بازدید 10208

شرط بندی تويوتا روی خودروهای هيدروژنی

شركت خودروسازي ژاپني تويوتا روي آينده ي پيل هاي سوختي و سوخت هيدروژني شرط بندي كرده و به همين دليل در حال تلاش براي جلب همكاري خودروسازان ديگر مثل اف اي دبليو است.
کد خبر: ۹۸۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱ 08 June 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از سايپانيوز، تويوتا با 5 خودروساز چيني از جمله بائيك و اف اي دبليو [بخوانيد فولكس آلمان در چين] تيمي تشكيل داده كه پيل سوختي براي خودروهاي تجاري بسازند و در حقيقت تويوتا با اين كار مي خواهد نفوذ عميق تري در بازار سوخت هاي جايگزين در چين داشته باشد.

ساير اعضاي اين تيم عبارتند از سينوهايتك SinoHytec [مستقر در پكن]، دانگ فنگ و خودروساز گوانگژو. حاصل اين شراكت، شركتي است كه در پكن استقرار مي يابد و 65 درصد از اين شراكت متعلق به تويوتاي ژاپن خواهد بود. نام اين شركت «مركز تحقيق و توسعه سيستم پيل سوختي متحد» است كه با 5 ميليارد ين (56 ميليون دلار) سرمايه گذاري آغاز به كار كرده است.

تويوتا يكي از بزرگترين پشتيبان هاي پيل هاي سوختي در بين خودروسازان جهاني است. از نظر آنها هيدروژن منبع بهتري نسبت به باتري براي خودروهاي برقي است. اين سرمايه گذاري جديد تويوتا هم نشان مي دهد كه اين خودروساز ژاپني هنوز اعتقاد راسخ به پيل هاي سوختي به ويژه براي خودروهاي تجاري، وانت و كاميون دارد. با همين روند، تا سال 2035 رقم توليد خودروهاي هيدروژني از 1 ميليون دستگاه خواهد گذشت. مهمترين بازار اين خودروها، چين، كرده، ژاپن و كشورهاي اروپايي هستند.

سيئيجي سوگيورا از تحليل گران صنعت خودرو در توكيو مي گويد: «چين واقعاً تلاش مي كند به پيل هاي سوختي وفادار بماند.»

حالا اين تيم كه متشكل از 5 خودروساز چيني و يك خودروساز ژاپني است، تلاش مي كنند سيستم هاي پيل سوختي ابداع كنند كه قيمت آن مقرون به صرفه، عملكرد آن پربازده و دوام آن منطقي و پايدار باشد. از اين بين، دو خودروساز اف اي دبليو و دانگ فنگ دولتي به حساب مي آيند و همكاري تويوتا با گوانگژو و اف اي دبليو در توسعه پيل سوختي سابقه بيشتري دارد. بائيك و گاك به ترتيب با مرسدس بنز و هوندا شراكت دارند.

با اين كه سوخت گيري خودروهاي هيدروژني بسيار سريع تر و پيمايش به ازاي هر سوخت گيري به مراتب بهتر از ساير سوخت هاي فعلي و خودروهاي برقي است، اما مهمترين معضل آن قيمت بالا و نبود زيرساخت هاي جايگاه سوخت گيري است. قيمت سوخت هيدروژني هم از ساير سوخت ها سيستم حمل و نقل گران تر است. شايد به همين دليل است كه تويوتا اين اواخر سرمايه گذاري بيشتري روي توسعه باتري انجام داده است.

چين بازوي قوي براي تغييرهاي بزرگ دارد و كافي است تصميم بگيرد كه سوخت هيدورژني را به يك اولويت بالا تبديل كند. وان گنگ كه به پدر نهضت خودروهاي برقي چين معروف است به همان اندازه خودروهاي برقي به پيل هاي سوختي توجه دارد و دولت اين كشور مي خواهد ظرف يك دهه بيش از يك ميليون دستگاه خودروي هيدروژني در خيابان ها و جاده هاي چين در تردد باشند. براي همين هم صدها ميليون يوآن مثل بذر در حال كاشته شدن [سرمايه گذاري] در اين بخش هستند و بيشتر به شكل سوبسيد (يارانه) خود را نشان مي دهند. درست مثل بخش خودروهاي برقي، استارت آپ ها در بخش سوخت هيدورژني و پيل سوختي هم در حال گسترش است.

تويوتا در بيانيه اي كه منتشر كرده، نوشته است: «بازار خودروهاي برقي پيل سوختي، در وحله اول براي خودروهاي تجاري است و با سرعتي در حال گسترش است كه در جاي ديگري در دنيا چنين سرعتي مشاهده نشده است.»

تا سال 2023 سرمايه گذاري در بخش خودروهاي هيدروژني به 17 ميليارد دلار خواهد رسيد. يكي از بزرگترين برنامه هاي در حال اجرا به گروه «كاميون هاي سنگين وزن ملي چين» تعلق دارد كه تاكنون 7.6 ميليارد دلار براي توليد خودروهاي پيل سوختي در ايالت شاندونگ در سواحل شرقي چين سرمايه گذاري كرده است.

حتي با اين سرمايه گذاري عظيم، چين راه درازي در پيش دارد. اين واقعيت را نبايد از نظر دور داشت كه تا سال 2021 فقط 5000 خودروي تجاري پيل سوختي توليد و عرضه خواهد شد.

منبع: بلومبرگ

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم