بازدید 4434
۳

پیام واضح دولتمردان برای دانشگاه‌های فعال در عرصه فضایی

در پی پرتاب ماهواره «پیام» به فضا (اگرچه این پرتاب موفقیت آمیز نبود) و برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا، سهم ماهواره‌های دانشجویی در ماهواره‌های ایرانی پرتاب شده به فضا به رقم چشمگیر ۵۰ درصد خواهد رسید.
کد خبر: ۸۷۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 25 January 2019
در پی پرتاب ماهواره «پیام» به فضا (اگرچه این پرتاب موفقیت آمیز نبود) و برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا، سهم ماهواره‌های دانشجویی در ماهواره‌های ایرانی پرتاب شده به فضا به رقم چشمگیر ۵۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش «تابناک»، تاکنون چهار ماهواره صددرصد ایرانی با موشک‌های ماهواره بر ایرانی در مدار زمین قرار گرفته‌اند؛ ماهواره‌های امید، رصد، نوید و فجر. چهار ماهواره‌ای که یکی شان به جهاتی با سه تای دیگر متفاوت است، چراکه محصول یکی از دانشگاه‌های کشورمان است.

ماهواره نوید که محصول دانشگاه علم و صنعت است، به نوعی صف شکن حضور دانشگاه‌های کشورمان در عرصه فضایی است. حضوری که بعد‌ها به شدت پررنگ‌تر پی گرفته شده تا جایی که اکنون می‌توان چهاردانشگاه کشورمان را پیشرو در این عرصه خواند و از ورود دست کم سه دانشگاه دیگر به این عرصه ابراز خرسندی کرد.

حضوری که نه در حد و اندازه تئوری پردازی یا پیگیری برخی امور خاص در این حوزه، که شامل کلیه مراحل طراحی تا ساخت ماهواره است. ماهواره‌هایی که یکی شان چند روز پیش به فضا پرتاب شد و اگرچه در مدار قرار نگرفت، اما در همان زمان کوتاهی که در دسترس بود، با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرد تا مشخص شود که بی عیب و نقص عمل می‌کرده و از دست رفتنش تاسف بارتر به نظر برسد.

ماهواره‌ای که «پیام» نام داشت و محصول دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود. یکی از دانشگاه‌های فعال کشورمان در این عرصه که یک ماهواره دیگر آماده پرتاب هم دارد که «امیرکبیر» نام دارد و البته مشخص نیست چه روزی به فضا پرتاب خواهد شد و یا از آن فراتر، آیا اصلا قرار هست پرتاب شود یا به زودی روانه موزه خواهد شد؟

محصول تلاش دانشجویان و اساتیدی که همتایانشان در دیگر دانشگاه صنعتی کشورمان یعنی دانشگاه شریف نیز مدتی است با طراحی و ساخت یک ماهواره و تایید نهایی آن، چشم انتظار شلیک ماهواره بر ایرانی حامل آن هستند تا ثمره تلاش شان را نظاره گر بانشد و از بازخورد‌های آن در طراحی و ساخت ماهواره‌ای پیشرفته‌تر بهره بگیرند.

شلیکی که قرار است به زودی رقم بخورد و تا صددرصد پرتاب‌های فضایی کشورمان در سال‌های اخیر به ماهواره‌هایی اختصاص یافته باشد که محصول دانشگاه‌های کشورمان هستند. ماهواره‌هایی که نه تنها دست کمی از ماهواره‌های طراحی و ساخت سازمان فضایی کشورمان در سال‌های گذشته ندارند، که بر آن‌ها برتری محسوسی هم دارند.

محصولاتی پیشرفته که اگرچه آخرین تلاش صورت گرفته برای قرار دادن یکی از آن‌ها در مدار زمین موفقیت آمیز نبوده (با این یادآوری که اشکال در یکی از مراحل عمل موشک ماهواره بر بروز کرده و ماهواره بی عیب و نقص بوده است)، اما نافی پیشرفت‌های حاصل آمده در دانشگاه‌های کشورمان در حوزه فضایی نیست.

پیشرفت‌هایی که بسیار محسوس هستند تا جایی که اگر دولت مردان به وعده‌های خود در خصوص پرتاب ماهواره دانشگاه شریف یا همان ماهواره «دوستی» عمل کنند، سهم دانشگاه‌های کشورمان در ماهواره‌های ایرانی پرتاب شده به فضا درصد خواهد شد. سه ماهواره دانشجویی در کنار سه ماهواره ساخت سازمان فضایی کشورمان.

رویدادی که پیام واضحی برای پژوهشگران و فعالان دانشگاهی در این عرصه دارد. پیامی از جنس اطمینان کامل دولت مردان به ماهواره‌هایی که دانشگاه‌های کشورمان می‌سازند و گامی به جلو در عرصه دانش فضایی در کشورمان هستند که اگر این گونه نبود، ضرورتی به پرتابشان به فضا وجود نمی‌داشت. اطمینانی که می‌تواند زمینه ساز طراحی و ساخت ماهواره‌های پیچیده تری در دانشگاه‌های کشورمان شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چرا می نویسید شلیک ماهواره واقعا خنده دار است. خخخخخ
با این دولت؟ بی خیال این هاکه دنبال خریدن از عالم غرب و شرق هستند و اگر تازه اگر مجبور شوند بروند به این سمت
هیچ کدوم از این ماهواره ها به درد نمیخورن و دوره عمر بسیار پایینی دارن و هدر دادن پول مملکت هستن...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم