بازدید 10967
نگاهی به آمار‌های تزریق واکسن در ایران در یک ماه اخیر:

اومیکرون و موج ششم کرونا هم نتوانستند روند واکسیناسیون را تغییر دهند!

تامل در آمار تزریق واکسن در کشورمان نشان می‌دهد که بعد از تجربه دوران اوج واکسیناسیون و تزریق بیش از یک میلیون دوز واکسن در روز، حالا مدتی است که به چند صد هزار تزریق در روز نزول کرده‌ایم، آن هم در شرایطی که تزریق دوز سوم هم در دستور کار قرار دارد و اگر استقبال از واکسیناسیون مانند تابستان بود، می‌بایست شاهد تزریق میلیونی واکسن در کشورمان باشیم.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹ 02 February 2022
تابناک اجتماعی
به رغم تبدیل سویه اومیکرون به سویه اصلی کرونا و شروع موج ششم شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورمان، روند واکسیناسیون علیه این بیماری در ایران تغییر محسوسی نشان نمی‌دهد.

به گزارش «تابناک»، واکسیناسیون علیه کرونا در کشورمان اگرچه با ایرادات و مشکلاتی آغاز شد و تا چند ماه بعد از شروع، به دلایلی مانند کمبود واکسن روند کندی داشت، با افزایش واردات و همچنین تولید داخلی، آن چنان روند پرشتابی را تجربه کرد که موجب شد کشورمان در زمره برترین کشور‌ها در این حوزه قرار گیرد. روندی که البته حفظ نشد و به رکوردی چشمگیر ختم گردید.

این را می‌شود از تامل در آمار تزریق واکسن در کشورمان هم دریافت که در دوران اوج به بیش از یک میلیون دوز واکسن در روز هم رسیده بود، اما حالا مدتی است که به چند صد هزار تزریق در روز کاهش یافته است، آن هم در شرایطی که تزریق دوز سوم هم در دستور کار قرار دارد و اگر استقبال از واکسیناسیون مانند تابستان بود، می‌بایست شاهد تزریق میلیونی واکسن در کشورمان باشیم.

اکنون اوضاع به قدری عجیب شده که به رغم تزریق نشدن دوز اول واکسن به حدود ۷ میلیون تن از هموطنان مان، در یک ماه اخیر تنها روزانه ۳۳ هزار و ۲۰۴ دوز اول واکسن به مراجعان تزریق شده است؛ عددی بسیار کوچک که معنای آن، نیاز به ۲۰۵ روز برای پایان یافتن تزریق دوز اول واکسن به جامعه هدف واکسیناسیون در ایران است! زمانی که بی شک افزایش خواهد یافت چراکه روند تزریق دوز اول نزولی است.

این در حالی است که در بازه یک ماهه اخیر، به طور میانگین روزانه ۷۱ هزار و ۲۴۵ دوز دوم تزریق شده و میانگین تزریق دوز سوم یا بوستر ۳۲۶ هزار و ۳۳۱ دوز بوده است. اعدادی که برخی بر این باور بودند که با بروز موج بعدی بیماری در کشورمان تغییر خواهد کرد و شمار بیشتری از افراد برای تزریق واکسن مراجعه خواهند نمود، در حالی که نمودار‌های یک ماهه این باور را رد می‌کند!
 
روند تزریق دوز اول، دوم و سوم واکسن در کشورمان در یک ماه اخیر

نیم نگاهی به نمودار‌های فوق کافی است تا دریابیم که روند تزریق واکسن در کشورمان در یک ماه اخیر (که دست کم نیمی از این زمان، مشمول موج ششم بیماری در کشورمان است) روندی خطی است و تغییر خاصی نشان نمی‌دهد، الا در تزریق دوز اول واکسن که موجب شده شیب نمودار خطی کمی افزایش بیابد که آن هم نه نتیجه شیوع اومیکرون و شروع موج ششم، که ناشی از تصمیم اخیر مسئولان کشورمان است که از ابتدای این هفته اجرایی شده است.

صحبت درباره کاهش سن واکسیناسیون در ایران است که با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای هفته جاری آغاز شده و بر اساس آن، گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال هم می‌توانند برای دریافت واکسن به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه نمایند. تصمیمی که موجب شده نرخ تزریق دوز اول واکسن کمی افزایش بیابد و با نمودار تزریق دوز دوم و دوز سوم واکسن تفاوتی جزیی بیابد.

وضعیتی که برای تغییر آن، ارسال پیامک انبوه به دریافت کنندگان دوز‌های اول و دوم واکسن هم ارسال شده تا برای تزریق دوز سوم در اسرع وقت اقدام کنند و در نتیجه، کمی در میزان مراجعه برای تزریق این دوز واکسن هم تاثیر گذاشته، اما در کل نتوانسته روند کلی واکسیناسیون در کشورمان را بهبود ببخشد. موضوعی نگران کننده که می‌بایست به سرعت تدبیر شود، چراکه می‌دانیم واکسن اگرچه مانع از ابتلای افراد نمی‌شود، اما نقش موثری در جلوگیری از ابتلای شدید افراد دارد.
 
تعداد واکسن های تزریق شده در هر روز بر مبنای دوز اول، دوم و سوم. در این نمودارها به وضوح مشخص است که افزایش تزریق دوز اول در هفته جاری در نتیجه کاهش سن واکسیناسیون در کشورمان است.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
اینا که راه حل داره. بندازید گردن دولت روحانی. چ خبر ار پنجاه میلیون واکسن برکت؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
یه ساندیس بدید
اگه سلامت مردم براتون بر سياست مقدم بود، فايزر مياورديد كلي از اين هايي كه نميزنن هم راضي ميشدن بيان بزنن، در كل به نفع سلامت و جامعه بود، انتخاب واكسن حق هر ادمي هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
بله اثرات معجزه آسای فایزر رو هر روز در آمریکا می بینیم
تنها راه مصون ماندن از این بیماری فرهنگ همگانی رعایت دستورات بهداشتی است که در چین و ژاپن و
کره وجود دارد ولی در بقیه کشورها حتی آمریکا انگلیس و خود ایران این مورد کمتر مشاهده می شود
دولت باید کسانی که واکسن اصلا نزدند چنانچه کرونا گرفتن مخارج انها خودشان پرداخت کنند و همچنین امکانات سه دوز را برای همه مهیا کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
آقا محسن هنوز متوجه نشدی همین واکسن مردم رو بیچاره کرد برادر
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
بچه جون یه تحقیق در مورد عوارض واکسن بکن بعد چرت و پرت بگو. اتفاقا دولت باید به کسانی که واکسن نزدن و اصلا کرونا هم نگرفتن جایزه هم بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
خیلی خوب از اون طرف هم اگر کسانی که سه دوز واکسن رو زدند و مبتلا شدند دولت بایستی بشدت جریمه بشه و خساراتی که طرف به خاطر کرونا بهش وارد شده پرداخت کنه . بنده خدا الان اکثر کسانی که دارند گرفتار میشن واکسن زده هستند. آخه یعنی چه این همه مردم واکسن زدند الان بایستی بشدت وارد موج دیگه بشیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
از 61 نفر فوت شده دیروز 60 نفر دوز دوم و بسیاری دوز سومم زده بودند و تنها یکنفر از فوت شدگان واکسن نزده بود اگر درصد گیری نسبی هم انجام بشود درصد تلفات در واکسن زده ها ده60 برابر واکسن نزده ها هست
باید بررسی کنید که علت نزدن واکسن چیست؟
آیا وزارت بهداشت طرحی در مورد اقناع مردم داشته؟
با سلام
مساله چندان پیچیده نیست. عده ای مخالف واکسیناسیون هستند و عده ای می ترسند این افراد دوز اول و یا دوم را تزریق نکرده اند. مساله بعد جو بی اعتمادی مردم به واکسن های داخلی است. متاسفانه علیرغم تبلیغات و رونمایی های متعدد این واکسن ها در بازه زمانی لازم وارد بازار نشد. همچنین اطلاعات علمی کافی در اختیار کادر پزشکی قرار نگرفت تا مردم از این طریق آگاه شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
توجه بفرما خیلی از افرادی که ر سه دوز واکسن را زده اند به شدن مبتلا شدند و در همه خانواد ا هست و در مقابل افرادی که نزدند یا مبتلا نشدند یا اگر شدند بسیار خفیف...علت عدم استقبال عدم کارایی واکسن هاست...کرونا پایان بشر هست مثل دایناسورها نسل بشر هم منقرض میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
آقای دکتر فقط بی اعتمادی به واکسن های داخلی وجود داره
یعنی این همه واکسن گریز در سراسر دنیا وجود داره از ترس واکسن ایرانیه؟
دلیلش نبود واکسن خوب هم هست. من دو دوز اول روز سینوفارم زدم. من 17روز از تایم تزریق دز سوم ام گذشته بود و منتظر بودم که یه واکسن خوبی پیدا کنم. بلاخره آسترازانکا اومد و دز سوم رو دو روز پیش زدم. چرا نباید واکسنی مثل مدرنا یا فایزر تو کشور باشه؟ جالبه واکسن سینوفارم با تاثیر ضعیفتر دو تا سه برابر از این واکسن ها گرونتره! دولت که از جیب خودش خرج نمیکنه. پول ملته. چرا نباید درباره هزینه کرد از مردم سوال کنه؟
وقتی واکسن زدی ولی باز آمار شیوع بالا‌ میره معلومه دیگه واکسن نمیزنن چون دیگه به نظرشون خیلی فرقی نداره. زندگی ادامه داره تابناک.. تو اروپا و آمریکا هم همین داستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
کاش علم داشتی
چرا آمار دقیق نمی‌دن چند در میلیون از واکسن‌نزده‌ها و چند در میلیون از واکسن‌زده‌های تک دوز و همین‌طور دو دوز و سه دوز در این یک ماه کشته شده‌اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
سه دز مشکلات کمتره
برو امار بهداشت جهانی بخون
دلایل عدم استقبال از واکسن:
1- عذم اطمینان از بی خطر بودن واکسن های چینی و ایرانی.
2- اثر کم واکسن . وقتی اعلام میشه تزریق هر دو دوز واکسن چینی،تنها 10 در صد تاثیر دارد.
3- خیلی ها منتطر واکسن اروپایی هستند. واز آن استقبال خواهد شد.
4-در کشور ماهمیشه تزریق با ریسکهایی همراه است و مردم می ترسند. بنده در تبریز برای واکسن به مرکز بهداشت رفتم . ویال واکسن سینوفارم که گفتند 5 نفره هست را به یکی دو نفر قبلا زده بودند و بقیه اش را در دمای کاملن گرم اتاق روی میزگذاشته بودند تا به نفر ات بعدی بزنند و به دلیل عدم مراجعه و عدم استقبال معلوم نبود چند ساعت همینطوری در آن دما مانده بود که به بنده زدند.در حالیکه دمای ماندگاری برای سینوفارم حد اکثر 8 درجه بالای صفر دکر شده.ودیگر اینکه تزریق کننده بدون دستکش و پنبه ای را مالید که اصلا الکل نداشت و خلاصه بهداشتی بودن عمل تزریق اصلا اطمینان بخش نبود. و متاسفانه اغلب موارد درجاهای دیگر نیز مثل آزمایشگاهها ی خون وضع به همین منواله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
عدم استقبال؟!
بله 60 میلیونی که واکسن زدن لابد جزو جمعیت ایران حساب نمیشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
دوست عزیزی که پاسخ دادی ولی در پاسخت مغله کرده ای . عدم استقبال را که خود تابناک گفته ، به موضوع و متن دقت نکردید بنده هم با فرضیات متن دیدگاهم را گفتم . ما از این روزها حرف می زنیم نه از چند ماه پیش .
بنده نوعی نه خودم و نه خانواده ام واکسن اصلا نزدیم اما در طول دو سال کرونا پروتکل ها را به شدت رعایت می کنیم از ماسک استفاده می کنیم در همه جا،از دستکش نایلونی در خرید ها و پمپ بنزین از الکل برای ضد عفونی دست،نانی که از نانوایی می گیریم حتما در توستر داغ می کنیم ،کلیه خریدهای بیرون ضد عفونی میشود راعیت فاصله اجتماعی را داریم ،حتی المقدور از رفتن به جمع های شلوغ خودداری کردیم کمترین مراجعه را برای خدمات درمانی نظیر دندانپزشکی و ..داشتیم حتی هنگام حضور در ارایشگاه تنظیم کردیم زمانی مراجعه کنیک که ارایشگاه یچ کس نباشد و انهم با ماسک و سپس ضد عفونی .....اما در میان اقوام خودم چندین خانواده هستند که سه دوز واکسن را زده اند و الان همگی بصورت خانوادگی گرفتار کرونا شده اند واقعا خوشحالم که واکسن نزدم زیرا این فکر به ذهنم خطور می کند که واکسن ها در نهایت منجر به ضعف شدید سیستم ایمنی شده اند ...به نظرم بهتر است وزارت بهداشت یک تحقیق میدانی در مورد میزان نسبی ابتلا واکسن زده ها و واکسن نزده ها را به کرونا و حتی میزان وخامت مبتلایان در هر دو گروه و مرگ و میر نیز مقایسه شود به نظرم بهترین سنجه برای بررسی میزان کارایی واکسن ها همین کار باشد
متهم اصلی خود وزارت بهداشت با مدیران انقلابی و ارزشی و بی سوادشه که هر روز یک ادای جدید و یک داستان و مانع جدید بر سر راه واکسیناسیون ملت قرار میده !
من دو دوز آسترازنکا زده بودم ولی دوز سوم رو بهم ندادن تا اینکه بیمار شدم و تازه بهبود پیدا کردم و باید دو هفته صبر کنم تا بتونم دوز سوم تزریق کنم. تازه اگه آسترازنکا موجود باشه و مسخره بازی جدید در نیارن
مردم دارن بیدار میشن توطعه داره خنثی میشه.چرا از کانادا چیزی نمگی
خواهش میکنم واکسن کرونا بزنند از کشور میخوام مثل کشور های دیگر اجباری کنید تا مردمان واکسن را بزنند هر چه زودتر کرونا ریش کن شود
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی