بازدید 52335

یک خلأ قانونی مهم برای تبدیل وضعیت کارگران و کارکنان دولت

به موجب اصل بیست و هشتم قانون اساسی «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند.» در این راستا، دولت هم موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار ایجاد کند.
کد خبر: ۹۸۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ 22 June 2020
یک خلأ قانونی مهم برای تبدیل وضعیت کارگران و کارکنان دولت
 
یک خلأ قانونی مهم برای تبدیل وضعیت کارگران و کارکنان دولتبه موجب اصل بیست و هشتم قانون اساسی «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند.» در این راستا دولت هم موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»؛ حق داشتن شغل مناسب، یکی از بدیهیات و از جمله اساسی‌ترین حقوق هر انسانی است و اصولاً حیات انسان در جامعه با کار عجین شده و برای کسب درآمد و امرار معاش راهی جز کار کردن وجود ندارد. اما صرف وجود چنین حقی بدون در نظر گرفتن لزوم استحکام و ثبات در شغل افراد کافی نیست. اینکه بگوییم صرفاً دولت باید برای کارگران و تمام افراد اشتغال ایجاد کند، کافی نیست بلکه امنیت شغلی و به رسمیت شناختن آن و حق داشتن شغل مناسب هم از موضوعات مهم است و باید شغل انتخابی فرد از تعرض مصون بوده و از امنیت کافی برخوردار باشد.
 
داشتن شغل مناسب و امنیت شغلی لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر هستند؛ اینکه افراد از ثبات شغلی خود اطمینان نداشته باشند و هر لحظه ممکن باشد از طرف کارفرما یا مقامات مافوق به بهانه‌هایی اعم از موجه یا غیرموجه، شغل خود را از دست بدهند، خلاف اصل وجود امنیت شغلی به عنوان یکی از اصول حاکم بر استخدام است. امنیت شغلی نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در فرایند کار و موفقیت هر سازمانی دارد، این بدان معناست که وقتی امنیت شغلی باشد افراد با انگیزه و دلگرمی بیشتر به کار خودشان ادامه می‌دهند و وقتی این مقوله نباشد یا کم‌رنگ باشد هر روز فرد در محل کار خود با استرس مواجه است و ثبات کاری لازم را ندارد؛ بنابراین، سلب امنیت شغلی، باعث کاهش راندمان کاری و بهره‌وری می‌شود.
 

امنیت شغلی زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری را نیز فراهم می‌کند

 
امنیت شغلی باعث افزایش راندمان کاری و بهره‌وری می‌شود؛ علاوه بر این امنیت شغلی زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری و استفاده از امکانات برای رسیدن به حداکثر بازدهی را نیز فراهم می‌کند لذا تأمین امنیت شغلی هم به سود کارکنان و هم به نفع سازمان‌ها بوده و دوسویه است؛ به این معنا که امنیت شغلی فقط به نفع کارگر و کارمند نیست، بلکه منافع سازمان را نیز در پی دارد، چون کارمند یا کارگری که دارای امنیت شغلی است، با دلگرمی و امنیت خاطر بیشتری کار می‌کند و راندمان کاری و خلاقیت و نوآوری وی نیز بالاتر می‌رود.

کارگر یا کارمندی که معلوم نیست فردا یا شش ماه دیگر به کارش ادامه می‌دهد یا خیر، هیچ نوآوری و انگیزه‌ای برای کار بهتر از خود نشان نمی‌دهد، چون با خود می‌اندیشد که شاید فردا باشم یا نباشم؛ بنابراین هیچ برنامه‌ریزی برای کار خود نمی‌کند.

کارمند ماشین یا ابزار نیست که به او بگوییم هر روز بیا پشت میزت بنشین و چند دکمه را بزن و برو. ما انسان هستیم و برای کارهایمان باید برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنیم که این موضوع در طولانی‎مدت شکل می‌گیرد. این موضوع بی‎معناست که کارفرما با کارگر قرارداد سه‌ماهه یا ۴۵ روزه ببندد. در حالی که موضوع پروژه یا کار تداوم داشته باشد.لذا کارکنان اداری نباید قراردادی یا روزمزد استخدام شوند. چون وقتی فرد قراردادی یا روزمزد در پستی که مداوم استمرار دارد، به کار گرفته می‌شود، آن کارمند امنیت شغلی خود را از دست می‌دهد. همچنین شایسته نیست در پست‌هایی که استمرار دارد، کارمند قراردادی به کار گرفته شود بلکه باید از قرارداد در کار‌ها و پروژه‌های موقت استفاده شود.

در همین ارتباط پورقربانی قاضی دیوان عدالت اداری با تأکید بر اینکه قانون به‌کارگیری افراد به‌صورت قراردادی باید در پست‌های دائمی تغییر کند، گفت: متأسفانه قانونگذار در این زمینه تدبیری در نظر نگرفته است. در حالی که این امر هم به ضرر آن سازمان، هم به ضرر کارمند و کارگر و هم خانواده و جامعه است، زیرا خانواده‌ها هم احساس ناامنی می‌کنند و اطمینانی برای آینده خود ندارند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این کارمند یا کارگر درصورتی که بخواهد وام بگیرد یا کاری را شروع کند، نمی‌داند که یک سال دیگر سر این کار هست یا خیر و کارفرما از کار او رضایت خواهد داشت یا خیر. با وجود این موارد، فرد دچار هراس و نگرانی از شغل خود در آینده خواهد شد.به گفته این قاضی دیوان عدالت اداری، از سوی دیگر باید سازوکار‌هایی پیش‌بینی شود که اگر کسی در کارش نواقص، عیب یا تخلفی داشت، کارفرما بتواند از آن سازوکار‌های قانونی استفاده و نسبت به لغو قرارداد اقدام کند.

پورقربانی در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه یا قانونی در مورد تبدیل وضعیت کارکنان داریم، اظهار کرد: متأسفانه نه در قانون کار و نه در قانون مدیریت خدمات کشوری مصوبه یا قانونی برای تبدیل وضعیت شغلی کارکنان قراردادی یا روزمزد یا پیمانی به رسمی و قراردادی به پیمانی نداریم و هرگونه استخدام رسمی و پیمانی منوط به انتشار آگهی از طریق جراید است.

وی همچنین درباره اینکه چه نهادی می‌تواند روند تسهیل استخدام را سرعت ببخشد، گفت: در این رابطه قوه مقننه می‌تواند در رابطه با وضع قوانین مناسب سازوکار‌هایی را بیندیشد تا در پست‌ها و کار‌هایی که تداوم دارند، افراد را رسمی یا پیمانی به کار بگیرند و نیز اینکه مجوز‌های لازم را در اختیار قوه مجریه قرار دهد تا بتواند در صورت لزوم نیرو‌های مورد نیاز خود را استخدام کند.

این قاضی دیوان عدالت اداری با اشاره به توزیع نامناسب نیرو در دستگاه‌ها افزود: امروزه با توزیع نامناسب نیرو در دستگاه‌ها مواجه هستیم. به‌طوری‌که برخی از دستگاه‌ها تورم نیرو دارند و برخی از دستگاه‌ها مثل قوه‎قضائیه از کمبود نیروی اداری و قضایی رنج می‌برند. به‌گونه‌ای که به‌ شدت با کمبود نیرو مواجه هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۵
هرگونه استخدام باید از طریق جراید باشد. استخدام قراردادی یعنی پارتی بازی.
چرا دولت نباید کارمندی را که 15 الی 20 سال! بصورت قراردادی کار کرده رو تبدیل وضعیت کنه؟ مگر این کارمند وقت یا توان و یا شرایط داره که بره با تازه فارغ التحصیلان دانشگاهی رقابت کنه و آزمون بده؟!!! به کی باید شکایت کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
من هم یک سوال از شما می پرسم. چرا یک نفری که بنا به یک شانس یا هر دلیل دیگری وارد یک نهاد دولتی شده باید 30 سال همانجا کار کند. آیا اگر شخص لایق تری در جامعه باشد که بیکار است حق ندارد ان شغل را تصاحب کند؟ ایا قوانین فقط برای کسانی است که در نهادهای دولتی کار می کنند؟
ما در یک سازمان دولتی به مدت 7سال مشغول به کار هستیم مثل تمام کارکنان دولتی دیگر سر ساعت در کار حضور داریم مثل بقیه کارمندان میتوانیم به مرخصی برویم اما نه بیمه داریم نه عیدی نه پاداش نه سنوات نه اضافه کاری هیچی ..... حق اعتراضم نداریم .حرف بزنیم میگن اخراج ....با مدرک فوق لیسانس و دکترا هستن کارمندان قرارداد مشاوره ای اما بعضی از این کارمندان از ابدارچی شرکتم هم دریافتی کمتر دارند....چرا باید در یک سازمان دولتی با یک کار و شرایط میز به میز نوع قراردادها متفاوت باشد ... یاد زمان بردداری ادم میفتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
رفتار دولت با شما عین عدالت است ولی رفتاری که با کارکنان رسمی می کند عین بی عدالتیست. چرا یک کارمند باید 30 سال با هر کیفیتی کار کند بدون نگرانی از اخراج؟ این را هم در نظر بگیریم اخراج یک شخص کم بازده می تواند معادل استخدام یک شخص پرانرژی باشد
جانا درد دل ما را گفتی!
کاش اثری داشت که ندارد !!!
در ایران اساساً کار هیچگونه ارزشی در هیچ ابعادی ندارد.
باسلام
12 سال بعنوان مسئول اداری و دبیرخانه در یکی از سازمانهای کشور مشغول بکار بوده
اما بخاطر اینکه پسر دایی رئیس دیر به محل کار میامده و همچنین راننده رئیس برای خودش الکی ماموریت و اضافه کاری رد میکرده و محاسبه حقوق هم دست بنده حقیر بوده و همه آنها رو حساب نکردم اخراج شدم
این نتیجه 12 سال کار صادقانه بوده
قراردادی یعنی بله جان گفتن و چاپلوسی و... تا بتونی سرکارت بمونی
همین دیگه چیزی نداره
اگه قراره کارکمند سر کارش باشه چرا رسمی و قطعی نمیکنن
چرا قوه قضاییه به قرارداد واحد ابلاغ نمیکنه تا مردم دنبال چاپلوسی نباش
چرامارونمیگی ٬مانیروی حراستی یعنی همان نگهبان٬بعدازبیست سال سابقه توحراست هنوزنیروی پیمانکاری هستیم به امام حسین بیست سال دقیق داریم هرسال باپیمانکارقرارداد میزنیم سالی یه بار ...
یک کارشناس اقتصادی : اگر بورس نبود الان با ابرتورم مواجه بودیم !
اقای کارشناس ! شرایط فعلی از نظر جنابعالی ابرتورم نیست؟؟؟
دلار ۲۰ هزار تومانی ابرتورم نیست؟
پراید ۱۰۰ میلیونی ابر تورم نیست؟؟!!
گردوی کیلویی ۲۵۰ هزارتومان ابرتورم نیست ؟!
اتفاقا اگرالان ابر تورم داریم دلیلش رشد غیرعادی وبی دلیل ۱۵ برابری بورس نورچشمی هست که باعث تحریک رشد بقیه بازارها هم شده ومیشود
با تشکر از تابناک. این مساله مهمیه و لازمه به طور جدی بهش پرداخته بشه. معضلات و مشکلات بسیاری این سیتم ناکارآمد بوجود آورده و مهمترینش بی انگیزگی در کارکنانه. لطفا بیشتر بهش بپردازید.
سلام.۲۴سال قرادادی کارکردم.بعصی وقتها فکر می کنم انهایی که بالا هستند از وضیت ما یا مردم خبر ندارند .ما انقلاب کردیم انها راحت زندگی کنند.در این سالها هم خودم وخانواده ام استرس گرفتیم .از ترس تعدیل نیرو.قرار دادی یعنی برده گی نوین
خب از دست ما چه کاری بر میاد؟
بدترین کار رفسنجانی واگذاری استخدام به بخش تامین نیروی انسانی شرکتهای خصوصی بود
حق کارگران و کارمندان را پایمال کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کدوم حقشون پایمال شده؟ اتفاقا حق کسانی پایمال شده که هم سواد و هم تجربه کار باکیفیت در شرکتهای دولتی را دارند ولی به دلیل عدم پارتی یا شانس موفق به کار در این سازمانها نمی شوند.
ممنونم که به چنین موضوع مهمی که این روزا هیچ کس حواسش بهش نیست پرداختین نمایندگان محترم بهتره که بجای تدوین قوانین ضعیف و کم کاربرد بهتره چنین قوانینی رو تصویب کنن بنده بعنوان یک کارمند نه تنها امنیت شغلی ندارم بلکه کار به جایی کشیده که کارفرما داره شکنجه روحی و روانی میده و از اون طرف خانواده من هم تحت تاثیر قرار گرفتن و احساس نا امنی میکنن و دقیقا بدلیل رفتارهای آزار دهنده کارفرما حتی یه روز یه آب خوش از گلومون پایین نمیره کم کم همسرم میخواد بزاره بره و خانوادم داره میپاشه
نمونه رفتارهای معمول این روزای کارفرما با کارمندان در خواستهای کاری نامتعارف و غیر ممکن
وادار کردن کارمندان به ماندن در محل کار بعد از ساعات کاری
کنترل شدید کارمندان حتی زمان رفتن به دسشویی را محاسبه میکند
پارتی بازی شدید : با 15 سال سابقه هیچ ارتقایی نمیدن و لی نور چشمیها بلافاصله بعد از ورود پستهای مدیریتی میگیرن و افراد با سابقه که قبل از خودشون استخدام شدن رو عدم تمدید قرارداد میزنن
عدم مواقفت با مرخصی حتی وقتی کرونا گرفتی
و هزاران موردآزار دهنده ریز و درشت دیگه که هر لحظه ممکنه با یه تلفن ساده بفرستنت رو هوا
ندادن ایاب زهاب
کشوندن کارمند روزای تعطیل به محل کار
جابجایی های غیر قابل توجیه به بدترین و دورترین نقاط از منزل
فرستادن به ماموریتهای غیر ممکن
سرکار گذاشتن کارمند با درخواست های بسیار نامعقول و سخت و ایرادای بنی اسرائیلی
و......
اگر به نفع خود اقايان مسول باشد تمام خلا هاي قانوي را رفع ميكنند وحتي خود قانون را عوض ميكنند
در ایران برده داری به معنی واقعی داره اجرا میشه کارفرما زورش اخ خدا بیشتره
من که ۱۱ سال برا دولت کار کردم و جوونیم رفته نباید تبدیل وضعیت بشم؟هر سال باید برای تمدید قرارداد بترسیم و بلرزیم و بی احترامی و تبعیض رو تحمل کنیم تو این سن و سال راه دیگه ای هم نداریم.کاش تبدیل وضعیت میشدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
از نظر علم اقتصاد شما اگر توانایی و تخصص کار با شرایط بهتر را داشته باشید یک دقیقه هم در ان محل کار نخواهید کرد. پس خدا ر شکر کن که با اون تخصصت 11 ساله یک جا مشغول کاری
به عمل کار برآید نه سخن به گزافه گوئی
تا به کی باید نیروهای کارگری و قراردادی چشم به بهبودی اوضاع بمانند ، آی آقایونی که در راس امور هستید همان که خود می دانید نیروهای کارگری و قرار دادی این چه اصطلاحیه که ورد زبانها انداختید چون آنها هم به همان میزان ساعات کاری و مدت 30 سال خدمت به دولت را حتی بعلت ترسی که آیا سال دیگه با آنها قرارداد ببندند بیشتر از بعضا نیروهای رسمی و پیمانی انجام می دهند . ولی متاسفانه میزان حقوق پایین تر ، ثبات کاری صفر ، آسیب اجتماعی و فقر و نداری در حد عالی لطفا کمی انصاف به خرج داده و به فکر آنها باشید
اشتغال هم مشابه سایر پارامترهای اقتصادی تابع عرضه و تقاضاست.چرا کار فرما قرارداد کوتاه مدت میبنده؟؟چون میدونه مثلا بعد از 3 ماه به راحتی میتونه نفر مناسب رو با شرایطی که دوست داره استخدام کنه.از اون طرف به طور مثال اگه شما نیاز به جراح متخصص داشته باشی با اینکه شما کارفرما هستی شرایط رو اون تعیین میکنه هر قانونی هم بزاری باز دور زده میشه. بنابراین درمانش فقط توسعه و رشد اقتصادیه و سایر موضاعات در حد شعار باقی میمونه. مخلص کلام نیروی کار تو مملکت بیشتر از موقعیت شغلی هست و همین موضوع دلیل پارتی بازی و ... است
وضعیت و قوانین کار در این کشور به قهقرا رفته است. وضعیت افتضاح اشتغال کارگران و دستمزدشان که لازم به توضیح نیست و تکرار مکررات است. بسیاری از کارکنان دولت نیز هستند که با قراردادهای مختلف کاری در مراکز دولتی با حداقل حقوق و بیشترین وظایف و با کمترین امنیت شغلی، بعضا با بیست سال سابقه مشغول هستند.تبعیض و تمایز امان این افراد و خانواده هایشان را بریده است. مسبب اصلی آن نیز دولت و قانونگذار هست که چنین فرصت هایی را برای استثمار این افراد توسط نیروهای قرارداد رسمی ایجاد کرده است.
26 ساله که استخدام قرارداد موقت هستم
ینی عنوان "موقت" بعد از 26 سال؟؟؟؟؟
فقط کارگران و کارمندان دولت نیستن کارمندای بخش خصوصی هم هستن
شاید زمان هاشمی رفسنجانی نیاز ب شرکت های تامین نیرو بوده باشه اما الان چی؟واقعا موضوع مهمی رو پیگیری کردید ممنونم اما فقط در حد درد دله.کاملا واضحه ک نمیخوان کاری بکنن.مدیر کل شرکت ما داشت بازنشست میشد پسرش رو ک سابقش از خیلیا کمتر بود قراردادیش کرد با سهمیه ای ک دولت واسه وزیر محترم غائل شده و 350 نفر شرکتی دیگه
دولت به نفعشه همه کارمندانش قراردادی باشه ولی اگر مجلس با تصویب قانون وضعیت کارمندان را سر و سامان بده دولت باید تمکین کنه.
با سلام
بیش از ۱۹ سال بصورت قراردادی مشغول بکاریم ، هر سال استرس داریم که آیا قرارداد ما تمدید می گردد یا خیر ، سال جدید به پیشونی خیر مدیر جدید نیز قرارداد ما با هزار منت ۳ ماهه اخذ گردیده که انسان را وادار به بله قربان گو نمایند و حفظ کرامت انسانی نیز از بین برود ، کاش مسئولین نیز به فکر باشند و قانونی وضع نمایند که با چند سال سابقه افراد قراردادی تبدیل وضعیت گردند .
باکاهش سن بازنشستگی کارکنان رسمی نفت از شصت سال سابقه، به پنجاه وپنج و یا پنجاه سال، راه استخدام کارگران متخصص و جوان باز میشود. چنانچه به پنجاه و پنج برسد، به نسبت جمعیت سی و سه هزارنفری با سن پنجاه و پنج سال، همین تعداد کارگران تبدیل وضعیت و پیمانکار هزار رسمی میشوندو اگر سن بازنشستگی به پناه برسد چهل هفت هزار نفر میتوانند بجای آنان استخدام شود!
این پیشنهاد بارها به وزیر نفت داده شده و نپذیرفته است.
(کارمند منابع انسانی نفت)
الان دیگه مجلس به قول بعضی ها انقلابی از هر استان یه طومار بنویسد بفرستید مجلس ببینیم جواب میده یا بازم بازی دادن ملت هستن آخ اگر مجلس دولت ما اگاهی داشت حدعقل کاری می‌کرد قرارداد قرارداد سه ما یک سال یعنی چی الان من کارگر بخواهم یه وام بگیر آیا با این وضیعت می‌توان ریسک بکنم 90درصد قشر کارگر برای نداشتن امنیت شغلی جراعت ریسک کردن تو زندگیشون ندارن اگر قرارداد بلند مدت بود بازم با این وضعیت تورم متوانسیم برای دوسال جلوتر برنامه ریزی کنیم الان من که نمی‌دانم بعدیه ماقراردادم تمام شد باز قرارداد امضا میکنه چطوری حقه برنامه ریزی برا خودم داشته باشم
دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست
دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم
دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم
دهه60 در جنگ به دنیا اومد
دهه60 محدودیتها دید
دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن
برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟
با سلام
ایکاش مجلس به جای پرداختن به اینستاگرام
به وضعیت خیل عطیم این نیروها که همرا ه و هم گام نیروهای رسمی و گاها بیشتر از آنها مشغول خدمت هستن رسیدگی کند خواشا مجلس محترم اولویت های جامعه را در نظر داشته باشید
سلام، نیروهای گارد وانتظامات و یگان بنادر کشور به صورت شیفتی کار میکنند یعنی ۲۴ساعت کار۲۴ساعت استراحت و این قانون در جاهای دیگه نیست تعطیلی ندارند در سال ۳۰روز مرخصی تعطیلات هم جزو مرخصی به حساب می‌آید حق شب کاری و تعطیلات هم ندارند با روحیه شکسته ولی کارکنان اداری خوش بش هستند پنج شنبه و جمعه تعطیل و تعطیلات رسمی جای خود نیاز به مرخصی هیچ ندارد بی‌زحمت فکری به حال نیروی‌های شیفتی با ۲۰سال سابقه بکنید و به صورت قراردادی یکساله هستند با کلی استرس حداقل تبدیل وضعیتشان بکنید و حالت کاری را یا ۲۴ساعت کار با ۴۸ساعت استراحت
بیش از ۵ ساله به صورت نیروی شرکتی در بیمارستان های استان قزوین فعالیت میکنیم،قرارداها به صورت سه ماهه بسته میشه،مدرکم فوق لیسانس حسابداریه ولی داخل بیمارستان داخل حکمم نظافتچی خورده،بعد تو قسمت حسابداری کار میکنم،انگار وسط یه شوخی بزرگ هستی
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی