بازدید 15744

مسئولان جمله‌سازی با «دانش بنیان» را تمام کنند و به عمل بپردازند

البته هر ساله نامگذاری سال با یک رفتار کلیشه‌ای هم همراه است. ساعاتی پس از نامگذاری رهبر انقلاب، شاهد مصاحبه‌های مفصل و پر تعداد نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و کارگزاران نظام هستیم که تلاش می‌کنند با به کار بردن کلیدواژه‌های به کار رفته در عبارت عنوان سال خودشان را در مسیر اخبار قرار دهند.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 23 March 2022

عید امسال هم مانند سال‌های قبل با سنت نام‌گذاری از سوی رهبر انقلاب همراه بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۱۴۰۱ و سال آغاز قرن جدید شمسی را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» نام‌گذاری کردند. سنت نام‌گذاری سال‌ها بیش از دو دهه است که از سوی رهبر انقلاب در اولین ساعات سال جدید اتفاق می‌افتد و تمرکز این نامگذاری‌ها بر پوشش برخی کاستی‌ها یا توجه دادن بیشتر مسئولان مردم به مقوله‌ای مهم و از یاد رفته است.

البته هر ساله نام‌گذاری سال با یک رفتار کلیشه‌ای هم همراه است. ساعاتی پس از نام‌گذاری رهبر انقلاب، شاهد مصاحبه‌های مفصل و پر تعداد نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و کارگزاران نظام هستیم که تلاش می‌کنند با به کار بردن کلیدواژه‌های به کار رفته در عبارت عنوان سال خودشان را در مسیر اخبار قرار دهند.


هم اکنون اگر سری به وب‌سایت خانه ملت بزنید، می‌بینید که بیشتر نماینده‌های مجلس با تاکید روی عبارت «دانش‌بنیان» مصاحبه‌های پر تعدادی انجام داده‌اند. فراوانی عبارت دانش‌بنیان در یک ماه اسفند نزدیک به ۲۰ خبر است که بسیاری از آنها گزارش است و نه اظهارنظر یک نماینده مجلس. اما در روزهای ۲۹ اسفند و اول فروردین بیش از ۳۰ اظهارنظر مستقیم از نمایندگان مجلس در اهمیت مساله «دانش‌بنیان» بیان شده است. صفحات همه خبرگزاری‌های این روزها پر است از جمله‌سازی‌های نمایندگان مجلس، وزرا، معاونین و استانداران در اهمیت دانش‌بنیان‌ها.

بخشی از این واکنش طبیعی و منطقی است که بعد از هدف‌گذاری توسط مقام معظم رهبری گروهی درباره آن اظهار نظر کنند. اما دو نکته در این میان اهمیت دارد؛ یکی توجه موقعیت فعلی ایران، وضعیت اقتصادی کشور و انتظارات مردم و دیگری در جایگاه اظهارنظر کنندگان. همگی می‌دانیم که کشور در چند سال اخیر با چالش‌های اقتصادی مهمی روبرو شده که به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. جنس این چالش ها و ماندگاری‌شان در زندگی مردم چنان عریان و واضح است که به هیچ وجه قابل انکار نیست. چنانکه رهبر انقلاب و مراجع تقلید هم در سال گذشته درباره آن سخن گفته‌اند و به مسئولان را برای حل آن تذکر داده‌اند. در چنین شرایطی مردم علاقه کمتری به شنیدن شعار دارند.

آنها تصمیم‌گیری‌های مهم و درست و تاثیرگذار نیاز دارند. علاقه دارند که ببینید این جمله سازی مسئولان با عبارت «دانش بنیان» آیا منجر به اتفاق مهمی هم در زندگی‌شان می‌شود؟ باری را از دوش‌شان بر می‌دارد؟ در چند سال اخیر آنها به اندازه کافی جمله سازی و گفتار درمانی از مسئولان دیده‌اند و شنیده‌اند که علاقه‌ای به شنیدن مجدد آن ندارند. برای همین بهتر است در چنین شرایطی مسئولان هم کمی در رفتارهای خودشان تجدیدنظر کنند. لازم نیست همیشه برای هر موضوعی در صدر اخبار باشند و به جای آن اگر تلاش کنند تا با اقدامی عملی به مردم نشان دهند که هم حرف رهبر انقلاب برای‌شان مهم است و هم باز کردن گره از زندگی مردم.

نکته دوم آنکه بهتر است همه این اظهارنظر کنندگان عزیز نگاهی به اظهار نظرهای سال‌های قبل خودشان و تاثیرش در حل مسائل داشته باشند. برای نمونه چقدر توانسته‌اند در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ یا ۱۳۹۹ موفق باشند؟ آیا تنها به مصاحبه پرداخته‌اند یا واقعا کاری برای رفع مشکلات داشته‌اند؟ از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به مدت چهار سال است که کلید واژه «تولید» در نامگذاری‌ها از سوی رهبر انقلاب بیان می‌شود. مسئولان گرامی به جز جمله سازی درباره آن چه کرده‌اند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۴
نام فروردین نیارد گل به باغ شب نگردد روشن از اسم چراغ
اگر ۲۹ اسفند هر سال رئیس جمهور به گزارش نامگذاری سال قبل میداد این می شد یک کار درست ، نامگذاری صرف و بدون نتیجه بی فایده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
چه شعر به جایی
البته همه سالها نه تنها در جهت نام نهاده شده روی سال کاری انجام نشده ، بلکه در مسیر برعکسش به شدت فعال بوده ایم
یعنی اینکه فاتحه شرکت های دانش بنیان را باید خواند
ناشناس
| Romania |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
حداقل برای اجرای امور دانش بنیان از افراد بی سواد استفاده نکنید
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
اکثر شرکت ها ی به اصطلاح دانش بنیان همگی وارد کنندگان کالا و تجهیزات و مواد شمیایی از چین و کشور های دیگر هستن که به نوعی تقلب کردن است . بفیه نیز با این عنوان کاسبی میکنند
رضا
| Turkey |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
اگر به علم و عالم بها دادید ، حقوق ۵۰۰ دلاری استاد دانشگاه ، استاد سفارشی ، دانشگاههای مدرک فروش ، هرگز و هرگز دردی از کشور دوا نخواهند کرد. کار هر بز نیست خرمن کوفتن. گاو نر می خواهد و مرد کهن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
از فردا هرچی بنگاهی ماشین و دلال خونه و سکه و دلار تا حالا دیدید،تابلوشونو میکشن پایین مینویسن دانش بنیان فلانی و بهمانی و هرچی تسهیلات و امکانات که قراره به پژوهشگران بدبخت واقعی برسه دو لپی قورت
میدن بازم میشه همون دلالی در دانش بنیانی
خدا وکیلی عجب حرفی زدید!خوب اگر قرار بود جمله سازی نکنند و به عمل بپردازند که دیگه مسئول نمی شدند!!! ضمنا مردم ایران سالهاست که دانش بنیان هستند و چیز جدیدی نیست، اینکه بتونی با این درآمدهای ریالی هزینه های دلاری رو پرداخت کنی و زنده بمونی شاهکار دانش بنیان است.خدا وکیلی غیر از اینه؟!! علی برکت ا...!!!
طرف دیپلمش رو با تبصره سه درس اصلی گرفته روحش خبردار نیست دانش بنیان اصلا چی هست! غیر از جمله سازی و مصاحبه کار بی ضرر دیگه ای بلد نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
اختیار دارید آقایون همگی یه لقب دکتر یدک می کشند
بعضی ها در چاپلوسی نظیر ندارند. کافیه یه قدم عملی برداشته بشه که بهتر از این همه مصاحبه و روی جلد امدن هاست
تابناکی های عزیز با اسم گذاری روی سالها هیچوقت مشکلات مردم حل نخواهد شد . بقول خودتان بیشتر از دو دهه هست که سالها نامگذاری میشود کدامیک از این نام گذاری ها دردی از ملت دوا کرده . مشکلات مملکت ریشه ای است و با نام گذاری درمان نخواهد شد
خانه از پای بست ویران است،
خواجه پای بند دانش بنیان است.
چه بخور بخوری بشه در لوای نام دانش بنیان امسال،خوشبحال بعضی ها میشه خیلی
بهش زیادی از مسئولان برای جمله سازی استخدام شده اند، بعد شما انتظار دارید جمله سازی نکنند؟
مجلس بجز بجز تحمیل هزینه و باز کردن مدارک دکترای جعلی در جامعه هیچ نقشی ندارد.
در تهران از بنگاه املاک تا راننده و دست فروش تا مقامات همه دکترا دارند و سواد در حد ابتدایی است.
بعد از انقلاب آقا به حاج آقا تبدیل و حالا به اقای مهندس و آقای دکتر تبدیل شده و همه در اوج بیسوادی دانش بنیان شده اند.
خدا دانشگاه های ایران را به راه راست هدایت کند.
اگر هزینه هایی که بابت نامگذاری سالها اعم از سربرگها ، بنرها ف سمینار و گردهمایی ها ، کتاب ها و .... را صرف تولید کرده بودیم شاید اوضاع کمی بهتر بود
مسخره تر از همه صدا و سیماست که هر خبری از هرجا می دهد یک کلمه "دانش بنیان" به آن اضافه می کند. انگار هدفش لوث کردن ایده رهبری است.
آنقدری که دستگاههای عریض و طویل و انجمن های صنفی مختلف برای شرکتهای دانش بنیان و کوچک کارشکنی میکنند، هیچ عامل دیگری نمیکند. متاسفانه پس مانده های خائن دولت های قبلی همچنان در بدنه دولت به کارشکنی و ممانعت از اجرای برنامه های اصلاحی دولت میپردازند و به دلیل کارمند رسمی بودن امکان برخورد یا جایگزینی آنها هم وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
بالاخره‌ یکی‌ پیدا‌شد‌ که همه مشکلات را را ضعف دولت‌ قبلی بدونه‌ و مشکلش اینه که کارمندان‌ رسمی را نمیتونه‌ بندازه‌بیرون‌ و البته‌ خودش بده جاشو بگیره‌ !!!
با سلام و احترم
ما خودمون یک شرکت دانش بنیان داریم و با هزار مشتقت داریم شرکت داری می کنیم . متاسفانه واژه دانش بنیان برای ماها آبِ کسب روزی نداره ولی برای خیلی از مسوولین نانِ پست و مقام و صندلی داشته ؟
آقای ستاری هم که فقط دلخوش به آرایه آمار دارد .
متاسفانه واژه دانش بنیان برای خیلی ها شده کاسبی ، طرف از چین تجهیزات وارد می کند به اسم دانش بنیان به کشور قالب می کند و مالیات هم به کشور نمی دهد !
یا طرف کارخانه تولید لبنیات دارد آمار فروشش جز دانش بنیان محسوب می شود !
به نظرم بایستی ابتدا در تعریف دانش بنیان بازنگری اساسی بشود ! دانش بنیان واژه از بنیان خود غلط است بایستی شرکت های فرافن high-tech بجای دانش بنیان بنشیند !
یه سر به شهرستان ها بزنید تا ببینید برای این جمله چقدر بنر و تابلو برپا کرده اند.البته نون تو همین کارهاست!!!
از فردا نامه و بخشنامه و هزار دستورالعمل و شیوه نامه و ایین نامه میفرستن برای نام سال و اخرش هم هیچ هیچ
چندتا شرکت دانش بنیان با تخصص پاچه خواری تاسیس خواهند کرد که از بودجه عمومی کشور هم بهره ای ببرند
در خیلی از کشورها پژوهش در دانشگاهها صورت می گیرد. البته در ایران نیز به خاطر امتیاز پژوهشی و یا گرفتن دکتری و ارتقا کلی بار پژوهشی رو بر دوش اساتید می گذارند. اما حقوق اساتید در حد یک مهندس معدن نیست... اگر واقعا به فکر دانش و دانش بنیان هستند کمی به اساتید، امکانات و حقوقشان توجه کنید. استثمار کردن اساتید رو
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
ببخشید منظورم کارگر معدن بود...
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
حالا این اساتید تخم دوزرده گذاشتن ؟
در علوم پایه و مهندسی استادی نمونده با سوادا رفتن اینایی که موندن همه خودی ان و ناپلیونی مدرک گرفتن.
در علوم پزشکی هم دیگه بسیجی ها تخصص گرفتن و دارن طبابت صرافی و ریاست میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
هر چیزی قیمتی داره، اگر به فکر دانش هستید اساتید تولید گر دانش هستند... دانش بدون سواد و تحقیق و زحمت بدست نمی آید. البته باید این دانش به صنعت و فناوری تبدیل شود که نیاز به کار تیمی است. اما این دانش به آسانی بدس نمی آید و یکی از سخت ترین مشاغل است که نیاز به توجه و دادن امکانات و تامین مالی و ایجاد انگیزه است.
اینکه برخی از اساتید مدارک معتبر ندارند دلیلی نمی شود که باقی اساتید زحمتکش و باسواد را نیز به پای آنها سوزاند
بی نامی و گم نامی را عشقه
سیاست های کلان با نامگذاری و بصورت یکساله درست نمیشه!
این نماینده ها و مسئولا تا میان به رونق تولید و کار جهادی عادت کنن و براش برنامه ریزی و سیاست گذاری خرد کنن سال تموم شده باید برن سراغ دانش بنیانی!!
حداقل نامگذاری ها در راستای یک برنامه کلان و نامگذاری ها به مرحله های برنامه مرتبط باشه. خیلی جسته گریخته است.
واسه همینه نماینده ها و مسئولا فقط میرسن که در مورد هر کدوم انشا بگن و پاچه خواری کنن و به برنامه نویسی نمیرسه! اصلا منسجم نیست.
تابناک جان خودت خوب می دونی که متاسفانه تو کشور همیشه شعار داده شده است. ما در طراحی و تفسیر شعار استادیم. با شعار هم مملکت پیشرفت نکرده و نخواهد کرد. جالبه در همین چند روز برای شعار سال انیمیشن ساخته شد. خدا می دونه همین انیمیشن چقدر هزینه داشته. به عبارتی این شعار ها برای بعضی ها نون و آب داره.
خدایا از علمی که به من نفع نمی رساند و از نمازی که بالا نمی رود و از دعایی که شنیده نمی شود به تو پناه می برم
مسئولین به خودتون بیایید با حرف و حدیث کاری درست نمی شود باید عمل کرد
ما حرفش را می زنیم اما خارجی ها می شنوند و گوش می کنند و عمل می کنند و فقط تنها چیزی که معرف کار آنها است خروجی و عمل آنها است
دانش بنیان بدون دانش معنی نداره، اما چقدر به اساتید و پژوهشگران در دانشگاه ها اهمیت میدن؟ و یا حتی معلمین و نظام آموزشی
باید نخبه ترین افراد اساتید دانشگاه باشند و رفاه و امکانات لازم را داشته باشند تا دانش خود را در جهت فناوری قرار دهند

اما هم اکنون اساتید دانشگاه در حد یک کارمند دولتی حقوق می‌گیرند و هيچ مزایایی هم ندارند. اساتيد را به استثمار کشیدند و پز مقالات آنها را می‌دهند
همینطور ادامه بدهند ایرانخودرو و سایپا هم مدعی دانش بنیان میشوند خبرش را دارم بلافاصله بعد از نامگذاری مدیرعاملهای این دو خودرو ساز دستور دادند چندتا از شرکتهاشون را دانش بنیان اعلام کنند
اتفاقا امسال مجلس و دولت پیشاپیش به نام سال عمل کرد. حقوق اساتید را دولت سی درصد کرد و مجلس هم مالیات اساتید را افزایش داد و محدودیت بر حقوقشان وضع کرد.
الان استاد به جای تمرکز بر تولید علم و فناوری ذهنش درگیر حداقل معیشت است.
یه خدا قوت جانانه بگیم به مسولان علم ستیز خودمون.
سال 1401 باید سال خوش قولی مسئولان ونمایندگان مجلس وپیگیری پروژه های نیم تمام نیز باشد مثلا پروژهای شهربار که چندین سال است بلا تکلیف مانده ونمایندهای این شهر کمتر به آن توجه می کنند. از جمله بازار جدید میوه تره بار شهریار که قرار بود سال 97 به بهره برداری برسد ولی سرمایه گذار پروژه به علت بی پولی آن را نا تمام گذاشته ومسئولین که قرارداد را امضا کرده اند. به دلایلی آن را مسکوت گذاشته اند باید پاسخگو باشند که چرا بعد از 8 سال پروژه تمام نشده یا سازنده را عوض نکرده اند.
فقط نمایندگان مجلس مصاحبه نمی کنند بلکه دانشگاهیان ما هم رجزخوانی رو شروع کرده اند طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی که به واژه سازی و شعاردرمانی مشهوراست از برنامه ریزیهای کلان در یاره شعار سال سخن گفته در حالیکه کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد در خط فقر دست و پنجه نرم میکنند.
شركتهايىًكه نرم افزارو سخت افزار توليد كنند مادر علم تكنولژى جديد هستند
مثل تايوان ، كره جنوبى وچين ،ايرلند كه اغلب چيپس هاى كامپيوترى توليد كرده و يا app توليد ميكنند
اخيرأ امارات هم كارهايىً ميكند
شعار شعار شعار!
ساده ای آ . شیش جهت تحریمیم . یه تسمه تایم پراید نمتونید بسازید
یک شرکت دانش بنیان یک محصول کاملا ایرانی برای ما ساخته ده برابر نوع خارجی گران تر به نام حمایت برای سرویس امدند پلمپ را باز کردن دیدم قطعات ساخت المانه بهشون گفتم چرا و چطور گفتند قطعات رو قاچاقی اوردیم سرهم کردیم شدیم دانش بنیان داخلی درواقعیت همه دانش بنیان های داخلی همینند رفتم نمایندگی اسنوا برای محصول داخلی مدیرمجموعه با افتخار گفت ما تمامی قطعاتمون کره ایه باید منتظر باشی تا بتونیم بیاریم داخل کشور بهت محصول بنام 100% ایرانی بفروشیم این واقعیت امروز ماست. شیپور بلند و تو خالی
بعد از ۴۳ سال همچنان شعار میدهیم و عمل نمیکنیم . فقط هزینه ترویج و تبلیغ شعار را مردم پرداخت میکنند .
جمله سازها ، همشون یک عده چاپلوس هستن که اصلاً نمی دونن دانش بنیان یعنی چی .
از فردا راه میافتن بچه های مسیولین تو میدون انقلاب دنبال مجوز شرکت دانش بنیان. چه جای خوبی هم بشه برای هپلی هپوی پولا. یه اپ میسازن میگه چند هزینش میگن ۱۰۰۰ میلیارد. بیا ثابت کن
چرا مقامات از ادمهای بی سواد و بی تجربه دران کار برای مسٸولیت انتخاب می کنند؟ چون فقط می خواهند جایگاه انها متزلزل نشود و زیر سوال نروند و جواب مردم هم که راحت است می اندازند گردن دیگران و یا بین خودشان پاس می دهند حالا شما انتظار دارید چه چیزی درست شود.!!!؟؟؟
اگر قوانین کشور بر پایه دانش و علم و دانش بنیان نوشته شود همه مشکلات حل می شود یعنی انفاقا اولین افرادی که باید دانش بنیان کار کنند همین مجلسیها هستند که متاسفانه اکثرا دارای دانش کافی نیستند و از دانشمندان نیز مشاوره علمی نمی گیرند چون به فکر تایید صلاحیت مجدد و رای آوردن در حوزه انتخابی هستند و متاسفانه عوام پسند حرف می زنند و عمل می کنند و مراقب هستند چیزی نگویند که رد صلاحیت شوند
هر بی سوادی می دونه گسترش دانش با فیلترینگ و کم کردن سرعت اینترنت جور در نمی آد پس یک شعار تکراری و پوچ مثل سال های گذشته است.
حالا از قزدای تعطیلات ، تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هم " واحدهای دانش بنیان" میشوند.
باز سانسور کردی. وقت مردم ‌را تلف میکنید
متاسفانه عده ای با فرصت طلبی از نام گذاری سالها فقط مسابقه نوشتن بنر را بلدند ، همه ارگانها سبقت می گیرند که زودتر از همه شعار سال را به بنر با تعداد زیاد تبدیل کنند ، و اصلا با اجرایی شدن آن کاری ندارند ،و تلاشی در آن جهت نمی کنند .
دیگه دوره تملق و چاپلوسیه...پس میگی چکار کنن...
یکی از جاهائیکه‌ ادمهاش‌ کلا‌ تمام‌ کارهاشون‌ دانش‌بنیان‌ است‌ مجلس‌شورای اسلامی‌ است‌ که رای قاطع‌ به عدم‌ تغییر ساعت داد‌ ولی‌ یکی از شورای‌ نگهبان‌ بلند شد‌ گفت‌ ؛
بشینینید‌ بینم‌ بابا‌ شماها چکاره‌ید‌ ؟!!!!
نمیشود کل مملکت رو داد به چندتا جوون بی تجربه اگر دانش بنیان هستین بفرمایید خودروسازی رو متحول کنید همین یه قلم براتون بسه
حالا که حرف جمله شد، خود عبارت «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» غلطه و معنیش مشخص نیست.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی