بازدید 8814

همتی: خزانه خالی بود، پول تورم‌زا چاپ کردیم

رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی شب گذشته، به خالی بودن خزانه در دولت قبل و تبدیل ۵ میلیارد دلار (حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دولت روحانی به پایه پولی و اوج گرفتن تورم در پی چاپ پول پرقدرت برای جبران کسری بودجه دولت دوازدهم اذعان کرد.
کد خبر: ۱۱۷۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ 17 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی، اظهاراتی درباره وضعیت اقتصادی کشور در دوران مدیریت خود ارائه کرد. در بخشی از این برنامه، همتی با اشاره به کاهش شدید فروش نفت در دولت قبل و افت شدید درآمدهای دولت، گفت: در سال ۹۸، پنج میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در کره را بابت کسری بودجه، تسعیر کردند و معادل ریالی آن را بانک مرکزی، چاپ کرد و به دولت داد!

این اولین باری است که یک مقام بلندپایه دولت قبل به صراحت از خالی بودن خزانه در سال‌های پایانی دولت قبل پرده بر می‌دارد. پیش از این برخی مقامات دولت قبل از جمله شخص حسن روحانی و محمود واعظی، اظهارات مسئولان دولت سیزدهم مبنی بر خالی بودن خزانه در پایان دولت قبل را انکار کرده و حتی مدعی پر بودن خزانه و باز بودن دست دولت سیزدهم برای تامین هزینه‌های کشور بودند. شب گذشته اما عبدالناصر همتی با تشریح جزئیات دقیق، پرده از واقعیت این موضوع برداشت و حقیقت «کسری بودجه شدید و خزانه خالی دولت دوازدهم» را افشا کرد.

همتی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ناترازی مالی شدید دولت روحانی در سال‌های پایانی گفت: در سال ۹۸ (دولت روحانی) پنج میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در کره را بابت کسری بودجه، تسعیر کرد و بانک مرکزی معادل ریالی آن را چاپ کرد و به دولت داد!

برای درک عمق فاجعه رخ داده در سال ۹۸ کافی است بدانیم نرخ تبدیل حدودا ۱۲ هزار تومانی دلار در بودجه سال ۹۸، پایه پولی اضافه شده به واسطه کسری بودجه دولت روحانی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال ۹۸ حدود ۴۴۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، این به معنای آن است که دولت روحانی چیزی حدود ۱۵ درصد از کل بودجه خود در سال ۹۸ را به پایه پولی تبدیل کرد. تبدیل این میزان کسری بودجه به پول پرقدرت، تبعات تورمی شدید برای کشور به همراه داشت که آثار آن هنوز هم گریبان کشور را گرفته است. اکنون دولت سیزدهم در جدال با تورمی است که به اذعان همتی، نتیجه ناکارآمدی دولت قبل در مدیریت دخل و خرج خود بوده است.

مساله کسری بودجه دولت روحانی و تبعات تورمی آن برای کشور البته محدود به سال ۹۸ نبوده است. همتی پس از شکست در انتخابات سال ۱۴۰۰ با هشدار به دولت روحانی درباره تبعات تورمی کسری بودجه اعلام کرد: روند انتشار پول پرقدرت در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بسیار نگران کننده است و اگر سریعا تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد، عمدتاً استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه‌هایی است که چشم‌اندازی برای تسویه آن‌ها وجود ندارد.

وی همچنین گفت: در اواخر سال ۱۳۹۹ نیز تاکید کردم که منابع بودجه ۱۴۰۰ غیرواقعی است و کسری زیادی دارد و تامین افزایش حدود ۱۰۰ درصدی هزینه‌های بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل امکان پذیر نیست.

تمام این شواهد نشان می‌دهد دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی را بر عهده گرفت، که دولت روحانی با چاپ پول پرقدرت برای جبران مسئله خزانه خالی خود، دولت سیزدهم را با تبعات تورمی این سوءمدیریت خود تنها گذاشت. جالب اینکه همین مسئولان دولت قبل بارها نسبت به تورم بالا در کشور گلایه می‌کنند اما کوچکترین اشاره ای به میراث تورمی خود برای کشور نمی‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۰
مگه این دولت چه میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
کار تلاش کاری که کلید نکرد
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
دولت آقای رییسی هم کم از دولت قبل ندارد و همین همتی هم توییت‌های هشدار امیز زیادی به دولت فعلی درباره چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش پایه پولی داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
دولت در دوره بعد: بغلی بگیر ،چی رو بگیرم؟یک کلاغ پر رو
چاپ پول دلیل اصلی تورم همان مالیات پنهان دولت از پول های داخل جیب و بانک های مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
همین شخص اگر دنبال مالیات بر دلالی می بود دوبرابر هم چاپ پول می کرد تورم این رقم هم نمی رسید
سیل که دولت قبلی در تورم راه انداخته هیچ دولت نمی تونه کنترل کنه مگر اینکه فقط پول های بلوکه شده ایران در سایر کشور ها آزاد شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
دوست عزیز درست نخوندی پول های بلوکه شده را پیش خور کردند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
برای اینکه راستگو را از دروغگو تشخیص دهیم پیشنهاد می کنم اقتصادیون دولت قبل و فعلی مناظره کنند
اين همه فاجعه يعني ؟؟
راست راست مي گردد و اوضاع الان ؟؟؟؟؟؟؟؟
بايد استعفا ميداد پس خودش شريك جرمه.
با موشک پرانی و سیاست ضد غربی و ضد عربی کشور رو تو تنگنا قرار دادید دولت قبل هم مجبور کردین پول چاپ کنه و خودتون در تنور سیسات خارجی خصمانه دمیدید حالا الان طلبکار هم هستید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
اینا جواب خدا رو چی میدن که عمر میلیونها ایرانی و سرمایه اندک حاصل یک عمر کار شرافتمندانه اونها رو به باد فنا دادن با این تصمیمات و این سیاستهای بیهوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
سوادت را بالا ببر برجام در مورد موشک نبود و دولت قبلی هم تا آدم آخری آن هم با برجامی که دیگر نبود و در زمان حیاط آن هم طرف مقابل که غرب جانت بود تعهداتشان را عمل نمی کردن، توزان ایجاد نمی کرد
در ضمن مگر کشورهای دیگر فقط با نفت کشور اداره می کنند؟ علم اقتصاد این نیست که نفت بفروشی و حقوق بدهی که تورم 60 ساله درست شود
بعد میگن چرا به چین نفت میدید ندیم که باید پول چاپ کنیم تورم الان دهزار درصد بود مطمئن باشید اگر این دولت مسیر دولت قبل میرفت و هرجا هممشکل داره چون داره مسیر دولت قبل میره تورم الان هزار درصد بود دلار دویست هزار تومن هم رد کرده بود
همتی = شریک جرم. پرمدعای دیروز ، پر روی امروز
دولت قبلی از حسن تا مش حسین آبدارچی همشون زخم بستر گرفته بودن .از بس فقط نشسته بودن و میگفتن نمیشه
پر رو تر از دولت قبل هم مگه داریم؟الان به هر کدومشون بگی میگن بهترین کار رو کردیم!!
نمونش همین همتی .اگه اعتراض داشته چرا استعفا نمیداد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
اعتراض نداشته، گفته که بهترین کار رو کردیم
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
اره داريم.
دولت رييسي!
همتون با هم هستین
اتفاقا بهبودی که در روابط با همسایگان از جمله عربستان حاصل شده نتیجه همین موشکها و تثبیت اقتدار ایران برای حفظ مرزهایش و ثبات متحدانش است . همین سعودی ها که امروز به دنبال روابط خوب هستند که البه برای ما هم خوب است به خاطر قدرت موشکی ایران و انتقال کمی از ان به یمن امروز ارام شده اند و الا اینها شعار کشاندن جنگ به داخل ایران را می دادند متاسفانه بخشی از ملت ما یا کم حافظه هسند یا گوششان فقط به اخبار دشمنان ایران یعنی بی بی سوی و من و تو ترور اینترنشنال است. حتی امریکایی ها که در برجام سطح غنی سازی ایران را به سه و نیم درصد رسانده بودند حالا امتیاز می دهند که ما بیش از 60 درصد غنی سازی اورانیوم نداشته باشیم. تاریخ سرزمن ما گواه این است که هر گاه در قدرت نظامی ضعف داشته ایم مورد هجوم و چپاول قرار گرفته ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
بعدا مشخص خواهد شد اعراب احتمالا فکر می کنن ایران به سمت جنگ داره می ره
خوب نزدیک انتخاب شد و بازار زیرآب‌زنی رونق گرفته! این آمارها مخفی و محرمانه نیستند و دولت رئیسی هم میتونست اونارو زودتر از این حرفا برملا کنه. در واقع همتی جوانمردی کرد و منتشرش کرد ولی چرا دولت رئیسی لاپوشونی کرده تا حالا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
همتی اگر در دوره ریاستش برملا کرده بود آره جوانمردی بود نه حالا که کاره ای نیست. رئیسی هم می تونه بعد از دولتش همه چی رو برملا کنه
سال گذشته 500 هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور اضافه کردید و به زودی همگی از این همه مدیریت سوپر انقلابی لذت خواهیم برد.
دولت حسن و حسين و دوازده و سيزده ندارد ، علت اصلى را بايد دريافت ، مطالب مبهمى از مذاكرات بين ايران و امريكا مطرح شده و باز دلار و طلا پائين نشسته ، ما كه بارها اين تجربه را داشته ايم مى دانيم كه ارزان شدن ارز و طلا ربطى به. سياست هاى دولت ندارد و در حال حاضر اقتصاد فقط و فقط وابسته به روابط خارجى است .
این حرف رو همتی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ هم زد.
تعجب کردم از اینکه نوشتین برای اولین بار یک مقام رسمی به خالی بودن خزانه اقرار کرده.
لعنت بر کاسبان تحریم که کشور را به این روز انداختند. این هم نتیجه عدم مذاکره
همتی انسان خوب و باسوادی بود. کارهای بزرگی هم در دوه خودش کرد. همین بازار متشکل ارزی که تا حدودی جلوی رشد افسار گسیخته دلار را گرفت... یا جمع کردن بانکهای نظامی و انتظامی و موسسات اعتباری .. اصلاح قانون چک و ... ما ایرانیها متاسفانه هنوز نمیدونیم که حرف اول و آخر را در هر زمینه ای علم می زند. میدونیم که مشکل اصلی کشورمون اقتصادیه ولی یک استاد کامل واقعی اقتصاد دانشگاه که با زحمت درس خوانده و درجات علمی را به درستی طی کرده رها می کنیم و به افرادی رای میدیم که الفبای اقتصاد هم بلد نیستند یا از رد صلاحیت آدمهایی ناراحت میشیم که اونها هم الفبای اقتصاد رو بلد نیستند. آدم علمی و باسواد که جسور و شجاع هم باشد کم داریم. همتی از اون آدمهاست. متاسفانه بلوغ سیاسی کافی نداریم و هیجانی تصمیم می گیریم .. هم در رای دادنمون، هم در شرکت نکردنمون در انتخابات. نتیجه هم همین میشه که میبینیم. همتی اگر اومده بود با کمک ظریف هرجور بود برجام را به نتیجه میرسوند ولی متاسفانه در انتخابات تنها موند و فقط همسرش ازش حمایت کرد! اصلاح طلبها در عمل بیشتر از اصول گراها انحصارطلبند.
این هم یکی دیگر از اثرات ارز4200 که نیاز به جاپ پول بیشتر بود و اگر همین شیوه ادامه میشد با آزاد اینکه دلالی در ایرن آزاد هست تورم دوبرابر فعلی می بود
این کجاش ایراد داشته دولت به کره نفت صادر کرده و پولش بخاطر شیطنت های برخی عناصر داخلی که برجام رو فرستادند هوا تو کره گیر کرده...دولتم اونو داده به بانک مرکزی و معادلش ریال گرفته...هر موقع هم آزاد شد میره به خزانه بانک مرکزی....تابناک چند چندی...چرا واقعیت رو وارونه نشون میدی؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
عقل كل اين مقدار ارز بايد وجود ميداشت تا بانك مركزى به كمك آن ميتوانست مقدار ريال چاب شده فروخته شده معادل آنرا از سطح بازار جذب يا جمع آورى كنه تا اين نقدينگي تبديل به سيل نقدينگي يا تورم و گرانى نشه ، وقتى بانك مركزي ارزى در اختيار نداشته باشه چطور ميتونه سيل نقدينگي يا گرانى يا بطور كلى تورم را مهار كنه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
میشه بفرماییدبرجام رو چجوری هوا کردند ؟؟ طرف خودش میگه منافع دراز مدت آمریکا در برجام دیده نشده و یکطرفه خارج میشه اونوقت شما کجا سیر میکنی ؟؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
باهوش خان پول مسدود بوده یعنی اینکه نمی توانی خارج کنی با به شکل پول نقد و چه وارد کالا از محل ان

در مورد رو هوا رفتن بالاتر جوابت داده شد و دنبال نخود سیاه نگرد که برجام بعدی را می خواستند با هم اجرا کنند ایران قبول نمی کرد خارج شدن
تابناک قسمتی از حرف های همتی رو تحریف کردی!!!!
در دولت قبل چقدر رجز میخوندند که ما اصلا مشکل ارزی نداریم و خزانه پر از دلار است
اين مقدار ارز بايد وجود ميداشت تا بانك مركزى به كمك آن ميتوانست معادل اين مقدار ارز ، ريال چاپ و فروخته شده به دولت از سطح بازار جذب يا جمع آورى مى كرد تا اين نقدينگي تبديل به سيل نقدينگي يا تورم و گرانى نشه ، وقتى بانك مركزي ارزى در اختيار نداشته باشه چطور ميتونه سيل نقدينگي يا گرانى يا بطور كلى تورم حاصل از چاپ ريال بي پشتوانه را مهار كنه ، ريال چاپ شده معادل اين مقدار ارز و ارزهاي حاصل از فروش نفت و غيروه، موجود در چين و كره جنوبي و عراق و ديگر كشورها بصورت گرانى مسكن و كالا و خدمات تبديل به تورم و تثبت شده و هيچ كارى بابت آن نميشه كرد و الان هم امريكا نميذاره بصورت ارز وارد كشور بشن بلكه معادل آن بايد دارو و غذا وارد بشه ، يعنى هيچ تاثير ضد گرانى و تورمى ندارند، اين بى درايتي ها را كى بايد پاسخگو باشه، اونوقت ميگن تحريم هيچ تاثيرى نداره و سفره و مسكن مردم را نبايد به تحريم ها گره زد، و جهاد تبيين مردم را فريب دهيد ، ما اگه اوايل رياست جمهورى اوباما كه دو مجلس امريكا در اختيار دمكراتها بود و دست اوبا ما به سمت ايران دراز بود و هيچ دست چدنى با پوشش مخملي اي در كار نبود ، با امريكا كنار مى آمديم و خودمان را علاف روسيه و چين و اروپا نمى كرديم هزاران ميليارد دلار يعنى چند برابر خسارت جنگ تحميلي ايران و عراقي زيان به كشور وارد نمى شد و در داخل كشور و منطقه و دنيا به بن بست و شكست نمى رسيديم و مردم زير بار گرانى مسكن و غذا له و نابود نمى شدند
به هر حال دلیل خالی بودن خزانه معلوم است فشار حداکثری ترامپ ومتاسفانه در داخل هم عده ای منکر این واقعیت بودند وبه نوعی همدست او شده بودند
کره جنوبی در عرض 30 سال 20 برابر رشد نقدینگی و چاپ پول اما تورم 2/5 برابری
اما ایرلن در این مدت همین مقدار چاپ پول کرد اما تورم 20 برابر
حال اگر فهمیدید چرا تورم آنها متوسط سالی 3 درصد ما 20 درصد؟!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار