بازدید 3300

نسخه نویسی الکترونیک؛ معطل ناهماهنگی دستگاه‌ها

رییس سازمان بیمه سلامت گفت: اجرای کامل طرح متوقف نشده است و پیگیر حل مشکلات آن هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 22 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمد مهدی ناصحی رییس سازمان بیمه سلامت در گفتگوی ویژه خبر ۲۱ شبکه یک گفت: اجرای طرح نسخه الکترونیک در همه استان ها، به جز تهران و خراسان رضوی به ۹۸ درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه طرح قانونی نسخه الکترونیک در دو استان تهران و خراسان رضوی ۹۲ درصد اجرایی شده است، درخصوص تعدد درگاه‌های این طرح افزود: نسخه الکترونیک در مرحله بلوغ است و با توجه به کدینگ متفاوت بیمه ها، هماهنگی‌هایی با حضور ذینفعان صورت گرفته است و مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمرحله فعلی درصدد است تاعدم همکاری قبلی را در زمینه یکپارچه سازی سامانه بیمه‌ها در این خصوص را برطرف کنند.وی درادامه افزود: فرصتی که طی روند اجرایی این طرح درخواست شد، برای رفع همین موانع بوده است و توقفی در روند اجرای این طرح رخ نداده است.

سرپرست مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید برای تکمیل پروژه نسخه الکترونیک پای کار بیایند،درخصوص پیشرفت‌های نسخه الکترونیک گفت: ۱۵۰شرکت خصوصی از آزمایشگاه‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت اجازه فعالیت گرفتند. وی افزود: بحث امنیت اطلاعات مطرح است و حفاظت از اطلاعات مردم برای ما اهمیت دارد.

آقای پدرام اصلانی فرد کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه گفتگوی ویژه خبر ۲۱ شبکه یک افزود:برغم اینکه رئیس جمهور برلزوم اجرای کامل و سریع طرح نسخه الکترونیک تاکید کردند، برای حل مشکلات این طرح از دی ماه پارسال تا اردیبهشت امسال فرصت گرفته شد. وی افزود: نمی‌شود مسئولان مربوطه اجرای این طرح را به توقف ببرند، اما اکنون از مشکلات طرح بگویند.

اصلانی فرد تعدد سیاستگذاران این طرح را یکی از مشکلات اصلی این طرح خواند و گفت: بیمه‌ها منابع خوبی در این زمینه دارند، اما در زمینه سیاست گذاری چندان خوب عمل نمی‌کنند. این کارشناس با تاکید براینکه بیمه‌ها باید به یک درگاه واحدی برای دسترسی آسان‌تر مردم به طرح برسند، گفت: موضوع امنیت اطلاعات در این طرح، بهانه‌ای برای توقف اجرای کامل آن است.

دکتر بیگلرخانی سرپرست مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت درادامه افزود: اجرای طرح نسخه الکترونیک متوقف نشده و با قدرت درحال اجرا است، اما درخصوص موضوع امنیت اطلاعات در این طرح هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

وی همچنین گفت: شرکت‌های استارتاپی رایگان روی طرح نسخه الکترونیک فعال شدند و دنبال راهی برای رفع مشکلات موجود در طرح هستند.

دکتر غفاری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درادامه علت وجود درگاه‌های متعدد در طرح نسخه الکترونیک را به دلیل تصمیم گیری نامناسب در اجرای طرح دانست و گفت: زمانیکه سازمان تامین اجتماعی وارد این طرح شد، تنها سازمان مجری بود، اما اکنون به راحتی می‌توان در پنل‌های خصوصی برای این طرح نسخه نوشت و پیشنهاد من این است که جامعه پزشکان از پنل‌های خصوصی دانش بنیان مورد اطمینان، که به مراتب از درگاه سازمان‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت کاربر پسندتر هستند، استفاده کنند.

غفاری افزود: سال گذشته بیش از ۷۳درصد نسخ ما الکترونیک بوده و بیش از ۸۳درصد این میزان در پنل خصوصی در تأمین اجتماعی صادر شده است.

اصلانی فرد درادامه این گفتگو با بیان اینکه برای اجرای کامل این طرح باید یک نهاد تصمیم گیری در سطح مجلس، دولت و یا مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت شکل گیرد، گفت:پیشنهاد دیگر ما تشکیل کمیته‌ای از سازمان‌های بیمه اصلی برای بهبود طرح در روند اجرا است.

یوسف زاده مدیر طرح ملی سلامت الکترونیک شورای فناوری اطلاعات در ادامه این برنامه با اشاره به اختلاف آمار‌های ارایه شده در این طرح گفت: هنوز الزامی برای پزشکان در صدور نسخه الکترونیک وارد نشده و نکته مهم دیگر کشف تخلفاتی است که به کمک نسخ الکترونیک امکان پذیر شده است.
وی افزود: موضوع دیگر در اجرای این طرح امضای الکترونیک است که ۷سال است برعهده نظام پزشکی گذاشته شده است، اما هنوز یک درصد هم پیشرفت نداشته است. معاون درمان وزارت بهداشت دکتر سعید کریمی در ادامه افزود:آمار‌های سازمان بیمه سلامت از اجرای بیش از ۹۰درصد این طرح حکایت می کند و برای اجرای بهتر نیز سیاست گذاری برعهده وزارت بهداشت است.

کریمی افزود: اکنون با الزام تمدید پروانه مطب و منع پرداخت مابه التفاوت به مراکز ارایه خدمات، این پروژه بصورت تدریجی کامل خواهد شد. معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اجرای کامل طرح نسخه الکترونیک به نتیجه خواهد رسید، اما همیشه درصدی برای موارد استثنا در نظر گرفته خواهد شد و تا آخر سال بسیاری از مشکلات این طرح رفع خواهد شد.

دکتر بیگلرخانی درپایان ابراز امیدواری کرد باهمکاری وزارت ارتباطات نقاط کور و دور از دسترس، در دسترس قرار بگیرند تا بتوانند بانک اطلاعات سپاس را ایجاد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی