بازدید 8528
از خلال نظریات کاربران «تابناک»؛

نصب دوربین‌های مداربسته، بهترین راه برای مقابله با جرایم روزافزون

از ۱۹۰ پاسخ دریافتی، اکثریت چشمگیری (حدود ۸۰ درصد) موافق نصب دوربین هستند و در میان موافقان، نزدیک به ۳۰ درصد تأکید کرده‌اند که «صددرصد موافقند». نکته‌ای جالب توجه که می‌تواند ناشی از آسیب دیدن بسیاری از شهروندان از سرقت‌های مختلف و جرایم خرد دیگر باشد.
کد خبر: ۸۶۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴ 20 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
با بالا گرفتن نرخ‌ها و متلاطم شدن بازار، مدتی است که جرایم خرد رو به افزایش گذاشته، تا جایی که به وضوح می‌شود دید، اجرای طرح رجیستری تلفن همراه که قرار بود یکی از مزایایش مقابله با دزدی باشد هم بی اثر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با افزایش جرایم خرد در سطح جامعه و روزافزون شدن سرقت تلفن همراه، کف‌زنی از عابران و حتی سرنشینان خودروها، خفت‌گیری، کیف‌زنی، مزاحمت نوامیس و دیگر جرایمی که امنیت شهروندان را مخدوش کرده، بار دیگر بحث نصب دوربین‌های مداربسته در معابر داغ شده است.

طرحی که هرچند در بسیاری از کشور‌های جهان به اجرا درآمده و فوایدش بر همگان آشکار گشته، چندان بی آفت و مصون از اشکال هم نیست؛ اشکالاتی که از جمله آنها، رعایت نکردن حقوق شهروندی یا به کارگیری دوربین‌ها برای مواردی غیر از کشف جرایم است.


این موضوع ما را بر آن داشت تا در قالب «خوانده می‌شوید»، از کاربران «تابناک»، بپرسیم نظرشان در این باره چیست. آیا با نصب دوربین در معابر عمومی به منظور مقابله با جرایم موافقند و آن را راهگشا می‌دانند؟ پرسشی که ۲۳۰ پاسخ برای آن دریافت و منتشر شد و حکایت از موافقت پررنگ شرکت کنندگان در بحث با نصب دوربین‌های مداربسته در معابر و خیابان‌ها دارد.

کافی است در نظریات رسیده کمی دقیق شویم تا دریابیم از ۱۹۰ پاسخ دریافتی (۴۰ پاسخ دیگر، پاسخ به نظریات دیگران هستند) اکثریت چشمگیری (حدود ۸۰ درصد) موافق نصب دوربین هستند و در میان موافقان، نزدیک به ۳۰ درصد تأکید کرده‌اند که «صددرصد موافقند». نکته‌ای جالب توجه که می‌تواند ناشی از آسیب دیدن بسیاری از شهروندان از سرقت‌های مختلف و جرایم خرد دیگر باشد.

این در حالی است که تأمل در نظرات رسیده به نکات جالب توجه دیگری نیز منجر می‌شود. از جمله سهم بسیار زیاد نگرانی در خصوص سوءاستفاده از دوربین‌ها در میان مخالفان این ایده که می‌تواند نگران کننده باشد، به ویژه اگر روزی قرار باشد این ایده جامه عمل بپوشد.

نگرانی‌ که چه قرار بر اجرای این ایده و نصب دوربین در معابر و گذرگاه‌ها شود و چه خیر، می‌بایست رفع آن در دستور کار مسئولان قرار گیرد، به ویژه اگر بدانیم این نگرانی به معنای مخالفت با نصب دوربین‌های مداربسته نیست، بلکه از سوءاستفاده از آن‌ها نشأت گرفته است.

به این موارد مهم، برخی نکات کلیدی مطرح در برخی نظریات را هم می‌توان افزود که از جمله آنها، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مند شدن از مزایای نصب دوربین‌های مداربسته است؛ این را می‌شود از نظارت برخی کاربران دریافت که تأکید دارند خانه یا مغازه شان مجهز به دوربین‌های مداربسته است، اما پس از سرقت، پلیس به این موضوع توجه نکرده و تأکید می‌کند که فیلم‌های ضبط شده فاقد ارزش و غیرقابل پیگیری هستند.

به این اشکال کلیدی، هزینه‌های فراوان اجرای این طرح را هم می‌توان افزود که یکی از کاربران با محاسبه سرانگشتی آن، مدعی شده هم اکنون اجرای چنین طرحی برایمان مقدور نیست. محاسباتی که می‌شود با نظر یکی دیگر از مخاطبان، تکمیلش کرده و تأکید کرد این ایده زمانی قابل اجرا خواهد بود که بی نیاز از واردات ابزار‌های این کار شده و بتوانیم از تولیدات داخلی در این خصوص بهره ببریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
من که در ایران رانندگی نمیکنم، از بس که فرهنگ رانندگی موج میزنه !! ولی شما که در ایران هستین حتما یک دوربین داشیورد نصب کنید، اگر شخصی با شما برخورد کرد و به دروغ وانمود کرد که شما مقصر هستی حتما دوربین داشبورد کمک میکنه به پلیس ... متاسفانه دروغ و ادعای کذب در ایران زیاد شده ،دوربین ابزار خوبیه برای تشخیص واقعیت و اجرای عدالت
سلام اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب باشد جرایم هم از بین میرود شرایط اقتصادی بد کشور هست که طی چهل سال باعث شد سرقتها زیاد شود
سلام این دخالت صد چندان تو زندگی مردم است
برفرض محال کدوم دزد پدرش را در اوردن تا دزدی نکنه یا حبس بر مبنای جرمش کشیده
پلیس میگیره پس فردا ازاده
فکر نکنم شما با این نظر مخالف باشید...
شما آمار دزدی در کشور های پیشرفته را با کشور های عقب مانده مقایسه کنید میبنید هر کشوری که مردمش را تامین مالی میکند دزدی در ان کشور نیست هر کشوری که مردمش درامدی ندارند دزدی در ان کشور بیشتر میباشد حالا هر چه قدر دوربین اضافه کنید جریان دزدی ساختمان ما میشود دوربین هم بود پلیس هم فیلم را دید هیچ کاری هم نکرد گزارش نوشت و رفت . دزد صورتش رو گرفته و رفت . اینقدر که در کشور ما درامد منابع طبیعی هست ما باید پولدارترین کشور دنیا باشیم برعکس بدبخترین مردم دنیا هستیم و کشور های خارجی مخصوصا همسایه هامون برامون میخندند .
عکس و ادرس و مشخصات دزد رو هم بدی به پلیس کاری نمکنه مال دزدی هم که دود شده
عزیزم نکته کلیدی که شما بهش اشاره نکردی اینه که دزده رو میگیرن ولی هفته بعد ازاده جای دیگه مشغوله.نگفتی دزدها ادمن و هوش دارن و بعد نصب دوربین با ماسک و کلاه کاسکت دزدی میکنن.میرن مکانی که دوربین نیست و....
دوربین مدار بسته شهری در صورتی مفید است که دسترسی شهروندان به آن آزاد باشد مثل انگلستان و در غیر اینصورت بوی امنیتی میدهد .نمونه آن دوربین های بانک است که پیرت در میادوقتی سرقتی بشه و شما فیلمش رو میخواهی!!
بلی صحیح است
سلام
حدود پنج سال قبل خودرو اینجانب را از جلوی درب منزل و زیر دوربین های منزل دزدیدند و چهره اقا دزده مثل شاخ شمشاد مشخص بود و دادیم به اداره آگاهی نیروی انتظامی ولی دوستان نیروی انتظامی هیچ تلاشی نکردند و اقا دزده با خیال راحت با ماشین اینجانب در تهران جولان می داد و بعد یک هفته ماشین را در گوشه ای از تهران رها کرد و رفت وما به نیروی انتظامی خدا قوت گفتیم
دوربین به تنهایی نمیتواند مشکلی را حل کند قانون باید در برابر این افراد محکم عمل کند تا دیگر برای دیگران درس عبرت شود .
با سلام منزل ما را آقا دزده اساسی حال داد آن هم در شب قدر ،بعد که ما آمدیم حفاظ و دوربین نصب کردیم یک همسایه محترم شکایت کرد و آقای قاضی بدون در نظر گرفتن حق و حقوق ما را محکوم به جمع کردن دوربین و حفاظ کردند خواستید مدارک را هم میتونم در اختیار بگذارم حالا شما دارید صحبت از دوربین میکنید ؟!؟!
مردم در مقابل متجاوزان به مال و جانشان بی دفاع هستند . اگر کسی در برابر متجاوز از خود دفاع کند و متجاوز از او شکایت کند محکوم می شود . شماخبر نگاران بروید بررسی کنید و این موارد را پیدا کنید و بنویسید و پیگیری کنید و به مردم کمک نمایید . بله دوربین هم خوب است
باید این دوربین ها با کنترل کاملا محرمانه اما غیر مخفی در اتاق قضات و و ادادارات و کلانتریها و و جلسات با توانایی ضبط صوت و تصویر نصب شود و آنگاه شاهد بهداشت جامعه حتی در کف خیابانها خواهیم بود.
زد و بند در جامعه کولاک می کند و برخوردهای خش و هتاکانه بعضی مامورین و روسای ادارات و... تاب آوری مردم را تحلیل برده است و رشوه و باج گیری در شهرداری و ادارات و بخش درمان کولاک می کند. و همه از نبود نظارت موثر است و شاید ناظر هم بعضاً به فساد افتاده باشد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
احسنت.کاملا موافقم
سخت مخالف استفاده عام از این دوربین ها هستم زیرا دولتهای متخاصم و پیشرفته با توسل به تکنولوژیهای شناخته شده و ناشناخته شان این سیستم و شبکه را بمراتب بیشتر و بهتر از مردم و دولتمان بر علیه مردم و دولت مان بطور نامحسوس بکار خواهد گرفت بنحویکه معایب نامحسوس یا پنهان آن بمراتب بیش از محاسن محسوس أن خواهد بود و از سوی دیگر دولت و ملت را در برابر دولت متخاصم پیشرفته بدون اینکه بدانیم آسیب پذیر تر می کند.

من منکر محاسن چنین شبکه نظارتی نیستم منتها این شبکه دستکم ٣ عیب بزرگ دارد که بر محاسن آن می چربد:

١- معایب آن عموما / اکثراً ناشناخته و نامحسوس است.
٢- معایب شناخته شده و ناشناخته بمراتب بیشتر از محاسن آن است.
٣- دولت کشورهای پیشرفته و متخاصم به مدد تکنولوژیهای پیشرفته و سرّی خود بمراتب بیشتر و بهتر از ما میتوانند این شبکه را بر علیه دولت و ملت ما بطور مخفی و نامحسوس بکار بگیرند.

این را بدانید هر گونه فعالیت و اطلاعات دیجیتالی توی هر نقطه ای از منظومه شمسی از جمله زیر و روی زمین، (علاوه بر تعاریف شناخته شده،) یعنی فعالیتها و اطلاعات در دسترس و در اختیار دولتهای انگلیس و آمریکا؛ اگر این را نمی دانید یعنی اینکه خیلی از مسائل را نمی دانید و یا به شما انبوهی از مسائل غلط القا شده و بی أنکه بدانید خوابید و مشغول خواب دیدن و سازنده مختصات خواب تان آنان !
توی این دور و زمونه آدم باید به سرویس بهداشتی خونه اش هم مدار بسته وصل بکنه.
در اهواز دزدها روزانه و شبانه در انظار مردم دست به سرقت و گاهی مسلحانه می زنند و حتی بعضی مواقع دستگیر می شوند ولی بسرعت باور نکردنی از سوی دادگاهها آزاد می شوند وقتی دزدی شناخته شده و دستگیر و آزاد می شود کاربرد دوربین برای چیست به جز مسائل امنیتی
ظرف دو ماه گذشته دو مرتبه در ورودی ساختمان ما مورد سرقت قرار گرفت و هر دوبار فیلمبرداری و تحویل پلیس شده است و هیچ کاری نکردند و فقط هزینه ده میلیون تومانی نصب سیستم و عصبانیت از عدم گرفتن نتیجه از طرف پلیس را شاهد بودیم
اگر فقط نیتتان مبارزه با جرایم هست خوبه...
اصلا شده تا الان از روی اثر انگشت دزدها رو بشناسند؟؟
فیلم واضح از سارق رو به پلیس و قوه قضائیه دادم گفتند اثبات کننده نیست و حتی فرد مورد نظر رو که خودم ادرس و مشخصاتش رو پیدا کرده بودم به دادسرا اعلام کردم رو احضار هم نکردن
از مهمترین تاثیرات تکنولوژی بر امنیت و سلامت جامعه بشری همین دوربین های مدار بسته است.تعدادشان هر چه بیشتر باشد ، امنیت و قانونمندی و حتی ادب شهروندان را بیشتر می کند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار