بازدید 13319

چرا ادعای انگلیس در مورد مقصد نفتکش ایرانی زیر سؤال رفته است!؟

ادعای لندن درباره مقصد نفتکش ایرانی به سوریه، در شرایطی است که بین جبل‌الطارق تا سوریه فاصله زیادی وجود دارد و کشور‌های مختلفی در این مسیر می‌توانستند مقصد این نفتکش باشند. از طرفی، ادعای پیروی دولت انگلیس از سیاست‌های اتحادیه اروپا در حالی است که این کشور از سه سال گذشته به دنبال خروج از اتحادیه است و تاکنون نتوانسته است بر سر این موضوع با اروپایی‌ها به توافق برسد.
کد خبر: ۹۰۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ 06 July 2019

روز گذشته خبر توقیف نفتکش ایرانی «گریس یک» توسط رسانه دولتی انگلیس منتشر شد. طبق ادعای بی‌بی‌سی این کشتی حامل نفت ایران به مقصد سوریه بوده که با توجه به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق، توقیف شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در پی این اتفاق، سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به این اقدام لندن به او اعلام شد.

در آخرین موضع‌گیری، اسپانیا اعلام کرده است که توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا ظاهراً به درخواست آمریکا و به بهانه تحریم‌های اعمالی علیه سوریه، برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، نه در بندر جبل الطارق که در آب‌های سرزمینی اسپانیا صورت گرفته است.

اسپانیا همچنین اعلام کرده است در نظر دارد به خاطر انجام این عملیات در آب‌های سرزمینی خود، اعتراض رسمی خود را به لندن ارائه دهد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت که مدتی هست انگلیسی ها نقش آتش بیار معرکه آمریکایی ها را بازی می کنند و جلو افتاده اند.

این خبرگزاری در ادامه افزود: احتمالا انگلیسی ها به دنبال این هستند که تنش ها علیه انگلیس افزایش یابد تا به جای آمریکا وارد معرکه شده و اروپا مجبور شود به جای حمایت از آمریکا از انگلیس علیه ایران حمایت کند.

مقصد نفتکش کجا بود؟

انگلیس مدعی شده که مقصد نفتکش حامل نفت ایران سوریه بوده و به دلیل نقض تحریم های اتحادیه اروپا توقیف شده است.

سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس روز پنجشنبه در این خصوص گفت: «توقیف این نفتکش، پیام روشنی است مبنی بر اینکه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا غیرقابل قبول است». وی در این باره تأکید کرد: «ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه استقبال و مقامات جبل‌الطارق که در توقیف موفقیت آمیز عملیات دست داشتند را تحسین می‌کنیم.»

چرا ادعای انگلیس در مورد مقصد نفتکش ایرانی زیر سوال رفته است!؟

ادعای لندن درباره مقصد نفتکش ایرانی به سوریه، در شرایطی است که بین جبل‌الطارق تا سوریه فاصله زیادی وجود دارد و کشور‌های مختلفی در این مسیر قرار دارند که می‌توانستند مقصد این نفتکش باشند. از طرفی، ادعای پیروی دولت انگلیس از سیاست‌های اتحادیه اروپا در حالی است که این کشور از سه سال گذشته به دنبال خروج از اتحادیه است و تاکنون نتوانسته بر سر این موضوع با اروپایی‌ها به توافق برسد.

اسپوتنیک با رد ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر مقصد این کشتی می‌گوید، بعید است این نفت قرار بوده، به سوریه برسد چون راه کوتاه تر کانال سوئز وجود دارد و طی دو ماه اخیر، ایران حداقل چهار نفتکش خود را از این طریق بدون هیچ مشکلی به سوریه فرستاده است.

از سوی دیگر، این ابرنفتکش بیش از حد مجاز برای پهلوگیری در بندر سوریه سنگین بوده و احتمالا قرار بوده این نفت به یک کشور اروپایی برود.

این رسانه روس، این رفتار انگلیس را نوعی دزدی دریایی خوانده و می‌افزاید که قطعا این حق برای ایران محفوظ است تا واکنش متناسب نسبت به کشتی های انگلیسی نشان دهد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرد که مقصد نفتکش ایرانی به هیچ عنوان سوریه نبوده است و قرار بود این نفتکش عازم اروپا شود.

سوای این توضیحات، نفتکش در ابتدای دریای مدیترانه توقیف شده است و به‌جز اظهارات مقامات جبل‌الطارق درباره مقصد نهایی این نفتکش که می‌گوید بندر بانیاس در سوریه مقصد نهایی «Grace–1» بوده، هیچ اظهارنظر رسمی دیگری دراین‌باره وجود ندارد. علاوه ‌بر این، نباید از یاد برد که اظهارنظر وزیر امور خارجه اسپانیا ـ که خود عضو اتحادیه اروپاست ـ وجه دیگری هم دارد. به ‌نظر می‌رسد این اظهارنظر مؤید این است که مقصد نهایی این کشتی سوریه نبوده، چون اگر این ‌طور بود اسپانیا درباره آن توضیح می‌داد و لازم نبود نامی از ایالات متحده آمریکا به میان بکشد.

در حالی که لندن مدعی شده است که توقیف این نفتکش با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، دولت اسپانیا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن این کار را به درخواست واشنگتن انجام داده است. گاردین هم این روایت را تأیید کرده و نوشته است: «وزارت خارجه انگلیس در چند روز گذشته با یک معضل روبه رو شده بود و می‌دانست که اگر آن طور که ایالات متحده درخواست کرده، این کشتی را توقیف کند، تهران را که شدیدا به دنبال صادرات نفت است، عمیقا خشمگین می‌کند.»

این گزارش سپس نوشته است، مقام‌های انگلیسی توقیف این کشتی را «وظیفه اخلاقی و قانونی» خود برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توصیف کرده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های اتحادیه اروپا، صرفا برای کشورهای عضو این بلوک لازم‌الاجراست و نفتکش ایرانی از آب‌های بین‌المللی در حال گذر بوده و ایران نیز عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های این اتحادیه را اجرا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی