بازدید 9444
اقتصاد در گذر زمان

از «عدم خرید نفت ایران توسط آمریکا» تا «آغاز به کار پلیس امنیت اقتصادی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ 29 June 2020

 

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 تیر 1332، به نوشته مطبوعات ايران، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور آمريكا در پاسخ به نامه مصدق نخست وزير ايران تأكيد كرد تا زماني كه اختلاف بر سر نفت ايران و انگليس حل نشود آمريكا از ايران نفت نخواهد خريد.

9 تیر 1338، نخستین تاکسی مترها به تهران وارد شد.

9 تیر 1353، قرارداد خريد خدمات مربوط به غني ‌سازي اورانيوم براي تأمين سوخت نيروگاه‌ هاي اتمي ايران ميان «اعتماد»، رييس سازمان انرژي اتمي و «ژوليس روبن‌»، نماينده كميسيون انرژي اتمي امريكا به امضأ رسيد.

9 تیر 1357، نشريه «ميدل ايست نيوز لتر» در گزارشي با عنوان «پرواز سرمايه هاي چند ميليارددلاري از ايران» نوشت: «در حالي كه درآمد تقريبي ايران در سال، 21 ميليارد دلار است، سالانه بين 3 تا 5 ميليارد دلار يعني 24 درصد از اين سرمايه از كشور خارج مي شود.»

همچنین در این روز روزنامه لوموند نوشت حكومت شاه در سال جاري 30 درصد بودجه كشور را صرف خريد اسلحه كرده است.

9 تیر 1365، عمليات كربلاي يك در جبهه مهران آغاز شد. اين عمليات منجر به آزادسازي شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن و دشت قلاويزان و تپه هاي مشرف به شهر زرباتيه عراق گرديد.

9 تیر 1373، نشست رؤساي جمهور ايران و آذربايجان پيرامون بهره برداري مشترك از درياي خزر و گسترش مناسبات دو كشور در تهران برگزار شد.

9 تیر 1389، محمد رویانیان رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت گرفته و بنزین تک‌نرخی خواهد شد.

9 تیر 1394، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اصل موضوع گم شدن ۸۷ میلیون دلار در خرید یک دکل نفتی صحت دارد، گفت: 8 تیر آخرین گزارش سازمان بازرسی درخصوص این موضوع به مراجع قضایی ارسال شد. قاضی سراج در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، درباره سرنوشت دکل نفتی گمشده ایرانی افزود:‌ افرادی که این پول را هزینه کرده ‌اند تاکنون نتوانسته ‌اند هیچ دلیلی ارائه کنند که این پول حتما به شرکت فروشنده تحویل شده است.

9 تیر 1395، دولت هند ممنوعیت مبادلات تجاری مستقیم و غیرمستقیم با ایران را در برخی اقلام خاص لغو کرد.

9 تیر 1397، جلسه اخیر گروه ویژه اقدام مالی صحنه دومین پیروزی دیپلماتیک ایران در حوزه اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام بود. این کارگروه بین‌المللی پس از جلسه اخیر خود از اجماع ۳۷ عضو خود برای تمدید تعلیق اقدام متقابل علیه ایران خبر داد. تصمیمی که با توجه به مسکوت ماندن لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین‌مالی تروریسم و تلاش لابی ضدایرانی دور از انتظار بود. اما به‌نظر می‌رسد تحرکات دیپلماتیک ایران طی ماه‌های اخیر توانسته سایه تهدید این اقدامات را لااقل برای مدتی از اقتصاد کشور دور کند.

9 تیر 1398، جانشین فرماندهی انتظامی ناجا با بیان اینکه ماموریت اصلی پلیس در حوزه اقتصادی ایجاد امنیت اقتصادی است، گفت: امنیت کسب‌و‌کار و افرادی که در عرصه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند؛ در دستور کار پلیس است. سردار سرتیپ سلیمانی با بیان اینکه دشمن در همه عرصه‌ها شکست خورده و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرده است، افزود: عده‌ای خواسته یا ناخواسته ابزار دست دشمن بوده و به‌عنوان پیاده نظام جریان دشمنان عمل می‌کنند . سلیمانی با تاکید بر اینکه این افراد قصد داشتند تا چرخه اقتصادی کشور را دچار اختلال کنند که این موضوع در ماموریت اصلی پلیس قرار گرفت، گفت: در این راستا پلیس مستقل امنیت اقتصادی با ساز و کار مناسب در استان‌هایی که نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور داشتند شکل گرفت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار