بودجه ۱۴۰۱ از پس کنترل تورم برمی‌آید؟

نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس یازدهم شد؛ بودجه‌ای که حداقل انتظار مجلس و دولت از آن، کنترل تورم و نقدینگی در کنار افزایش ۸درصدی رشد اقتصادی است.
کد خبر: ۱۰۹۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴ 12 December 2021

نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس یازدهم شد؛ بودجه‌ای که حداقل انتظار مجلس و دولت از آن، کنترل تورم و نقدینگی در کنار افزایش ۸درصدی رشد اقتصادی است.

به گزارش تابناک؛ امروز حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد. دولت دخل و خرج خود را در سال آینده با رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تخمین زده است.

پیش از این، تقدیم لایحه بودجه و به دنبال آن تشکیل نشست‌های مشترکی بین کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی با رییس و معاونان سازمان برنامه و بودجه، از گوشه و کنار مجلس جزییاتی از لایحه بودجه منتشر شد تا اینکه امروز دولت با تاخیر پنج روزه‌ای، بودجه را به مجلس ارائه کرد؛ طبق آیین نامه داخلی، دولت باید تا ۱۵ آذر، بودجه سالانه را به مجلس ارایه کند. در این رابطه هفته گذشته، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفته بود: «این چند روز تاخیر به خاطر همدلی و همکاری و توافق بیشتر در بودجه است.»

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در توضیح جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نخستین هدف در بودجه ۱۴۰۱ ثبات اقتصادی است. لازمه ثبات اقتصادی آن است که ما بودجه‌ای ارائه کنیم که کسری بودجه نداشته باشد. اگر کسری بودجه داشته، این ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد.

او نکته دوم را انضباط بانک‌ها خواند و تاکید کرد: استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است. برنامه این است که این اتفاق نیفتد، چون این موضوع، مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

رییس جمهوری از هدف گیری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی و اصلاح ساختار بودجه سخن گفت و توضیح داد: در بودجه کاهش کسری تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان و کاهش استقراض دولت از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان و همچنین کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان و افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص از ۵.۴ درصد به ۶.۹ درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت از ۱۰۴ درصد در قانون بودجه سال جاری به ۵ درصد در لایحه بودجه سال آینده دیده شده است.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز ضمن توضیح درباره روند بررسی بودجه در مجلس گفت: این بودجه در حقیقت هم بودجه دولت و هم ملت است. ان‌شاءالله با همکاری دقیق، خوب و کارشناسی دولت و مجلس، اولین لایحه بودجه مدیریت و دولت جدید بتواند در کشور اثرگذار باشد.

درباره جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱، محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس گفت: کسری تراز عملیاتی در ‫قانون بودجه ۱۴۰۰‬ به دلیل افزایش هزینه‌های دولت به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسید، اما دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با مهار رشد هزینه‌ها و افزایش ۷۱ درصدی درآمد‌های گمرکی و مالیاتی، کسری تراز عملیاتی را به ۲۷۹ هزار میلیارد تومان رساند. همچنین ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی برای ‫واردات‬ کالا‌های اساسی با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابقی با نرخ دلار ۱۷۵۰۰ تومانی محاسبه شد. این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با نرخ دلار ۲۳۰۰۰ تومانی محاسبه و به همین دلیل، رقم محاسباتی نفت در بودجه، واقعی شده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به کنترل کرونا، رونق تولید و توسعه پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس، می‌توان درآمد‌های پایداری را محقق کرد. دولت باید افزایش درآمد‌های مالیاتی را به روش مبارزه با فرار مالیاتی ثروتمندان تبدیل کند و بار جدیدی بر دوش کسب‌وکار‌ها نیندازد. دولت برای سال بعد، دلار ۴۲۰۰ تومانی را به جز برای دارو و گندم حذف خواهد کرد. با هدف از بین‌ بردن مشکل تامین دارو و جلوگیری از ایجاد رانت واردات گندم، باید ارز دولتیِ در نظر گرفته‌شده برای دارو به بیمه‌ها و ارز دولتی گندم نیز به مصرف‌کننده نهایی، پرداخت شود.

این عضو هیات رییسه درباره میزان افزایش حقوق کارکنان دولت، این توضیح را داد که حداقل حقوق پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۹ درصدی از ۳.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده و افزایش حقوق‌ها پلکانی و به نفع قشرهای کم‌درآمد است.


همچنین در جلسه امروز، بررسی جزییات طرح حمایت از مالکیت صنعتی به پایان رسید؛ مدت اعتبار گواهینامه طرح صنعتی پنج سال مشخص و برای تمدید آن دو دوره پنج ساله متوالی در نظر گرفته شد. همچنین نمایندگان یازده شرط برای لوگو یا علامت تجارتی در نظر گرفته تا علامت تجاری خلاف موازین شرعی و قانون و همچنین گمراه کننده نباشد.

در این طرح مواردی برای شکایت از استفاده از علامت تجارتی پیش بینی شد. همچنین استثنائات قانونی درباره نقض اسرار تجارتی تعیین شد. نمایندگان هزینه‌های مربوط به ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علایم تجارتی را مشخص کردند؛ با پایان بررسی مواد طرح حمایت از مالکیت صنعتی، مصوبات مجلس برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۲
بودجه رو تورمی بستید؛ چی مهار بشه!
اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی نیاز به همراهی مردم دارد که شما ندارید . خیلی دیر متوجه خواهید شد که نگاه بالا به پایینی که به ملت داشتید چه بهایی برای خودتان داشته
بودجه با اقتصاد مقاومتی بسته نشده است. نه تنها بخش غیر مولد منقبض نشده است بلکه گسترش یافته است!
از وین چه خبر ؟
این لایحه خلاف تمام قوانین مصوب موجود است و تنها راه جلوگیری از این فاجعه اعتصاب سراسری تمام کارکنان در سراسر کشور است.
سلام همه بودجه.ها روی کاغذ خوب هستند ولی در اجرا مسئله متفاوت میشه البته همین حالا هم فرض رشد هشت درصدی قصه سنگ بزرگ را تداعی میکند
همانطور که بقیه بودجه ها بر آمدند، بودجه سال ۱۴۰۱ هم بر می اید
همانطور که بقیه بودجه ها بر آمدند، بودجه سال ۱۴۰۱ هم بر می اید
مشخص است که تورم در سال آینده نصف خواهد شد
بودجه 1401 فقط از پس مردم برمیاد، هیچکس رو زنده نمیذاره
با سلام واحترام
به چند دلیل پاسخ خیر است. ازمهمترین آنها حذف دلار4200 ، عدم توجه به رفع تحریم ها و حفظ شرایط تحریم در بودجه(عدم فروش نفت و کسری بودجه شدید) ،دست درجیب تامین اجتماعی کردن دولت با تبصره 20(افزایش سن بازنشستگی ومیانگین 3سال)، و.....
آره همانطور که از پس قیمت خودرو بر آمدید، از پس تورم و رکود و تحریم هم برخواهید آمد...!!!


وعده و وعید و د ...

مردم باید یک فکر اساسی بکنند
خیر
بودجه واقعا تخیلی است
رشد مثبت ۸ درصد!!!!!!!!!!!
بورس را نمی توانند اقایون جمع کنند و نقدینگی فروان ، بعد رشد ۸ درصدی؟؟؟؟؟؟؟؟
رییس سازمان برنامه این دولت خیلی ایده ال گرایانه بودجه را در نظر گرفته درصورتی که او هم مانند نوبخت در دولت قبل با واقعیتهای موجود اقتصاد کف بازار اشنا نیست
امکان ندارد و تازه شرایط تحریمی امریکا که حتی چین و روس هم به ما کمک نمیکنند
این برنامه بودجه فقط نابود کننده قشر حقوق بگیر است و خاصیت دیگری ندارد. تمام
دولت شمشیر رو از رو بسته برای کارمندان تا کمبود بودجه اش رو با درصد کمی افزایش حقوق و افزایش سن بازنشستگی جبران کند.
یک عمر کار کردیم و به موقع کسورات و مالیات دادیم حالا نه پاداش دارند بدهند و نه قدرت کنترل تورم را دارند و جواب ناکارامدی مسیولان در حفظ صندوق های بیمه و اختلاس رو هم باید قشر کارمند جوابگو باشه.
بر اساس بودجه سال آینده
افزایش دستمزد و حقوق کارگران ۱۰ درصد
افزایش قیمت ها ۱۵۵ درصد


رییسی مچکریم !!!!!!!!!!!!!!!!
بودجه نهادها و سازمان ها که هیچ کاری جز حرف زدن نمیکنند مخصوصا صدا و سیما باید صرف مدرسه سازی و بیمارستان و دانشگاه میشد

متاسفانه مثل همیشه نشد .

تاسف
تاسف
تاسف
چرا در بودجه تهیه شده ، هیچ اثری از تسویه بدهی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان
دولت به صندوق تامین اجتماعی نیست !!!!!؟؟؟؟؟ ؟

بازنشستگان تامین اجتماعی با ۴ میلیون تومان در این سونامی گرانی و رکود تورمی ، چگونه زنده بمانند ،؟
از اقتصاد فقط جسد بی جانش مانده
دولت از جیب بدبخت ترین ملت داره مایه میزاره


دولت رییسی توان حل مشکلات را ندارد
افزایش قیمت خودرو نشان داد کنترل همه چیز از دست دولت خارج شده و دولت در این گرانی ها ذینفع است
خیر دشمنان و تورم افسارشان گسیخته است.
چاره ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ نیست
ولی ما هم با قیمت ها به فضا خواهیم رفت

باید صبر کرد و دید .
بودجه ای که در آن یارانه مستمندان حذف شده و بدون دلار ۴۲۰۰ تومانی باید همه چیز رو به ۸ برابر قیمت بخرند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی