهور حاتمی تیربرق آوردند وبعدش دیگه هیچی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار