بازدید 15093

برش 23225 میلیاردی از کیک بودجه فرهنگی به این سیزده نهاد رسید!

بودجه صداوسیما از 1521 میلیارد به 1840 میلیارد افزایش یافته و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد از 1145 به 1237 میلیارد افزایش یافته است. هرچند بودجه برخی نهادهای غیردولتی تا حدودی کاهش یافته، در مجموع تأثیر چشمگیری نداشته، به گونه‌ای که رقم بودجه این سیزده نهاد از 5112 به 5005 میلیارد تومان کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 25 December 2018

برش 23225 میلیاردی از کیک بودجه فرهنگی به این سیزده نهاد رسید!با ارائه لایحه بودجه 1398 و اعلام ارقام بودجه، هرچند در بخش‌هایی شاهد کاهش اعتبارات هستیم، در مجموع اعتبارات حوزه فرهنگی کاهش معناداری نداشته و در بررسی اعتبارات سیزده نهاد فرهنگی ـ که سهم قابل توجهی از مجموع اعتبارات را به خود اختصاص می‌دهند ـ تنها هفت میلیارد تومان در مقیاس پنج میلیارد و دوازده میلیارد تومان بودجه، اعتبارات این دستگاه‌ها کاهش یافته و در این میان، بودجه صداوسیما افزایش چشمگیری نیز داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ صبح امروز (سه شنبه) حسن روحانی، رئیس جمهور، با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 1398 را تقدیم نمایندگان مجلس کرد. با وجود آنکه در بخش‌های مختلف شاهد بودجه ریزی انقباضی هستیم، در بودجه فرهنگی کاهش چشمگیری مشهود نیست. هرچند برخی نهادهای فرهنگی بودجه‌هایشان کاهش یافته یا به میزان سال 97 برای سال 98 در نظر گرفته شده، واقعیت این است که در برآیند کلی، شاهد کاهش چشمگیر اعتبارات فرهنگی نیستیم و سرفصل فرهنگی بودجه همچنان با ارقام بزرگی سروکار دارد.

بر خلاف تعابیر که تاکنون مطرح شده و مشاور رئیس جمهور نیز بعضاً به نقد بودجه ریزی پرداخت، ساختار بودجه ریزی فرهنگی تغییر جدی نداشته و مکانیسم قابل دفاع و کارآمدی برای ارزیابی کیفیتِ هزینه‌کرد اعتبارات فرهنگی در مراکز صاحبِ بودجه به ویژه در نهادهای غیردولتی در نظر گرفته نشده و در واقع همان مسیری که تاکنون وجود داشت، در سال آینده نیز استمرار خواهد یافت و تذکرات مکرر در سال‌های پیشین نیز منجر به تجدیدنظر در این حوزه نشده است.

برش 23225 میلیاردی از کیک بودجه فرهنگی به این سیزده نهاد رسید!

کیک بودجه فرهنگی مجموعاً رقمی معادل چند تریلیون تومان و این چند تریلیون تومان میان ده‌ها نهاد از جمله شماری از مجموعه‌های غیردولتی توزیع می‌شود که سازوکاری برای ارزیابی عملکرد و افزایش و کاهش اعتبارات این نهادها که در قالب کمک پرداخت می‌شود، نه در این دولت و نه در دولت‌های پیشین عرضه نشده است. بدین ترتیب، مجموعه‌ای از نهادها رقم‌هایی از چندصد میلیون تا چند میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهند.

در این میان نهادهایی هستند که سهم بیشتری از اعتبارات را از آن خود می‌کنند. در ارزیابی‌هایی که از لایجه بودجه سال 1396 تاکنون رخ داده، عمدتاً به ردیف بودجه تعیین شده در سال‌های پیشین برای مقایسه ارجاع داده شده است، حال آنکه عمدتاً این ارقام عملیاتی نمی‌شود و رقم‌های تخصیص یافته از بودجه مصوب هر دستگاه دولتی یا مجموعه غیردولتی در اغلب اوقات به مراتب کمتر رقم مصوب مندرج در لایحه بودجه است.

بخش فرهنگی «تابناک»، «رقم عملیاتی شده اعتبارات» مجموعه‌هایی که برش‌های بزرگ تری از کیک چند تریلیونی بودجه فرهنگی را در سال‌های 1393، 1394 و 1395 زیر ذره بین قرار داد و در کنار «رقم برآورد سال 1396» و «رقم مندرج در لایحه بودجه سال 1397 و 1398 قرار داد و دقیق ترین ارزیابی را درباره سهم واقعی این مجموعه‌ها از بودجه، میزان افزایش و مجموع دریافتی در این سال‌ها انجام داد.

در این ارزیابی، سیزده نهاد فرهنگی از 1393 تا 1398، 23225 میلیارد تومان بودجه داشتند! عمده ترین سهم صداوسیما با 7785 میلیارد تومان بوده و پس از صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با 5012 میلیارد تومان بیشترین اعتبارات را دارد. بودجه صداوسیما از 1521 میلیارد به 1840 میلیارد افزایش یافته و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد از 1145 به 1237 میلیارد افزایش یافته است. اگرچه بودجه برخی نهادهای غیردولتی تا حدودی کاهش یافته اما در مجموع تاثیر چشمگیری نداشته، به گونه‌ای که رقم بودجه این سیزده نهاد از 5112 به 5005 میلیارد تومان کاهش یافته است.

همان گونه که سال گذشته «تابناک» پیش بینی کرده بود، به نظر می‌رسد دولتمردان به واسطه حواشی قابل پیش بینی، اراده‌ای برای سازماندهی بودجه فرهنگی و تقسیم کیک بودجه فرهنگی میان دستگاه‌ها بر اساس نحوه عملکردشان در سال‌های پیشین ندارند و بعید است تا انتهای دولت روحانی نیز شاهد تحول جدی در نحوه بوجه ریزی فرهنگی باشیم.

برش 23225 میلیاردی از کیک بودجه فرهنگی به این سیزده نهاد رسید!

برش 23225 میلیاردی از کیک بودجه فرهنگی به این سیزده نهاد رسید!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵۵
چرا به بودجه جناب اشنا و امثالهم حساس نیستید؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
پس چرا بودجه جامعه المصطفی الامامیه را ننوشتید ؟
این بودجه فرهنگی در مقابل بودجه دستگاههای اجرایی و حقوق های نجومی شون ، کاه در مقابل کوه است..
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
بعد وزیر آموزش و پرورش میگویند تا ۸ سال دیگر بودجه لازم برای ایمن سازی ۱۲۸ هزار بخاری های کلاسهای درس در سراسر کشور را نداریم و سر انگشتی یک رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان میگردد و بعداین بنیادها بودجه های چند صد میلیاردی دارند و خدا میداند چه میکنند و چندین کودک هر سال در کلاسهای نا ایمن میسوزند و از بین میروند
وزارت ارشاد که شده وزارت توزیع رانت بین سلبریتی ها برای « تکرار» ۹۸ و ۱۴۰۰..
بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد از 1145 به 1237 میلیارد کاهش یافته است؟!!!!
1145>1237 اه؟!!!
سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب استان کرمان و استان هرمزگان مردم از اینکه به مناطق مرزی ومحروم واستانهای کرمانشاه وکردستان کمک شود تا از فقر وکولبری نجات پیداکنند بسیار خوشحال میشوند ولی من به نمایندگان سینه چاک مجلس عرض میکنم هرساله دربودجه تحت عناوین فرهنگی ریخت و پاش وتبذیر بی حساب و کتاب میشود مثل باجهایی که به فلان موسسه وفلان شخص میدهند این عناوین بودجه فرهنگی همه بی اثر وبعضا اثر عکس دارند همه را حذف کنید....
صدا وسیما حالشو ببره ...همش میدن به کارکنان زحمتکششون.....
این ها هم نهادهای فرهنگی تاثیر گذار و مهمی هستند اما متاسفانه بنا بر هردلیلی چنین به نظر می رسد تاثیر گذاری فرهنگی این نهادها بستگی فراوانی به شرایط زندگی مردم دارد. و این نهادها هم نباید به زندگی مردم بی توجه باشند.فقر از یک در وارد شود کفر هم از آن یکی در وارد می شود.
ریاضیان جدید:
1145 > 1237 !!!
من به عنوان یه طلبه راضی به دریافت این حجم از پول توسط مرکز خدمات حوزه نیستم
البته ما ماهی صد و هفتاد تومن از موقوفات مدرسه مان شهریه میگیریم
ولی این وابستگی حوزه به دولت رو اصلا متوجه نمیشم
خرج امور دینی و تیلیغات اسلامی باید از محل خمس مردم تامین بشه
وقتی اکثر مردم راضی به این هزینه از منابع مشترک همه مردم نیستن آیا مصرف این پول حلال است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اکثر شهرهای ایران مراکز حوزه علمیه احداث کردند در اوایل کار فکر میکردند که هزینه تحصیل یا هزینه استاتید و آب و برق و گاز و درمان طلاب از وجوهات ش عی باشد ولی مگر در امد چقدر بوده . بنابراین با گزینش زیاد از ظریفیت دوباره مجبور شدند اینبار از دولت کمک بگیرند . چون بخش طلاب خارجی هم هست . حالا که مردم مستقیم برای حوزه و بخش فرهنگی کمک نمیکنند عیر مستقیم از جای دیگر از دولت میگیرند شما زباد خودت را ناراحت نکن
ناشناس
| France |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
باید مانند کشورهای دیگر ، علمای دینی شغل داشته باشند . مثلا آهنگر یا راننده یا مغازه دار یا کشاورز یا استاد دانشگاه یا پزشک باشند و از این راه خرج خود را در بیاورند .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
چرا تبعیض وجود دارد و دانشجویان باید پول بدهند و طلاب پول بگیرند
رئیس جمهور چند وقت پیش گفت نهادهای فرهنگی فقط برای دریافت بودجه تشکیل شده اند . آیا آنها حذف شدند ؟
چرا نام 13 نهاد را منتشر نمیکنید ؟
پاسخ ها
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
دقیق بخون منتشر کرده
نمودار رو ببین
زود و احساساتی قضاوت نکن
بودجه اغلب نهادهای اسلامی هم کم شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اگر به هر یک از دو تصویر آخر خبر نگاهی بیندازی جواب پرسش خود را می گیری
خوب همه جا برای فرهنگ سازی بودجه کلان در نظر می گیرند واگر هم دچار عملکرد ضعیف است این بیشتر از نحوه مدیریتی کلان در همه بخش ها است که یکی از ان ها هم فرهنگ است
از ابتدا هم مشخص بود بودجه برای نهاد های خاص و سیمای بی خاصیت است مردم هم که با سخنرانی و تبسم سیر خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
از کجا فهمیدی که بی خاصیت است؟
چرا وقتی ما نگاه می کنیم در اکثر وقت ها بی خاصیت شما را نمی بینیم؟
البته بعضی جاها حرف شما درست است
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
متاسفانه برای طرفداران برهنگی واقعا بی خاصیت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
از پرچم امریکا پیداست که خیلی مومنی.مگه هر کس برنامه های بی خاصیت سیما را نپذیرفت طرغدار فرهنگ برهنگی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
از انجا که هیچ تغییر مثبتی در فرهنگ جوانان ما پیدا نشده است.تنها کار سیما لودگی و عزاذاری است و بس
1237 از 1145 بیشتر است پس کاهش نداشته .
گوشت قربانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
خرج امور دینی و تیلیغات اسلامی باید از محل خمس مردم تامین بشه
وقتی اکثر مردم راضی به این هزینه از منابع مشترک همه مردم نیستن آیا مصرف این پول حلال است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
البته وقتی مالیات که صورت مدرن خمس و زکات است چرا مردم باید هم مالیات و هم خمس و زکات بدهند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حرام اندر حرام است
مگه صدا و سیما چه کار مفیدی انجام میده که بودجه اش اضافه شده با این بودجه میشه ده ها کار فرهنگی مفید توی کشور انجام داد یا لااقل میشه با بخشی از اون بخاری های نفتی رو از مدارس کشور حذف کرد تا شاهد سوختن بچه های معصوم ملت نباشیم .
از زمانی که حوزه های علمیه و روحانیت با گرفتن بودجه های دولتی بدهکار دولت شده اند دیگر قادر به حمایت از مردم در مقابل کمبودهای رفاهی و معشیتی و نقصان دولت نمی توانند باشند .
متاسفانه در شرایطی که مردم اکثرا دچار کمبود و گرفتاری هستند اختصاص بودجه های مثلا فرهنگی به بنیادها و سازمانهایی که هیچ جوابگوی کارکرد خود به دولت نمی باشند و مردم هم از عملکرد انها بی اطلاع است قصور و گناهی بیش نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حوزه از وقتی وابسته به بودجه دولتی شده اعتبارش زایل شده وازچشم مردم افتاده .
ما دوران راهنمای خیلی راجع به نهاد خواندیم ولی نفهمیدیم حالا می فهمیم نهاد ها چقدر کارائی دارند . البته از بنیاد و سازمانها و بیتها ... نباید غافل شد
کاش بازخورد این همه بودجه را هم در میاوردند .

در کلیه کشور ها ، همان کشور همسایه ترکیه ، همه شبکه هاشون خصوصی میباشد و خودگردان هستند نزدیک 500 تا بیشتر هم شبکه تلویزیونی دارند . در عوض در کشور ما بودجه به صدا و سیما تعلق میگیرد . به نظر شما خنده دار نیست ؟

با توجه به این که "" صدا و سیما انحصاری "" میباشد اگر صداو سیما مدیریت درست و حسابی داشته باشد باید چند برابر درامد داشته باشد نه اینکه بودجه براش تعلق بگیرد .

ضمنا اگر بودجه ای برای صدا و سیما در نظر گرفته میشود نباید هیچ تبلیغی حتی یک ثانیه داشته باشد .

پس درامد تبلیغات شون کجا میرود ؟؟؟؟؟؟

در مقابل برای محیط زیست چقدر بودجه اختصاص داده شده است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
ترکیه از نظر دموکراسی از زمین تا اسمان با ما فاصله دارد انها افکار خودشان را به مردم تحمیل نمی کنند اینجا چون هدف تحمیل افکار به مردم است تلویزیون خصوصی مفهومی ندارد
حتی در نحوه نمودار کشی هم غرض ورزی شده است ، چه برسد در عمل
بودجه وزارت فرهنگ که طبق نمودار رشد داشته . یا نمودار ها اشتباه است
واقعاً هم کیک خوشمزه و شیرینی است. بساط بخور بخور هم پهنه و هر که بسته به زور و نفوذی که داره از کیک برداشته.
تابناک عزیز ! چرا اخبار را سانسور می کنید . خودتان فرمودید ، ۱۳ نهاد فرهنگی . ده تا نهاد دیگر ، کدام نهاد هستند ؟ چرا حتی اسمی از آن نهادها در اختیار ملت نمی گذارید ؟
لطفا اسامی و حجم بودجه اختصاص یافته را دقیقا مشخص کنید .
کل کیک رو حوزه و وزارت و سیما میل فرموده اند خرده هاش که ریخته ته بشقاب داده اند به بقیه .
جالبه که کل درآمد نفت ایران حدود 150 هزار میلیارد تومنه، و این یعنی 17 درصد کل درآمد نفت برای مسائل فرهنگی هزینه میشه، فرهنگی که روز به روز در حال افول و از بین رفتنه! کاش نظارتی هم بر ای پول ها و هزینه ها و اثربخشی اونها بود
بودجه میراث چقدر کمه
باسلام .خداوکیلی چقدر ازبودجه این نهادها .صرف حقوق وپاداش ووومیشود..مظلوم اسلام .معذرت یا محمد (ص)
یه سال به جا بودجه نهادهایی که واقعا من۳۸ساله نه دیدم نه میبینم چه کاربردی دارن مستقیم بدید به ما بی فرهنگها مطمئنم خیلی تاثیر فرهنگیش بیشتره...منی که بخاطرفشار اقتصادی وتبعیض وبیکاری نه توخانواده آرامش ومهرومحبت ورفتار خوبی داریم نه روحیه ای دارم تو جامعه با آرامش زندگی و رابطه اجتماعی خوبی باهمنوعام داشته باشم چه تاثیری دارن؟اصلا خروجی بودجه های فرهنگی کجاست؟خواهشا به من بیسواد نشان بدید.نکنه چندمیلیارد بدید حدادعادل بجا پفک یه کلمه عجیب غریب بده بیرون همه چی حله
بودجه فرهنگی در حالت خوش بینانه اگر صرف گسترش فرهنگ مطلوب شده باشد ، نتیجه عکس حاصل شده است و روز به روز در داخل و خارج پایگاه فرهنگی سیستم تضعیف گردیده است
به خدا قسم باید خون گریه کنیم کار فرهنگستان چیست ؟موسسه نشر چه میکند و برای که وبر اساس کدام قانون کلام قادربه توصیف این ناروای نیست مردمی که کلیه می فروشند برای زندگی چه کمکی به ایشان میکند فرهنگستان به چه کارش می آید وکجاست گزارش کار این نهادها که فقط در بودجه هستند مگر حوزه در گذشته با بودجه دولتی اداره میشد شما چه کاره دنیاید که این همه هزینه صرف شبکه های برون مرزی میکنید ذره ای به فکر این مردم بی نوا نیستید
بودجه مملکت را برای سازندگی زیر ساخت ها وعمرانی بدهید فرهنگ سازی با پول نمی شود کما اینکه تا حال نشده است. فرهنگ سازی از عملکرد مسولین. رفتار وکردار. امانت داری. دلسوزی و سبک زندگی آنها به جامعه سرایت می کند. با این روش تقسیم بودجه تیشه به ریشه فرهنگ. واقتصاد جامعه می زنید..برای منافع شخصیتشان وحفظ پست و مقامتان وگرفتن تایید ه از مقامات بیت المال را حاتم بخشی نکنید. هیچ جای دنیا برای اشخاص تحت عناوین. موسسه وغیره بودجه اختصاص نمی دهند تا این بساط است فرهنگی ساخته نمی شود.
صدا و سیمایی که بلندگوی عده ای خاص است چرا باید از جیب کل ملت بودجه بردارد؟
من طلبه قدیمی مرحوم مجتهدی هستم وهمراه بامرحوم آقافخر تهرانی ره که از اوتاد زمان بودند بعضا میدیدم که آن بزرگوار با چه سختی معیشت بعضی از طلاب را اداره میکردند آنها هم واقعا سرباز امام زمان عج بودند و درس میخواندند وباسواد میشدند وبیشتراز درس تزکیه نفس میکردند متاسفانه بعداز انقلاب بسیاری برای فرار ازبیکاری به حوزه هجوم آوردند حوزه دود چراغ خورده ها وشیخ شهید وشیخ انصاری را تبدیل به اداره کردند با این ردیف بودجه ها که مردم هم راضی نیستند معلوم است نباید منتظر سیدرضی وشیخ مفید وابن ادریس وشهید اول وشیخ انصاری باشیم توجه کردید بعداز مطهری وسبحانی و مرحوم علامه دیگر کسی پاسخگوی شبهات دینی نیست یک سری به سایت حوزه اگر بزنید میبینید مطالب مکتب تشیع ومکتب اسلام سال ها قبل بسیار غنی تراز نوشته های این سایت است هرگاه روعلاقه ذاتی وارد این سایت میشوم هنوز درمقدمه ام که کامنت پاک میشود ومن مجبورم درتابناک بنویسم چون امکانش نیست علت اصلی همین ردیفهای بودجه است چرا مراجع اعتراض نمیکنند
بودجه های کلان را به این نهادهای ناکارآمد میدن چون اینها زور دارند آن وقت عظیم ترین دستگاه فرهنگی کشور یعنی آموزش و پرورش همیشه با کسری بودجه مواجه است. تا وضعیت اینه این کشور به هیج جایی نمیرسه
نهادهای فرهنگی بودجه را میبلعند ولی برای اصل زیربنای فرهنگ یعنی مدرسه بودجه نیست پول برای ساخت مدرسه ندارند ولی پول برای اختراع کلمات بدون کاربرد به جای لغات خارجی پول دارند
کیک نیست کش لقمه است لقمه ای که هر کسی میکشد سمت خودش
انتصابات فامیلی و رانتی آخرش میشه همین
جالبیه قضیه صدا سیما اینه که هم بودجه میگیره هم با تبلیغات درامد های فوق کلان داره!!!
اینو میگن هم از توبره خوردن هم از آخور!!!
به نام فرهنگ به کام نهادهای بدون کار فرهنگی
به اصطاح سیما و صدا را حیف از یک پاپاسی که خرج این نهاد بی خاصیت شود .البته به اضافه خیلی از نهاد های بی خاصیت دیگر که خوشبتانه اسم آنها را نمی دانم ولی بهر حال علمش کرده اند .
یاد تقسیم قنائم در جنگ ها افتادم.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی