بازدید 35310
تایید دو شرکت برای واردات خودرو

واردات خودرو در مراحل پایانی؛ وزیر صمت از اعلام اسامی واردکنندگان خودرو خبر داد

یکی از برنامه‌های وزارت صمت برای کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای خودرو، موضوع واردات خودروست؛ اقدامی مهم که حالا با گذشت مدتی از ابلاغ آیین نامه، وزیر صمت در جمع خبرنگاران از آخرین وضعیت واردات خودرو و زمان اعلام اسامی شرکت‌های واجد شرایط خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 09 October 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون بیان شده است که "واردات خودرو برابر آیین نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود با رعایت شرایطی که پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مجاز است. "

همچنین در تبصره ۲ این ماده قانونی آمده است حکم این ماده برای پنج سال از تاریخ ابلاغ اعتبار دارد؛ بنابراین از این عبارت این گونه برداشت می شود که تا خردادماه سال ۱۴۰۶ از لحاظ قانونی، امکان و اجازه واردات وجود دارد. هرچند وزیر صمت در این باره به خبرنگار ما در نشست خبری اظهار داشت: بحث این نیست که تا پنج سال آینده واردات ممنوع می‌شود. در تبصره بیان می‌کند که باید انتقال فناوری انجام شود و این انتقال فناوری تا پنج سال بماند؛ بنابراین، سقف واردات تا ۱۴۰۶ نداریم.

در هر صورت پس از ابلاغ این قانون، ۲۶ مرداد امسال آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

در این آیین نامه به مواردی همچون سقف ۲۰ هزار یورویی با اولویت واردات خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) اشاره شده است. همچنین تاکید شده است، خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه شود. از سوی دیگر، سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است. در این خصوص پیشتر وزیر صمت در پاسخ به سوال تابناک اقتصادی گفته بود: آیین نامه واردات خودرو مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در نتیجه یک میلیارد یورو نظر گرفته شده برای سال جاری است.

واردات خودرو در مراحل پایانی؛ وزیر صمت از اعلام اسامی واردکنندگان خودرو خبر داد

اعلام اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات خودرو 

حال با گذشت چند هفته از ابلاغ آیین نامه مربوط به واردات خودرو و پایان مهلت یک ماهه به شرکت‌های متقاضی واردات خودرو برای تکمیل مدارک، روز گذشته فاطمی امین، وزیر صمت در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو با بیان این که برخی از واحدهای متقاضی شرایط واردات خودرو را ندارند، اظهار داشت: تا چند هفته آینده، شرکت‌های واجد شرایط مشخص می شوند. به گفته وزیر صمت تا کنون ۳۰۰ شرکت یا شخص حقیقی برای واردات خودرو درخواست داده‌اند، اما بسیاری از آنها در همان ابتدای کار به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند. وی افزود: مطابق اعلام وزارت صمت، افراد و شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند، باید از خدمات پس از فروش و همچنین نمایندگی برخوردار باشند، اما بسیاری شرکت‌ها این شرایط را نداشتند. اکنون درخواست‌های زیادی به وزارتخانه واصل شده و این درخواست‌ها در حال پالایش است. فاطمی امین تاکید کرد: تا آخر هفته پیش شرایط برای واردات خودرو تنها از سوی دو شرکت مسجل شده بود که از شرایط لازم برای تحقق این مهم و واردات برخوردار بودند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فرایند واردات خودرو به کشور با کُندی مواجه نیست، گفت: به طور قطع در آینده شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود.

 

در توضیح این موضوع، پیش تر سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: در سه هفته گذشته، جلسات متعددی با شرکت‌های واردکننده خودرو برای بررسی مدارک برگزار شد که در نهایت دو شرکت مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت گذراندند و حداکثر تا پایان مهر اسامی همه شرکت‌های واجد شرایط اعلام می‌شود.

قالیباف گفت: وزارت صمت با دقت الزامات قانونی را از شرکت‌ها مطالبه خواهد کرد و توانمندترین شرکت های کشور که تضمین دهند خدمات پس از فروش و انتقال فناوری را ارائه دهند، جهت واردات خودرو مجوز خواهند گرفت. همچنین سرمایه گذارانی جهت سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی نیز اعلام آمادگی کرده اند که در حال مذاکره و اخذ مجوز هستند.

اشاره سخنگوی وزارت صمت به مطالبه الزامات قانونی و مدارک مرتبط از شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در حالی است که پیشتر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چارچوب آیین نامه واردات خودرو گفته بود: یکی از شرایط مهم برای اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو، داشتن یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو است. همچنین از دیگر شرایط اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو می توان به مواردی همچون داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری؛ داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه؛ ارائه سطح انتقال فناوری در خودرو‌های اقتصادی برای تولید در کشور، اشاره داشت.

تاکید وزارت صمت بر اولویت واردات خودروی اقتصادی

یکی از سیاست های مهم وزارت صمت در خصوص موضوع واردات خودرو، توجه به واردات خودروی اقتصادی و انتقال فناوری به داخل کشور است. در این باره، وزیر صمت معتقد است: در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت نداریم. این در حالی است که عرضه یک محصول جدید اقتصادی و با کیفیت، حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد؛ بنابراین، لازم است که از مسیر واردات، فقدان محصول اقتصادی با کیفیت را در محصولات داخلی جبران کنیم و بعد به سمت تولید داخل برویم. در نهایت با توجه به این موارد، آیین نامه واردات تنظیم شد. فاطمی امین تاکید دارد: یکی از شروط واردات خودرو را به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۱
با سلام تجربه نشان داده اعلام شرکت ها ی وارد کننده بدین نحو موجب ایجاد رانت گردیده است یعنی وزیر صمت این موضوعات را تجربه نکرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
درود بر وزیر صمت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
اتفاقا با هدف ایجاد رانت های ویژه برای خودی هاست

مثلا الان خودروهای چینی ساخته شده در چین را در

دوبی به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان قسطی میفروشند

و همان خودرو مونتاژ داخل نقدی را به سه تا چهار

برابر قیمت فروش در دوبی به مردم فلکزده خودمان

میفروشند و اجحاف میکنند
خود تونو مسخره کنید
هی این ماه . اون ماه
بی هیچ شک و تردیدی قرار است یک رانت بزرگ به خواص برسد و دارایی های چند هزار میلیاردیشان به چند ده هزار میلیاردی تبدیل شود و بچه هایشان در آمریکا و کانادا لذتش را ببرند.
پاسخ ها
حسن
| Israel |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
اسم دو شرکت هم معلوم هست میخواهید من بگم بهتون
تابی جون .
چرا نمیذاری ما کارمون رو کنیم . همش خبرهایی میذاری که ما مجبور بشیم یه چیزی بنویسیم.
فقط یک کلام : نتیجه بستن درب های مملکت و شعار تولید داخل میشه همین . مسولین و مردم همه بیصبرانه منتظر یک رویداد بسیار بزرگ هستند . "واردات خودرو معتبر خارجی " .
مطمئن باشید چند سال دیگه که انشاالله نمایندگی محصولات شرکتهای معتبر خارجی پاشون اینجا باز بشه ، مردم و مسئولین محترم برای خرید سر و دست میکشنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
هيچكس خواهان بستن دربهاي مملكت نيست، وقتي محدوديت ارز وجود داشته باشد طبيعي است كه اولويت پرداخت آن براي كالاهاي اساسي خواهد بود، مشكل كشور ما اين است كه واردات محور هستيم و براي ارز مورد نياز هم ناچار به فروش نفت مي باشيم لذا اگر مشكلي براي فروش نفت ايجاد شود طبيعي است كه واردات را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
ناشناس
| France |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
دوست ساعت 11:31
وقتی ما بخاطر مشکلات تولید، مصرف بالای خودروهای داخلی، خرابی بشدت بالای خودرو های داخلی کلی ارز داریم از کشور خارج میکنیم دیگه اینها بهونه است.
موضوع دوم : چطور شرکت های تولید کننده داخلی میتونن به اسم تولید داخل کلی تجهیزات خارجی رو با ارز وارد کنن و مدام بر طبل ملی بکوبن و نگرانی هم از بابت ارز بر بودن اون نیست. ولی وقتی قراره جلوی رانت دو فرغون ساز گرفته بشهمیشه کمبود ارز.
هر وقت افراد عادی توانستند خودرو برای خوشان از خارج بخرند و فرایند واردات آن را هم بدون چالش و با هزینه و زمان معقول طی کنند آنوقت میشود گفت واردات آزاد است! وقتی وارد کننده چند نفر مشخص باشد به راحتی از بالا به آنها فشار می آورند که بر طبق میل آنها واردات انجام شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
به اين نوع واردات مي گويند واردات چمداني يا دانشجويي
کاسبی جدید برای اغازاده ها
باید درهای کشور باز شود تا انحصار در تولید شکسته شده ورقابت ایجادگردد.
اسامی وارد کنندگاه
پسر عموم
پسر خالم
نوه داییم ....
میخوایی بفهمی مردم چرا اعتراض میکنند همین قوانین رانت پرور دولتها بوده است
این سقف قیمت برای واردات فقط برای خودروهای بی کیفیت چینی است
باز هم انحصار و تبعيض و رانت
اعلام اسامی شرکت ها! با این حساب دریافتم که کار شما واقعا غیر کارشناسی بوده و رانت خواری را بدنبال دارد! در کل دنیا اگر وارداتی انجام بگیرد میتواند توسط هر شخص حقوقی یا حقیقی صورت بگیرد! هستند اشخاصی خارح از کشور که میتوانند با ارز خود خودرو وارد کنند و نیازی به خارج شدن ارز نیست!
در پایان مشخص شده که بازهم پای رانت درمیان است!
واردات آزاد شود و هیچگونه انحصار در آن صورت نگیرد تا بتواند رقابتی بوده و بر قیمت آن تاثیرگذار باشد!
هنوز عار نکردید از این همه شلوغی و اعتراض؟ هنوز در رو همون پاشنه معیوب میچرخه؟باز هم رانت ؟ باز هم دزدی از مردم توسط رفقا و اقا زاده ها ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
اینها نشون دادن تغییر ناپذیر هستند و همه چیز رو برای خودشون و فرزندانشون میخوان
iقبلا هر دانشجو می تونست یک خودرو وارد کنه!
چرا دیگه نیست؟
خداوند رحم کند به آنهائیکه میخواهند پیش خرید کنند همان کلاهی که شرکتهای مثل مفتاح رهنورد و.... سر مردم گذاشتن و الان بیش از 4 سال است در شعب مختلف دادگاهها میچرخند سر آنها خواهد رفت بعدش همین وزارت صمت اظهار بی اطلاعی خواهد نمود لذا باید خیلی مواظب بود که مثل بورس جیبها را خالی و عده دیگر را به خاک سیاه نکشانند؟؟!!
به نفع مردم عادی نیست. فقط آغا زاده ها و اقشار پر در آمد. هر وقت مردم عادی تونستند خودروی دست دوم وارد کنند خوب میشه. نگران خروج ارز نباشید ارزی که بابت واردات خودروی دست دوم توسط مردم عادی خارج میشه کمتر از ارزی هست که خودرو ساز ها بابت تولید برند های فرانسوی و اروپایی و چینی و همچنین واردات برخی قطعات خودرویی از کشور خارج میکنند. در عین حال کیفیت این خودرو ها به مراتب بالاتر از خودروهای صفر داخلی است. شما با 1500 دلار میتونید پژو 206 مدل 2010 اصل فرانسه وارد کنید حال آنکه برای تولید 206 ایرانی که قیمتش به 10000 دلار میرسه همین حدود ارز خارج میشه. چه کاریه آخه؟ تو این شرایط اسفناک مملکت نمیشه آغا زاده ها یه کم کمتر بخورن؟
لیست اسامی وارد کنندگان را از فعالیت بورس می توان در آورد!!
گل بود به کشک آراسته شد عمر ملت تمام شد با این وعده ها اینکار ملت ایران استحقاق یک زندگی خوب را ندارند یک عده خاص سر سفره رنگینن.
اینکه اسامی رو خودتون انتخاب میکنید یعنی یه سری رانت میدید به بروبچ آشنا (نه صرفا فامیل و دوست ) و اینکه این موضوع هم داره اینقدر تو بوق میشه جالبه ، اونم توی این روزها !!!!! این خودرو ها هم وقتی وارد بشه میشه اسباب بازی یه مشت بچه پولدار و دلال و نهایتا هم پولش میره تو جیب اونا که جیبنهاشون و صفرهای حساباشون ته نداره !!!
چه فايده به حال مردم داره خوب الان هم داريد خودرو واردمي كنيد از چين ،نتيجه ش چيه؟ زمانيكه خوردرو واردكرديد وهزينه گمركيش كم بود تا قيمت تمام شده نجومي نباشه براي مرم خوبه، ولي وقتي خودرو وارد مي كنيد وچندين برابر قيمتش گمركي مي گيريد چه فايده داره.
یه جوری تیتر زدین انگار اعلام شده در حالیکه هنوز هیچ خبری نیس
سلام خدا کنه رامک خودرو نباشه سال ۹۶ پول نز دیک به ۲۸۰۰ نفر را خورد به بهانه تحریم و الان هم خوررو تیولی را آزاد رد می کنه
لعنت خدا بر کسیکه بجای خدمت ب مردم نجیب وصبور ایران بفکر خود و مافیای خودرو است مجلس هرچه زودتر این وزیر صمت بی کفایت که باعث گرانی افسار گسیخته خودرو و واردات خودرو چینی اشغال و پرهزینه باقیمتهای نچومی ۶۰۰۰۰۰دلارزی شده است را در دستور کار خود قراردهد که اگر دیر شود بعداز سونامی حجاب سونامی خودرو را شاهد خاهیم بود سازمانهای نظارتی وامنیتی ب این موضوع سریعا رسیدگی شود
دو شرکت دارای نمایندگی! ایران فرغون و سایپا
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی