بازدید 11683
قابل توجه آن‌هایی که «نذر خون» دارند؛

چرا خون ندادن در روز عاشورا بهتر است؟

طولانی بودن صف‌های اهدای خون و کندی پیشرفت این صف‌ها، مسائلی نیستند که همه اهدا کنندگان خون بتوانند با آن کنار بیایند؛ صف‌هایی که برخی توقع دارند با راه اندازی واحد‌های ویژه و بسیج امکانات، کوتاهش کنند؛ غافل از اینکه کوتاه کردن این صف‌ها به هیچ وجه اتفاق مناسبی نیست و تنها بر ضرر‌ها می‌افزاید.
کد خبر: ۸۳۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 20 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

به رغم آنکه نذر خون یکی از سنت‌های حسنه در ایام محرم و به ویژه روز عاشوراست، شواهد حکایت از آن دارد که بهتر است چنین نذری را در این روز ادا نکرد و برای مفید بودنش، آن را به روز‌های بعد موکول کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با از راه رسیدن ماه محرم، ادای نذر‌های مختلف در جامعه داغ شده است؛ نذر‌هایی که یکی از رایج‌ترینشان، نذر خون است. نذری برای کمک به بیماران که هر ساله در روز‌های محرم و به ویژه ایام تاسوعا و عاشورا، موجب شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل مراکز انتقال خون و ایستگاه‌های سیار این مرکز در شهر‌های مختلف می‌شود و اغلب با پدید آوردن بحث و سخن‌هایی همراه است.

طولانی بودن صف‌های اهدای خون و کندی پیشرفت این صف‌ها، مسائلی نیستند که همه اهدا کنندگان خون بتوانند با آن کنار بیایند؛ صف‌هایی که برخی توقع دارند با راه اندازی واحد‌های ویژه و بسیج امکانات، کوتاهش کنند؛ غافل از اینکه کوتاه کردن این صف‌ها به هیچ وجه اتفاق مناسبی نیست و تنها بر ضرر‌ها می‌افزاید.

موضوعی که ممکن است به نظر عجیب برسد، ولی واقعیت دارد؛ اما چگونه ممکن است افزایش شمار کسانی که خون می‌دهند، زیانبار باشد؟ مگر نه اینکه اهدای خون، پسندیده و پر فایده است که به پر کردن ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور منجر می‌شود که خیال همه را از تأمین نیاز‌های بیماران راحت می‌کند؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها، کافی است بررسی کوچک کرده تا دریابیم که عمر خون و فرآورده‌های خونی بسیار کوتاه است؛ آنقدر کوتاه که لازم باشد مدام صف‌های اهدای خون پر باشد و متقاضیان با حضور در آنها، نیاز‌های فراوان خونی در کشور را تأمین کنند؛ نکته‌ای کلیدی که نشان می‌دهد، چرا شکستن صف‌های انتقال خون در روز‌های تاسوعا و عاشورا اتفاق خوب و مفیدی نیست.

به عبارت بهتر، وقتی در روز‌های محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا، خیل متقاضیان برای ادای نذر خون روانه مراکز انتقال خون می‌شوند، خیلی بیش از ظرفیت این مراکز و نیاز کشور به خون و فرآورده‌های آن، خون گردآوری می‌شود و از آنجایی که عمر این محصولات کوتاه است، عملا اغلب آن‌ها اصراف و هزینه استحصالشان هم به ضرر‌های رقم خورده افزوده می‌شود.

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم مردان هر بار پس از اهدای خون تا سه ماه نمی‌توانند خون اهدا کنند و این مدت برای زنان، چهار ماه است. این عامل موجب می‌شود که بسیاری با نذر خون، عملا از صف اهدای خون در روز‌ها و ماه‌های منتهی به محرم باز بمانند و در نتیجه، خون و فرآورده‌های خونی در این روزها کاهش بیابد.

این در حالی است که می‌دانیم با شکل گیری صف‌های اهدای خون در روز‌هایی مانند عاشورا، عملا خیل بزرگی از متقاضیان اهدای خون تا سه، چهار ماه آینده قادر به خون دادن نخواهند بود که این هم موجب کاهش ذخیره‌های خونی کشور خواهد شد و حتی ممکن است شرایط را بحرانی کند. اینجاست که می‌گوییم ادای نذر خون در روز عاشورا چندان اتفاق خوبی نیست، مگر آنکه نذر در این روز باشد و عمل به آن به بازه‌های بزرگتری موکول شود؛ مثل بازه پیشنهادی مسئولان سازمان انتقال خون برای اهدای خون از عاشورا تا اربعین.

پیشنهادی که عمل به آن می‌تواند منفعت‌های نذر خون را چندین برابر کرده، مانع از اتلاف خون و هزینه‌های استحصال و فرآورده‌گیری از آن شود، ذخایر این محصولات را در حد و اندازه قابل قبول حفظ کند و نزدیک‌تر به چیزی باشد که نذرکنندگان در دل می‌گیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
خبر گزاری عزیز تابناک همین خون که میبینی تو روز عاشورا به رایگان میدان ببین تو خارج با چه قیمتی میدان پس بهتر از این جفنگیات دیگه ننویسید امارات 1500دلار اون موقع برای مردم شرط می‌زاری والا پر رویی
کسانی که نذر دارند بهتر است از از آغاز محرم تا اربعین این کار را انجام دهند.
کاملا درست و منطقی.
بهتره این نذر به روزهای دیگر موکول بشه تا برکت و فایده بیش تری داشته باشد.
همه چیزمون برعکسه
ملت جوگیر ایران!!!!!
با سلام واقعا متاسفم! نمیدونم چرا هرجا که داره یه رسم درست کم کم جا میفته عدهی باهاش مخالفت میکنن.
این اظهار نظر از لحاظ کارشناسی خصوصا ازنظر سازمان انتقال خون درست است؟
اینو باید با گفتن تو تلوزیون فرهنگ سازی کنن
به هربهانه ای سعی درکم کردن مشارکت مردم درمراسم امام حسین علیه السلام رادارند
کلا همه جا مشکل داریم .تو نذرم چشم هم چشمی
ولی نکتش توی اینه که خیلی از این افراد تنها در این روز به خاطر فضای ایجاد شده حاضر به خودن دادن شدن و این طور نیست که اگه روز عاشورا خون ندن قرار باشه تا یک ماه حتی تا یک سال آینده خونی اهدا کنند!!!!

پس به نظرم حداقل اینه که با خون گرفتن از این افراد در همین روز عاشورا شاید ترغیبی صورت بگیره که در طول سال هم خون اهدا کنند.
اخبار بسیار بجا و درستیه که باید در کلیه رسانه ها مطرح و فرهنگ سازی شود
خوب یک کارت زمانی به کسانی تو صف هستند بدهند وتاریخ اهدا خون را با مشورت اهدا کننده خون در ان قید کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر