بازدید 26960
پیمانه اقتصادی

جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های خالی/ فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان تیرماه/ افزایش بیش از ۷۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلیل ابهام در فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها چیست؟ مار اژد‌ها شده در بورس، سر از بازار طلا و ارز درآورده است، درآمد حاصل از بورس معاف از مالیات است، رئیس اتحادیه املاک: بازار مسکن با دستور کنترل نمی‌شود، میزان افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تهران در سال ۹۸، آمار تولید کالا‌های منتخب صنعتی و افزایش ذخایر ارزی ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۸۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 12 June 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلیل ابهام در فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها چیست؟ مار اژد‌ها شده در بورس، سر از بازار طلا و ارز درآورده است، درآمد حاصل از بورس معاف از مالیات است، رئیس اتحادیه املاک: بازار مسکن با دستور کنترل نمی‌شود، میزان افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تهران در سال ۹۸، آمار تولید کالا‌های منتخب صنعتی و افزایش ذخایر ارزی ترکیه را در بر دارد.

دلیل ابهام در فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها چیست؟

مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با سه روش فروش از طریق بانک، مراجعه حضوری به کارگزاری و یا مراجعه غیرحضوری به کارگزاری نسبت به فروش ۳۰ درصد سهام خود اقدام کنند. در این راستا برخی از سهام‌داران از این موضوع که برخی کارگزاری‌ها فقط ثبت سفارش می‌کنند و اعلام کرده‌اند که دستور فروش ندارند، گلایه می‌کنند؛ موضوعی که دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار دلیل آن را الزام به راه‌اندازی سامانه فروش سهام عدالت در اسرع وقت دانست و اعلام کرد، این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

روح‌الله میرصانعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سفارش‌های سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها گرفته و ارجاع می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون ابهاماتی در اجرای سفارش های سهام عدالت وجود دارد که ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و  فروش انجام دهد. همچنین سرویس‌هایی که سپرده گذاری باید پس از فروش به کارگزار بدهد، فعلا مشکلاتی دارد که درحال رفع آن هستند. درواقع شرکت سپرده‌گذاری باید اطلاعات را به کارگزار بدهد و کارگزار وجوه سهام‌داران عدالت را بر اساس سرویس‌ها واریز کند. وی درمورد دلیل وجود اختلال در برخی کارگزاری‌ها توضیح داد: به دلیل اینکه فشار زیاد بود و سامانه‌ها باید سریع راه اندازی می شد، صرفا راه اندازی صورت گرفت و سامانه‌ها در حال ارتقا هستند. درواقع سفارشات دریافت می شود اما ابهاماتی در نحوه اجرا وجود دارد. همچنین هماهنگ کردن کارگزاران با ناظر برای فروش زمان‌بر است و این فرایند ممکن است بیشتر از زمانی که برای فروش سهام‌های معمول و مرسوم در بازار طی می‌شود، طول بکشد اما فرآیند آن در حال طی شدن است.

مار اژدها شده در بورس، سر از بازار طلا و ارز درآورده است

دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: نقدینگی را به سوی تولید هدایت نکردند. مار اژدها شده در بورس سر از بازار ارز و طلا و زمین و ساختمان درآورده است.

درآمد حاصل از بورس معاف از مالیات است

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: اخذ مالیات از محل درآمدهای حاصل از فعالیت در بورس، منتفی است. علیزاده افزود: لایحه اصلاح پایه‌های مالیاتی در وزارت اقتصاد آماده و به دولت ارسال شده است. وی ادامه داد: در این لایحه تمامی معافیت‌های مالیاتی نیز تعریف شده است؛ به عنوان مثال سود سپرده بانکی و سود حاصل از فعالیت در بورس به استناد قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است و فرد بعد از اظهار این درآمدها از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های خالی

علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در گفتگو با شبکه خبر درباره اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از تابستان امسال، گفت: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۵ لازم الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و راه اندازی می‌کرد. اخیراً بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک آماده شده و قرار است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. این سامانه بر اساس دیتاها و اطلاعاتی که در آن قرار داده شده، به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه می‌پردازد و بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول این مالیات قرار می‌گیرد. 

این قانون از سال ۹۵ باید اجرا می‌شد بنابراین هر واحد مسکونی که از سال ۹۵ خالی از سکنه بوده، در سال اول مشمول مالیات نیست و از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می‌گیرد و تا زمانی که خالی بماند مالیات از این واحد مسکونی اخذ خواهد شد. علاوه بر خانه‌های خالی مذکور در سامانه اسکان و املاک، این سازمان به بررسی فیزیکی و میدانی از واحدهای نامبرده در این سامانه می‌پردازد و پس از شناسایی واحدهای خالی، در صورتی که بیش از یک سال خالی مانده باشد به آن مالیات تعلق می‌گیرد. به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره است و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد. این قانون مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره خواهد بود."

رئیس اتحادیه املاک: بازار مسکن با دستور کنترل نمی‌شود

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که با دستور نمی‌توان بازار مسکن را کنترل کرد، اظهار کرد: نباید اختیار را از مردم بگیریم؛ اینها یکسری حرف‌های من‌درآوردی است. وی با اشاره به بحث خانه‌های خالی، افزود: سال‌هاست که موضوع خانه‌های خالی را می‌شنویم، سال‌هاست که مجلس اخذ مالیات از این خانه‌ها را مصوب کرده اما اجرا نمی شود. بنده الان رئیس اتحادیه مشاوران املاک هستم، دستور بدهم که بنگاه‌های املاک مثلا باید در سردر مغازه یک لامپ فلان رنگ روشن کند، اما گوش نمی‌کنند. این دستور قابل اجرا نیست،‌من ضعیف شدم که چنین دستوری را داده‌ام.

وی با تاکید بر این‌که باید دستور قابل اجرا باشد، گفت:‌ اوایل پیروزی انقلاب هیچکس درباره مسکن حرف نمی‌زد؛ هیچ خبرنگار و برنامه‌ای نبود و بازار مسکن روال عادی خود را طی می‌کرد. اما از آن روزی که رسانه‌ها با کارشناس و غیرکارشناس مصاحبه کردند، جنجال به پا شد. بنده دست و پای خبرنگاران را می‌بوسم و از آنها می‌خواهم مدتی در حوزه مسکن کار خبری نکنید. با این کار اوضاع مسکن بیشتر متشنج می‌شود، اگر مردم را به حال خودشان بگذاریم خیلی بهتر با هم معامله می‌کنند. بالاترین آی تی را کشور هندوستان دارد و "یک" است و بعد از این کشور آمریکا و اروپا قرار دارند. شاگردهای بنده از ایران رفته و ریل استیت Real State (مشاور املاک) در آمریکا و اروپا شده‌اند. با این افراد به لحاظ کاری در ارتباط هستیم. هیچ کجا در دنیا مانند ایران که قیمت مسکن را سایت‌ها درج کنند، نداریم. /تسنیم

میزان افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تهران در سال ٩٨

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر کرد.

شاخص مذکور در تمامی فصل‌های سال مورد بررسی (١٣٩٨) با افزایش رو به رو بوده­ است. لازم به ذکر است که بیشترین تغییرات فصلی مربوط به این شاخص، در فصل بهار با تورم فصلی ١٤,١ درصد است. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ با ٣٥,١ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٧، به عدد ٤٢٣.٤ رسید، در حالی‌که این شاخص در سال ١٣٩٧ عدد ٣١٣.٤ بوده و نسبت به سال ١٣٩٦، ٤٧.٨ درصد افزایش یافته بود. شاخص مذکور در تمامی فصل‌های سال مورد بررسی (١٣٩٨) با افزایش رو به رو بوده ­است. لازم به ذکر است که بیشترین تغییرات فصلی مربوط به این شاخص، در فصل بهار با تورم فصلی ١٤.١ درصد است.

در میان گروه‌های اجرایی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، گروه "سیمان، بتن، شن، ماسه" با ٤٨,٦ درصد، گروه "گچ و گچ­کاری" ٤٣.٤ درصد، گروه "انواع بلوک سفالی آجر" با ٥٣.٩ درصد، گروه "موزاییک، کاشی، سرامیک" با ٤٥.٣ درصد، گروه "سنگ" با ٣٤.٦ درصد ،گروه "آهن­ آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره" با ٢٨.٥ درصد، گروه "چوب" با ٤٢.٠ درصد، گروه "ایزوگام، قیر و گونی و آسفالت" با ١٩.٤ درصد، گروه "شیرآلات بهداشتی" با ٢٧.٨ درصد، گروه "تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی" با ٣٩.٢ درصد، گروه "یراق­آلات درب و پنجره" با ٣٦.٥ درصد، گروه "نقاشی ساختمان" با ٣٦.٧ درصد، گروه "تاسیسات برقی" با ٤٥.٠ درصد، گروه "شیشه" با ٢٨.٩ و گروه "خدمات" با ٢٥.٢ درصد افزایش نسبت به سال١٣٩٧ رو به رو بودند. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در گروه " سیمان، بتن، شن، ماسه " با ٤٨,٦, درصد گروه" خدمات " با ٢٥,٢ درصد ،گروه " آهن­ آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره " با ٢٨.٥ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ترتیب بیش‌ترین تاثیر را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به سال قبل (١٣٩٧) داشته‌اند.

آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی دو ماهه اول ۱۳۹۹

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت حاکی از افزایش تولید ۱۰ کالا از بین ۲۲ کالای منتخب صنعتی است که بیشترین افزایش تولید هم به ماشین لباس‌شویی اختصاص دارد. همچنین بر اساس این آمار در دوماهه نخست امسال، ۳۹ هزار و ۷۰۰ تن لاستیک تایر در کشور تولید شده که نسبت به تولید ۳۱ هزار و ۳۰۰ تن از این کالا در مدت مشابه سال قبل ۲۶.۶ درصد افزایش یافته است.

 
فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان تیرماه
 
مطابق با مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصمیم کمیسیون تعیین نحوه برگشت ارز، صادرکنندگان می‌بایست تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند. بانک مرکزی اعلام کرد: بدیهی است بهره‌مندی از هرگونه معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده، مشوق‌های صادراتی، تامین نیازهای ارزی وارداتی و تداوم فعالیت‌های تجاری، صنفی و تمدید کارت‌های بازرگانی منوط به بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصادی مطابق با مصوبات فوق‌الذکر است. همچنین تصریح می شود، علیرغم مطالب مطرح در برخی از رسانه ها این بانک برنامه ای برای تمدید مهلت مذکور ندارد.
 
افزایش بیش از ۷۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته

هفته گذشته، بازار ارز با روند صعودی قیمت دلار و یورو همراه شد. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی در آخرین روز هفته به قیمت ۱۷۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به اولین روز هفته، ۷۷۰ تومان گران‌تر شده بود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، روز گذشته به نرخ ۱۹۷۵۰ تومان فروخته شد که نسبت به شروع هفته، ۱۱۵۰ تومان افزایش داشته است.

افزایش ذخایر ارزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد، حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه می به ۹۲.۲ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه آوریل ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۵.۶ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۳ درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر، اما میزان ذخایر طلای این کشور با افت ۰.۲  درصدی در ماه می به ۳۶.۶ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان ذخایر طلا ترکیه ۱.۲ درصد درصد و میزان ذخایر ارزی هفت درصد کاهش پیدا کرده  است.

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه در سال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است. به نقل از ایسنا؛ ترکیه تا پایان ماه آوریل ۱۲۵.۴ میلیارد دلار بدهی ارزی داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۲.۲ درصدی است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۱.۲ درصد از کل بدهی های خارجی ترکیه بر حسب دلار، ۳۰.۱ درصد بر حسب یورو، ۱۳.۲ درصد بر حسب لیر و ۵.۵ درصد بر حسب سایر ارزها بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
مالیات از خانه خالی که به تنهایی کار ساز نیست و باید کسانی که در طول یک سال چندین خانه و زمین خرید و فروش می کنند هم مالیات بگیرید ان وقت است قیمت زمین بی خودی بالا نمی رود
و معلوم نیست چرا قانون 94 مجلس اجرایی نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
دوست عزیز خیلی بهتر از من و شما خلاهای قانونیرو میدونن و در جریان راههای فرار مالیاتی هستن، قرار نیست چیزی اصلاح بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
برعکس خب اکثر خانه های اپارتمانی که خالیه زیر ۱۰۰ متر هست
نجیب اما نه اسب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
چاره کار خیلی ساده است تعیین کارشناس برای هر معامله چه خرید و قروش چه رهن و اجاره از سوی شهرداری ها و تعیین حدود قیمت برای هر معامله و اخذ مالیات سنگین از اضافه دریافتی معامله که سر دولت هم بی کلاه نمونه . البته این از سادگی ماست که نمیدونیم تصمیم گیران هر بازاری در ایران بخش اعظمشان از منتفعان آن بازار هستند .
بی طرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
من هم موافق اینم که بر معاملات املاک مالیات سنگینی قرار داده شود تا دلال ها با قولنامه نویسی قیمت ها را بالا نبرند.
آقایان بیشتر به فکر آقازاده ها بودن
۱۵۰ متر به بالا یعنی قشر ضعیف؟
اینکار باعث خواهد شد تا خانه های بزرگ تر ارزان شود و چه قشری از این خانه های استفاده می کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
خوب یک دلال هم می رود خانه های کمتر از150 میخرد و خالی می گذارد
قیمت مسکن در دوسال گذشته حداکثر ۳ برابر شده وارز هم دریک سال گذشته رشد چشمگیری رشد نداشته چرا از سودهای باداورده بورس نورچشمی که درمدت یکی دوسال گذشته ۱۰ برابر شد مالیات اخذنمیشود؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
اولا هر معامله در بورس کارمزد خودش رو داره.
دوما ارزش سهامی ده برابر بشه، در زندگی مردم فرقی می‌کند، آیا جوانان برای ازدواج باید سهام داشته باشن، آیا با افزایش ارزش سهام قیمت دلار و خانه بالا می‌رود.
چرا دنبال گیر الکی به دیگران هستیم
جواب ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
کارمزد ربطی به مالیات در آمده نداره اگر نظرت صواب است خوب کسانی که خانه ساختن ماشین خرید و فروش کردن همه مالیات پرداخت کردن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
در هر خرید و فروش مالیات داده میشود
...الان بالای 150 تا کشور قانون مالیات از خانه های خالی و خرید و فروش سوداگرانه دارند که اجازه نمی دهند کسانی ان را افزایش بی خودی بدهند
اینروزها همه جاصحبت از اخذمالیات ازخانه های خالی است .ارز درچندسال گذشته ۶ برابرشد پس مسکن هم باید ۶ برابربشود وهنوز برای رشد جا دارد بروید ازسودهای کلان وباداورده بورس نورچشمی که دریک سال ۱۰ برابر رشد کرد مالیات اخذکنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
ارز ربطی به این چیزها ندارد ان هم جنسی که ربطی به ارز ندارد ولی چون اقتصاد ایران مشکل اساسی دارد مانند شما با دلار می سنجند ولی وقتی رویی اوصل پیش برود به همربط پیدا نمی کند
صاحب خانه مالیات را روی ارزش فعلی ان میکشد.
اقایون وضع را بدتر خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
یک خانه 8 واحدی خالی روبروی ماست از هفته پیش سپرده برای اجاره و املاکی ها معترض شده اند که در این هفته عرضه بیش از تقاضا است و قیمت داره میاد پایین
هر وقت از زبان مسئولی شنیدید ارزانی در راهست سریعا اقدام به خرید کنید چون قرار است گرانی را ببینید.

آقای همتی رییس بانک مرکزی هم نتوانست با حرف و حدیث جلوی گرانی ها را بگیرد

اقتصاد کاملا نابود شده.
وقتی اقایون شهرداری قیمت صدور پروانه را چند برابر کرده اند ان وقت میخواهید مسکن ارزان شود!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
هزینه انواع مجوزهای شهرداری بین 70 تا 400 درصد رشد کرده بماند که قیمت مصالح، مثل تیرآهن هم رشد زیادی کرده و دستمزد کارگران و حق انشعاب های مختلف و مالیات هم افزایش پیدا کرده، بعد یک عده دنبال پرتقال فروش هستند.
بنظرم چنانچه دولت خانه های خالی را بدقت بررسی کندواز آآنها مالیات،وصول کند،مشاهده خواهیدنمودکه خانه هابه مراتب ارزانتر خواهد شدوبه قشر جوان ،وکسانیکه خانه ندارند،یا اجاره میکنندفشار کمتری وارد خواهد شد.امیدوارم که فقط حرف نباشد،وعملی گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
سعی کن رو پای خودت وایسی.این کارای پوپولیستی فایده ای نداره.
قانون مالیات برخانه خالی خوب نیست
خانه های زیر۱۵۰متر، یعنی آپارتمان های ۸۰متر و پایینتر و بالاتر که نیاز مردم هست ...
تازه بعد از یکسال به عنوان مصداق خانه خالی شناخته میشن که یکسال تنفس برای گران کردن اجاره و بعد ریختن آن تو بازار وقت کافی برای سرمایه داره.
یک راه ساده وجود دارد .
1-پتمام کسانی که می خواهند ملک خود را اجاره دهند باید در بانک مسکن برای ملک خود ( با ارائه اسناد معتبر مالکیت ) یک حساب باز کنند.
2- تمام قراداد های اجاره باید در بنگاه یا محضر یا بانک کشاورزی منعقد شود تا قانونی محسوب شده و مالک بتواند بر علیه مستجر اقامه دعوا کند.
3- مستاجر باید مبلغ مندرج در سند اجاره را منحصرا به حساب بانکی بانک مسکن واریز کند .
4- مالک تنها وقتی می تواند اقامه دعوا کند که مستاجر مبلغ مندرج در قراداد اجاره را سر موعد به حساب مخصوص نریخته باشد
5- اگر مستاجری بپذیرد که مبلغی خارج از قراداد را به صورت نقدی به مالک بدهد ( برای فرار مالیاتی مالک) از جیبش رفته .
6- دولت می تواند آمار نسبتا دقیقی از خانه های اجاره ای و خالی کسب کند و مالیات بر اجاره بگیرد تا از رشد نا معقول اجاره بها جلو گیری کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
احیاناً شما کارمند بانک مسکن یا بانک کشاورزی نیستی؟
دوباره با اظهار نظرها در رابطه با بازار بورس میخواهند سیگنال دهند که از بورس به بازار سکه و طلا و مسکن برود؟؟!! بزرگواران حالا که نقدینگی به سمت بازار بورس آمده نباید احساس ناامنی در این بازار ایجاد کرد ، بهتر است تشویق هدایت سرمایه به این بازار اتفاق بیفتد ...خوب ببینید بازار ارز به عنوان محرک اصلی رشد در سایر بازارها هست اگر ارز کنترل شود همه بازارها ارامش پیدا میکنند. چون رونق بازار بورس به دولت امید مربوط شده حالا میخواهند این یک اقدام مثبت را هم زیر سوال ببرند
اگر خانه های خالی اجاره بروند اجاره خانه کم میشود ولی ما که با قرارداد بالا اجاره را بستیم چه کنیم
سه میلیون خانه خالی از هر کدام ده هزار تومان بگیرن بودجه دولت کامل میشه و نیاز ی نیست دلار گران بشه
صاحبان خانه هاي خالي به خصوص انهايي كه داراي وضعيت مالي خوبي هستند سرته قضيه را هم مياورند
مالیات از خانه های خالی مثل گرفتن مالیات از طلا فروش ها خواهد شد. این قشر هر آنچه که میبایست پرداخت کند را از مصرف کننده خواهند گرفت. پس نتیجه این کار ارزانی نیست. بلکه کسب درآمد برای دولت است و لا غیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
مالیات گیری از ابداعات اولیه اقتصاد است که به روند و تسهیل کارها بیانجامد و در کنارش درامد برای دولت هم هست
در حالی که دست و پای اققتصاد نحیف ایران را بسته اید آنرا بجنگ غول بی شاخ و دم امریکا فرستاده اید.
چرا مردم به آنتالیا می روند؟
از یک طرف شهرداری مجددا میگه تراکم توی شهر زیاده حق تنفس فروخته شده نباید پروانه ی ساخت جدید صادر شود
ان وقت تکلیف این حرف ها چه می شود بالاخره دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را
اولا کجا با گرفتن مالیات چیزی ارزان شده است؟ اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم متناسب با تورم در جامعه اجاره رشد نداشته است. آیا نسبت به روزی که دلار 3700 بود و الان حدود 18000 است،افزایش اجاره اتفاق افتاده است؟ همه چیز در کشور چندین برابر شده، اونوقت عزیزان بر خانه های مردم که مردم سرمایه گذاری کرده اند مالیات می گذارند که به جیب دولت برود. اگر می خواهید خانه ارزان شود مالیات های مختلف را از قسمت های مختلف فرآیند ساخت و ساز مسکن بردارید، قیمت خانه افت میکند. با این برنامه ها فقط قیمت تمام شده و به طبع اثر بخشی سرمایه گذاری برای مالکان کم می شودو چیزی جز افزایش قیمت ها و اجاره ها ندارد.
در همه جای دنیا مسکن کالای سرمایه ای محسوب می شود وگران است. کدام کشور مستثنی است؟ شما الان بخوای به عنوان مثال در اروپا یا آمریکا خانه اجاره کنی باید بری در وبسایت های که مخصوص این امر هستند. دقیقا قیمت ها در وبسایت ها نوشته شده و حتی اجاره ها هفتگی از مستاجرین اخذ می شود بدون تعارف.
در خصوص بورس، افزایش ارزش قیمت سهام شرکت ها هم معنی اش تورم است. فرض کنید یک مغازه قبلا ارزشش بوده یک میلیارد، الان با افزایش ارزش قیمت سهام، ارزش مغازه شده 10 میلیارد. بنابراین امروز مغازه دار به منظور گرداندن چرخ مغازه و پاسخگویی به سهام داران مجبور است که خدمات خود را با قیمت بالاتری به مشتریانش بفروشد. پس این همه خودش گرانی ایجاد می کند.
مهمترین راه برون رفت از تورمها، اخذ مالیات نیست. باید تلاش شود که تولید درکشور راه بیفتد. برا اینکار باید مالیات ها را کم کرد. بعبارتی سیاست تشویقی زد.
سوال
این مالیات شامل خانه های کلنگی غیرقابل سکونت هم میشود؟

اگرامسال فردی ملکی را خریده باشد ولی سه سال خای بوده، چگونه مالک قبلی باید مالیات بپردازد؟
این چه راه حلیه واقعا؟
کارشناس و رییس اتحادیه درست میگه نباید کاری داشته باشند. بدتر میشه چون خیلی راحت خونه ها رو صوری اجاره میدن به این و آن...مگه کاری داره الان که کارت ملی اجاره میکنن الان که کارت بانکی اجاره میکنن......یه جمله جالبی هست کهباید به دولت محترم گفت:ما را به خیر تو حاجت نیست شر مرسان....!
شوخی تون گرفته بالای 150 متر یعنی چی! من دنبال خونه 30 تا 40 متری میگردم اجاره کنم که نیستش شما میگید بالای 150 متر واقعا هیچ امیدی نیست برای اینا قرار نیستش چیزی درست بشه بلکه قراره هر روز اوضاع بدتر از این هم بشه
اخه اين چه قانوني كدوم دلال اقدام به خريد خونه بالاي ١٥٠ متر مكنه فقط كافي يك چرخي تو بازار بزني اكثرا واحد هاي ١٠٠ به پايين رو ميخرن و اين واحد ها به چك سفيد معرف شدن چون به راحتي فروش ميره و تبديل ميشه
عرضه ی مسکن باید تسهیل شود ، در شرایط فعلی یک بروکراسی پر پیچ و خم و زمان بر و پرهزینه در مسیر تولید این کالای ضروری واقع شده است . اخذ مجوز از شهرداریها و سازمان نظان مهندسی گران و با معطلی زیاد همراه است ،نهاده های ساختمانی با شیب تند درحال افزایش قیمت هستند، قوانین مالیاتی و قوانین ساخت و ساز و نظارت مدام در حال تغییر هستند . مسئولین باید بدانند برای انجام هرکاری ابتدا ثبات لازم است تا آرامش ایجاد شود و سپس این امید باید تداعی شود که سرمایه گذار و مصرف کننده هردو از این سرمایه گذاری منتفع میشوند جامعه نیز از مواهب چنین فعالیتی بی نصیب نمی ماند و صد البته عدالت در همه ی ابعاد خود رعایت خواهد شد .شیوه های دستوری مثل داروی مسکن هستند اثری زود گذر دارند درعین حال درد هم همچنان بی درمان باقی میماند بلکه بدتر هم میشود ، انچه که بدیهی است این موضوع مهم هست که تحریمهای بیگانکان و مشکلات برنامه ریزی و آینده پژوهی مدیران تولید کل داخلی کشور را تحت تاثیر قرار داده و باعث رشد منفی اقتصادی در چند سال اخیر شده است و عرضه کاهش یافته است . با سیاستهای تشویقی و نه تنبیهی باید تولید را تقویت و در حوزه ی توزیع و مصرف محدودیتهای معقول و منطقی اعمال و نظارتهای موثر انجام شود . درحوزه ی پولی باید از چاپ پول به هر شکل و نوع حتی المقدور پرهیز گردد . حجم پول به عنوان متغییر اسمی باید با حجم تولید ناخالص داخلی متناسب باشد .
به خدا ...به خدا ..این سایت تابناک نمی خواهد خانه ارزان شود..نظرات کسانی را میگذارد که به نفع اوست ..وگر نه اه و ناله مردم را می شنید ..
مالیات بر درآمد یک موضوع درست است . خانه خالی که متناسب با تورم قیمتش افزایش یافته درآمدی برای مالکش محسوب نمیشود . این کار موجب فشار به مصرف کننده نهایی خواهد شد و از نظر اقتصادی مشوق هیچ فعالیتی نیست .
مانند مالیات بر ارزش افزوده به زیان مصرف کننده نهایی خواهدشد
۸۰ ملیون ایرانی هر کدام دستشان برسد می خواهند تهران زندگی کنند شما تعداد خانه های تهران را ۱۰ برابر هم کنید باز متقاضی وجود دارد و تقاضا که وجود داشته باشد قیمت بالا می رود.
هر ایرانی که بتواند می خواهد جنس لوکس خارجی بخرد دانشگاه خارجی درس بخواند و اموالش را ارز کند و به کانادا مهاجرت کند. بنابراین یک جریان پیوسته از خروج ارز از کشور کوچک شدن پشتوانه ی پولی کشور و در نتیجه تورم وجود خواهد داشت.
در شهرهای بزرگ زیر ساختها برای ایجاد ارزش افزوده هستند نباید با مالکیت لجام گسیخته توسط عده ای به انحصار آنها در آیند. داشتن بیش از یک واحد یا یک منزل باید ممنوع شود . اگر کسی می خواهد وارد درآمد زایی از طریق داشتن مسکن و اجاره آن شود باید فعالیتش را ثبت قانونی کند . باید ساخت و ساز مسکن توسط شرکتها انجام شود که امکان نظارت کیفی و قیمتی وجود داشته باشد . روش فعلی تولید و مالکیت مسکن مال دوره قاحاریه است. تا وقتی داشتن کالا در مملکت کار اقتصادی باشد وضع همین است . دلایل واقعی اقتصادی وجود دارد . بازار مصرف عمومی فقیر است . دولت و نیرو های مسلح به عنوان تنها کارفرمایان موجود به شدت به درآمد صادرات نفتی وابسته هستند. صادارات و تجارت بین المللی حتی با همسایگان ضعیف است. مالیاتی که دولت می گیرد عملا ارزش اقتصادی افزوده شده در جامعه نیست . و.. . عمل فوق هم یک قرص برای شرایط بحرانی فعلی است . فروش متری مسکن و اخذ مالیات از واحد های خالی وضع را برای مستاجرین و استفاده کننده نهایی بدتر خواهد کرد
تا تحریمها برداشته نشود راهی برای مهار تورم نیست.
مالیات گرفتن راه نجات مملکت نیست بلکه هزینه های دولت را تامین میکند و ایجاد تورم هم خواهد کرد.
گرفتن مالیات چه نفعی برای مستاجران ایجاد میکند ؟ مثل تمام تامین کنندگان و مالکان کالا وخدمات که پرداختی های خود از قبیل مالیات ، بیمه ، جرایم ، عوارض ، بها آب وبرق وگاز را از طریق افزایش قیمت جبران میکنند موجران هم بدیهی است چنین کنند و با سر مستاجران است که در آخر تراشیده میشود .
دولت نبایستی به هر چیز نگاه کسب در آمد داشته باشد برعکس در بسیاری موارد بایستی نه تنها از کسب درآمد بگذرد بلکه به نوعی حتی با پرداخت سوبسید خدمات به ضعفا کمک کرده و بدین ترتیب چرخ اقتصادی مملکت را روغن کاری نموده و درغایت از رونق اقتصادی نیازمندی های مالی خود را کسب کند.
به نظر من بهتر بود روی همه ی املاک (مسکن و زمین و مغازه) خالی و پر، مالیات می گذاشتند. البته بازار خودش باید قیمت املاک رو تعیین کنه. مگر اینکه مافیایی در کار باشه که در اینصورت دولت وظیفه داره با این مافیا برخورد کنه. آفت های اقتصادی رو برطرف کنیم همه قیمت ها سر جای خودش قرار می گیره. به بازار نمیشه دستور داد.
این روش مالیاتی هیچ اثری نخواهد داشت اولا چطور می خواهند خانه های خالی را شناسایی کنند. بسادگی یه اجاره نامه سوری تهیه می کنند . و میزان ملیات فقط بیست درصد اجاره این که عددی نیست. و شامل خانه های بالای 150 متر مگر چند درصد خانه ها بالای 150 متر است.

برای کنترل بازار مسکن باید برای تمام املاک مالیات محاسبه گردد. اون هم نه بصورت هر ملک بلکه مجموع دارایی ها هر فرد. در این صورت بر اساس تعداد ملک ثبیی برای هر فرد مالیات تصاعدی محاسبه گردد. حتی در مورد املاکی که خود فرد استفاده می کند.
آیا کسی هست به داد مردم این مملکت برسد کمر مردم از گرانیها شکست
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی