بازدید 30253

افزایش بی‌سروصدای قیمت نان در تهران تا مرز ۵۰ درصد

در حالی برخی نانوایان در سطح شهر تهران نرخ‌های خود را تا حدود ۴۰ تا ۵۰ بالا برده‌اند که سازمان تعزیرات در این باره اقدام مؤثری انجام نداده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 10 May 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، اوضاع قیمت نان در بی‌محلی حیرت‌انگیز نهادهای نظارتی و رسیدگی و کنترل بازار دچار هرج و مرج است. نانوایی‌ها که خود را از کورس افزایش قیمت‌ها جامانده می‌بینند، در اقدامی خودسر نرخ‌های مورد دلخواه خود را به مشتریان اعلام می‌کنند. نرخ‌هایی که گاه تا 50 درصد بیشتر از نرخ مصوب نان است و ادامه این هرج و مرج قیمت نان، بسترساز اعتراض‌های اجتماعی خواهد بود.

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هفته گذشته اظهار نظری کوتاه داشت مبنی بر اینکه؛ "در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است؛ به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی 300 تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به 400 و واحد سوم 450 تومان عرضه کند؛ در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلاً ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت 1000 تومان عرضه کند و واحد دیگری 2000 تومان و یا 2500 تومان عرضه کند؛ نانوایان، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند؛ آخرین پیشنهاد نانوایان، افزایش 100 درصدی قیمت‌ها بوده است؛ در مورد افزایش قیمت نان تصمیم‌‎گیری شده، اما به ما گفتند فعلا اعلام نکنید."

آماری از وضعیت پراکندگی واحد نانوایی در سطح کشور

از مجموع بیش از 3 میلیون واحد صنفی نزدیک به 83 هزار واحد صنفی نانوایی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از این میان 24 هزار واحد نانوایی آزاد پز هستند و 59 هزار واحد به صورت یارانه‌ای نان پخت می‌کنند. سرانه کشوری نیز به ازای متوسط هر هزار و 16 نفر یک نانوا در کشور است. کمترین میزان سرانه مربوط به گیلان با حدود 600 نفر و بیشترین سرانه مربوط به هرمزگان با 1 هزار و 600 نفر برآورد شده است. سرانه نانوایی در تهران هم به ازای 1 هزار و 500 نفر است. به عبارت دیگر به ازای هر 254 خانواده یک نانوایی در سطح کشور فعال است.

درخواست اتحادیه صنف نانوایان برای افزایش قیمت نان

حالا اتحادیه صنف نانوایان که گستردگی و فراوانی قابل توجهی در سطح کشور دارد، با توجه به عدم افزایش قیمت نان در 2 سال اخیر، خواستار بالا رفتن نرخ فروش نان شده است. این درخواست همانطور که در بالا ذکر شد تا 100 درصد هم مطالبه شده اما تعدادی از نانوایان خودجوش دست به کار شده‌اند و حالا شاهد افزایش قیمت نان در برخی از نانوایی‌ها از 40 تا 50 درصد هستیم.

توجیه نانوایان برای این اقدام خود افزایش دامنه تورم، افزایش قیمت کالاها و خدمات، بالا رفتن میزان دستمزدها، افزایش هزینه‌ها و همچنین عقب ماندن از کورس بالا رفتن قیمت‌هاست که تمامی آنها منطقی به نظر می‌رسد؛ اما تعیین جزیره‌ای قیمت نان و اعلام خودسر نرخ آن از سوی گروهی از نانوایان، هرج و مرج و آنارشی را به دنبال دارد که تبعات آن دامن‌گیر حوزه‌های دیگر خواهد شد.

سازمان تعزیرات چه می‌کند؟

سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان نهاد رسیدگی به تخلفات گرانفروشی، بازوی مهم حاکمیتی در کنترل بازار محسوب می‌شود؛ اما چرا نانوایان به وجود این سازمان که محاکم خود را دارد و حکم‌های قانونی علیه متخلفان صادر می‌کند، بی‌توجه هستند و خودخواسته و بدون مقرره نهادهای رسمی قیمت نان را افزایش داده‌اند؟

به گفته ناصر مدیحی، رئیس گشت تعزیرات تهران، ستاد تنظیم بازار در استانداری تهران جلساتی برای تعیین قیمت جدید نان را برگزار کرده و تصمیماتی در این خصوص گرفته است اما هنوز مصوبه‌ای اعلام نشده است و بنابراین افزایش نرخ نان توسط برخی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

بنابراین ملاک سازمان تعزیرات حکومتی در قیمت نان، نرخ مصوب و اعلامی 1/7/1398 است و هرگونه افزایش خودسرانه قیمت نان از سوی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

اما تاکنون گزارشی از اقدامات این سازمان درباره مقابله با افزایش خودسرانه نرخ نان ارائه نشده است و همین موضوع این سؤال را ایجاد می‌کند که سازمان تعزیرات درباره بالا رفتن قیمت نان خواب است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۸
روحاني كه ميگفت طوري گرون كرديم كه كسي نفهميد اين دفعه چطور شد مردم زود فهميدن
آی ملت! آب و برقتون که مجانی بود لااقل پول نون رو بدید دیگه !!!
سلام
تو محل ما که بیش از یکماه است تمام نانوایی ها نان رو گران کرده اند . سازمان تعزیرات هم که اصلا" براش مهم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
در عوضش دلاری که از مردم می خرند اما به مردم نمی فروشند داره ارزون میشه. خوشحال باش برادر!!!
تو این مملکت هر کی ساز خودشو می زنه . رقابت برای انتخابات و تعارفات سیاسی ، تو بیا من نمی آم ، مشکل رمز ارزها که نمی دونم چیه ؟ خوردن سهم واکسن کرونای مردم ، دعوای بانک مرکزی با نوبخت که معلوم نیست کی به کی بدهکاره . تاخت و تاز صدا و سیما در جانبداری از یکی یا تخریب دیگری . از بازار دلالی و آب گل آلود در مسکن و دلار و سکه و خودرو هم که بگذریم ، تو این بلبشو نان مردم را هم آجر کردند .
خواب نیستن حقوقشون رو گرفتن و دارن خرجش میکنن تبارک ا...
سازمان تعزیرات فقط نقشش اظهار نظر در مورد غیر قانونی بودن افزایش قیمت ها هست و دیگر هیچ... نتیجش هم میبینیم که تره هم براش خورد نمیکنن... هر کس تا جا داره میکشه بالا قیمتو...
همه زیاد کردند، اینها هم زیاد کنند. آب که از سر گذشت، چه یک وجب چه صد وجب
رسما در خصوص شكاياتي كه از نانواها مي شود هيچ اقدامي صورت نميگيرد. قطع به يقين مي گيوم چون چند بار تماس گرفته ام و هيچ نتيجه اي عايد نشده است و نانواي مربوطه با همان شرايط قبلي نان را عرضه مي كند و در پيگيري من ازشكايت نيز گفته شد كه رسيدگي شده است.
طرف نانوايي بربري آزاد پزي داره. نون ساده رو مي فروشه 2000 تومان و با كمي كنجد 3000 تومان
مشخصه توافق برجام هم ففط برای نجات سیستم حاکم از کسری پوله هیچ اثری در زندگی مردم نخواهد داشت
خانی اباد جنوبی روبه رو دانشگاه فنی شریعتی سر کوچه نوبخت نجفی نون وایی لواش هستش ی هفتس نون و میده ۴۰۰ تومن دونه ای تعزیرات کجا بود عزیز
سال گذشته نان سنگک 1600 تومان بود که 3000 تومان شد الان هم بی سر و صدا؟ مردم منتظر چی هستین معجزه از خودتونه؟ تا کی خفت و تن دادن به مرگ ننگین ذره ذره؟
نان لواش خریدم 450 تومن امروز! تا 2 روز پیش 300 بود! 50 درصد افزایش! خدا لعنت کنه باعثش رو!
واقعا دولت برای مردم سنگ تمام گذاسته دستمیزاد فقط فکر پولدارها باشید گور پدر فقرا
خداییش رو هم بگیم نانوا ها هم مشمول تورم هستند و باید اضافه کنند. . اما منم ناراحتم. نانوایی محل ما چند تا دونه خشخاش رو نون میزد و گرون میفروخت. حالا همونم نمیزنه و 2 تومن نون بربری رو میفروشه.
مسئولین خوابن یه خواب عمیق!!!!! همه اجناس روز به روز گرون میشه فاجعه ای که" جان مینارد کینز " اسمشو گذاشته تورم حاد!!!!! که توی ایران تورم هاره !!!!
قیمت گندم در سطح کشور یک مبلع است چرا نان در تهران گرانتر از شهرستان است تورم تو تهران بیشتر است تا شهرستان مردم تهران پول پارو میکنند این بی عدالتی چرا
یکی از دلایل ناکارآمدی تعزیرات اکتفاء کردن گران فروش به جریمه است و این جریمه نیز از جیب مردم با گران فروشی تامین میگردد یعنی اینکه گرانفروش تعزیر نمیگردد بلکه مردم هستند که تعزیر میگردنند سازمان تعزیرات میبایست از وزارت صمت منفک و به قوه قضائیه منتقل گردد و قوانینش را نیز اصلاح کنند تا گران فروش به سزای اعمال خود برسد وگرنه با جریمه اندک کار به جای نمیرسد و مردم همچنان متتضرر بی قانونی نانوایان وبی خیالی تعزیرات . ضمناٌ اتحادیه نانوائی دولتی و آزاد هر چه زودتر باهم ادغام و بساط دو نرخی بودن هرچه زودتر برداشته شود تجربه نشان داده است هر کالایی که در کشور دو نرخی اعلام میگردد پشت سرش ایجاد اختلال ،گرانی ،وغیره ................. لابی ورانت قرار دارد.
وقتی همه چی گرون میشه نون هم از غافله عقب نمی‌مونه به کجا داریم کشیده میشیم
عمو جون کل مسئولین خواب که نه خودشونو به خواب زدن
همه این حرفها هم عوامفریبیه
چطور یه نفر یه مسئله سیاسی یا اجتماعی درست میکنه سه سوته پیداش میکنن ؟
حالا چطوره که برای این موردا میبینم و نمیشنون
منتظر این باشید که یه کارشناس بیاد بگه شما که گوشت و مرغ و برنج و میوه نمیخورید ، نان هم نخورید هیچ اتفاقی نمیفته فقط سعی کنید فرزندانتون رو قانع تربیت کنید........از ماست که برپاست
باسلام کاش نان باشد ایران خودروسایپاومدیران خودروام و ی ام دقت بفرمایید چه قیمت های نجومی برای خودشون نایین کردن آرمان نمیشه گذشت ولی خدا شاهده اگرملت خودروهاشون نخرندمجبورمیشن که قیمت اصلی خودرو واگذارکنندولیمتاسفانه
وقتی قانونی بزارن که حتمن کسی میخا کاندید بشه باید 4سال ر/یس باشه یعنی اینکه کسی بغیر از اینهایی که راس کار هستن نباید باشه این وضع میشه
وقتی قانونی بزارن که حتمن کسی میخا کاندید بشه باید 4سال ر/یس باشه یعنی اینکه کسی بغیر از اینهایی که راس کار هستن نباید باشه این وضع میشه
منم جمعه فهمیدم
کاز خودشونه آزروم و بی سر وصدا گفتن زیاد کنین تا بگن کار مردمه
نون سنگک دونه ای پنج تومنه کمی بزرگ و تخمه ای.اگه به نرخ مصوب میخواید باید صف وایسین دوتا نون ۵ تومنی درمیاره یکی ۱۶۰۰ تومنی.آخرش شما کلافه میشین میگین همون ۵ تومنی رو بده ببرم خسته شدم از صف
من مخالف افزایش قیمت نان نیستم. ولی اگر قرار است افزایشی اتفاق بیفتد باید حتما قبل از انتخابات باشد و به صورت رسمی از طریق صدا و سیما اعلام شود.
ای از خدا بی خبرها تا میتونید پدر ما ملت ایران رو در بیارید ما که حرفمون به هیچ کحا نمیرسه واگذارتون به خدا کردیم صبر خدا زیاده
نون سنگک توی محل ما شده اندازه کف دست.کی به کیه توی این مملکت.اعتراض کردم به نانوا که چرا انقدر نون کوچیک شده.گفته دیگه بهت نون نمیدم.برو یه نانوایی دیگه.خسته ایم خسته
بنظرم در قوه قضائیه یه قسمتی ایجاد بشه برای کنترل سازمان تعزیرات !!!!!!!!!!!!
پیشنهاد خوبیه بنظرم
بنظرم در قوه قضائیه یه قسمتی ایجاد بشه برای کنترل سازمان تعزیرات !!!!!!!!!!!!
پیشنهاد خوبیه بنظرم
۴۵درصدپول بیمه نونوایی گرون شده ازاین ماه
آخه چرا شما اینقدردروغ میگین دستتان برای همه رو شده گرونی نان زیر سر خودتان است اگر غیر قانونیه چرا شماره تعزیرات را نذاشتید تا مردم گزارش بدن
سلام دوستان من نانوا هستم منم دارم تو این مملکت زندگی می کنم خدا رو خوش می یاد همه چی گرون بشه نون ارزون باشه آرد گرون شده کرایه حمل و نقل آرد صدر صد گرون شده بیمه گرون شده کارگر گرون شده کرایه مغازه ها گرون شده مایه خمیر نمک و آب و برق و گاز همه چی گرون شده مگر من چقدر توان دارم همه اینارو از جیبم بدم خدا رو خوش می یاد یا هیچی گرون نشه یا اگه میشه همه چی باهم گرون بشه
ما که راضی نیستیم یه لقمه نون حرام سر سفرمون ببریم و دولت ناراضی باشه . همین که دولت از ما راضی باشه کافیه و ما شبها راحت تر می خوابیم . لقمه حروم از گلوی ما پائین نمی ره ، دولت رو نمی دونم ؟
سلام،
پر مسلم است که با افزایش نرخ برق و گاز و اب و کارگر و ...هزینه هر شغلی از جمله نانوایی هم بالا رفته و عدم رسیدگی و قیمت گذاری کارشناسانه باعث تصمیمات فراقانونی و خودمختاری هر شخص یا صنف میگردد و فقط مختص نانوایی نیست.
این شگرد سازمانهای متولی است که مردم را رو به روی هم قرار دهند و بی کفایتی خود را مخفی نگه دارند.
چه کالایی از ملک گرفته تا ماشین تا غذایی و دارو و خدماتی و ... نیست که وضعیتی بهتر از نان داشته باشد؟؟؟؟؟
تشکر
چرا شایعه میکنید‌نان گران‌نشده‌همین‌شایعه‌باعث گرانیدخواهد‌شد
خدای من نانوا هستم خودتون چطوری میتونید بادرامد
به حقوق کارگر وکارمند ۲۵درصد در هر ماه برای یکسال اضافه شد .نان ۵۰،آب وبرق،کرایه حمل ونقل عمومی ،بیش از۲۵درصد ودارو هم ۱۰۰درصد .گرانتر شده.حتی مردن هم چندین برابر گران کرده اند. میوه،گوشت سفیدوقرمز برنج واجاره بها آپارتمان وپوشاک و..........هستند زندگی فلاکت بار برای ما زندگی لاکچری برای خودشان .مبلغ فطریه هم اعلام کردند .با این وضع فطریه دادن جایز است. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
ازبین دروغ شنیدیم باورهامونم بیرنگ شدن دقیقا کسایی ظلم
باورهامون اعتقاداتمون چی شدن توتاریخ میخوانیم ظلم ستم‌ پایدار نیست چرا سفره هامونو خالی میکنید جواب مردم روبدید د
خدا شاهد اتفاقات هست اگه نمی‌تونید رها کنید کاربردها بیایند راس کار دولت ارث پدری شماها نیست
بنام خداوند بخشنده مهربان
جالب اینکه کسانی که درانتخابات شرکت کردن همون حرفای پیش از انتخاب آقای روحانی را برای کسب آرای مردم تکرار میکنن
قوی تر از آقای روحانی من سراغ ندارم وقتی ایشان با آنهمه مسولیتها وتجربه وقدرت نفوذ کشورنتونه اداره کنه حرف از گل وبلبل دیگرکاندیداها شبیه جوک سال میماند
خدا عاقبتمون راختم به خیر کنه
سنگ ۵۰۰۰ تومن
تخممرغ
پراید
خانه
البته خیلی ازاین ناملایمتیها به کروونا ربط داره وضررهای سنگین به اقتصاد جهان وارد کرده
خیلی از کشورها کسبه کسب وکار آسیبهای جدی دیدن
حتی بعضی کشورها تجارشان ورشکست شده اند
اگر دنیا نتونه این ویروس منحوس را کامل از بین ببره چند ماه آتی شاهد مشکلات اقتصادی شدیددر جهان خواهیم بود وشاید خیلی از برنامه ها جهانی به هم بریزه
از دولت خواهشمندیم فعلا نان آب تخم مرغ شیر و برنج سیب زمینی پیاز گوشت وروغن و بخش دارو ودرمان بنزین گاز کرایه حمل نقل را به هرطریقی کاهش قیمت بده واز افزایش قیمتشان صدرصد جلوگیری کنه
هردولتی وظیفه داره قیمت اقلام فوق را کنترل
وحتی کاهشی کنه درغیر اینصورت با بحرانهای شدید اجتماعی وسو تغذیه روبرو خواهیم شد
به امید بهترین روزها برای مردم کشورمان وجهان
خدایا آفرینش جهان وعقبا فقط به اراده توانایت ممکن گردیده
به هر غیر ممکنی تواناتریینی
قدرت گشایش سخت ترینها از توانایی مخلوق خارج است
به درگاه والایت لب به دعادست توسل باز میکنیم واز خالق مهربانمان طلب گشایش درهمه اموراتمان میکنیم
خدایا یقین دارم آنقدر توانایی اراده کنی عالم گلستان میشود
خون خونریزی وحشیگری گرسنگیها ناعدالتیها نابرابریها از عالم هستی جمع میشود
توانای مطلق فقط خدای مهربان است
خدایا با عفو گناه گناهکاران عالم هستی را به برکتت شکوفا وگلستان کن همه مخلوقاتت رااز سفره پربرکتت متنعم بفرما آمین یارب العالمین
تاروزی که دنیا به آرامش نرسد دست از نیاز دعا به درگاهت برنخواهم داشت ای مهربانترین مهربانان ای خدای توانای هستی
درپناه حق سلامت درکارهایتان پیروز باشید⚘⚘⚘⚘
چونه رو صدگرم کم کردن اونوقت نون 1700 شده 2000
امروز بربری خریدم 3000تومن خدا لعنت کنه باعث وبانیشو
تا زمانیکه حقوقها یکسانسازی و متعادل نشود آن مدیری که 15 میلیون میگیرد هیچوقت نخاهد فهمید و برایش مهم هم نیست....
خداوکیلی کسیکه مثل من یکساله بیکارو بیمار بدون بیمه بدون درآمد بازن وبچه باید پیش کی برم به کی بگم بادیسک کمر
کسی نیست بگه چرا دروغ میکید که 2 سال افزایش نداشتید . راحت دروغ میگن
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی