بازدید 44183

آمارهای عجیب از حقوق کارمندان دولت

در حالی که این روز‌ها بحث میزان و نحوه افزایش حقوق کارمندان دولت یکی از بحث‌های داغ در مجلس است و پیشنهاد‌های متفاوتی در این باره مطرح می‌شود مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود به چرایی رشد کم سابقه ۵۹ درصدی اعتبارات هزینه‌ای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و افزایش ۷۶ درصدی اعتبارات حقوق کارمندان با وجود اعلام افزایش قابل تامل ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 27 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، در این گزارش از میانگین حقوق ۱۵.۵ میلیون تومانی برای کارکنان دولت و قرار گرفتن ۶۰ درصد کارمندان در ۳ دهک بالای جامعه سخن به میان‌آمده که عجیب و حتی از نگاه برخی غیر واقعی به نظر می‌رسد. به گزارش خراسان، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود با بیان این که اعتبارات هزینه‌ای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۹۹ حدود ۵۹ درصد رشد کرده، این موضوع را در حداقل هفت سال اخیر بی سابقه و همچنین آن را با اعلام افزایش ۲۵ درصدی ضریب حقوق کارکنان دولت در لایحه نامتناسب دانسته است. این مرکز در ادامه نکاتی را در سه محور تعداد کارکنان دولت، میزان حقوق و مزایای پرداخت شده به طبقات مختلف درآمدی و نیز سیاست افزایش حقوق کارکنان دولت بیان کرده است.

۱- تعداد کارکنان دولت مشخص نیست: آخرین آمار رسمی از تعداد کارکنان دولت مربوط به ابتدای سال ۹۷ و به میزان دو میلیون و ۱۶۵ هزار نفر بوده است. این در شرایطی است که طبق گزارش مرکز پژوهش ها، دولت در ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف شده بود تا حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه‌های اجرایی را در طول اجرای برنامه حداقل به میزان ۱۵ درصد کاهش دهد. حتی آمار‌های برخی کارشناسان حاکی از این است که سهم هزینه‌های حقوق کارمندان از کل هزینه‌های بودجه در ایران بیشتر از همه نقاط جهان است.

۲- سرجمع اعتبار ردیف حقوق کارکنان دولت ۴۰۸ هزار میلیارد تومان است نه ۲۰۹ هزار میلیارد تومان: به رغم اختصاص فصل اول اعتبارات هزینه‌ای به جبران خدمات کارکنان دولت با اعتبار ۲۰۹ هزار میلیارد تومان، این رقم صرفاً شامل حکم کارکنان است و مزایا را در بر نمی‌گیرد. این مرکز رقم کل اعتبارات حقوق و مزایای کارکنان دولت را حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان (معادل ۶۴ درصد بودجه) اعلام کرده است.

۳- کارکنان دولت در دهک‌های بالای درآمدی: این مرکز در آمار‌هایی قابل تامل اعلام کرده است که بر اساس داده‌های طرح محاسبه هزینه- درآمد خانوار در سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد از کارمندان دولت در پنج دهک بالای درآمدی جامعه قرار داشته اند. یعنی وضع معیشتی آنان از متوسط جامعه بهتر بوده است. از این میان، ۶۰ درصد کارکنان دولت در سه دهک بالای درآمدی جامعه و حدود ۲۳ درصد این افراد در دهک دهم قرار داشته اند!

مرکز پژوهش‌ها با تاکید بر این که سیاست افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت نیازمند بازنگری و اصلاح است، می‌افزاید: اگر هدف از افزایش حقوق کارکنان دولت، حمایت از آن‌ها در مقابل گرانی‌های اخیر است، باید توجه کرد که منابعی که در اختیار دولت است، منابع عمومی بیت المال و متعلق به همه ملت بوده و احتمالاً قشر‌های بسیار ضعیف تری در جامعه وجود دارند که لازم است مورد توجه قرار گیرند؛ بنابراین یکی از تصمیمات مهم بودجه ۱۴۰۰، انتخاب بین گزینه‌هایی نظیر «افزایش زیاد حقوق کارکنان به قیمت ایجاد تورم» یا «افزایش منطقی حقوق به میزان منابع در دسترس و تحمیل نکردن تورم به جامعه» خواهد بود.

متوسط حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟

طبق اطلاعات ارائه شده در بالا و با اضافه کردن استخدام حدود ۴۰ هزار نفر نیروی جدید در بخش درمان به آخرین آمار رسمی تعداد کارکنان دولت در سال ۹۷ که دو میلیون و ۱۶۵ هزار نفر بوده است، تعداد کارکنان دولت را برای سال آینده می‌توان ۲.۲ میلیون نفر برآورد کرد. از سوی دیگر سرجمع ۴۰۸ هزار میلیارد تومانی اعتبار حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۴۰۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود این و با فرض ثبات تعداد کارکنان دولت می‌توان محاسبه کرد که سرانه اعتبار حقوق ماهیانه هر کارمند دولت در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۵.۵ میلیون تومان خواهد بود!

بودجه شرکت‌های دولتی: سرزمین عجایب

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود، با بیان وجود ایرادات متعدد در بودجه تفصیلی شرکت‌های دولتی آورده است: به عنوان مثال تعداد کارکنان بانک مرکزی در بودجه تفصیلی، «یک» ذکر شده است. یا اعداد بودجه تفصیلی بانک کشاورزی، دقیقاً مشابه ارقام بودجه تفصیلی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بوده و ارقام بودجه تفصیلی بانک صنعت و معدن نیز دقیقاً مشابه ارقام بودجه تفصیلی بانک مسکن است. همچنین در بودجه تفصیلی برخی شرکت‌ها (مانند اسکوتک) تعداد کارگران یا کارمندان ارائه شده، اما حقوق و دستمزد آن‌ها صفر! درج شده است. در بودجه تفصیلی برخی دیگر از شرکت‌ها مانند شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) تعداد کارگران و کارمندان و حقوق و دستمزد آن‌ها جملگی صفر! درج شده است.

کارکنان شرکت‌های دولتی چقدر می‌گیرند؟

یکی از سوالاتی که درباره شرکت‌های دولتی مطرح است، آمار کارکنان و حقوق و مزایای پرداخت شده آن هاست. به رغم مخدوش بودن اطلاعات ارائه شده در بودجه تفصیلی این شرکت ها، مرکز پژوهش‌های مجلس برآوردی از این ارقام را با توجه به جدول محاسبه کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۴۱
درسته

شهر ما ، البته روستایی بوده که تازه شهر شده و کمتر از 3000 نفر جمعیت داره ، یه شهردار داره که ماهی 18 ملیون تومان حقوق می گیره و 10 تا کارمند که متوسط حقوقشان ماهی 7 میلیون تومانه

کل سال هم بی کارند و شاید در سال یکی دو تا ساخت و ساز داشته باشیم و نظافت 2 تا خیابون و 7 تا کوچه و دیگر هیچ
انتهای کار دولته و خودشو برا دوره بعدی آماده می کنه. چرا تو این هفت سال و نیم کاری نکردن؟
حالا نیروهای شرکتی رو به این آمار هم باید اضافه بکنید که از طریق یک واسطه دارن حقوق پرداخت می کنند اینا اصلا در آمار نمیاد.
اگه آمار بگیرید تعداد کارمندانی که غیر قانونی استخدام شده اند سه برابر کارمندان آزمون داده قانونی هستند.
کارایی شلن چقدر است رضایتمندی مردم چقدر فساد اداری در چه حد است این کارمندان ماهی یک میلیارد هم بگیرند نه رشوه رد می کنند نه کار میکنند
پول کم آوردند حالا به کارمندان گیر دادند برید پودجه های الکی را برای جاهای الکی ندهید
اگه آمار درست بود باید تعجب می‌کردید
در ایران دولت بیش از اندازه بزرگ است وتناسبی با جمعیت کشور ندارد.علت انهم ادارات ونهاد هائ موسسات فراوانی هستند که موازی کاری میکنند. این وضعیت هم بودجه وهزینه بر دولت تحمیل میکند وهم باعث تداخل در شرح وظایف ادارات وکند شدن خدمات دولتی میشود.
توی این 42 سال سرزمین عجایبی ساختید که خودتون هم توی گردوندن این همه بنیاد و نهاد و ارگان بی‌مصرف بودجه‌خوار موندید ...
این یعنی خودتان را برای دلار پنجاه هزار تومنی سال آینده آماده کنید
چطوری حساب کردند؟ ما نمی دانستیم وضع مان ایقدر خوب است. والا ما در صدا و سیما کار می کنیم، مدیرکل ما خودش رو بکشه با همه مزایا و .. نهایتا 11 تومن ناخالص دریافتی اش است و باید از مبلغ بیمه و مالیات هم کسر شود!!!!!!!!!!! با همین نسبت حساب حقوق سایر کارمندان هم مشخص می شود. با این وضعیت پس همه اون 40 درصد زیر خط فقر را کارمندان صدا و سیما تشکیل می دهند!!!!!!!!!!
فقط زورتون به کارمند و کارگر میرسه. مالیات رو هنوز حقوق نداده میگیرین، سالی چندرغاز اضافه میکنین و هی منت میذارین ولی اون فرغونسازا هر سه ماه آشغالاشون رو گرون کنن اشکال نداره
ما که با 23 سال سابقه کار درماه 4میلیون دریافتی بیشتر نداریم
حقوق كارمند ثابت و جنس ها روز به روز گزان تر مي شوند . يكطرفه رفتن به قاضي بسيار راحت است . چرا يقه دلالاني را نمي گيريد كه هرروز به بهانه اي روغن جامد و مايع ظرفشويي و ساير نيازهاي روزانه شما را گران كرده و با طرح اين مسائل هميشه در حاشيه و دور از دسترس اند . مافيا را بچسبيد و از مانور روي حقوق كارگران وكارمندان دست بر داريد !
حالا شما بیا بگو آقا 100 تومن یارانه رو بیشتر کن. بیا بگو 7 درصد بیمه کارگر رو یکسال نگیر بگو از کسایی که زیر 5 تومن در آمد دارن مالیات نگیر و ... انقدر تحلیل گر و سینه چاک پیدا میشه که نزاره این اتفاقها بیوفتن ولی ببین چجوری سالهاست کارکنان دولت میخورن و مردم کارگر بدبخت با تورم و بدبختی دست و پنجه نرم میکنن.
عجب، من با دکتری 3500 میگیرم. خواهر زاده و برادر زاده های شیرین عقل آقای ایکس، و نماینده مجلس شهر ایکس، 10 میلیون میگیرند با لیسانس. همینه دیگه. فاتحه بر این مملکت
با سلام مرکز پژوهشهای مجلس چطور حساب میکنه لابد خودشون 15 میلیون میگیرن من خودم کارمندم وبه صورت رسمی مشغول بکار هستم حکمم یک سوم این مبلغ هم نمیشه- بله مجلس آمار کارمندان و تمام هزینه های خودش رو افشا کنه
باسلام خدمت شما.مجلسیهای محترم.خبررا خواندم و بحال خودم گریستم.آخر ما چه کنیم که کارمند نیستیم.برای ماهم هست گرانی برای ماهم بی پولی هست.والله چندین سال هست که لباس نو نخریدیم شرمنده زن و بچه ها هستیم.دوتا از دندانهایم به کلی فاسد شده و شکسته اند ولی پول درمان آنها ندارم .شما را بخدا اجازه ندهید آنقدر حقوقها بالا برود.خودتان میدانید برای تهیه آن چگونه منابع آن را تامین میکنن.مگر قرار نبود جلوی این حقوقهای نجومی گرفته شود.پس چه شد؟؟کارمندان علاوه بر افزایش حقوق مزایا دارن بیمه درمان قوی دارن.بن کالا دارن حق مسکن و اولاد دارن.فکری بحال مستمندان بکنین .بعضی ازکارمندان انقدر دارن که واقعا احتیاجی به پول کارمندی ندارن
من دکترا دارم با 20 سال سابقه. ماهی 10 تومن. بشینید تا برایتان کار کنم!!
این وسط فقط متاسفانه حقوق اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها متناسب اضافه نمی شود.
حالا به خاطر کرونا و کم شدن درآمد سایر گروها به کارمندا گیر داده اند کارمندا که بیچارهترین هستن و همیشه دریافتی کمتر نسبت به تورم را دارند و باید همیشه یک چشمشان به دولت باشه ویکی دیگه به مجلس عیدی اونا هم که همیشه نسبت به بخش خصوصی و حتی کارگری کمتره مثلا آخه به این مبلغها کجا میشه گفت عیدی حتی با اون نمیشه برای یک عضو خانواده چیزی خرید چه رسد به سفر و یا مهمونی در صورتیکه سایر مشاغل در عید اوج درآمدیشون هست هرچند دوسالیه که دیگه عید نداریم اما به طور کلی عرض کردم هر وقت هم یک درصدی اضافه میخوان بکنن اینقده دولت و مجلس بهم گیر میدن واینقده منت سر کارمندا میزارن که واقعا خجالت میکشیم که ما اینقده برای دولتها خرج داریم وبی مصرف هم هستیم واقعا کارمندا باید برن خجالت بکشن خیلی پرو هستن بیشتر از 60 درصد بودجه رو دارن میخورن بعد هم هنوز طلبکار هستن من خودم از طرف کارمندا از دولت مردامون عذر میخوام که تنها درآمدشون رو دارن خرج ماها میکنند میگم راستی چرا دولت مردا نمیرن تولید درآمد بیشتر بکنن و خرج جاهای دیگه هم بکنن والله این حقوقا به هیچ چیز ما نمیرسه قبل از دهم ماه تمومه و بقیه ماه رو در وقت اضافه پنالتی داریم طی میکنیم خدایا تو کمکی کن
دروغ محض.فرهنگیان حدود نیمی از کارمندان دولت هستند و طبق آمار خودشون زیر ۱۰میلیون حقوق میگیرن که زیر خط فقره
شما قیمت اقلام و اجناس را به مدت یکسال ثابت نگه دارید. نیازی به این اضافه کاریها نیست. حقوق ما رو ۱۵ درصد بالا بردید جنسها 150 درصد بالا رفت. والله ما که ۲۰ سال سابقه داریم با ۴ میلیون حقوق بخور و نمیر با دو تا بچه داریم زندگی می کنیم . دهک بالای جامعه مدیران و هیات علمی ها هستند نه کارمند بدبخت.
سلام حقوق ها رو بین کارمندان و مدیران یکسان سازی کنید
یه مافیای دو ۳ میلیون نفری سر کار های دولتی هستن و از زمان احمدی نژاد به اینور اجازه ورود غریبه هم نمیدن تشریف ببرید تو کارای دولتی از ابدار چی تا مدیر عامل با هم فامیلن.
خوب طبیعیه در مورد حقوق هم با هم کنار میان.
الان کم کم حقوقا شده حدود ۱۰ میلیون تومن که من کار ازاد ۵ ماه هم کار کنم نمیتونم ۱۰ تومن دربیارم.
کل دنیا شایسته سالاریه اینجا فامیل بازی.تشریف ببرید یه اداره به یه کارمند بگین از همکارت شاکی هستم طوری سردت میکنه که بیخیال شکایت و پیگیری میشی.
حالا که نوبت کارمندها شد صحبت از افزایش منطقی حقوق میزنید.
به والله قسم دیواری کوتاه تر از کارمندها نیست.
الان حقوق یک کارمند بطور متوسط کمتر از 30 میلیون تومان باشه بخدا ظلم به خانواده هاست.
حقوق خالص حداقل باید به اندازه 2 عدد سکه طلا باشه.
جالبه همه از مقام و مسئول و کارشناسان مثلاً خبره هیچکدوم نمیگن باید زندگی همه رو ارتقا داد بلکه میگن ببینید کی زندگی مناسبی داره بیاریمش پایین. خدا به داد این ملت و این مملکت برسه.
این همه فساد کلان رو رها کردن چسبیدن به اینکه نکنه یه وقت یه کارمندی بالاتر از بقیه بگیره و آخرش هم مدیران بی خاصیت نجومی بگیر همچنان هستند.
سال بعد انتخابات است و باید همچون دوره های قبل یا برای خود و یا برای رییس جمهوری هم جناح رای خرید. دستکاری در انتخابات معمولا در کشور ما با پرداخت های غیر عادی در استانه انتخابات صورت می گیرد از پرداخت سود سهام عدالت تا حقوق و ....
ظاهرا مجلس انقلابی تصمیم به عدم افزایش حقوق کارکنان دولت به بهانه های مختلف دارد و در عوض به پول پاشی تحت عنوان یارانه توجه دارد. یعنی همه چیز در جهت انتخابات 1400 است
لطفا حقوق دانشگاه آزاد را هم همانند کارمندان دولت زیاد نمایید
(مرکز پژوهش‌ها با تاکید بر این که سیاست افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت نیازمند بازنگری و اصلاح است، ) حتما این کار را برای نمایندگان محترم مجلس هم انشاالله اجرایی خواهید کرد که تورم ایجاد نشه یا فقط برای کارمندان درسته؟!!
بدبخت کارگران .......
سلام من کارمند شرکتی یه دستگاه دولتی (دانشگاه علوم پزشکی) (فوق لیسانس-کار کاملاتخصصی-حجم کار بسیار بالا) هستم.
حقوق اداره کار دریافت میکنم.
همکار من (میز کنار من) با همان شرح وظایف اما رسمی دولت است. دو نیم برابر حقوق من دریافتی دارد.
این عدالت است؟؟؟؟؟
پس ما که در وزارت خارجه زیر فقر هستیم و نه در گروه 60 درصدی هستیم و نه در گروه 80 درصدی آقای ظریف و معاونین و مدیران کل شاید تا در دهک اول تا سوم باشند ولی سایر کارمندان و کارشناسان در خط فقر هستند
برای سال آتی فقط رقم مندرج در حکم کارگزینی پرداخت شود و سایر مزایا و اضافه کاری ها کلا قطع شود
تا اندکی از شتاب نرخ تورم کاسته شود
با سلام احترام به همکاران روزنامه تابناک
بنده از سال 85 در اداره بهزیستی میاندوآب مشغول به کار شده ام و از سال 90 به اینجانب حکم قرارداد انجام کار معین زده شده است در سال 98 یک نامه ای آمد که 80 درصد افزایش حقوق داشته باشند که کلا در سال 99 13 درصد افزایش حقوق داشتم الان حکم اینجانب سه میلیون و یکصد و پنجاه هزار تومان که با کسورات دولت نه وام و غیره که خود استفاده کنم فقط و فقط کسورات دولت از قبیل بیمه و غیره الان در آذرماه 99 واریزی حقوق اینجانب 2500000 تومان می باشد ببینید با انصاف است کارمندی که تازه استخدام شده از بنیاد شهید آمده اند بدون کسورات حقوق دریافتی شان هفت میلیون به بالا است تقریبا سه برابر بنده که از سال 85 کار می کنم من دیگه دستم به جایی نمیس رسه لطفا خودتان پیگیری کنید ممنونم ببخشید وقتتان را گرفتم
گزارش غلط است باید کل کارمندان دولت را تحلیل و بررسی می کردید نه صرفاً شرکتهای دولتی که 90درصدشان درآمدزا هستند
بودجه سراسر غلط و مخدوش
روحانی - بهترین بودجه تاریخ ایران است
مردم کوچه بازار ، در تجربه روزمره و میدانی ، از آشفتگی گار مطلع هستند اما دست اندرکاران آلوچه به خودبینی و خودخواهی از دیدن نوک دماغ خود عاجز مانده اند این گمراه سازی خداست که بعد از اتمام حجت نصیب مدعیان مسئول در مملکت ایران شده است.
اون بالا بالاها بخور بخوره. طبیعیه که به مردم چیزی نرسه.
لطفا در خصوص حقوق بسیار پایین کارمندان دانشگاه آزاد بنویسید. حقوق یک کارمند کمتر از 5 میلیون تومان است. آیا این عدالت است؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی