بازدید 4541

دولت برای واردات خودرو کارکرده به قانون نیاز ندارد

با توجه به فرایند پیچیده تصویب قانون جدید برای واردات خودرو کارکرده از مسیر مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سوال مطرح می شود که الزاما نیاز به تهیه لایحه جداگانه در این خصوص است یا اینکه هیئت دولت امکان تصویب مقررات خاص را دارد.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷ 19 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، وزارت صمت روز گذشته اعلام کرده پیش نویس لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده به هیئت دولت ارسال شده است. بعد از تصویب این لایحه در دولت و سپس ارسال و تصویب در مجلس و بعداز آن شورای نگهبان و هییت عالی نظارت قانون مذکور عملیاتی خواهد شد.

در این خصوص چند نکته بر اساس قوانین مرتبط با حوزه واردات خودرو  قابل بررسی است، بر اساس تبصره ۸ قانون خودرو مصوب سال ۱۳۷۰ سود بازرگانی و حقوق گمرکی و مالیات مربوط به خودرو و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ارزش نو سال ساخت محاسبه می‌شود

به عبارتی اگر ارزش خودرو مدل سال ۲۰۱۸ معادل ۲۰۰۰۰ دلار باشد و ارزش فعلی آن ۸۰۰۰ دلار، ارزش ۲۰۰۰۰ دلار مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات و... خواهد بود.

ماده ۴۲ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

ماده ۴۲- چگونگی ورود کالای مستعمل:
 
۱- ورود خودرو‌های مستعمل از جمله راه سازی در چارچوب قانون مربوطه و آیین نامه اجرایی آن امکان پذیر می‌باشد.
 
۲-ورود تجهیزات، دستگاه‌ها وماشین آلات مستعمل برای خط تولید با رعایت مقررات مربوط منوط به تأیید وزارتخانه تولیدی ذیربط می‌باشد.

 
۳- در سایر موارد ورود کالا‌های مستعمل با رعایت مقررات مربوط منوط به موافقت کمیسیون موضوع ماده یک این آیین نامه است.

قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها مصوب ۱۳۷۱

تبصره ۸ – ورود خودرو‌ها و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، مجاز می‌باشد. سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات مربوط به آنها، بر اساس ارزش نوع سال ساخت آن‌ها محاسبه می‌شود.

تبصره ۱۲ – مشخصات تعیین کننده انواع خودرو‌ها و ماشین آلات راهسازی موضوع این قانون توسط وزارت صنایع سنگین با رعایت مفاد کنوانسیون‌های بین المللی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آن‌ها عضویت دارد، تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. مالیات، حقوق گمرکی و سود بازرگانی موضوع این قانون در مورد خودرو‌های خاص و خدماتی بر اساس نوع شاسی آن‌ها محاسبه و دریافت خواهد شد.

تبصره ۱۳ – خودرو‌های وارداتی باید استاندارد‌های لازم را که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران می‌رسد داشته باشند.

تبصره ۱۴ – خودرو‌ها و ماشین آلات راهسازی وارداتی به استثنای مواردی که هیأت وزیران تصویب می‌کند باید دارای نمایندگی رسمی در ایران برای خدمات بعد از فروش باشند. تعیین ضوابط مربوط، تأیید نمایندگی‌ها و نظارت بر فعالیت آن‌ها به عهده وزارت صنایع سنگین می‌باشد.

تبصره ۱۵– برای حمایت از تولیدات داخلی، هیأت وزیران باید در مواقع ضروری با تصویب ضوابط خاص واردات هر نوع خودرو و یا ماشین‌آلات راهسازی و یا قطعات آن‌ها را که لازم باشد برای مدتی محدود نموده و یا برای ورود خودرو، ماشین راهسازی و یا قطعه خاصی، سود بازرگانی ویژه‌ای وضع نماید.

ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱

بر اساس قانون مذکور که به تازگی نیز تصویب شده است شرایط و ضوابط واردات خودرو به مدت پنج سال در اختیار دولت قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان حوزه تجارت خارجی نیازی به ارائه لایحه واردات خودرو کارکرده توسط وزیر صمت  به دولت و مجلس نیست و صرفاً می‌بایست آیین نامه اجرایی و ضوابط آن را تدوین و در دولت مصوب نماید. در هیچ یک از قوانین واردات خودرو کارکرده ممنوع نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
بازار سیاه و رانت برای تامین قطعه یدکی ماشین مستعمل
دولت انقلابی می خواد تقصیرات را بندازه گردن مجلس انقلابی!!!!
پس از این به بعد خودرو هم به صورت مسافری و یا کولبری وارد خواهد شد!
شان مردم مسلمان کشور ثروتمند بکجارسیده که باید خودروهای دست دوم دیگرکشورها را سوار شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
به اونجا رسیده و خبر نداری
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
با میرسلیم نسبتی داری ؟؟
مطابق " تبصره ۸ قانون خودرو " وقتی یک خودرو مستعمل با ارزش 8 هزار دلار وارد می شود ، مبنای محاسبه سود گمرک و عوارض و غیره معادل قیمت همان خودرو بصورت صفر کیلومتر هست ؟!!!! وقتی سود گمرک و عوارض واردات خودرو صفر کیلومتر دوبرابر قیمت جهانی آن هست ، برای خودرو کارکرده هم همینقدر دریافت میشه ؟ این یک درآمد خیلی بزرگ برای دولت میشه اونهم با خلا قانونی و قانون مسخره و بی خاصیتی که در سال 70 تصویب شده .
الان خودروی خارجی داره با دلار 1 میلیون تومان معامله میشه آخه حباب تا چه حد!!!!
بخاطر طرح استیضاح ناشی از گرانی وحشتناگ خودرو در ایران عزیز است والا حتما هزاران گیر در اجرا به این طرح وارد خواهند کرد مافیای خودرو ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
طرح استیضاح که به حد نصاب نرسید و کنسل شد . دولت انقلابی مجوز هر کاری را به وزیر داد .
مافيا در عدم واردات سود ميبره
بالاخره زمان لازمه برای سرکار و مشغول کردن مردم ، تا بخواد شورای نگهبان تصویب کنه ، دوباره برگرده مجلس و روزنامه بشه و بعدش ایین نامه اش بیاد وووووو.بزک نمیر بهار میاد، همگی ول معطلیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
آقای وکیل فکر میکنید خودرو خارجی بقیمت خارج در ایران فروخته خواهد شد ؟ آنقدر عوارض و مالیات و .... تعیین کرده اند که چند هزار عدد خودرو وارداتی هم سر از نمایشگاه های بالای شهر در خواهند آورد .
دولت شش کلاسه ها
ابطال ورود خودرو هم به قانون نیاز نداشت.طرف که در هر دو جا بود گفت یا کلمه سواری رو برمیداری یا بودجه رو تصویب نمیکنیم..
واردات هدایت شده و رانتی و با تعرفه های بالا هیچ دردی را دوا نخواهد کرد واردات باید بدون تعرفه ، غیر هدایت شده و رقابتی و نامحدود باشد در غیر این صورت فقط راهی برای سود عده ای دلال آشناست
اقای تابناک عزیز! ما از ثبت نام کنندگان خودروی وارداتی هستیم قریب دو ماهه ۵۰۰ میلیون ناقابل رو خوابوندن و حتی یه انتخاب خودرو ندادن با اینکه قرار بود ۳ ماهه تحویل بدن!! لطفا خبری گزارشی تهیه کنید!
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
مرد حسابی با عرض پوزش خودت نادانی کردی برادر با ۱۰ یا ۲۰ هزار یورو چه اشغالی به تو میدن؟لااقل خودروی مونتاژی ثبت نام میکردی که همه
مدلش هست
صلام آقای میرسلیم خوبی ؟ می گم حمکار ( همکار ) جدید نمی خواهی ؟؟ ببین من بیکارم و حیرون . ثواد ( سواد ) درست حسابی هم ندارم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی